Parallel import
Fra : Peter

Dato : 20-01-08 13:10

Hvornår er der tale om parallel import?

Vi er en gruppe mennesker, fordelt over hele dk, men med en fælles hobby.
Denne hobby kræver noget teknisk udstyr til hver enkelt.
Der finde en dansk importør på produktet, men det er væsentlig billigere at
købe i USA.
En af gruppen har gode forretnings forbindelser til USA.
Resten af gruppen afgiver derfor bestilling til ham, og forud betaler prisen
på det bestilte.
Der bliver betalt told og moms af det bestilte, og den fælles indkøber
tjener intet på det.

Er dette parallelimport eller på anden måde ulovligt i henholdt til given
EU/DK regel?

Peter

Fra : Lou

Dato : 20-01-08 14:04

On Sun, 20 Jan 2008 13:09:32 +0100, Peter wrote:

> [...]
> tjener intet på det.
>
> Er dette parallelimport eller på anden måde ulovligt i henholdt til given

Må jeg supplere og udvide spørgsmålet lidt? Er parallelimport forbudt?

Jeg skal bruge et bestemt materiale i en produktion. Den danske afdeling af
det multinationale firma, tager en vanvittig pris for varen og jeg er
fristet til at indkøbe det i f.eks. Polen.

Strider det mod dansk/EU-lov, eller er det udelukkende et internt
anliggende for det multinationale firma?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-01-08 14:13

Lou <lou@strawman.com> writes:

> [...]
>
> Strider det mod dansk/EU-lov, eller er det udelukkende et internt
> anliggende for det multinationale firma?

Hvis du kan købe det i Polen, som er et EØS-land, så må du
parallelimportere alt det du gider.

Kilde: http://www.startvaekst.dk/Parallelimport

Mvh Trine