Olieskift på kompressor?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-08 11:46

Hej - jeg har en kompressor som på billedet:

http://kortlink.dk/4q7t

Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag kun
brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.

Nogle der kender anbefalingerne omkring olieskift på sådan en fætter?

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Hauge

Dato : 20-01-08 11:51

Hej
Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
> egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag
> kun brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.

Hvis du har vejledningen eller kan finde den på nettet, så står der ret ofte
hvor tit det skal skiftes. Og det er efter kørte timer, og sikkert også
efter en given tid, som på en bil.

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-08 12:30

Hauge skrev:

> Hvis du har vejledningen eller kan finde den på nettet, så står der
> ret ofte hvor tit det skal skiftes. Og det er efter kørte timer, og
> sikkert også efter en given tid, som på en bil.

Fandt mappen med brugsforvirringen fra 1993 :

50 timer før olieskift, så dét bliver sikkert først mine arvinger der kommer
til dét

Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører måske
et par timer om året?

Fra : Max

Dato : 20-01-08 12:50

Hej Hans

> Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører
> måske et par timer om året?

Jeg tror ikke der er nogen egentlig holdbarhedstid på olien , det
holder nok nærmest evigt, det kan blive slidt op, men ikke for gammel.

Jeg har en skruekompressor stående i firmaet, den købte jeg for en 7-8 år
siden. Den skal have olie skiftet efter 100 timer, men den køre faktisk
aldrig, så efter 5 år blev jeg enig med montøren der kom og lavede det
årlige eftersyn at han skiftede olien for så havde han i det mindste lavet
noget for sine penge, der var stadigvæk 30 timer til det skulle være skiftet
efter smøretabellen.

--
Mvh Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-08 16:31

Max skrev:

> [...]
> i det mindste lavet noget for sine penge, der var stadigvæk 30 timer
> til det skulle være skiftet efter smøretabellen.

Okay

Fra : KS

Dato : 20-01-08 16:47

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Okay

Undskyld jeg blander mig, men hvor meget larm laver en sådan skruekompressor
sommenlignet med en traditionel "stempelmotor" med samme kapacitet ?

Mvh KS

Fra : Max

Dato : 20-01-08 16:56

Hej

> Undskyld jeg blander mig, men hvor meget larm laver en sådan
> skruekompressor sommenlignet med en traditionel "stempelmotor" med
> samme kapacitet ?

De to typer kompressore kan ikke sammenlignes, en skruekompressor
lyder nærmest som en støvsuger og en stempelkompressor banker jo
når den køre. Jeg kan stå ved siden af skruekompressoren og tale i
telefon uden det er det store problem.

--
Mvh Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-08 07:57

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører måske
> et par timer om året?

Jeg kan ikke se dit Link (anonther OS), men jeg tvivler _stækt_ på nutidens
_syntetiske_ olier har begrænset holdbarhed.

Stig Johansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-01-08 11:30

Stig Johansen skrev:

> Jeg kan ikke se dit Link (anonther OS), men jeg tvivler _stækt_ på
> nutidens _syntetiske_ olier har begrænset holdbarhed.

Jeg bruger "Corena Oil P68" til min kompressor - véd ikke om det er
syntetisk?

Fra : Max

Dato : 20-01-08 11:54

Hej Hans

> Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
> egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag
> kun brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.

Det virker lidt overdrevet, jeg har en kompressor der er 30 år gammel,
den har aldrig fået skiftet olie :)

> Nogle der kender anbefalingerne omkring olieskift på sådan en fætter?

Står det ikke i manualet til kompressoren ?

--
Mvh Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-08 12:31

Max skrev:

> Det virker lidt overdrevet, jeg har en kompressor der er 30 år gammel,
> den har aldrig fået skiftet olie :)

Hu ha - og din plæneklipper?

Fra : Max

Dato : 20-01-08 12:45

Hej Hans

> Hu ha - og din plæneklipper?

Den bliver efterfyldt, kunne aldrig drømme om at skifte.

--
Mvh Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-01-08 16:32

Max skrev:

> Den bliver efterfyldt, kunne aldrig drømme om at skifte.

Nå, okay

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-08 16:56

On Sun, 20 Jan 2008 12:44:59 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Den bliver efterfyldt, kunne aldrig drømme om at skifte.

Hvorfor ikke?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 20-01-08 17:02

Hej Mads

> Hvorfor ikke?

Fordi der ingen drifttimer er på en plæneklipper.

--
Mvh Max

Fra : Rosendal

Dato : 20-01-08 17:34

> Hej Mads

> Fordi der ingen drifttimer er på en plæneklipper.
>
> --
> Mvh Max

Når motoren kører, selv om det kun er få timer om året, så optager olien
sodpartikler fra forbrændingen og bensinrester der er med til at nedbryde
oliens smøreevne.
Samtidigt kommer der også kondensvand i olien.
Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal slåes første
gang.

Mvh. Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-08 18:31

"Rosendal" <nomail@nomail.de> skrev
> [...]
> Samtidigt kommer der også kondensvand i olien.
> Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal slåes

Det blivre aldrig nogensinde olien der kommer til at betyde det mindste for
en slåmaskines levetid, dertil der de konstrueret for ringe. Eller så tilpas
ringe, at folk bare gouterer at købe ny engang imellem, selvom den mageligt
kunne have holdt 5 gange så lang tid.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 20-01-08 19:06

Rosendal skrev:

> ........Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal
> slåes første gang.

Alt andet lige vil det, ved dén rytme, være mere fornuftigt at skifte
akkurat efter at årets sidste klipning er foretaget så det indhold af
skadende stoffer der nævnes, ikke får flere måneders stilstand til at
mer-påvirke samt bundfælde sig :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-08 20:23

> [...]
> akkurat efter at årets sidste klipning er foretaget så det indhold af
> skadende stoffer der nævnes, ikke får flere måneders stilstand til at

Man skulle så nærmest sige: og slå med den en sidste gang, så den nye olie
har været igennem.

Men altså jeg skifter heller ikke luft i mine bildæk, selvom jeg godt ved at
den rådne luft er stærkt nedbrydende på gummiet.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 20-01-08 20:53

Preben Riis Sørensen skrev:

> Man skulle så nærmest sige: og slå med den en sidste gang, så den nye olie
> har været igennem.

"har været igennem"?
Jeg skulle mene at der ikke er et decideret smøresystem i sådan en
plæneklippermotor, men derimod blot "plaske løs"-princip :-/
Med andre ord: En kort opstart for at få det friske olie smidt rundt på
motorens indre flader skulle kunne gøre det :-/

--
ASrmand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-08 21:35

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> Med andre ord: En kort opstart for at få det friske olie smidt rundt på
> motorens indre flader skulle kunne gøre det :-/

Ikke uenig.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-08 08:01

Rosendal wrote:

> Når motoren kører, selv om det kun er få timer om året, så optager olien
> sodpartikler fra forbrændingen og bensinrester der er med til at nedbryde
> oliens smøreevne.
En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.

Dog _skal_, eller bør hvis man tør, der skiftes olie første gang pga evt
metalrester fra 'fabrikshoningen' (aka tilkørsel).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-08 08:02

Stig Johansen wrote:

> En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.

Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
uden efterfølgende olieskift.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-08 08:05

Stig Johansen wrote:

> Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
> uden efterfølgende olieskift.

Og den har heller ikke problemer med at benzinen står i tanken vinteren
over.
Det sker dog, at man skal hive to gange i snoren når man skal igang med
første klipning.

Stig Johansen

Fra : Leonard

Dato : 22-01-08 09:12

On Tue, 22 Jan 2008 08:04:50 +0100, Stig Johansen wrote:

> Og den har heller ikke problemer med at benzinen står i tanken vinteren
> over.
> Det sker dog, at man skal hive to gange i snoren når man skal igang med
> første klipning.

Så har den det ligesom den 5,5HK Honda motor jeg har på en fejemaskine.
Den skiftede jeg olie på, da jeg købte den og har ellers ikke gjort
andet end at hælde benzin på når tanken var tom. Den var brugt da jeg
købte den og jeg har haft den i 11 år nu. Den har stået stille i op til
2 år uden, at jeg har gjort andet end at åbne for benzinen, give choker,
gas og hive 2 gange i snoren.
Gammel benzin er ikke et begreb, der står i den motors håndbog

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-08 02:50

Leonard wrote:

> [...]
> købte den og jeg har haft den i 11 år nu. Den har stået stille i op til
> 2 år uden, at jeg har gjort andet end at åbne for benzinen, give choker,

Honda styrer bare for vildt (Honda - har haft knallert og bil).
Min er en Briggs & Straton, _men_ det er den med hårdtforkromet cylindervæg
osv, så den har det lidt svært med at miste kompressionen over tid.

> Gammel benzin er ikke et begreb, der står i den motors håndbog

Jeg kunne forestille mig, at det var et begreb engang med blyholdig benzin,
samt måske knapt så raffineret.
Måske har der dannet sig bundslam.
Min kværn må _kun_ få alm. blyfri benzin.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 27-01-08 13:40

Stig Johansen skrev:

> Jeg kunne forestille mig, at det var et begreb engang med blyholdig benzin,
> samt måske knapt så raffineret.
> Måske har der dannet sig bundslam.
> Min kværn må _kun_ få alm. blyfri benzin.

Gammelt bensin ér i høj grad et aktuelt problem. På det seneste (á 10
års tid :-/ ) er bensin-selskaberne begyndt at bruge et meget flygtigt
additiv der tilsyneladende er dét der indeholder al "boostet" .
Resultatet er at de mest åbne svømmerhuse (og svømmerhuse skal være åbne
for at svømmer-princippet kan virke) lader dette vigtige indhold
fordampe på blot et par uger eller mindre!
Lejlighedskørere af visse motorcykler er hårdt plaget af dette problem
og i mangel af en god gammeldags "tipper" på karburatoren, bliver de
derfor nødt til at klare, sig ved at lukke bensinhanen og køre
motorcyklen tør inden henstillen - Hvorved at der kan tilføres friskt(!)
bensin fra den (mere) lukkede tank før næste opstart

--
Armand.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-08 21:52

Stig Johansen skrev:

> Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
> uden efterfølgende olieskift.

Det minder om Asterix og Briterne: (frit efter hukommelsen)

- Hvad er det?
- Tweed
- Holder det længe?
- Ved det ikke, jeg har kun haft det i 30 år.

Leif