Nitrox og regulatorsæt
Fra : vuha@sol.dk

Dato : 17-01-08 12:03

Kære Gruppe

Skal man have et regulatorsæt der er designet til nitroxdykning, eller
kan man godt anvende sit normale regulatorsæt - hvad er forskellen?
Jeg kom faktisk i tvivl efter at have set Scubapros' S555/MK25 Nitrox.
Jeg har S600/MK17, og det er da ærgeligt hvis jeg skal købe nyt
regulatorsæt!

På forhånd tak for jeres svar
Hà Vu

Fra : Henning

Dato : 17-01-08 20:16

On Thu, 17 Jan 2008 11:02:58 -0800 (PST), vuha@sol.dk wrote:

>Kære Gruppe
>
>Skal man have et regulatorsæt der er designet til nitroxdykning, eller
>kan man godt anvende sit normale regulatorsæt - hvad er forskellen?
Puha, det var vist en del af teoriundevisningen
>Jeg kom faktisk i tvivl efter at have set Scubapros' S555/MK25 Nitrox.
>Jeg har S600/MK17, og det er da ærgeligt hvis jeg skal købe nyt
>regulatorsæt!

Du kan nøjes med eet sæt, men det skal O2-renses og må ikke bruges til
almindelig luft - så skal du rense igen før du bruger det til nitrox.
Sådan husker jeg det svagt....

Fra : Clevin

Dato : 17-01-08 20:39

Henning wrote:
> Du kan nøjes med eet sæt, men det skal O2-renses og må ikke bruges til
> almindelig luft - så skal du rense igen før du bruger det til nitrox.
> Sådan husker jeg det svagt....
Næh, du kan sagtens bruge det du har. Det er først når du kommer over en
O2 procent på 40, at du skal have fat i et sæt som er i oxygen-service -
efter min mening!

/Clevin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-08 00:03

Henning wrote:

> [...]
>
> Du kan nøjes med eet sæt, men det skal O2-renses og må ikke bruges til
> almindelig luft - så skal du rense igen før du bruger det til nitrox.

Ahr, det er vist ikke helt rigtigt

Til nitroxblandinger op til 40% er der ikke problemer med alm.
regulatorsæt, hvis du går derover, så skal du have et regulatorsæt der
er i O2 service.

For flasker og ventiler er historien lidt en anden hvis man fylder ved
at dekantere O2, så skal flaske og ventil være O2 service og den luft du
fylder på flasken skal altid være dobbeltfiltreret (dvs. egnet til
nitroxflasker) hvis ikke du vil rense flaske+ventil igen. Du må såmænd
godt dykke på alm luft selvom dit udstyr er i O2 service, blot luften er
renset.

Hvis man fylder nitrox via Continox anlæg så mener jeg heller ikke der
er krav om O2 service på flaske+ventil ved blandinger op til 40%.

Den lov der blev vedtaget for noget tid siden kan muligvis godt have
rokket ved dette, men jeg har endnu ikke hørt om nogen klub eller lign.
der rent faktisk følger de underlige regler. IIRC krav om O2 service på
alt der kommer i kontakt med blandinger over 21% ilt, hvordan man så
skal håndtere sin dragt, inderdrag og hud er mig lidt ukendt da mange
anvender luft/nitrox til dragten også.

Thomas

Fra : N/A

Dato : 18-01-08 12:57

Fra : JL

Dato : 18-01-08 02:53

On 18 Jan., 00:03, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> [...]
> alt der kommer i kontakt med blandinger over 21% ilt, hvordan man så
> skal håndtere sin dragt, inderdrag og hud er mig lidt ukendt da mange

Det gør man i Københavns Sportsdykkerklub.

mvh
Jonas

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 18-01-08 03:14

> Det gør man i Københavns Sportsdykkerklub.

Jonas: Tager I så bad i acetone og glasskår før i dykker på nitrox
(bear with me, det er fredag...)

God weekend,
Anders

Fra : Jan Birk

Dato : 18-01-08 12:57

> Jonas: Tager I så bad i acetone og glasskår før i dykker på nitrox
> (bear with me, det er fredag...)

Og vigtigst: Ingen prutteri under dykket

/Jan

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 18-01-08 04:25

On 17 Jan., 20:02, v...@sol.dk wrote:
> [...]
> Jeg kom faktisk i tvivl efter at have set Scubapros' S555/MK25 Nitrox.
> Jeg har S600/MK17, og det er da ærgeligt hvis jeg skal købe nyt

Hej

Det svar Thomas Rasmussen kom med er det korrekte. :)

Mvh
Morten

Fra : mikael johansen

Dato : 18-01-08 13:12

det kommer også an på hvad flaskeventil man har på. er det den
nye nitrox M26 kan man købe en overgang fra M26/232Din hilsen Mik

Fra : N/A

Dato : 18-01-08 12:57

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 18-01-08 06:01

Hejsa

> Jonas: Tager I så bad i acetone og glasskår før i dykker på nitrox
> (bear with me, det er fredag...)

Åh skidt... Jeg er nu mere bekymret for O2-servive af dykkerens
lunger Det må gøre ondt!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : JL

Dato : 18-01-08 08:46

Hej anders,

On 18 Jan., 11:14, byst...@gmail.com wrote:
> Jonas: Tager I så bad i acetone og glasskår før i dykker på nitrox
> (bear with me, det er fredag...)

Næh men man bliver da lige tjekket med en vådserviet inden man får lov
at gå i vandet og hvis den ikke er helt fri for snavs så kan man pænt
pakke sammen igen!

Men mere seriøst så er problemet jo lidt at hvis grejet ikke er i
service kan man let få overført silikone fedt fra regulatoren over til
flaskeventilen og derfra videre til fyldeslangen. Som du nok ved så er
silikone fedt potentielt rigtig farligt i forbindelse med fyldninger
osv. så derfor er det lettere og mere sikkert helt at undgå at der
bliver blandet silikone fedt og andre ikke o2 kompatible materialer
ind i legen. Især når det kun koster en smule ekstra besvær.

mvh
Jonas

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 20-01-08 14:32

Hej VA HU

Du har 2 muligheder:

1. Dykke efter den gamle "40% regel"
Det betyder det kun er udstyr der kommer i kontakt med oxygen
over 40 % det er nødvendig at sætte i service
I praksis er det flaske og ventil der skalm være i service (
når der fyldes ved dekanteringsmetoden )eller bare alm
dykkergrej.
Hvis man bruger stage/deko på over 40 % oxygen er det
flaske,ventil,1.trin. manometerslange og manometer der skal
være i service.

"40% regelen" stammer fra nitroxdykningens start hvor diverse
uddannelsesorganisationer overtog den fra en standard (OSHA 29
CFR 1910.430 )fra det amerikanske arbejdsministerium gældende
for erhvervsdykning.

2. Dykke efter standarden "DS/EN 13949" som glæder alt NYT
dykkerudstyr og som anbefales og undervises i af DSF
Det betyder alt udstyr der kommer i kontakt med oxygen på 22%
eller derover skal være i service
I praksis er det flaske,ventil,1.trin. manometerslange og
manometer der skal være i service.

Det betyder du kun kan bruge oxygen kompatibel luft
(dobbeltfilteret ) i alt dit grej, hvis ikke det skal sættes i
service igen

Det er selvfølgelig dit valg eller hvad din klub/fyldested
foreskriver.

PS. Alle de nitroxdykkere og klubber jeg kender dykker efter
den gamle "40% regel"

MVH Svend Erik

Fra : Torben

Dato : 23-01-08 23:23

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet 41DIE)" <s.e@41DIEpc.dk> wrote in
message news:12008362680.304459762032653@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> foreskriver.
>
> PS. Alle de nitroxdykkere og klubber jeg kender dykker efter

Hvorfor skal vest og feeder og 2. trin ikke - pga. trykket, foreskriver
standarden noget ??

-Torben

Fra : JL

Dato : 23-01-08 16:23

On 23 Jan., 23:22, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> Hvorfor skal vest og feeder og 2. trin ikke - pga. trykket, foreskriver
> standarden noget ??

I praksis ville du altid sætte 2. trin i service hvis du gjorde det
med 1. trinet.. vest og feeder det kommer an på hvor forsigtig du vil
være. Der er meget lille chance for at du får forurenet noget af det
andet udstyr fra vesten og feederen så derfor gør jeg det personligt
ikke. Har man derimod en 0,4l flaske som man fylder fra sin flaske så
er risikoen for forurening temmelig stor.

Det virker måske lidt uigennemskueligt men det hele handler om brand
trekanten altså der skal være 3 dele til stede for at der kan opstå
en brand: ilt, varme og noget der kan brænde. I forbindelse med nitrox
har vi masser af ilt, varmen opstår ved trykstød i udstyret og kan nå
mange hundrede graders varme og brændstoffet kommer fra bl.a.
silikone, o-ringe og anden forurening. Ved at begrænse forureningen og
passe på med trykstødene kan du undgå en eksplotion.

Mvh
JOnas

Fra : Dive Houg

Dato : 04-02-08 02:12

> [...]
> alt der kommer i kontakt med blandinger over 21% ilt, hvordan man så
> skal håndtere sin dragt, inderdrag og hud er mig lidt ukendt da mange

Du har helt ret, der er rokket ved det. Jf lovgivningen skal udstyret
være i O2 service når du har en ilt% over 22. Det er lovgivningen, som
i øvrigt også siger at nitrox ventiler og 1. trin skal være med M26
gevind.
Det hele står i DS/EN 144-3 og DS/EN 13949, hvis du har lyst til at
læse nærmere.

At mange så stadig dykker erfter de gamle regler, som ikke længere er
gældende, om O2 service ved ilt% over 40, er en anden sag.

Fra : JL

Dato : 04-02-08 05:35

Hej,

On 4 Feb., 10:12, Dive Houg <seb_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> gevind.
> Det hele står i DS/EN 144-3 og DS/EN 13949, hvis du har lyst til at

Så vidt jeg husker er der ingen lov som gælder rekreative dykkere og
DS dokumenterne er jo bare standarder ikke love. Kan du evt. henvise
til hvilken lov/paragraf du mener regulerer dette?

mvh
Jonas

Fra : Dive Houg

Dato : 05-02-08 02:35

On 4 Feb., 13:35, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> [...]

> DS dokumenterne er jo bare standarder ikke love. Kan du evt. henvise
> til hvilken lov/paragraf du mener regulerer dette?

Det hele ligger i loven om dykkermateriel, som også rekreativ dykning
er underkastet.

§ 7. Til en dykkerudrustning der anvendes med blandingsgas som
åndemiddel, og som anvendes, markedsføres, udlånes eller udlejes til
dykkerarbejde eller rekreativ dykning skal følgende udstyr være CE-
mærket efter regler fastsat af Arbejdstilsynet eller af en EU- eller
EØS-medlemsstat i henhold til værnemiddeldirektivet:

1) åndemiddelkilde med tilhørende sikkerhedsfunktion eller
nødåndemiddelkilde med tilhørende trykmåler,

2) bæresele med fastgørelsesarrangement,

3) reduktions- og doseringsventiler,

4) hjelm, helmaske eller halvmaske, dersom bidemundstykke anvendes,

5) slangeforbindelser med nødvendigt armatur,

6) redningsdragt velegnet til dykning,

7) afbalanceringsvest, og

8) instruktion om anvendelse og vedligeholdelse med dansk tekst.

Humlen ligger i at tingene skal være CE godkendt for at må anvendes.
For at bliver CE godkendt skal produktet opfylde EU kravene, det er
her DS/EN standarterne kommer på banen.
Vi er nu tilbage hvor vi startede, dit udstyr skal opfylde kravene i
DS/EN 13949 og DS/EN 144-3.

Mvh
Sebastian

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-02-08 13:48

>Det hele ligger i loven om dykkermateriel, som også rekreativ dykning
>er underkastet.

Niks! Hvordan du gør det som privat person bestemmer du selv. Du må dog ikke
sælge eller udleje udstyr som ikke overholder reglerne men du har som sælger
ingen ansvar hvis køber overtræder disse regler.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : JL

Dato : 05-02-08 06:25

Hej,

On 5 Feb., 10:34, Dive Houg <seb_...@hotmail.com> wrote:
> Humlen ligger i at tingene skal være CE godkendt for at må anvendes.

Nej det er en misforståelse.. det skal være CE godkendt for at måtte
blive solgt i danmark og EU men jeg f.eks. gerne købe mit grej i USA
eller ligende og bruge det i danmark jeg må bare ikke forhandle det i
danmark.

mvh
Jonas

Fra : Dive Houg

Dato : 06-02-08 01:17

On 5 Feb., 14:25, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> [...]
> blive solgt i danmark og EU men jeg f.eks. gerne købe mit grej i USA
> eller ligende og bruge det i danmark jeg må bare ikke forhandle det i

Vi prøver lige igen!!

[...]

Der står højt og larmende --anvendes-- og ikke kun markedsføres,
ligesom der også står --rekreativ dykning-- og ikke kun
dykkerarbejde.

Så lige præcis hvordan i mener at de regler ikke gælder, kan jeg ikke
se.

Mvh
Sebastian

Fra : Johnny Christensen

Dato : 06-02-08 10:15

> [...]

>dykkerarbejde.

>Så lige præcis hvordan i mener at de regler ikke gælder, kan jeg ikke

Hej Sebastian

Det har du fuldstændigt ret i at sådan er lovteksten...og som sådan burde
der ikke være noget at diskutere, basta...

Men lovteksten er selvmodsigende i det at der er en række rebreathere som er
blandingsgas godkendte med CE mærke og det hele. Men samtidig bruger de god
gammeldags DIN kobling og DIN ventilen i O2 service, men uden de nye
gevindstandarter.
Classic Inspiration, Vision Inspiration, Evolution, Oroubouros og Sentinel
har alle EU standarter opfyldt. Hvis man efterfølgendne ændrer vigtige
konstruktionsmæssige punkter, bryder man den oprindelige CE godkendelse. En
konstruktionsmæssig ændring er f.eks at erstatte den horrible AutoAir med et
seperat 2.trin på en APD Inspiration eller Evolution.
Ligeledes vil det forholde sig at skifte fra standart DIN kobling til M26
for at opfylde de nye regler, som for øvrigt 2-3 år efter dets inførelse
stadig ikke kræves overfor fabrikanterne af disse enheder.

Så der er ikke en konsekvent linie i lovgivningen.

Vi er enige om at på OC virker det langt mere ligetil, der ligger en
lovgivning og den burde man i teorien følge som en god lille mønsterborger.

Mvh
Johnny
(bestemt ikke mønsterborgerlig)

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-02-08 16:17

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at opfylde de nye regler, som for øvrigt 2-3 år efter dets inførelse
> stadig ikke kræves overfor fabrikanterne af disse enheder.

CE mærket er en overensstemmelseserklæring som fabrikanten er ansvarlig for.
Mærket angiver sådant set bare, at fabrikanten mener at hans produkt
opfylder de EU-direktiver der var gældende for apparatet på det tidspunkt
apparatet blev produceret. Ændres direktiverne eller kommer der nye til,
kan der sagtens forekomme CE mærkede apparater i handelen, som ikke
overholder de nyeste direktiver.

Der kan selvfølgelig også forekomme fabrikanter der fortolker direktiverne
på sin egen måde, eller mener at de ikke gælder for netop hans produkt, og
som så klasker et CE mærke på alligevel. Det kunne da være interessant at
høre hvilket direktiv CE mærket på de ovenfor nævnte apparater henviser til.

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-02-08 10:45

> [...]

>Der står højt og larmende --anvendes-- og ikke kun markedsføres,
>ligesom der også står --rekreativ dykning-- og ikke kun

Læs nu igen, der stå udlånes eller udlejes. DVS. At du i kommercielle (hele
loven gælder kun den kommercielle side) øjemed ikke må udlåne eller udleje
udstyr der ikke er godkendt. F. eks ved et teknisk dykker kursus hvor
eleverne selv medbringer deres udstyr er det kun instruktøren og hans
ansatte som skal bruge godkendt udstyr.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 06-02-08 11:35

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et teknisk dykker kursus hvor eleverne selv medbringer deres udstyr
> er det kun instruktøren og hans ansatte som skal bruge godkendt

Hvis man skal være en flueknepper, og det er vi jo en gang imellem her
på dk.fritid.dykning så kan den citerede tekst læses som:

anvendes til dykkerarbejde
markedsføres til dykkerarbejde
udlånes til dykkerarbejde
udlejes til dykkerarbejde
anvendes til rekreativ dykning <------- Ikke overholdt af private!
markedsføres til rekreativ dykning
udlånes til rekreativ dykning <----- Omhandler næppe private udlån!
udlejes til rekreativ dykning

Meeen! Teksten kan også med velvilje læses som:
* anvendes, markedsføres, udlånes eller udlejes til dykkerarbejde
* markedsføres, udlånes eller udlejes til rekreativ dykning
Men hvorvidt dette dække handel imellem firmaer, og dermed kun i
erhvervssammenhæng, feks. fra distributør til diveshop, eller det
direkte salg til private kan ikke entydigt læses ud af teksten.

Teksten kan meget let tolkes som kun værende gældende for den
kommercielle side, idet den omhandler regler fastsat af
Arbejdstilsynet, men det foreligger der så vidt vides ingen endelig
dokumentation for.

En ting kan jeg dog forudsige: Spørger du en eller anden offentlig
papir-skubber, vil du få lige så mange svar og fortolkninger som her i
gruppen!

Nicolai

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-02-08 16:22

Du skal bare se på hvem der administrere loven (erhvervsministeret) og hvem
der kan straffes og hvad straffen er. Så kan du jo nemt se at vi
sportsdykkere intet har med det at gøre. Ellers kunne arbejdstilsynet jo
komme hjem til dig og kræve hæve/sinke sofaborder og ditto sofaer.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : JL

Dato : 07-02-08 14:56

Hej

On 6 Feb., 16:22, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> [...]
> sportsdykkere intet har med det at gøre. Ellers kunne arbejdstilsynet jo
> komme hjem til dig og kræve hæve/sinke sofaborder og ditto sofaer.

Man skal skelne mellem en diskussion af det principielle indhold og
den praktiske håndhævning af loven. Hvis loven finder anvendelse på
alle dykkere som er tilfældet her og er vedtaget af folketinget så
gælder den dem som den finder anvendelse på uagtet hvilket ministerie
eller endda oppositionen der har udfærdiget og fremlagt loven for
folketinget.

At der så i praksis ikke er nogen der tjekker om rekreative dykkere
overholder den lov er jo noget helt andet, men måske kan du blive
fundet uagtsom i tilfælde af en ulykke eller ligende som måske
resulterer i at du ikke har krav på en forsikring men det er et
temmeligt komplekst juridisk spørgsmål.

Jeg tror jeg må konkludere at loven gælder for rekreative dykkere selv
om den måske ikke har nogen praktisk betydning.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-02-08 14:56

> [...]
>alle dykkere som er tilfældet her og er vedtaget af folketinget så
>gælder den dem som den finder anvendelse på uagtet hvilket ministerie

Loven gælder ikke for os. Prøv at sende den videre til dk.videnskab.jura der
kan de nok forklare hvorfor. Men det er rigtigt at vi kan pådrage os ansvar.
Det har dog ikke noget med dykkerloven at gøre.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk

Fra : JL

Dato : 08-02-08 08:06

Hej,

On 8 Feb., 14:56, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Loven gælder ikke for os.

Det mener jeg nu at den gør, nu har jeg i min tidligere besked skrevet
hvorfor jeg tror den gør.. kan du komme med nogle argumenter for
hvorfor loven ikke skulle gælde for os?

mvh
Jonas

Fra : Dive Houg

Dato : 09-02-08 14:32

> [...]
> sportsdykkere intet har med det at gøre. Ellers kunne arbejdstilsynet jo
> komme hjem til dig og kræve hæve/sinke sofaborder og ditto sofaer.

Nej Henrik nu fisker du sku.

Om så det var under landbrugsministeriet er underordnet, når der i
lovteksten står at det gælder for rekreativ dykning.
Grunden til den netop er under erhvervsministeriet er at den primær
retter sig mod erhvervsdykkere, men der er stadig dele af loven der
også gælder for os fritidsdykkere.

Og når du nu blander arbejdstilsynet ind i det, så er det jo
rentfaktisk sådan at deres regler også gælder for dig der hjemme, du
kan jo f.eks. ikke kravle rundt så tosset du vil på stiger og
stilladser selv om du gør det der hjemme i din egen tid.

Sebastian

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-02-08 15:54

>Nej Henrik nu fisker du sku.

Desværre nej, der var ingen fisk idag. Der var lidt issing på bunden og en
enkelt rødtunge på vraget som fik lov til at gå.

> [...]
>Grunden til den netop er under erhvervsministeriet er at den primær
>retter sig mod erhvervsdykkere, men der er stadig dele af loven der

Niks! Der er muligvis dele af dykkerloven som kan bruges imod fritidsdykkere
men du kan ikke straffes for noget. Læs iøvrigt også sigtet med loven.

> [...]
>kan jo f.eks. ikke kravle rundt så tosset du vil på stiger og
>stilladser selv om du gør det der hjemme i din egen tid.

Der er ingen der kan blandes sig i hvordan du mener den rigtige måde er at
kravle rundt på stiger og stilladser derhjemme, med mindre (måske) hvis du
uddannet til det og derfor arbejder for dig selv.

Det med love har vi jo dikuteret flere gange her. Sidst var det angående om
det var ulovligt at dykke uden at sætte dykkerflag. Der endte det også også
ovre i dk.videnskab.jura og det det blev vist til at det ikke var ulovligt
men du kunne pådrage dig ansvar ved ikke at gøre det.

Det var da iøvrigt en helt fantastiskt weekend at være på vandet på, synd
sigte var lidt ringe i Øresund under 20 meter.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk