He mangel?
Fra : Mark Denninger

Dato : 07-01-08 04:24

http://ing.dk/artikel/84482

Måske vi skal til at fylde brint på flaskerne i fremtiden i stedet
for? Hvem der så end tør dykke med potentiel knaldgas i lungerne...

-Mark

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 07-01-08 06:46

On 7 Jan., 12:23, Mark Denninger <mark...@gmail.com> wrote:
> http://ing.dk/artikel/84482
>
> Måske vi skal til at fylde brint på flaskerne i fremtiden i stedet
> for? Hvem der så end tør dykke med potentiel knaldgas i lungerne...
>
> -Mark

Ja det noget crap. Måske man skulle hamstre.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-01-08 08:29

> [...]
>
> Måske vi skal til at fylde brint på flaskerne i fremtiden i stedet
> for? Hvem der så end tør dykke med potentiel knaldgas i lungerne...

Det ender med at trimix på OC bliver forbudt! Så skal man ha aktiver i
en rebreather producent.

Jens Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 17:07

Rooolig nu.
For 25 år siden sage de samme, at olien var opbrugt om 20 år - altså for 5
år siden.
Videnskabsfolk og ingeniører fandt en løsningen inden vi nåede dertil, mon
ikke de også gør det med helium.
Måske genindvindes "brugt" heliummet bedre, de bestående forekomster
udnyttes mere effektivt eller der skal "bare" en anden passiv gas til.
Ikke for at holde gang i os fritidsdykkere, men gassen bruges på så mange
områder, at den ikke kan undværes og der skal derfor findes en løsning.
Forbud mod at anvende helium til dykning er ikke en reel fare, forbudet vil
ikke batte noget - den mængde der bruges til dykning (sammenlignet med
rumraketter og køling) er forsvindende lille.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 07-01-08 18:39

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:47824e1b$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> vil ikke batte noget - den mængde der bruges til dykning (sammenlignet med
> rumraketter og køling) er forsvindende lille.

for ca et halv år siden, jublet alle dykker her, fordi der var flere lande
der var gået sammen om et nyt type kraft værk, det var blandet andet kina og
frankrig, og selve forsægs værket lå i kina.

jeg husker ikke præsic hvad det gik ud på men det var noget på atom nevau,
og det artiklen var oppe at køre over var at det var billigt og "rent"
enagi, hvad dykker jublet over, var en side bemærkning med at et spild
produkt ved denne typpe enagi var Helium.

hvis alt gik som det skulle og man forestilte sig at alt enagi kom fra
sådanne værker, ville der blive over flod af He, og man ville kunne få det
smidt i nakken.

så rolig der er håb forude

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 07-01-08 20:10

Knald gas nej, men skal bare under FO2 på 4 procent*, så er det ikke
længere farligt ......

Der er dykket eksperimentielt med brint, en svensker omkom vist også
under forsøg dog af anden årsag.

Nicolai

* Efter hukommelsen.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-01-08 13:40

On 7 Jan., 20:09, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> [...]
>
> Måske vi skal til at fylde brint på flaskerne i fremtiden i stedet
> for? Hvem der så end tør dykke med potentiel knaldgas i lungerne...

Som tidligere. Se hvad Comex har prøvet.

Jens Olsen