Erfaring emd dobbeltsæt
Fra : BJ

Dato : 10-01-08 17:26

Søger nogle erfaringer omkring at dykke med dobbeltsæt.

Er i øjeblikket certificeret til at dykke til 30 meter på almindelig luft
men syntes jeg for hurtigt får brugt de 12L på 27 meter. Selvfølgelig kan
der gøres meget med hensyn til luftforbrug men da jeg overvejet i fremtiden
at tage Nitrox og dybe til 40 meter kunne jeg jo lige så godt komme igang
med dobbeltsættet.

Hvordan er det at dykke med ?
Bruger man begge tanke på en gang eller skifter men under dykket ?
Kræver det meget erfaring ?
evt. andre gode råd ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-01-08 18:02

BJ wrote:
> [...]
> at tage Nitrox og dybe til 40 meter kunne jeg jo lige så godt komme igang

Det sidder væsentlig bedre på ryggen end et enkelt 15'er, dog kræves der
en wing der passer til dobbeltsæt (en vest med passende lift+montering
kan gøre det, men jeg syntes wing er rarere at dykke med). Det er
selvfølgelig lidt tungere på land, specielt i forhold til 1x12 Men
typisk kan man hive noget bly af samtidig med skiftet, hvilket altid er
rart.

> Bruger man begge tanke på en gang eller skifter men under dykket ?

Der er nogle forskellige filosofier , og der er religion blandet ind i
det, forskellen ligger i holdningen til om isolationsmanifolden er fuld
åbnet, lidt åbnet eller helt lukket.

Hvis man dykker med fuld åbnet så er der minimal risiko for at den
lukkes under dykket og dermed dykkes med fuld luftmængde tilgængelig på
primær regulator. Ulempen kan være at det tager lang tid at lave en
lukning af manifolden i tilfælde af freeflow.

Hvis man dykker med en smule åben (halv til hel omgang på manifolden) så
har man fuld luftmængde tilgængelig, den er hurtigere at lave en lukning
af manifold hvis man altså husker at dreje den rigtige vej men rammer
man noget under dykket med manifolden kan den blive lukket af sig selv
(jeg har ikke selv oplevet det)

Hvis man dykker med den helt lukket så har man ikke fuld luftmængde på
den primære, fejler primær regulator så har man stadig en del luft
tilbage i anden flaske (ca 50% af fuld luft situation). Hvis man løber
tør for luft på primær flaske skal man enten åbne for manifolden eller
tage sin reserve der sidder monteret på anden ventil. I dette tilfælde
vil det være en fordel med to manometre så man har overblik over tryk på
begge flasker.

Hvad man vælger afhænger meget af holdning og erfaring. Det siger sig
selv at hvis man dykker med manifold lukket så skal det ligge på
rygraden at lave et skift af regulator eller åbne for manifolden.

Uanset hvad man vælger, så skal man have aftalt det med sin makker så
han ikke blive nervøs af at du ligge og roder med ventilerne

> Kræver det meget erfaring ?

Næh, det at dykke med dobbeltsæt i sig selv er ikke mere krævende. Det
vil naturligvis være en stor fordel at træne i nedlukning af ventiler og
manifold, men ikke et decideret krav for at dykke med dobbeltsæt. Vælger
man at dykke med manifold fuld åben (eller uden manifold) er man
sådanset ikke dårligere stillet end at dykke med enkelt flaske.

> evt. andre gode råd ?

Slangeføring og udstyrsmontering er en god ting at overveje. Jeg har
personligt min primære regulator siddende på højre side med en 1.5m
slange som så er trukket ned langs flasken (med en elastik der holder
den ind til flasken) og op igen og over skulderen og ind i munden. På
samme førstetrin sidder også inflatorslangen til tørdragten. På mit
venstre førstetrin sidder så min octopus som er ført bag nakken og rundt
skulderen og hænger i en elastik under hagen. På venstre førstetrin
sidder så inflatorslangen til wing'en samt mit manometer (jeg dykker med
manifold åbnet 1 omgang)

Ved at have denne slangeføring så har jeg slet ingen slanger der
stritter ud og kan hænge fast i noget. Skulle min makker få brug for
luft fra mig, så er meningen at han tager (eller jeg giver ham) mit
primære førstetrin og trækker slangen helt ud, dermed kan vi lave
opstigning og sikkerhedsstop/deko uden at ligge helt op af hinanden.
Makker skal naturligvis være klar over at det er sutten i munden han
skal hive i.

Det var en smule omkring det at dykke med dobbeltflaske... Meget af det
'specielle' har med manifolden at gøre, og det er næsten ren religion
kombineret med personlig præferencer. Dog er det vigtigt at personer der
laver makkercheck (checker ventiler og manifold) er indforstået med hvad
man foretrækker så der ikke opstår misforståelser om sin luftsituation
under dykket.

Når man så kommer ind på nitrox/trimix blandinger på dobbeltsæt så giver
det af og til mere mening at dykke med manifolden lukket, hvert fald
hvis man ikke har adgang til continuos blend da det er nemmere at lave
dekantering til nær-tomme flasker (når O2 flasken er halvtom), men det
stiller dog krav til at dyk er nød til at foretages på samme blandinger
og check af begge flasker er obligatorisk.

Thomas

Fra : mads

Dato : 10-01-08 20:13

jeg vil kun sige at det er det bedste at dykke med, når det er sagt, så husk
at øve at lukke alle 3 ventiler så du kan gøre det uden at skulle bekymre
dig om det når du/ hvis du skal bruge det.

jeg dykker med
2*10
1* tx100, med 180cm slange dragt feder manometer
1*tx100 med vest feder
alpalight lygte
og så 7 kg bly

mads

Fra : kb

Dato : 10-01-08 13:54

On 10 Jan., 17:26, "BJ" <BJsnab...@svarikke.dk> wrote:
> [...]
> med dobbeltsættet.
>
> Hvordan er det at dykke med ?
> Bruger man begge tanke på en gang eller skifter men under dykket ?

Hvis det er din eneig at dykke jævnligt til 40 meter
så gør dig selv den tjeneste at købe 2x12 med det samme
når du først begynder på advanced nitrox niveu er det det eneste der
dur

Kim

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 11-01-08 02:14

> [...]
> med dobbeltsættet.
>
> Hvordan er det at dykke med ?
> Bruger man begge tanke på en gang eller skifter men under dykket ?

Hej BJ

Dobbeltsæt er helt klart mere behageligt at dykke med. Som der blev
sagt, så er konfigurationen som religion. Min personlige mening er at
du skal konfigurere det som du kan læse om på: http://www.tekdyk.dk/udstyr/index.html
Tror de fleste er meget enig om slangeføringen, men om det så skal
være 1.5m eller 2.10m primær slange er jo en smag sag. (Jeg er utrolig
glad for min 2.10m slange.)
Jeg dykker forresten selv med min manifol ½-1 omgang åben, for
hurtigere at kunne lukke den.

Håber du kan bruge noget af dette.

Mvh
Morten

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 14-01-08 23:44

Hej,

"BJ" <BJsnabela@svarikke.dk> skrev i en meddelelse

de andre har sagt det meget godt så det bliver den korte model.

> Hvordan er det at dykke med ?

klart meget bedre end enkelt flasker.

> Bruger man begge tanke på en gang eller skifter men under dykket ?

op til dig selv, jeg tror de flest dykke med den åben i en eller anden form,
jeg tror det er meget få der dykker med manifolden lukket.

> Kræver det meget erfaring ?

nej jeg har elever der er startet med dobelt sæt.

> evt. andre gode råd ?

JA!!!!! 2x12 den lange model, det er meget vigtig, 2x10 er for korte og gør
dig typisk "næse" tung, 2x12 er langere og flytter vægten led mød føderne så
du slipper for ankel bly og den slags snavs.

se i den blå avis hvor mange 2x10 der er til salg og hvor få 2x12 lang model
der er til salg, det er alle dem der finder ud af hvor meget bedre du ligger
i vandet med 2x12.

mvh Morten

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 15-01-08 00:29

Hej BJ
Køb bare et dobbeltsæt det er mere behagelig at dykke med samtidig
sikre, da du kan bruge 2 seperate automastsæt og får større gasmængde
til rådighed.
Husk også at købe et sæt der kan sættes i oxygenservice og med
isolationsmanifold, når du vil til at dykke nitrox. om det skal være
et 2x10 eller 2x12
lange, kommer selvfølge an på hvor stor du er og hvor meget gas du
bruger.

Her er lige nogle ting du også skal tage i betragtning:
Kan din vest bære sættet eller skal du have ny vest/ving
Du får brug for et automatsæt mere og evt andre slangelængder.
vedrørende Nitrox udnyttes det bedst til længere bundtider på 20-30 m
dybde
På 40 m giver det kun 1-2 min længere bundtider.

MVH Svend Erik
Der selv har dykket med 2x10 siden 82

Fra : GHS

Dato : 15-01-08 16:42

Svend Erik

På 40 meter er det ca. 176 - 88 liter i minuttet, tror du ikke du skal
lægge cigaren på hylden )

(2x10)x220 bar = 4400 liter luft.

(2x12)x220 bar =5280 liter luft

så 1 til 2 min. om at bruge 880 liter.....

Glenn.

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet H15W8)" <s.e@H15W8pc.dk> skrev i en
meddelelse news:12003537000.770830428464823@dtext.news.tele.dk...

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 15-01-08 18:11

Hej igen. Læs nu det hele jeg skrev og ikke kun 1 linie

Rene ville til at tage nitrox og dykke på 40 m, det jeg gjorde hanm
opmærksom på var IKKE flaskestørrelsen, men fordelen ved at dykke
nitrox ikke var ret
stor på 40 m dybde.

ifølge Buhlmann ZHL 16

39 m på luft uden deko = 10 min
42 m på luft uden deko = 9 min

39 m på NI28 uden deko = 12 min
42 m på Ni26 uden deko = 10 min

Derfor :"På 40 m giver det kun 1-2 min længere bundtider".

PS: Jeg kan stadig læse tabellen gennem tobakstågerne

MVH
Svend Erik

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 16-01-08 22:23

Svend FYI:

Når jeg laver et dyk med et gennemsnit på ca. 40m bruger jeg tit en baggas
med 28% og en 100% dekostage.

Hvis det er koldt eller dårligt vejr vil jeg bruge 2x12:
Bundtid = 35 min
Runtime = 62 min
Lost gas = 86min og 4600 liter -> ikke nok med 2x10

Med luft som baggas vil de samme tal blive:
Bundtid = 35 min
Runtime = 77 min -> dvs 15 min mere
Lost gas = 124 min og 5700 liter -> mindst 2x15

Hvis det er varmt og godt vejr vil jeg bruge 2x16:
Bundtid = 45 min
Runtime = 81 min
Lost gas = 113 min og 6000 liter

Med luft som baggas vil de samme tal blive:
Bundtid = 45 min
Runtime = 101 min -> dvs 20 min mere
Lost gas = 162 min og 7400 liter -> død af luftmangel eller kedsomhed

/Sune

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet 9S7UF)" <s.e@9S7UFpc.dk> skrev i en
meddelelse news:12004173970.527069305384217@dtext.news.tele.dk...

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-08 07:43

> [...]
> Bundtid = 35 min
> Runtime = 62 min
> Lost gas = 86min og 4600 liter -> ikke nok med 2x10

Få dig en bedre tabel/computer at dykke efter så behøver du ikke slæbe rundt
på så store flasker. Men det er måske det der er ideen.

V-planner som ikke er specielt liberal giver en runtime uden 100% ilt på 68
minutter og 57 minutter med ilt. Man kan så skærer yderligere med 8 og 5
minutter ved at bruge en 32% på bunden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-01-08 08:22

Tak Manley for din store visdom ;)

Men jeg bruge nu V-Planner til hovedplanen dog med konservatisme 2 her om
vinteren og ikke 0 som dine tal antyder.
Til backup planer og lost gas bruger jeg ratio deco, så slipper jeg for at
skrive dem ned. Men skal da ikke udelukker jeg på et tidspunkt køber en
trimix computer.
Desuden har jeg indlagt en langsom opstigning fra det sidste dekostop.
Nu skrev jeg gennemsnit 40 m, så jeg ville ikke bruge 32%, og da jeg mest
dykker alene har jeg stor respekt for tox.
Selvom du skriver V-planner ikke er liberal så er den hurtig nok til mig, da
jeg har haft ondt mange gange efter en langt dyk, så jeg skal ikke presse
citronen mere.

Men når man først har vænnet sig til 2x16 er 2x12 ligesom at dykke med
enkelt flaske :)
Har dog prøvet både en Inspiration og en Meg her indenfor de sidste par
uger, så det kan da være jeg ryger på RB vognen, men i så flad bliver det
nok en rEvoII.

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-08 08:57

> Nu skrev jeg gennemsnit 40 m, så jeg ville ikke bruge 32%, og da jeg mest
> dykker alene har jeg stor respekt for tox.

Ja begrænsninger sætter man jo selv.

> nok en rEvoII.

Er der allerede kommet en IIer?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 17-01-08 09:51

> Ja begrænsninger sætter man jo selv.

> Er der allerede kommet en IIer?

Hvad snakker du om??

Jeg dykker da en II!

Nicolai - rEvonaut

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-08 13:20

> Hvad snakker du om??
>
> Jeg dykker da en II!

Der kan man bare se, synes kun der står rEvo på den....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 17-01-08 09:57

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Er der allerede kommet en IIer?

Rent faktisk er der kommet et par forbedringer så man kan nærmest
kalde den en rEvo-2.5:

Den fås nu med følgende nye optioner for 2008:
* hCCR (Hybrid) med Shearwater Pursuit PPO-controller / Trimix
GF-deco, i forskellige kombinationer
* Nye Apeks DS4-rEvo 1.-trin med bedre slangeføring.
* Leveres standard med DiveRite Transplate harness - men alm.
webbing kan også bruges.
* Forberedt for hCCR med flere P-ports.

Herudover en masser alm. optioner.....

Nicolai

Fra : Iv

Dato : 17-01-08 09:41

Hej,

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> Tak Manley for din store visdom ;)
>
> Nu skrev jeg gennemsnit 40 m, så jeg ville ikke bruge 32%, og da jeg mest
> dykker alene har jeg stor respekt for tox.

Hvorfor er det lige du dykker alene?
Kunne godt tænke mig at få en begrundelse eller beslutnings grundlaget.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-01-08 10:11

"Iv" <Unknown@unknown.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> "Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

> Hvorfor er det lige du dykker alene?
> Kunne godt tænke mig at få en begrundelse eller beslutnings grundlaget.

Det hører ikke hjemme i denne tråd, som allerede er ved at køre ud af flere
tangenter, selv tak;)
Men hvis du vil vide noget om solo dykning kan du jo prøve at starte en ny
tråd, men jeg kan ikke love jeg orker at svare.
Det plejer at være noget som kan sætte sindene i kog og spawne en masse side
debatter.

/Sune

Fra : Iv

Dato : 17-01-08 10:22

Hej,

> [...]
> tråd, men jeg kan ikke love jeg orker at svare.
> Det plejer at være noget som kan sætte sindene i kog og spawne en masse

Tildels, men det giver hellere ikke mening at oprette en tråd om hvorfor
netop du dykker
solo.
Det var ikke generalt jeg tænkte på, men mere dine tænker og grund.

Dette medie er fantastisk, Verdens elite er herinde.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-01-08 10:33

> [...]
> netop du dykker
> solo.
> Det var ikke generalt jeg tænkte på, men mere dine tænker og grund.

Det tror jeg ikke vil intereressere særlig mange.
Men hvem er Iv for du er jo ikke en Troll ?

/Sune

Fra : Iv

Dato : 17-01-08 10:43

Hej,

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

> "Iv" <Unknown@unknown.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke vil intereressere særlig mange.
> Men hvem er Iv for du er jo ikke en Troll ?

Fair nok, var bare nysgerrig.

Ingen trold, Windows Vista stinker bare seriøst og har ikke rettet/opsæt
news ordentligt.

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-08 13:23

> Ingen trold, Windows Vista stinker bare seriøst og har ikke rettet/opsæt
> news ordentligt.
>
> Mvh

Derfor kan man jo godt underskrive med sit navn..... Det ser bedre ud hvis
man vil tages alvorligt.

Iøvrigt bliver fejlmulighedderne halveret når man dykker solo.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 22:08

Hej Ilhan Vardar
Fik du nogen siden taget dit Tech 1 kursus og kommet videre ?
/Sune

Fra : Iv

Dato : 22-01-08 22:16

Hej,

> Hej Ilhan Vardar
> Fik du nogen siden taget dit Tech 1 kursus og kommet videre ?
> /Sune

Oh yes, under de bedste forudsætninger og omgivelser!
Tog i det i Ålesund sammen med Gideon Liew og Richard Lundgren.

Experience dives på Consul Carl Fisser, kan det blive meget bedre? :)

Hvad mener du med videre? Nu samler jeg ikke på certifikater.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 22:24

Tech 2, Cave x m.fl. så du kan komme de rigtig sjove steder hen
/Sune

Fra : Iv

Dato : 22-01-08 22:34

Hej,

> Tech 2, Cave x m.fl. så du kan komme de rigtig sjove steder hen
> /Sune

Tror ikke helt du er klar over hvor meget det kræver at gennemføre et Tech
2.
Har nu hellere ikke brug for det eller overhovedet er i nærheden af at være
klar til
sådan et.
Tech 1 er fint, 0 - 60 meter, der er mange vrag jeg gerne vil se.
Problemet er også at det ikke kun er dykning der tager min tid, sidste år
brugte jeg små 3-4 måneder
på forberedelser til en Nepal tur, bjergbestigning og en måned på selve
turen.

Men cave kommer helt sikkert til næste år, der skal jeg ikke smide 15.000 Kr
til alpin/klatreudstyr, det
er nu afskrevet :)

Fra : Torben

Dato : 22-01-08 09:05

> [...]
> Har dog prøvet både en Inspiration og en Meg her indenfor de sidste par
> uger, så det kan da være jeg ryger på RB vognen, men i så flad bliver det

Hvor finder man information om ratio deco, eller kan du beskrive det her ?

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-01-08 09:36

> Hvor finder man information om ratio deco, eller kan du beskrive det her ?

Der var lidt om det i en tråd der hed "trimix på luftcomputer" engang i
november. Hvis det ikke er nok bliver du nok nød til melde dig til frelsens
hær eller hvad de nu hedder.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Iv

Dato : 22-01-08 12:36

Hej,

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> [...]

Prøv google, det er ikke så svært.

> Der var lidt om det i en tråd der hed "trimix på luftcomputer" engang i
> november. Hvis det ikke er nok bliver du nok nød til melde dig til
> frelsens hær eller hvad de nu hedder.

Kan han ikke bare komme under din vinge? Mener du er da sådan en
Über diving champ ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-01-08 17:01

> Kan han ikke bare komme under din vinge? Mener du er da sådan en
> Über diving champ ?

Nu ville han jo gerne have information ang. ratio deco og der er jeg jo
trods alt ikke ekspert. Men hvis det nu havde været noget ang. seriøs
dykning skulle han da være velkommen i klubben og lære fra kilden.

Og du har stadig ikke fået sat din Vista op endnu Ilhan.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Iv

Dato : 22-01-08 22:11

Hej,

> Nu ville han jo gerne have information ang. ratio deco og der er jeg jo
> trods alt ikke ekspert. Men hvis det nu havde været noget ang. seriøs
> dykning skulle han da være velkommen i klubben og lære fra kilden.

Haha ja det tænkte jeg nok.

> Og du har stadig ikke fået sat din Vista op endnu Ilhan.

Nej og af ren princip bliver det ikke forløbigt.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 22:22

Henrik hvorfor mener du ikke at ratio deco er seriøs dykning ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-01-08 22:33

> Henrik hvorfor mener du ikke at ratio deco er seriøs dykning ?

Det mener jeg ikke jeg har givet udtryk for. Men jeg mener helt klart at man
nemt kan dykker seriøst uden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-01-08 22:47

Helt enig, og jeg bruger både computer, tabel og ratio deco afhængigt af
dykket.

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-01-08 07:56

> Men nu skrev du altså citat:
>
> "Nu ville han jo gerne have information ang. ratio deco og der er jeg jo
> trods alt ikke ekspert. Men hvis det nu havde været noget ang. seriøs
> dykning..."

Men der står da eller ikke noget om at ratio deco ikke er seriøst. Fordi A
er seriøst betyder det jo ikke at B så ikke er seriøst. Jeg mener at i den
form for seriøs dykning jeg laver er ratio deco fuldstændigt unødvendigt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 22-01-08 22:26

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder man information om ratio deco, eller kan du beskrive det her ?

du kan jo kikke forbi DIR-DK standen på ferie messen, og få en lille snak

mvh Morten Dall Darmer (som står på standen om lørdagen)

Fra : anders

Dato : 15-01-08 05:23

On Jan 15, 12:29 am, Svend Erik Østergaard Nielsen <s...@H15W8pc.dk>
(slet H15W8) wrote:

> [...]
> bruger.
>
> På 40 m giver det kun 1-2 min længere bundtider.

Ahr, det er vel nærmere omkring 10min.
Men prøv begge dele, og overvej hvad du tror der giver mest
fleksibilitet fremover...

mvh
Anders

Fra : anders

Dato : 15-01-08 10:47

Fint nok - men med et dobbeltsæt på ryggen er det vel de færreste med
lidt erfaring der vil nøjes med 10min på vraget.
Man accepterer lidt deko - og måske mere og mere - og løber igen ind i
flaskestørrelsen som den begrænsende faktor, og så er vi igen er
tilbage ved en af livets store læresætninger: "BIG is
BEAUTIFUL!!!" (dvs. hellere 12 end 10L)

Anders