Rebreather Sammenligning
Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-01-08 11:33

Jeg synes lige jeg vil poste en interessant rebreater sammenligning:

http://www.zerogravitydiving.com/fr_rebreathercompare.php

/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-01-08 12:55

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes lige jeg vil poste en interessant rebreater sammenligning:
>
> http://www.zerogravitydiving.com/fr_rebreathercompare.php
>
> /Sune

Ganske fin sammenligning. Den er bestilt og betalt af Kevin Gurr for de
tilfælde hvor test på åndingsmaskinen har været nødvendig. Men viser
desværre ikke de frustrationer man evt kan opleve når man finder ud af
elektronik hus er designet tåbeligt svagt, enheden udviser en skræmmene stor
andel af oversvømmelser, trimmet er a'la søhest, computeren skaber sig
åndssvagt, autobreathe går i gang utilsigtet, mundstykket er måske lavet med
for snævre tolerancer, Autoair regulatoren skal behandles som et råddent æg,
HUD'en er ikke helt logisk ved meget høj eller lav PO2, fabrikken har møget
selvskærende skruer ind i plastik... etc etc

En ting er hvad nogle data kan vise, en anden ting er at leve med bæstet i
dagligdagen.

Enkelt = færre frustrationer, måske på bekostning af lidt kapasitet.
Medium kompleks = virker fint, når det ikke virker kan du _måske_ selv rette
problemet.
"Kan alt" kompleksitet = fantastisk når det virker, det reneste lort når det
ikke gør, fabriksservice er løsning på næsten ethvert spørgsmål man stiller.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-01-08 17:53

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> ikke gør, fabriksservice er løsning på næsten ethvert spørgsmål man stiller.

Hej Johnny

Hvad er det for en rebreather du specifik er utilfreds med ?

Det lyder som om du har haft en dårlig oplevelse med en, det kunne være
rart at vide hvilken.
Eller er det bare et surt opstød ?

/Søren

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-01-08 19:20

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Hvad er det for en rebreather du specifik er utilfreds med ?

>Det lyder som om du har haft en dårlig oplevelse med en, det kunne være

Hej Søren

Det er ikke et surt opstød, det er bare en konstatering af virkeligheden.
Med vilje listede jeg lidt fejl fra et bredt udsnit af rebreatherene på
markedet for ikke at blive beskyldt for at være snævertsynet.
De fejl jeg opremsede kan du drysse ud over Classic Inspiration, Vision
Inspiration / Evolution, Meg, Boris, Dolphin, nogle ting på Classic og Sport
Kiss. Dolphin går heller ikke ram forbi med dens original mundstykke osv
osv.

Hvis listen skulle være komplet blev det til et herrelangt indlæg.

Den fejlfri enhed er ikke designet endnu. De har alle mekaniske svagheder,
mulige elektroniske ting som kunne være gjort bedre og størrelsesmæssige
eller trimmæssige udfordringer.

Data som kan måles, vejes og sammenlignes under samme forhold er godt, men
giver ikke det komplette billede.

mvh
Johnny

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-01-08 19:23

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Dolphin, nogle ting på Classic og Sport
> Kiss. Dolphin går heller ikke ram forbi med dens original mundstykke osv

Hov...det er ikke fordi jeg har noget imod Dolphin, den sneg sig ubemærket
ind i listen to gange.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-01-08 19:45

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> mulige elektroniske ting som kunne være gjort bedre og størrelsesmæssige

Præcist ligesom din almindelige regulator kan havde fejl, din tank, din
computer, båden du sejler på osv.

Det er et spørgsmål om at stole på tingene, gælder alt
elektronik/mekanik osv.

> Data som kan måles, vejes og sammenlignes under samme forhold er godt, men
> giver ikke det komplette billede.

Da der aldrig kan laves.

/Søren

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-01-08 08:59

>Præcist ligesom din almindelige regulator kan havde fejl, din tank, din
>computer, båden du sejler på osv.

>Det er et spørgsmål om at stole på tingene, gælder alt elektronik/mekanik
>osv.

Men man har efterhånden fundet ud af at bygge de fleste andre
livsunderstøttene komponenter på en måde så der er mindst muligt risiko for
at de går i stykker.
Mange af de lektioner man har lært der og i andre felter (f.eks. UV
kamerahus design, forbehold for den menneskelige faktor osv osv ) er ikke
vandret over til det tankegods som mange rebreathere bygges ud fra.

Men det er ikke unikt at dumme sig i rebreatherbygningen. Jeg sidder til
dagligt og betjener spritnye toge til 18mio pr enhed. Der har fabrikanten
glemt at tage højde for den menneskelige faktor i nødsituationer.
Forskellen mellem et godt design og et dårligt. Er at det gode design har
erkendt de fejl som det dårlige havde og har ændret det grundliggene
problem. Ikke bare bygget en nødløsning oven på.

Fra : Søren

Dato : 18-01-08 16:45

> Forskellen mellem et godt design og et dårligt. Er at det gode design har
> erkendt de fejl som det dårlige havde og har ændret det grundliggene
> problem. Ikke bare bygget en nødløsning oven på.

Tak for de vise ord - det er en af de få absolute sandheder i verdenen.

Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-01-08 23:39

Johnny Christensen wrote:

> Men det er ikke unikt at dumme sig i rebreatherbygningen. Jeg sidder til
> dagligt og betjener spritnye toge til 18mio pr enhed. Der har fabrikanten
> glemt at tage højde for den menneskelige faktor i nødsituationer.

Se der er du inde på noget af det rigtige.

Nemlig det at den største sikkerhedsrisiko er brugeren, altså mennesket
selv.

Derfor kan det at tage mennesket ud af loopet godt gå hen og være mere
sikkert end hvis mennesket er indblandet.

/Søren

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-01-08 22:36

Hej Johnny,

> Den fejlfri enhed er ikke designet endnu. De har alle mekaniske svagheder,
> mulige elektroniske ting som kunne være gjort bedre og størrelsesmæssige
> eller trimmæssige udfordringer.

lad mig lige med det samme sige at jeg ikke ved så meget om RB og ikke selv
dykker med dem. me nda du lyder ganske erfaren, kunne jeg godt tænke mig at
høre om du har prøvet en Halcyon RB80, og hvad du mener om den ?

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-01-08 10:04

> lad mig lige med det samme sige at jeg ikke ved så meget om RB og ikke
> selv dykker med dem. me nda du lyder ganske erfaren, kunne jeg godt tænke
> mig at høre om du har prøvet en Halcyon RB80, og hvad du mener om den ?

Jeg har ikke selv dykket den, men har haft lejlighed til at se den adskilt
5-6 gange og i action på en lille uges vragdykning.
Den er bygget meget pænt, men Halcyon versionen er prissat højt for at holde
brugere væk som Halcyon finder uønskede. Dvs. hvis du ser på hvad du
egentlig får for pengene, burde den koste 1/3 af udsalgsprisen.

Den har bevist sit værd i dybere huledykning med lange bundtider, specifikt
som den er beregnet til. Det at den kun er en gasforlænger, gør at du har
behov for en større logistik sektion til at få den til at køre optimalt i
længere tid. Dvs. har du et komplet DIR team der vil varte dig op, så har du
grundlaget for verdensrekorder, hvis ikke så bliver du sinket i din
fremfærd.

Til åbenvandsdykning f.eks på vrag:
Forholdene kan være omskiftelige, bådspladsen kan være begrænset,
gasforsyningen kan være begrænset osv. osv..
Det kan sagtens gøres, men personligt ville jeg hellere have et dobbeltsæt
af hensyn til størrelse, vægt og vandmodstand for at lave et simpelt dyk.
Der tilbyder den ikke noget som jeg er imponeret af.

Jeg ser den som en god specifik missionsorienteret rebreather. Men ikke som
en jeg ville bruge i hverdagen.

----

Rebreathere er ikke magiske små kasser som gør din dykning bedre på alle
punkter i forhold til Open Circuit.
Dine dybdeændringer og små trimningsændringer tager lidt længere tid. Det er
meget nemt at konstatere hvis man dykker sammen med en god OC dykker, de har
lagt sig ind i en vanskelig / snæver position for foto 5-6 sek. før du selv
er klar.
På OC er det bare at bruge åndedrættet og små fine kropsjusteringer for at
ligge der "lynhurtigt"
På CC bruger du kropsjusteringer og måske en _lille_ smule negativ opdrift,
så er det bare at vente tålmodigt på at du glider derned.

På gaslogistik og nogen gange vægt er CC dykning milevidt foran OC.
I en del tilfælde medfører CC dykning en hurtigere deko end OC.
Der er en lille varmefordel i at ånde gas fra en CC, men det kan man nemt
overgå ved at tage en bedre inderdragt på.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 21-01-08 23:31

Hej Johnny,

> [...]
> holde brugere væk som Halcyon finder uønskede. Dvs. hvis du ser på hvad du
> egentlig får for pengene, burde den koste 1/3 af udsalgsprisen.

ja jeg kender godt deres pris politik og jeg har også kikket på den og
skildt den ad, og jeg vil give dig ret i at man tænker jo den kan jeg da
selv lave for næsten ingen penge ))

> som den er beregnet til. Det at den kun er en gasforlænger, gør at du har
> behov for en større logistik sektion til at få den til at køre optimalt i
> længere tid.

jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du mener.
Jeg tænker jo at en gasforlænger vil gøre det lettere.
hvis jeg er på en weekend tur hvor vi skal have 6 mix dyk, skal jeg have 6
sæt 2x12 + 6 stk 40cf med deco gas. Med mindre at man kan fylde på stedet,
hvis nu jeg har en gasforlænger der forlænger gassen 8 gange, skulle jeg
kunne klare mig med en RB80 med 2x12 monteret som bailout gas og 2 stk 80cf
med mix og en 40cf med deco gas.

det er den vej rundt jeg tænker at det ville blive meget billiger og
nemmere.

> Det kan sagtens gøres, men personligt ville jeg hellere have et dobbeltsæt
> af hensyn til størrelse, vægt og vandmodstand for at lave et simpelt dyk.
> Der tilbyder den ikke noget som jeg er imponeret af.

hvis man nu konfigurer den med feks 2x40cf, så er den vel ikke meget støre
en de andre RB enheder ?

> Der er en lille varmefordel i at ånde gas fra en CC, men det kan man nemt
> overgå ved at tage en bedre inderdragt på.

okay jeg troede faktisk at, lige nettop den forskæld (at gassen er lun og
fugtig) var en stor forskæld, men du mener altså ikke at det har den helt
stor betydning ?

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 22-01-08 09:19

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> ja jeg kender godt deres pris politik og jeg har også kikket på den
> og skildt den ad, og jeg vil give dig ret i at man tænker jo den kan
> jeg da selv lave for næsten ingen penge ))

Øhh, bare som lidt information - hvad koster den?

> [...]
> mix og en 40cf med deco gas.
>
> det er den vej rundt jeg tænker at det ville blive meget billiger og
Nemmere end at slæbe en masse dobbeltsæt ja, overall... nej.
Tommelfinger-reglen er jo, at man ca. har samme deco-gas og halv
bundgas med som bailout oven i RB'en hvis man vil kunne op på sin egen
BO-gas.

pSCR'er som RB80-clonerne excelere i deres mekaniske robusthed og
ligefremme virkemåde på dybden, men de er også specielt farlige ved
opstigning idet mængden af O2, dvs. VO2 tilsat loopet jo falder
proportionalt med det absolutte tryk, hvorimod forbruget er det samme.
Reelt set har har man på "normale" danske dybder indtil små 50-60m,
mere ligefrem gavn af en SCR som dolphin. Laver man ofte dybere dyk
bliver en CCR eller en RB80 med gas-skifte option attraktiv.

Fordelen i gas-besparelser bliver heller ikke helt 1:7, 1:13, eller
hvilken rate den nu kører med, idet de fleste RB-dykkeres SAC hurtigt
vokser fra deres OC-rate. SAC påvirker ikke luftforbrug på hverken en
aSCR eller en CCR.

Tjaae ovenstående ville jo give mere mening for mig, men jeg hygger
mig med mit lejetøj - og det skal folk jo have lov til. Køb du dig
bare en RB80 Morten - det giver ingen mening at vente hvis du allerede
ved at du har tænkt dig at gøre det før eller siden.

Jeg er dog bare glad for at jeg ikke nåede at købe nogen dobbelt sæt -
6stk. 2x12 - gisp!

> hvis man nu konfigurer den med feks 2x40cf, så er den vel ikke meget
> støre en de andre RB enheder ?

Lidt en sandhed med modifikationer - se evt.
http://www.havbasserne.dk/Blade/2008/080120-tryk/080120-tryk.html .
Der findes andre der er ligeså store eller størrere endnu, men der
findes så sandelig også dem der er mindre. Foruden nogen rimeligt
sindsyge hjemmebyggede O2-CCR'er på størrelse med en cigaræske

Venligst
Nicolai

Fra : Iv

Dato : 22-01-08 12:37

Hej,

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk> wrote in message

> "Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Øhh, bare som lidt information - hvad koster den?

Mellem 80 og 100.000 og kræver du er GUE Tech 2.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 22-01-08 18:33

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk> skrev i en meddelelse

> mig med mit lejetøj - og det skal folk jo have lov til. Køb du dig bare en
> RB80 Morten - det giver ingen mening at vente hvis du allerede ved at du
> har tænkt dig at gøre det før eller siden.

der er jo lige lidt med prisen og så det faktum at jeg kun er Tech1 og man
skal være Tech2 for at starte på et RB80 kursus.

MEN en dag !!!!!

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 04-03-08 19:53

> [...]
>
> der er jo lige lidt med prisen og så det faktum at jeg kun er Tech1
> og man skal være Tech2 for at starte på et RB80 kursus.

Den dag kan jo komme tidligt:
http://www.rebreatherworld.com/rebreathers-for-sale/17715-halcyon-rb80-for-sale.html#post171977

Nicolai

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 04-03-08 21:10

Hej,

> Den dag kan jo komme tidligt:
> http://www.rebreatherworld.com/rebreathers-for-sale/17715-halcyon-rb80-for-sale.html#post171977

Nu kan jeg ikke se tråden, men jeg kan også sælge dig en fra DK.

Best

Ilhan Vardar

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-03-08 22:50

"Ilhan Vardar" <FJERNESvader@city.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kan jeg ikke se tråden, men jeg kan også sælge dig en fra DK.

hvem andre en Rasmus, har sådanne en stående i DK som de vil sælge, for jeg
går ikke ud fra at du har en stående ))

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 06-03-08 08:48

> "Ilhan Vardar" <FJERNESvader@city.dk> skrev i en meddelelse
>
> hvem andre en Rasmus, har sådanne en stående i DK som de vil sælge,
> for jeg går ikke ud fra at du har en stående ))

Hvis det ikke skal være præcis en RB80, så sælger
http://www.satoridiving.com/ en fra ny til 2000?...... Så er den godt
nok også fra et tidligere østland.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-01-08 10:13

> [...]
> 80cf med mix og en 40cf med deco gas.
>
> det er den vej rundt jeg tænker at det ville blive meget billiger og

Ja der har du fordel af gasforlænger faktoren som alle delvist eller fuldt
rebreathere har.
Men du kommer til at gå på kompromis med effektiviten af gassen du indånder.
På samme måde som OC skal du vælge om du vil dykke let og kun have en
bundgas, dykke bundgas og en dekogas eller bundgas + 1. deko og 2.
(3.4.5.6.) dekogas. Der skal du tage de samme valg, hvor vil du hæve dit PO2
for så gradvist at lade det falde efterhånden som du stiger i vandsøjlen.
SCR breatheren skal opsættes til det givne dyk. CCR breatheren er klar på
det hele, samt at du har en ekstra bailout funktion i form af SCR. Nogle
vælger at reducere flaskestørrelsen ud fra den option, andre vælger at sige
de vil have gas nok til fuldt OC bailout. Det er et spørgsmål om
temperament.

Man kan bruge en RB80 (eller dens lignende brødre) til åbenvandsdykning. Jeg
ville dog hellere klare mig med mit dobbeltsæt. For det er trods alt
sjældent at jeg laver dyk som overstiger 60m i 60min. Der ligger min
personlige OC grænse på 2x15 som er pustet godt op.

> hvis man nu konfigurer den med feks 2x40cf, så er den vel ikke meget støre
> en de andre RB enheder ?

Ikke specielt. Samtidig den er heller ikke voldsomt meget bedre end f.eks
Dräger Dolphin som du kan hygge dig med til stranddyk, alm vragdyk og hvis
det skal være, så kan det også lade sig gøre at strække den til 60-70m
trimixdykning. Men det er ikke anbefalet.

> okay jeg troede faktisk at, lige nettop den forskæld (at gassen er lun og
> fugtig) var en stor forskæld, men du mener altså ikke at det har den helt
> stor betydning ?

Nahh, betydningen er nok blevet overdrevet en del af de som skulle forsvare
deres investering. Jeg syntes godt man kan være realistisk og sige at det er
da rart, men træerne vokser ikke ind i himlen.
Du får betydlig mere effekt ved at være kritisk med din isolation, evt
tilføje lidt aktiv varme.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 08:13

Nu er der heldigvis flere billige kopier og en af de bedre er nok:
http://www.ron-ger.de/ron.html
/Sune

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 22-01-08 18:31

hej

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der heldigvis flere billige kopier og en af de bedre er nok:
> http://www.ron-ger.de/ron.html

tja nu ved jeg ikke så meget om RB at jeg vil udtale mig om hvad der er
bedst, men hvis vi snakker bedst kopi, så må det jo være den der ligner
orginalen bedst, og så må det være GDS med deres AH1
http://www.gds-techdive.com/de/ah1/ah1_main.html

den er 100% kompatibel med en RB80 alle dele passer lige over mellem de to,
en AH1 koster bar kun ca det halve af en RB80

mvh Morten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 22:13

Har netop købt en rEvo II så RB80 og dens kopier er på standby indtil
videre.
Så må jeg se om den er til noget brugbart, ellers kommer der snart en billig
rEvo til salg Johnny
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-01-08 10:17

> [...]
> videre.
> Så må jeg se om den er til noget brugbart, ellers kommer der snart en

Jeg tror du har lavet et godt valg, det er rigtigt rart at slippe for
åndingslungerne rager ned på fronten og gør hele opsætningen rodet.

Er det en hybrid eller mekanisk version du har bestilt?

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 24-01-08 07:17

Hej Johnny

Det er den mekaniske version.
For mig er det vigtig at en RB er mekanisk og har BMCL og at den så er low
profile er et meget stort plus ved penetrering.
Hvis jeg ville havde en eCCR ville jeg vælge den nye Sentinel, men jeg skal
da ikke udelukke at jeg på et senere tidspunkt vil ofre 20.000 kr. på at
opgradere rEvo'en til hybrid versionen og bruge trimix computeren og med low
setpoint som backup.

/Sune

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 23-01-08 20:03

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har netop købt en rEvo II så RB80 og dens kopier er på standby
> indtil videre.

Så nåede du jo ikke at prøve min?

Fino Fino.

Nicolai

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 17-01-08 13:13

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes lige jeg vil poste en interessant rebreater sammenligning:
>
> http://www.zerogravitydiving.com/fr_rebreathercompare.php

Som Johnny har skrevet er testene lavet på vegne af CCRb.

Og da jeg dykker rEvo stikker specielt dens dårlige WOB (WorkOfBreath)
frem. rEvo'en konstruktør har debateret disse målinger på RBW, som jeg
anbefaler man læser denne debat, hvis man har interesse i rEvo'en.

Da jeg selv skulle bestille min rEvo var jeg meget i tvivl om det evt.
skulle være en Megalodeon, men I sidste ende valgte jeg rEvo'en efter
at have spurgt Rasmus Lauritzen direkte hvilken RB med BMCLs
(back-mounted-counter-lungs) der havden den bedste WOB, og han svarede
klart rEvo.

Om Rasmus siden hen har revideret sin opfattelse, og stadigvæk mener
at rEvo'en ånder bedre end en Ouroboris skal jeg ikke kunne sige, men
det står i hvertfald i skærende kontrast til de data CCRb har fundet
hvor Boris'en har den bedste WOB.
Husk også at WOB *KUN* er arealet af åndekurven og ikke som sådan har
nogen direkte korrelation til det WOB som dykkeren opfatter, som kan
være påvirket af f.eks. konstant over eller undertryk.

Til sidst vil jeg komme med min personlige erfaring: Den ånder fint

Venligst
Nicolai

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-01-08 13:31

> Til sidst vil jeg komme med min personlige erfaring: Den ånder fint
>
> Venligst
> Nicolai

Skulle jeg starte helt forfra med en ny type enhed, så var rEvo II også i
toppen af min ønskeliste. Den kommer tæt på idealet for skandinavisk
hyggetek dykning.
Efterhånden som Paul Raymaekes får flere penge i virksomheden, bliver der
lavet alle mulige småtrimninger. Han synes at have fundet en god balance
imellem technofreak og anvendelighed i den virkelige verden.

Fra : Poul Olesen

Dato : 18-01-08 08:42

Nicolai Hanssing skrev:
> [...]
> at have spurgt Rasmus Lauritzen direkte hvilken RB med BMCLs
> (back-mounted-counter-lungs) der havden den bedste WOB, og han svarede

Hvad skulle han ellers svare?
Megladon har ikke back-mounted-counter-lungs, men "over-the-shoulders"
ligesom f.eks. Inspiration/Evolution?
Man får svar som man spørger
Han svarede nu nok på hvad han selv synes var bedst at ånde i, hvilket
jo også er bedre.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 18-01-08 17:24

"Poul Olesen" <po.it-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man får svar som man spørger
> Han svarede nu nok på hvad han selv synes var bedst at ånde i,

Hmm, tjaee den var nok lidt indforstået.
Oprindeligt ville jeg gerne have BMCL, men var som novice, i tvivl om
BMCLs ville være forfærdelige at dykke med. Havde kun prøvet en
Dolphin som ikke just er til at juble over i den sammenhæng. Jeg
vidste at en populær rebreather, som Rasmus selv har dykke meget er
Boris, derfor spurgte jeg til hvilken BMCL rebreather han selv havde
dykket der var bedst, og han svarede rEvo - dermed var mine
bekymringer vedr. åndningskarateristikken manet i jorden.
Boris fremstår jo som bekendt på listen som den bedste.mekinsk målte
WOB.

I sidste ende stod jeg og skulle vælge mellem Meg-copis og rEvo, de
har begge deres stærke og svage sider og jeg endte med at vælge
rEvo'en. I dag efter at have dykket den ca. 40 timer, ville jeg træffe
samme valg.

Jeg tror Meg'en har bedre åndningskarakteristik for dykkeren, dog skal
man have de åndsvage lunger foran........

Håber ovenstående belyser sammenhængen i det indlæg du svarede på.

Venligst
Nicolai Hanssing

Fra : AK

Dato : 21-01-08 11:03

Hej,

Johnny - nu dykker jeg ikke RB, så det kan være derfor jeg ikke helt
kan forsstå din tankegang.
hvorfor kræver en RB80 et team, eller i det hele taget mere plads end
en meg, boris eller inspo.
Rebreatheren i sig selv er ret lille ?

jeg tror at det der gør at RB80 fylder mere end de andre ikke er så
meget rebreatheren som det er mentaliteten bag den dykker som benytter
sig af den - bailout strategien er simpelthen ikke den samme,
selvfølgelig bruger RB80 mere gas end en CCR men på de dyk vi laver er
det en relativt ubetydelig mængde der bliver brugt i forhold til den
bailout vi har med alligevel.
på mange dyk ville jeg endog have en flaske mere under armen med en
insop end med en RB80 da jeg kan bruge RB80´s flasker både som bailout
og som drivgas ( ikke noget der ofte gøres ) hvor du med en ybod har
3l trimix som bailout uden en stage vil du med en rb80 nok næremere
have 2*12 eller 2*18 afhængig af dykket.

om der er en deco fordel på CCR frem for PASCR er jo et spørgsmål om
hvilke teorier man tror på, og kommer meget an på dykkerprofilen - men
det er ikke vigtigt i denne diskussion.
jeg vil dog give dig ret i at den er uforholdsmæssig dyr - de gange
jeg har skilt den ad har det været en " hvad er det alt? " oplevelse.

mvh

Anders Knudsen

Fra : AK

Dato : 04-03-08 13:14

On 4 Mar., 21:09, "Ilhan Vardar" <FJERNESva...@city.dk> wrote:
> Hej,
>
> "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote in message

> Nu kan jeg ikke se tråden, men jeg kan også sælge dig en fra DK.
>
> Best
>
> Ilhan Vardar

hvilket du ikke vil mene at Rasmus Lauritsens er ?

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 04-03-08 22:06

Hej,

"AK" <Anders_Sjod@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Best
>
> Ilhan Vardar

hvilket du ikke vil mene at Rasmus Lauritsens er ?

Aner ikke hvem Rasmus Lauritsen er, men som det FØRSTE jeg skrev var at jeg
ikke
kunne SE tråden, ergo ingen data.

Best

Ilhan Vardar

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 05-03-08 10:17

"AK" <Anders_Sjod@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>hvilket du ikke vil mene at Rasmus Lauritsens er ?

Ligegyldigt nu, da den er solgt....

Fra : JL

Dato : 06-03-08 01:20

On 5 Mar., 22:50, "Morten Dall Darmer" <mrn...@tiscali.dk> wrote:
> hvem andre en Rasmus, har sådanne en stående i DK som de vil sælge, for jeg
> går ikke ud fra at du har en stående ))

Michael fra KS sælger sin.. men jeg tror måske den er solgt?

mvh
Jonas