Open cell til Scuba
Fra : Ramses

Dato : 09-01-08 15:23

Hej

Jeg er ved at tage et cmas ** og skal ud og købe udstyr!

Jeg havde planer om at købe en semi dry indtil jeg hørte om Open cell
hvilket lyder som en god opfindelse da det giver frihed i vandet, også
hvis man vil bruge dragten til jagt uden flasker på ryggen.

Men kan man bruge en Open cell dragt til almindelig flaskedykning?
Og hvis man kan, hvordan kan det så være at det ikke er særligt
udbredt?

Eksempel på open cell:
http://www.dkdiver.dk/butik/beskriv.asp?grp=4&v=20701645758&or=104764
http://www.dkdiver.dk/butik/beskriv.asp?grp=4&v=15800421904&or=104764

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-01-08 08:30

Ramses wrote:
> [...]
>
> Men kan man bruge en Open cell dragt til almindelig flaskedykning?
> Og hvis man kan, hvordan kan det så være at det ikke er særligt

Hvad er det ved den du syntes er genialt, det eneste jeg lige kan finde
om det er flg. ulemper (http://www.bluewaterhunter.com/wetsuits_101.html):

- Tillader nemmere bakterievækst grundet mange steder hvor de kan sættes
sig fast
- Tillade vand at trænge igennem
- Ikke særlig holdbart.

Som jeg forstår det er der ydermere heller ikke nogen belægning på
indersiden af dragten, hvilket måske nok giver bedre følelse og lidt
bedre bevægelsesfrihed, men gør af- og på-tagning af dragten noget mere
tricky. Husk på at du sikkert vil komme til at stå på en råkold strand
og klæde om, ikke særlig fedt hvis det ikke er nemt og hurtigt.

Hvis holdbarheden er et problem, så dur det IMO bare ikke til dykning.
Du vil gennem tiderne komme i kontakt med sten og formentlig også jern
hvis du begynder at dykke på vrag, her er holdbarheden meget vigtig
ellers er dragten færdig i løbet af no-time.

Kø en fornuftig semi-dry hvis du er på stramt budget, ellers overvej en
tørdragt med det samme. Du vil hurtigt kigge meget misundeligt på alle
de andre i tørdragt 11 ud af årets 12 måneder. (jeg har ikke dykket
våddragt siden dyk 7 eller sådan noget, det er vel mellem 150 og 200 dyk
siden )

Thomas

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 10-01-08 01:56

Hejsa

> [...]
> de andre i tørdragt 11 ud af årets 12 måneder. (jeg har ikke dykket
> våddragt siden dyk 7 eller sådan noget, det er vel mellem 150 og 200 dyk

"Ja, og mit bud er, køb en fornuftig semi-dry. Den kan du bruge 11 ud
af 12 måneder om året. En tørdragt er for dyr og giver dig bare minde
frihed i vandet."

Ovenstående er MIN personlige holdning og ja det er meget svært at
rådgive omkring dragter. Det er nemlig en meget personlig hvilken
holdning man har til forskellige dragter. Jeg elsker at fise rundt i
vandet på hovedet, på ryggen og alt muligt og umuligt. Så når jeg
hopper i tørdragten er det kun for at beskytte mod meget koldt vand og
kun når jeg kan ligge pænt stille i vandet.

Jeg håber at du kan bruge det til noget.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 10-01-08 07:46

Det er kun tørdragt der dur. Hvis du ikke føler at pengene er til det,
så vent. Du vil fortryde andet.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 10-01-08 17:08

Ramses wrote:
> [...]
>
> Men kan man bruge en Open cell dragt til almindelig flaskedykning?
> Og hvis man kan, hvordan kan det så være at det ikke er særligt

Jeg har brugt sådan en dragt til fridykning/snorkning/undervandsjagt i mange
år, året rundt. Har kun haft problemer med sokkerne, der klistres sammen
engang imellem.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ramses

Dato : 10-01-08 13:00

Efter at have læst det Link du sendte med Thomas vil jeg omdifiner
hvad det er for en dragt jeg har i tankerne?

>Closed Cell Neoprene Smooth Skin
>The closed cell smooth skin neoprene is the most commonly used for diving suits today because water will not pass thru the material. The smooth skin membrane is >usually used on the inside of the diving suit to limit water travel. Smooth skin allows for good stretch, no chafing or skin rash and is simple to maintain.

Er der nogen der har noget erfaring med at Scuba dykke med en sådan?
jeg har det på samme måde som Lars og kan godt lide friheden
undervandet!

Når man læser om fri dykkere der i 5 graders va

Fra : Ramses

Dato : 10-01-08 13:04

> [...]

Er der nogen der har noget erfaring med at Scuba dykke med en sådan?
jeg har det på samme måde som Lars og kan godt lide friheden

Når man læser om fri dykkere der i 5 graders kulde kan holde varmen i
flere timer tænkte jeg at dette måtte være en fantastisk kompo med
frihed og god mulighed for at holde varmen!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-01-08 21:28

Ramses wrote:
> [...]
> flere timer tænkte jeg at dette måtte være en fantastisk kompo med
> frihed og god mulighed for at holde varmen!

Du glemmer een ting, du opholder dig typisk på dybden i relativ lang tid
og hvis dragten komprimeres (hvilket de fleste neopren dragter gør
medmindre det er crushed eller lign) så bliver de fx. 7+7mm du har på
overkroppen hurtigt reduceret. Så at antage at en god fridykker dragt
også vil være en god dykkerdragt er jeg ikke helt sikker på er en god ide.

Men uanset hvilken dragt du læser om og bliver anbefalet så kommer det
ned til een ting, pasform! Hvis dragten ikke passer dig ordentlig, så
kan den være nok så god på andre personer, men du vil få dårlige
oplevelser med den.

Thomas

Fra : N/A

Dato : 10-01-08 21:28