USA med cannister?
Fra : Happy Diver

Dato : 18-01-08 11:51

Hej
Er der nogen der har rejst til og fra USA med cannisterlygte? Altså
inden for de sidste par år med hele ondskabens akse-halløjet...
Hvordan skal man splitte den ad?
Skal den ligge i den store baggage?
Skal batterierne være afladede?

på forhånd tak.
God weekend.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 18-01-08 12:15

Happy Diver wrote:
> [...]
> Er der nogen der har rejst til og fra USA med cannisterlygte? Altså
> inden for de sidste par år med hele ondskabens akse-halløjet...

Jeg skal afsted i morgen tidlig, og jeg overvejer stadig! Jeg har
tidligere fløjet med mit NiMH batteri i checked-in bagage, men det ser
ud til at man ikke skal gøre det:

http://www.tsa.gov/travelers/airtravel/assistant/batteries.shtm

Hvis det er i håndbagagen kan man holde øje med at det ikke eksploderer
etc .... og man får en chance for at forklare dem at det er ufarligt.
Hvis det er i kufferten risikerer man bare at den ikke kommer med
flyet.

Og nej, de skal ikke være afladede.

-- Ole

Fra : AK

Dato : 18-01-08 07:34

On 18 Jan., 12:14, Ole Michaelsen <nej...@til.spam> wrote:

> [...]
> etc .... og man får en chance for at forklare dem at det er ufarligt.
> Hvis det er i kufferten risikerer man bare at den ikke kommer med

Hej,

Jeg plejer at have selve lygtehoved i håndbagagen, og batteri og
cannister i den "store bagage" normalt ligger batteriet i en pose
sammen med batterierne fra mine backup lygter, og cannisteret bare
løst.
det plejer ikke at være et stort problem, da der normalt er en masse
andet dykkerudstyr med - og jeg går ud fra at de så gætter hvad det
skal bruges til.

du vil blive stoppet når du skal gennem sikkerhedschekket, men de
lader dig gå igennem.

mvh

Anders Knudsen

Fra : JL

Dato : 18-01-08 08:39

hej,

On 18 Jan., 15:34, AK <Anders_S...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> cannister i den "store bagage" normalt ligger batteriet i en pose
> sammen med batterierne fra mine backup lygter, og cannisteret bare

Jeg tror man skal holde sig til at have alt elektronik osv. i
håndbagagen sådan at du ikke bliver forsinket hvis de vil have dig ned
for at åbne din kuffert etc. derudover er det også det man foreskriver
på diverse tegninger når man flyver.

Hvis man er i tvivl om hvorvidt personalet kan gætte sig til hvad det
er man har i sin checked in bagage kan man efterlade en seddel der
forklarer at det er dykkerudstyr osv.

mvh
Jonas

Fra : Henrik

Dato : 18-01-08 19:04

> [...]
> Er der nogen der har rejst til og fra USA med cannisterlygte? Altså
> inden for de sidste par år med hele ondskabens akse-halløjet...

Jeg har rejst en del til og fra USA med canisterlygte. 1. gang var
umiddelbart efter 9/11, og der var en scanneroperatør der fik sved på panden
da min håndbagage blev gennemlyst......
Med de nye regler vil jeg anbefale at du lægger den i din bagage, som du
checker ind. Hvis du ikke har en taske den ligger i, så kom noget bobleplast
om lygtehovedet, så sker der ikke noget.
Og når du nu er derovre, så køb en Pelicase til den med skumindlæg, så har
du den bedste indpakning du kan ønske dig, og du kan checke den ind seperat.

Mvh
Henrik

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-01-08 07:11

Henrik wrote:

> Jeg har rejst en del til og fra USA med canisterlygte. 1. gang var
> umiddelbart efter 9/11, og der var en scanneroperatør der fik sved på panden
> da min håndbagage blev gennemlyst......

Jeg er lige kommet igennem security, sidder ved gaten, i Kastrup. De
studsede over indholdet af min håndbagage, men det var mere regulatorsæt
og ikke så meget lygtebatteriet. Jeg spurgte da jeg checkede ind, men
hun kunne ikke finde noget info om NiMH-batterier, så jeg tog chancen og
beholdt det i håndbagagen. Ellers hvis de nægter det ved security, kan
man jo gå tilbage og checke batteriet ind seperat ved bagage drop off.

> Med de nye regler vil jeg anbefale at du lægger den i din bagage, som du
> checker ind. Hvis du ikke har en taske den ligger i, så kom noget bobleplast
> om lygtehovedet, så sker der ikke noget.

Jeg har sådan en rigtig sej øl-cooler i lyserødt skum med billeder af
palmer og solnedgang, som lige passer hen over lygtehovedet.

> Og når du nu er derovre, så køb en Pelicase til den med skumindlæg, så har
> du den bedste indpakning du kan ønske dig, og du kan checke den ind seperat.

Ja, har jeg også overvejet. Men så er det jo et stykke ekstra bagage
(selvom det er en lille dims) - jeg ved ikke hvor strikse de er med
antallet. Til USA må man checke to stk ind, og det var lige præcist nok
for mit vedkommende. Og så vejer håndbagagen også lige på grænsen...

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-01-08 11:06

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> beholdt det i håndbagagen. Ellers hvis de nægter det ved security, kan
> man jo gå tilbage og checke batteriet ind seperat ved bagage drop off.

Nu er jeg så nået igennem security i Schipol, og de var noget mere
grundige med spørgsmål om hvad det var - batteri til dykkerlygte. Men
heller ingen problemer. Så nu kommer den i hvertfald til USA, lygten m.
batteri.

Fra : Henrik

Dato : 19-01-08 16:52

> [...]
> grundige med spørgsmål om hvad det var - batteri til dykkerlygte. Men
> heller ingen problemer. Så nu kommer den i hvertfald til USA, lygten m.

Det er nu også mest den anden vej de plejer at være lidt mere emsige......

Forsat god tur

-Henrik

Fra : Happy Diver

Dato : 19-01-08 23:36

Henrik <noone@nowhere.com> skrev:

>Det er nu også mest den anden vej de
>plejer at være lidt mere emsige......
>
>Forsat god tur
>
>-Henrik

Er det værst fra USA til europa? Jeg troede det var omvendt.
Indtil nu er det lidt svært at gennemskue hvad der er bedst. Det tyder
på folk er sluppet
igennem på flere måder. Men i følge den hjemmeside, der blev refereret
til tidligere skal
batteri og det hele med i kabinen. Det ville jeg jo gerne undgå pga.
vægten og det tyder da
også på at Ole Michaelsen slipper hel derover.
Man bliver sgu helt træt af det land inden man overhovedet er
ankommet, men hvad gør man
ikke for god dykning...

Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-01-08 13:01

On Sat, 19 Jan 2008 23:36:14 +0100, Happy Diver
<skumbanandk@IPGE8yahoo.dk> wrote:

> [...]
> på folk er sluppet igennem på flere måder. Men i følge den hjemmeside,
> der blev refereret til tidligere skal batteri og det hele med i kabinen.

For nogle år siden måtte man gerne have en lighter med når man rejste fra
EU til USA; men ikke internt i USA eller USA til EU. Det er så blevet
ændret
til at man nu heller ikke må fra EU til USA.

Mht de nye regler gælder de kun for Li batterier, ikke NiMh/NiCd, og trådte
i kraft 1. januar 2008. De gælder også kun for løse batterier, og ikke for
batterier, der sidder monteret i apparatet.

De nye regler siger, at du IKKE må pakke LØSE Li batterier i den
indtjekkede
bagage, de skal pakkes i håndbagagen, og skal pakkes, så de ikke kan
kortsluttes, fx lægges i en plast-pose eller i det hylster, som ofte følger
med batteriet. Derudover er der nogle regler mht max li-indhold i
batterierne.

mere info her: http://safetravel.dot.gov/whats_new_batteries.html

//michael

--