Øland
Fra : Thomas og Heidi

Dato : 06-12-07 23:22

Hej alle.
Overvejer at lave en klub tur til Ø-land i Sverige med klubbens gummibåd. Er
der nogen som har erfaringer med dette, tænker på logering luftpåfyldning
dykningen osv.
Synes området kunne være fedt at prøve
Turen skulle nok ligge i April/Maj 08.

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-12-07 23:52

"Thomas og Heidi" <th@bredalsparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Overvejer at lave en klub tur til Ø-land i Sverige med klubbens gummibåd.
> Er der nogen som har erfaringer med dette, tænker på logering

Øland er et godt valg til en tur. Jeg kan anbefale Direktor Reppenhagen,
Nicomedia og Emmy Haase. 3 af de bedste vrag i Østersøen.

Allan Hansen

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 07-12-07 22:51

hej Allan.
De tre vrag du nævner, har jeg hørt om. Men hvilke dybder ligger de på. Da
der er tale om en klub-tur, skal vragene gerne ligge påmellem 25 og ca 35m
vand ellers kniber med at få folk med

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-12-07 10:28

> [...]
> der er tale om en klub-tur, skal vragene gerne ligge påmellem 25 og ca 35m

Nicomedia og Reppenhagen er 2 af vragene fra u-båds massakren ( Nicomedia
var bl.a i Vrakleterne i STV1 i torsdags ). Bunddybden er SVJH omkring 35 m
og de rager måske op til 10 meter op så alle kan være med. Der er flere
udfarter til disse vrag så de er SVJV markeret med bøje. De ligger absolut i
en afstand fra kysten som kan nås i en gummibåd. Vragene er imponerende
store og hele og der er til mange dyk i det ofte klare vand. Se bl.a:
http://vrag.dk/vrag/direktorreppenhagen.htm
Der er 2 andre vrag i området fra u-båds masakren på SVJH ca. samme dybder.
Gutrune som også er hel fra stævnen og til midtskibs hvorefter bagenden er
faldet mere eller mindre sammen men absolut dykværdigt. Walther Leonhardt
som er faldet helt sammen. Der er noget stævn og bag-ende der rager op hvor
der står et stort ror som yndet fotomotiv. Et dyk her og det er set.
Disse vrag kunne sammen med deres historie sagtens være omdrejningspunkt for
en klubtur. Jeg ville i alt fald gerne med hvis min klub lavede en sådan
tur. Der er som nævnt flere ture derud bl.a med M24 ( en turbåd fra Køge og
et lokalt dykkercenter o.a. , så jeg sidst ) fra Sandhamn.
Emmy Haase ligger en del dybere og ligger øst for Øland ( hvor de andre
ligger sydfor ). Bunddybden er 56 m og det skal man lige være klar til. Men
man bliver rigeligt belønnet. Det er et 80 m langt vrag som stort set er
helt bortset fra stævnen. Det ligger på styrbord side med en imponerende
mast ragende ud i vandet. At stå på den og lyse ind på dækket i Østersøens
klare vand WAW !
http://vrag.dk/vrag/emmyhaase.htm
Der er mange andre vrag i området bl.a tæt på land øst for Øland 2 "tyske
minestrygere som jeg ikke kan huske hvad hedder" på 25 m vand, som jeg ikke
nåede at dykke på.
Det kan kun blive en god tur.

Allan Hansen

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 10-12-07 22:59

tak for info Allan. Det ser jo helt perfekt ud.
Jeg må vist bare se at komme igen med lidt planlægning og finde på noget
overnatning og flaskefyldninger

Fra : Jürgens

Dato : 07-12-07 00:57

On 6 Dec., 23:22, "Thomas og Heidi" <t...@bredalsparken.dk> wrote:
> [...]
> der nogen som har erfaringer med dette, tænker på logering luftpåfyldning

Jeg kan anbefale Long Island Divers på nordspidsen af Øland. Der er
gode indkavrteringsforhold og så har han en fantastisk kutter, hvis du
skulle droppe egen båd. Tilmed har Hasse som centerets ejer hedder
selv fundet nogle ret spændende vrag, som ikke er overdykket. Virkelig
er besøg værd.

Fra : Poul Olesen

Dato : 10-12-07 14:51

Long Island Divers ligger som du skriver på nordspidsen af Øland.
Ubådsmassakren er syd for Øland så der sejler han normalt ikke til.

M24 http://www.m24.nu/ har en del ture fra Øland til ubådsmassakren og
det er et bedre skib end den ellers fine kutter Hasse har. Det er nok
mere realistisk at booke M24 i 2009 da stort set alle weekender er fuldt
booket (jeg har heldigvis selv en af weekenderne til min klub).

Med venlig hilsen
Poul Olesen
Sportsdykkerklubben Aquarius

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 10-12-07 22:49

Hej Poul.
Jeg var lige inde og kigge på M24 `s hjemme side, oh må erkende, at det ser
helt fint ud.
De har godt nok en heftig kalender for 2008, og stort set alt er udsolgt, så
det blir jo nok ikke med dem.
Havde også en lille ide medat spørge Tom fra Havgus, men jeg kan nok ikke
samle 12 stk fra klubben som vil med, for atholde prisen bare lidt nede.
Men sådan som jeg ser det, er der bestemt mulighed for en gummibåds udflugt
til Ubådsmassakren.Jeg skal barefinde ud af noget overnatning, og
flaskefyldninger. Jeg kunne virklig godt bruge lidt hjælp til dette, hvis
nogen har erfaringer herom.........................

Fra : kenneth andersen

Dato : 13-12-07 16:41

flaskefyldning..!!?? er det ikke bare at tage kompressor med derop..??? har
jeres klub ikke én.?
Min makker og mig har da hver sin kompressor som vi skiftes til tage med,
man skal aldrig være afhængig af at få fyldt andre steder.
gå klubben på klingen og se at få købt en..!!

bare mit råd

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 14-12-07 09:28

jo klubben har da en..... men havde vi en transportabel, ja såhavde jeg jo
ikke problemet.Jeg skal desvære finde et sted at fylde. Har overvejet at
ringe til M24 og høre omvi kunne købe nogle flaskefyldninger. Det blir jo
hurtigt til en del.....men ellers tak

Fra : torben nissen

Dato : 26-12-07 11:04

Hvis der bliver mulighed for det kunne man så komme med på en
evt. tur???

vh
Nissen

Fra : Thomas og Heidi

Dato : 02-01-08 23:13

der bliver næppe tilmeldinger uden for klubben, da det ser ud til at der er
flere som gerne vil med dernede fra. Men kunne jeg ikke fylde en tur, ville
det bestemt være en mulighed....
"torben nissen (slet GY3V1)" <torbennissen2@GY3V1hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11986637770.757687009658877@dtext.news.tele.dk...

Fra : morten@rudedyk.dk

Dato : 04-01-08 01:57

Hej folkens

Der findes en video på www.dir-vest.dk fra Director Reppenhagen.
Kvaliteten er ikke helt i top, men den er der da.

Mvh
Morten