Ventiler M 18 x 1.5
Fra : Nikolaj M

Dato : 12-01-08 11:44

Hej

Jeg er ved at samle mig et 2*6,8 l 300 bar dobbelt sæt. til det
mangler jeg ventiler med manifol.

Er der nogen der har ide om, og hvor, det findes i M 18 * 1,5 gevind
ikke konisk?

Alternativet er at få drejet et alm sæt. M 25 ned og skære nyt gevind,
er der nogen som har erfaringer med det?

Vh Nikolaj

Fra : Happy Diver

Dato : 19-01-08 15:48

Det var sgu en ukurant størrelse, har du købt dem på et eller andet
overskudslager for
østblok-brandstationer?
Anywho så laver AP en M18x1,5, men kun i enkeltventil, højre, og altså
ikke med bro. De
bruges til 1 liters aluflasker.
Du skal jo bruge både højre og venste udgaver, jeg tror det letteste
er at få drejet et par
M25'ere ned, men da du skal bruge dem til 300 bar ville jeg være lidt
betænkelig. Ville i hvert
fald få et kompetent firma til at foretage drejningen. Og fylde dem 1.
gang uden at være i
lokalet

Fra : anders

Dato : 19-01-08 08:26

On Jan 19, 3:48 pm, Happy Diver <skumbana...@3S697yahoo.dk> (slet
3S697) wrote:

> [...]
> betænkelig. Ville i hvert
> fald få et kompetent firma til at foretage drejningen. Og fylde dem 1.

Nej nej, det er da så underholdende at høre om folk der sender deres
flasker eller ventiler i kredsløb fordi tingene "vist alligevel ikke
helt passede sammen"...

Anders

Fra : Iv

Dato : 19-01-08 16:36

Hej,

"Nikolaj M" <m@rquart.dk> wrote in message
[...]

Utroligt, stop med at være så nærig og køb noget der virker/passer!
Eller fortæl i det mindste hvor du holder til, så man ved hvem man skal
undgå
og undgå at få en ventil i hovedet...

Tænk dig om.

Fra : Happy Diver

Dato : 19-01-08 23:44

Siden luxfer laver deres små alu-300 bars med M18x1,5 må du desuden
kunne købe sådan et
par ventiler i staterne, men jeg ved ikke lige hvem du skal ha fat i.

Snak med din lokale shop og få ham til at hive nogen hjem fra
udlandet. Han kan hurtigere
finde en dealer.
Mit gæt er at det ikke bliver besværet værd, men nu har du jo
flaskerne så kan du ligeså godt
gå linen ud...

Fra : Nikolaj M

Dato : 20-01-08 04:15

-Det var sgu en ukurant størrelse, har du købt dem på et eller andet
overskudslager for
østblok-brandstationer?

Det er Dräger flasker (tror de er produceret hos faber), nok de mest
andvente i både dk og udland når det kommer til brandvæsner, men da
man er ved at skifte til komposit flasker så er der masser af næsten
ubrugte flasker i overskyd.

-Anywho så laver AP en M18x1,5, men kun i enkeltventil, højre, og
altså
ikke med bro.

jeg har de org. dräger ventiler

[...]

Jeg har snakket med et prof maskin værksted, de siger at de ikke kan
drejes ned da man ikke kan bespænde emnet. Der imod skal de freses
ned, men det vil være for kostelig en affære.

eneste mulighed er at finde et par ventiler som er fremstilet i M18
1,5. Eller få fremstillet en adabter.

[...]

Hmm jeg ville skam også gerne købe dem - Det var lige som første
priotet.
Umiddelbart ser jeg heller ikke noget farligt i at de bliver drejet
ned så længe det er kompetente folk ved maskinerne! det M25 geind som
er på ventilerne er jo fremstillet på et tidspunkt!

Vh Nikolaj

Fra : Happy Diver

Dato : 20-01-08 18:36

Nikolaj M <m@rquart.dk> skrev:
>-Det var sgu en ukurant størrelse,
> [...]
Så mit gæt om østblok-brandstationen var ikke helt off

> [...]
>ventiler som er fremstilet i M18
>1,5. Eller få fremstillet en adabter.
> Som sagt så fremstiller luxfer flasker med M18x1,5 og hvor der er et
æg er der sgu nok
også en høne (eller anden æglæggende fugl/krybdyr)
Så skaffes kan de. Det ville jeg forsøge før alt andet. Jeg tror ikke
du får noget pænt resultat
med adaptere...

> [...]
>på et tidspunkt!
>
>Vh Nikolaj
>
>Skidtet skal nok holde hvis det laves ordentligt. Problemet er
marginen fra succes til
destruktion..lille.

Fra : Ole Bro

Dato : 30-01-08 01:23

On 20 Jan., 18:36, Happy Diver <skumbana...@ZEBLKyahoo.dk> (slet
ZEBLK) wrote:
> Nikolaj M <m...@rquart.dk> skrev:>-Det var sgu en ukurant størrelse,

> Så mit gæt om østblok-brandstationen var ikke helt off

> æg er der sgu nok
> også en høne (eller anden æglæggende fugl/krybdyr)
> Så skaffes kan de. Det ville jeg forsøge før alt andet. Jeg tror ikke
> du får noget pænt resultat
> med adaptere...

> marginen fra succes til
> destruktion..lille.

> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -

> [...]

Er du nu sikker på, at det er en god ide du er igang med at føre ud i
livet?

Jeg her ikke lige set det smarte i, at gå efter 2x6,8x300Bar i stedet
for at købe at standard sæt 2x7x300bar. Alt det besvær med at få
ændret ventilerne. Hvis du ikke selv kan dreje/fræse M18x1.5, så skal
du have et maskinværksted til at gøre det.

Opspændingen på maskinen, vil tage mindst en time. Hvis ikke mere.
Spåndtagning vil måske tage 15 minutter. Ventilen vil derefter være
indsmurt i skæreolie og der vil være grater og skarpe kanter. Du vil
måske endda opleve opspændingsmærker på ventilen. Husk at ventilen
typisk vil være fremstillet i en støbt messing kvalitet der er
forkromet. Forkromningen vil blive ødelagt ved ændringen. Et
maskinværksted koster ca. 400-500kr /time + moms og vil typiske lave
en sådan opgave i regning.

Summen af din ide er, at du vil komme til at bruge en masse penge på
noget som efterfølgende ikke vil være fuldt tilfreds med og ender med
at smide ud, for der er ikke nogen der tør overtage det eftere dig.

Til din info, så er belastningen v. 300 bar på et M18x1.5 gevind ca
139kg/cm2, mens belastningen på et M25x2 vil være ca. 71,5kg/cm2

Det var så lige mine betragtninger til din lille ide ...

/Ole

Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 31-01-08 13:46

Når jeg læser indlægget om de forkerte gevind kommer jeg til at tænke
på ham i Aquasport, der fyldte en flaske med en ventil med et forkert
gevind, der så skød op i øjet på ham og kun med nød og næppe undgik at
slå ham ihjel. Han har det stadig dårligt med synet.
Personligt ville jeg ikke lige være makker med én der dykkede med det
gear.
MVH Flemming Pless

Fra : Nikolaj M

Dato : 09-02-08 05:29

Hej Ole

...Til din info, så er belastningen v. 300 bar på et M18x1.5 gevind ca
139kg/cm2, mens belastningen på et M25x2 vil være ca. 71,5kg/cm2

hvordan er du kommet frem til de tal?

Jeg har betragtet det sådan her:

Kiggende på ventilen+falsken er det kritiske i konstruktionen
udtrækning af ventilen fra flasken

Når ventilerne er fremstillet i det samme materiale, hvilket de er når
det er en m25 drejet ned til m18, er det spændende den
sikkerhedsfaktor (S) som beskriver forholdet mellem belastningen af
ventilen (Fvent) målt på overfladen af gevindet(Agev) og
flydespændingen for messingen.

Messingen kan jo koldt forarbejdes så der vil ikke ske forringelse ved
neddrejningen.

For M18x1,5

kraften på ventilen (Fvent) afhænger af arealet og trykket i flasken:

Fvent=300 bar * pi * r^2 = 30 N/mm^2 * 3,14 * (9mm)^2 = 7630 N

lettere simplificeret er det bærende areal for 1 gevind i indgreb
(Agev)

Agev = pi * (R^2-r^2) = 3,14*(9mm*9mm-8,5mm*8,5mm) = 27,48 mm^2

I tilfældet her er længden af gevindet, som bestemmer arealet(As) af
alle gevind i indgreb ens. Ved M18 er der 13 gevind i indgreb

As = 13 * 27,48 mm^2 = 357 mm^2

der er Fvent/As = 21,3 N/mm^2

På samme måde findes Fvent/As for M25x2 gevindet, osm er

Fvent/As = 19,53 N/mm^2

Så det er rigtigt at gevinedet er mere belastet ved M18
konstruktionen, men hvad er sikkerhedsfaktoren?

Som jeg husker det er flydespændingen på messing typisk 150 - 600 N/
mm^2 alt efter legeringenstype.

Hvis vi regner med den laveste flydespænding er sikkerhedsfaktorene
for

M18 = 7 og for M25 = 7,6

Generelt regner man med en sikkerhedsfaktor ved dynamiske belastning
på mellem 6-8 ved sådanne metal konstruktioner.

Derfor betragter jeg det ikke som kritisk at dreje den ned, såfremt
det er lavet ordenligt

Forsætter man ud af tangenten til det kritiske tryk for flasken mht
udrivning af gevinet være ca 2100 bar og den testes jo kun til 450
bar

Vh Nikolaj