Fravælge fortrydelsesret?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 20-01-08 12:30

Hejsa

Jeg har købt en mobiltelefon på tdc.dk, og ved bestillingen kunne man
fravælge sin 14 dages fortrydelsesret, imod at få telefonen hurtigere. Kan
de fratage fortrydelsesretten helt?

De viser sig nemlig at telefonen, har problemer med at den genstarter
periodisk når man skriver sms. Ved lidt søgning på nettet, viser det sig at
mange har dette problem med denne telefon (Samsung U600).

På forhånd tak

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 20-01-08 12:49

Nu har jeg talt med TDC kundeservice, og de oplyser at man ikke kan fortryde
sit køb, når man først har taget telefonen i brug. Normalt plejer man da at
sige, at ting kan returneres i væsentlig samme stand?

Fik også lige forklaret, hvad det gik ud på at fravælge de 14 dages
fortrydelsesret. Dvs de venter 14 dage med at afsende mobiltelefonen, hvis
man ønsker at beholde de 14 dages fortrydelsesret. Så kan man gå hjemme og
tænke over købet, uden at have haft telefonen i hånden...

Nå man må håbe de kan reparere telefonen så...

Mvh
Hans

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-01-08 19:33

> [...]

> hvis man ønsker at beholde de 14 dages fortrydelsesret. Så kan man gå
> hjemme og tænke over købet, uden at have haft telefonen i hånden...

Det lyder da mystisk. Har man ikke 14 dages fortrydelsesret fra den dato
hvor man modtager pakken med sin telefon?

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-08 13:12

Hans Mouridsen skrev:

> Jeg har købt en mobiltelefon på tdc.dk, og ved bestillingen kunne man
> fravælge sin 14 dages fortrydelsesret, imod at få telefonen hurtigere. Kan
> de fratage fortrydelsesretten helt?

Det kan du selv i og med at du beder om mobilen med det samme.
Hvis det var en ubundet mobil, ville problemet ikke opstå, men
den er knyttet sammen med en abonnementsaftale, og det er den der
ikke kan fortrydes når sælger er gået i gang med at oprette den.

> De viser sig nemlig at telefonen, har problemer med at den genstarter
> periodisk når man skriver sms.

Så er returret ligemeget. Brug dine mangelsbeføjelser. Det er
gratis. Returnering koster porto.

Fra næste indlæg:

> Nå man må håbe de kan reparere telefonen så...

Ellers kan du forlange dine penge tilbage (evt. minus det der er
ringet for).

--
Bertel

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 20-01-08 14:10

Tak for svaret :)

Fra : Codexx

Dato : 20-01-08 07:27

On 20 Jan., 13:11, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:
> Så er returret ligemeget. Brug dine mangelsbeføjelser. Det er
> gratis. Returnering koster porto.

Hvis sælger ønsker at udbredre mangler på eget værksted, skal han som
udgangspunkt afholde udgifter til forsendelse, medmindre telefonen kan
afleveres lokalt.

/Bacher

Fra : Wilstrup

Dato : 20-01-08 16:49

> [...]
> genstarter periodisk når man skriver sms. Ved lidt søgning
> på nettet, viser det sig at mange har dette problem med

Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på
internettet, pr. postordre og ved anden form for fjernsalg,
uanset om det er en vare eller en ydelse, du har købt. Du har
14 hele dage til at fortryde. Dagen, hvor du modtog varen
regnes ikke med. Hvis sidste dag for udøvelse af
fortrydelsesretten falder på en helligdag, en lørdag, en
grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, udløber
fristen den følgende hverdag.
Lov nr. 451 af 9. juni 2004 om visse forbrugeraftaler:

§ 1. Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler, jf. § 3, og
på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af
sådanne aftaler.

§ 2. Loven gælder ikke for

1.. forsikringsaftaler omfattet af lov om forsikringsaftaler
og henvendelser med henblik på indgåelse af aftale herom, jf.
dog § 6, stk. 2, nr. 3,
2.. aftaler, der indgås ved hjælp af vareautomater eller
lignende automater,
3.. aftaler om brug af offentligt tilgængelig telefon eller
andet telekommunikationsmiddel, når aftalen med udbyderen af
telekommunikation indgås ved benyttelsen af
kommunikationsmidlet, og auktionssalg, der er tilrettelagt
således, at en væsentlig del af de bydende normalt er til
stede på auktionsstedet, medmindre købet er indgået uden for
fast forretningssted under omstændigheder som nævnt i stk. 2,
nr. 2, litra a og b.
Stk. 2. Lovens kapitel 3 og 4 gælder for

1.. aftaler indgået ved fjernsalg, jf. § 4, og
2.. aftaler indgået uden for fast forretningssted om køb af
varer, om tjenesteydelser eller om løbende levering af varer
eller tjenesteydelser, når aftalen er indgået eller
forbrugeren har fremsat tilbud
a) i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg på
forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der
ikke er almindelig adgang, medmindre aftalen angår en vare
eller tjenesteydelse, i anledning af hvilken forbrugeren
udtrykkeligt har anmodet om den erhvervsdrivendes besøg,
b) under en udflugt, sammenkomst, forestilling m.v.
arrangeret af den erhvervsdrivende,
c) på et offentligt sted eller på en udstilling, messe m.v.,
medmindre der foreligger køb, hvor varen og købesummen
udveksles samtidig med aftalens indgåelse, eller
d) i forbindelse med den erhvervsdrivendes besøg på
forbrugerens bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der
ikke er almindelig adgang, såfremt besøget er aftalt under et
møde som nævnt i litra b eller c.
Stk. 3. Lovens kapitel 6 og 8 gælder for aftaler indgået ved
fjernsalg, jf. § 4.

§ 3. Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som
en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den
anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit
erhverv.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en
aftale, den pågældende har indgået, ikke er en
forbrugeraftale.
Stk. 3. Under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1
finder loven tillige anvendelse på aftaler om varer og
tjenesteydelser fra ikkeerhvervsdrivende, hvis aftalen er
indgået eller formidlet for sælgeren eller tjenesteyderen af
en erhvervsdrivende, samt på erhvervsdrivendes henvendelser
med henblik på indgåelse af sådanne aftaler.

§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser
eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når
aftalen

1.. indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved
kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
erhvervsdrivende mødes fysisk, og
2.. indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
den erhvervsdrivende.
§ 5. Ved en finansiel tjenesteydelse forstås enhver tjeneste,
der har karakter af bank-, kredit-, forsikrings-, individuel
pensions-, investerings- eller betalingstjenesteydelse.

Fortrydelsesfristen og dens beregning
§ 18. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal
forbrugeren benytte den fremgangsmåde, der følger af § 19,
stk. 1 og 2, inden for en frist på 14 dage,

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist,
der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at
forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det
er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at
underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden
fristens udløb.
Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke
har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt
denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden
fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det
modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at
forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne
til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den
erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen
til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den
erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en
erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed ikke
kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog
den erhvervsdrivende.
Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved
at undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den
erhvervsdrivende.

§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne
overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren
fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den
erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved
køb af varer uden for fast forretningssted er
fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det
modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig
samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
hænde.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren
sin fortrydelsesret.
Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort
opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for

1.. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er
åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens
salgsværdi, og
2.. forseglede lyd- eller billedoptagelser eller
edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.
§ 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren

Der er til gengæld ingen automatisk fortrydelsesret ved køb i
en forretning.

Fra : Andy

Dato : 21-01-08 05:52

/OT/
> [...]
at
> mange har dette problem med denne telefon (Samsung U600).

Her beskrives hvordan du kan lave en 'full reset'
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=24&tid=411937

/OT/

Fra : JBJ

Dato : 22-01-08 03:01

> [...]
> periodisk når man skriver sms. Ved lidt søgning på nettet, viser det sig
> at mange har dette problem med denne telefon (Samsung U600).

Visse Nokia 3510 og 3510i havde nogenlunde samme problem og det blev rettet
med en firmware opdatering. Jeg havde en 3510 som "genstartede" periodisk
når jeg havde skrevet en lang sms, skærmen blev blank og min sms var væk men
den "genstartede" ikke helt da jeg ikke blev bedt om adgangskode. Min
kammerat havde en 3510i som lavede samme nummer og Sonofon butikken havde
haft rigtigt mange inde med samme problem.
Sonofon prøvede først en opdatering men den hjalp ikke og måtte så kontakte
Nokia for at få en ny opdatering, så jeg måtte vente, men de var hurtige og
der gik kun en uge fra Sonofon havde bedt Nokia om opdateringen til jeg
kunne hente min mobil:) Siden da intet:)

JBJ