Lejebolig og adgang til garage ved salg
Fra : Kim J.

Dato : 20-01-08 08:15

Hej,

Den blev lidt kryptisk den overskrift, og nok lidt intetsigende. Håber der
er nogle af jer kloge hoveder her inde der kan give mig nogle paragraffer,
som jeg kan bruge.

Sagen er, at for mere end 10 år siden flyttede jeg ind i en lejlighed.
Betingelse for at jeg ville flytte ind var, at jeg fik lov til at benytte
garagen, som er en meget stor garage, plads til tre lastvogne. Da jeg kører
motorcykel er det vigtigt med parkering i lukket garage. Vi er nu tre
lejere, som har adgang til pågældende garage.

Nu er sagen den, at boligselskabet har sat ejendommen til salg, og i
salgsannoncen fortæller om muligheden for at garagen kan ombygges til
lejligheder.

Hvordan står vi, hvis det virkelig lykkes at sælge ejendommen, og den nye
ejer ønsker at ombygge garagen eller ikke fortsat vil tillade os at benytte
den. Desværre blev der aldrig skrevet noget i lejekontrakten.

På forhånd tak

Kim J.

Fra : Jubii

Dato : 20-01-08 09:41

"Kim J." <BL320SLET@lafnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan står vi, hvis det virkelig lykkes at sælge ejendommen, og den nye
> ejer ønsker at ombygge garagen eller ikke fortsat vil tillade os at
> benytte den. Desværre blev der aldrig skrevet noget i lejekontrakten.

Hvis du har benyttet garagen i de 10 år uafbrudt, så kan du have vundet hævd
til benyttelsen.
Det skal en ny ejer respektere i samme grad som lejekontrakterne.

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 11:12

"Jubii" skrev

> Hvis du har benyttet garagen i de 10 år uafbrudt, så kan du have vundet
> hævd til benyttelsen.

Dels er kravet 20 år, dels kan man ikke vinde hævd ved at benytte noget man
har fået lov til at benytte.

Danske Lov.

5-5-1. Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i tyve Aar
Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden anden Adkomst at fremvise,
angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til
Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-01-08 10:52

On Sun, 20 Jan 2008 08:14:51 +0100, "Kim J." <BL320SLET@lafnet.dk> `

Har du det skrevet ind i legekontrakten eller på anden måde et stykke
papir på dette ?

/Hans

Fra : Holst

Dato : 20-01-08 10:58

Hans Kjaergaard wrote:

> Har du det skrevet ind i legekontrakten eller på anden måde et stykke
> papir på dette ?

Prøv at læs hans sidste sætning.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-01-08 11:08

On Sun, 20 Jan 2008 10:58:24 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Prøv at læs hans sidste sætning.
Hov, den sprang jeg over, beklager.

/Hans

Fra : KN

Dato : 20-01-08 11:17

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> On Sun, 20 Jan 2008 08:14:51 +0100, "Kim J." <BL320SLET@lafnet.dk> `
>
> Har du det skrevet ind i legekontrakten eller på anden måde et stykke
> papir på dette ?

Findes der nu også kontrakter om at lege?

Knud

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 11:35

"KN" skrev

> Findes der nu også kontrakter om at lege?

KOMMUNEINFORMATION
- Gladsaxe
Tilflyttere kan skrive børn op til plads, når de har en legekontrakt

De vil formentlig sikre at ungerne nu også vil lege i børnehaven.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 11:12

"Kim J." skrev

> Hvordan står vi, hvis det virkelig lykkes at sælge ejendommen, og den nye
> ejer ønsker at ombygge garagen eller ikke fortsat vil tillade os at
> benytte den. Desværre blev der aldrig skrevet noget i lejekontrakten.

Ikke særlig godt, det er naturligvis ejeren der bestemmer hvad garagen skal
benyttes til.

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 20-01-08 11:58

> "Kim J." skrev

> Ikke særlig godt, det er naturligvis ejeren der bestemmer hvad garagen
> skal
> benyttes til.

Jo, men hvis han i praksis har overdraget en delvis brugsret til lejerne, så
kan man godt slippe afsted med at fastholde denne ret.
Det er bare ikke så nemt, som hvis det står i lejekontrakten.

/Per

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-01-08 12:14

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> Jo, men hvis han i praksis har overdraget en delvis brugsret til lejerne,
> så kan man godt slippe afsted med at fastholde denne ret.
> Det er bare ikke så nemt, som hvis det står i lejekontrakten.

Men hvis alle 3 stiller op med deres nøgle til garagen, så kan det vel et
stykke af vejen gå for at de har haft brugsret.

Kim

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 12:31

"per christoffersen" skrev

> Jo, men hvis han i praksis har overdraget en delvis brugsret til lejerne,
> så kan man godt slippe afsted med at fastholde denne ret.

Hvordan?
Hvis du har lånt min cykel i 10 år, mener du så at du kan have fået en ret
til at beholde den?
Hvis du har lejet en garage, mener du så at efter nogen tid er lejemålet
uopsigeligt?
Hvis du har lånt en garage mener du så, at efter nogen tid, har du ret til
denne garage.

Hvor længe mener du man skal have lånt noget, for at ejeren ikke kan kræve
det tilbage?

mvh
Alex Christensen

Fra : per christoffersen

Dato : 20-01-08 12:44

> Hvor længe mener du man skal have lånt noget, for at ejeren ikke kan kræve
> det tilbage?

Det er forkert at sammenligne med noget der er lånt.
Man skal forstå brugen af garagen som en del af lejeaftalen, og dermed som
lejet.

Hvis lejer er blevet bibragt den opfattelse, at han kunne bruge gararagen så
længe han var lejer i ejendommen, så vil dette også være gældende efter et
evt. salg.

Det er altid en skidt ide, hvis den slags ikke bliver skrevet ned

/Per

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 13:18

"per christoffersen" skrev

> Det er altid en skidt ide, hvis den slags ikke bliver skrevet ned

Der er vi i hvert fald enige.
Adgang til lukket garage skulle have været en del af boliglejemålet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob

Dato : 20-01-08 13:36

> "per christoffersen" skrev

> Der er vi i hvert fald enige.
> Adgang til lukket garage skulle have været en del af boliglejemålet.
>
> mvh
> Alex Christensen

Men det er vel ikke for sent at få det skrevet ind i kontrakten? Det må da
være muligt at tilføje en bestemmelse om brugsret til garagen. Så vidt jeg
forstår så er ejendommen ikke solgt endnu.

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 13:39

"Jakob" skrev

> Men det er vel ikke for sent at få det skrevet ind i kontrakten? Det må da
> være muligt at tilføje en bestemmelse om brugsret til garagen. Så vidt jeg
> forstår så er ejendommen ikke solgt endnu.

Næh, men den nuværende ejer bruger garagen som salgsargument,
så det bliver nok svært at komme igennem med et ønske om uopsigelig
brugsret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 20-01-08 13:46

Jakob wrote:

> Men det er vel ikke for sent at få det skrevet ind i kontrakten? Det må da
> være muligt at tilføje en bestemmelse om brugsret til garagen. Så vidt jeg
> forstår så er ejendommen ikke solgt endnu.

Tror du den gamle ejer vil være med til det, når han netop forsøger at
sælge den på, at garagen kan ombygges til lejligheder?

Fra : Jakob

Dato : 20-01-08 15:15

> Tror du den gamle ejer vil være med til det, når han netop forsøger at
> sælge den på, at garagen kan ombygges til lejligheder?

Nej, men jeg ville nu forsøge alligevel.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-01-08 17:52

per> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
per> news:47933137$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]

per> Det er forkert at sammenligne med noget der er lånt. Man
per> skal forstå brugen af garagen som en del af lejeaftalen, og
per> dermed som lejet.

Hvem siger "man skal det" det? Det tror jeg ikke "man automatisk
skal".

Copy/paste:
-----
> [...]

Hvordan?
Hvis du har lånt min cykel i 10 år, mener du så at du kan have fået en ret

Umiddelbart er det alexbo skriver da til at forstå, altså at en
tidsbegrænset tjeneste ikke strækker sig i al uendelighed og på ingen
måde behøves at forstås på den måde.

per> Hvis lejer er blevet bibragt den opfattelse, at han kunne
per> bruge gararagen så længe han var lejer i ejendommen, så vil
per> dette også være gældende efter et evt. salg.

Hvem siger det? Lejere kan få meget mærkelige opfattelser og nu er det
jo heldigvist ikke lejerne alene der bestemmer hvordan tingene skal
være og hvad der gælder.

per> Det er altid en skidt ide, hvis den slags ikke bliver skrevet
per> ned

Bare 1 spørgsmål: Er det det samme som at trække i land igen eller er
der forskel?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 20-01-08 19:21

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan?
> Hvis du har lånt min cykel i 10 år, mener du så at du kan have fået en ret

Man skal nok være forsigtig med at fastholde en sammenligning mellem en
udlåning af en genstand mellem to

> -----
>
> Umiddelbart er det alexbo skriver da til at forstå, altså at en
> tidsbegrænset tjeneste ikke strækker sig i al uendelighed og på ingen
> måde behøves at forstås på den måde.

Hvordan skal det dkumenteres, at der er tale om tidsbegrænsning?
Hvis der er tale om en brugsret i tilknytning taler alt da for at den ikke
er tidsbegrænset, hvis ikke lejeaftalen er det.

> [...]
>
> Hvem siger det? Lejere kan få meget mærkelige opfattelser og nu er det
> jo heldigvist ikke lejerne alene der bestemmer hvordan tingene skal

Argumentet er, at der er tale om en mundtlig udvidelse af lejeaftalen.
Den kan blive svær at modbevise, og endnu sværere bare at afvise.

> per> Det er altid en skidt ide, hvis den slags ikke bliver skrevet
> per> ned
>
> Bare 1 spørgsmål: Er det det samme som at trække i land igen eller er
> der forskel?

Hvorfor skulle det være at trække i land?
Hvis udlejer virkelig mente at overdragelsen af brugsret var tidsbegrænset
eller kunne opsiges igen, så ville han da have stået sig rigtig godt ved at
få det skrevet ned. Det er næsten altid mest i udlejers interesse med
nedskrevne lejeaftaler.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 20-01-08 19:54

"per christoffersen" skrev

> [...]
> eller kunne opsiges igen, så ville han da have stået sig rigtig godt ved
> at få det skrevet ned. Det er næsten altid mest i udlejers interesse med

Jeg har ikke set noget om at garagen er udlejet, så vidt jeg kan se har Kim
og to andre blot fået lov at bruge den.
De har ganske enkelt lånt garagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-08 18:28

alexbo> "per christoffersen" skrev

> [...]

alexbo> Jeg har ikke set noget om at garagen er udlejet, så vidt
alexbo> jeg kan se har Kim og to andre blot fået lov at bruge den.
alexbo> De har ganske enkelt lånt garagen.

Det er utroligt, hvis Per ikke forstår det...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-08 18:28

per> "Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
per> meddelelse news:47937c5d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
-snip-
> [...]

per> Hvordan skal det dkumenteres, at der er tale om
per> tidsbegrænsning? Hvis der er tale om en brugsret i

Du har virkeligt ikke forstået det? Utroligt...

per> tilknytning taler alt da for at den ikke er tidsbegrænset,
per> hvis ikke lejeaftalen er det.

Det skal dokumenteres "omvendt", dvs. den der påstår at have ret til
noget skal kunne dokumentere det!

Hvis det var omvendt (som du tror), så ville det da godtnok give
anledning til uendeligt mange domstolsafgørelser og blive et rent kaos
for gud og hver mand.

per> Hvis lejer er blevet bibragt den opfattelse, at han kunne
per> bruge gararagen så længe han var lejer i ejendommen, så vil
per> dette også være gældende efter et evt. salg.

Det er så forkert, efter at jeg har læst hvad du mener...

per> Argumentet er, at der er tale om en mundtlig udvidelse af
per> lejeaftalen. Den kan blive svær at modbevise, og endnu
per> sværere bare at afvise.

Igen: Det er lejerne der skal dokumentere at de har ret til noget og
ikke omvendt.

per> Det er altid en skidt ide, hvis den slags ikke bliver skrevet
per> ned

For lejerne ja: Ikke for udlejeren, der bare er flink overfor sine
lejere og gør dem en tjeneste - se og læs Alexbo's analogi og hvad han
skriver.

per> Hvorfor skulle det være at trække i land? Hvis udlejer
per> virkelig mente at overdragelsen af brugsret var tidsbegrænset
per> eller kunne opsiges igen, så ville han da have stået sig
per> rigtig godt ved at få det skrevet ned. Det er næsten altid
per> mest i udlejers interesse med nedskrevne lejeaftaler.

Det er omvendt, kære Per... Det er lejerne der ville stå godt ved at
få enhver ret skrevet ned. Det siger sig selv.

Din påstand er at lejerne bare kan rende rundt og påstå lige hvad de
vil - og at de har alle mulige "hemmelige mundtlige" aftaler med
udlejeren.

Derfor siger det sig selv, kære Per - at den der vil kræve sin ret
gældende også må være den der dokumenterer den. Læs nu hvad Alexbo
skriver! Det er faktisk ikke så svært...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 21-01-08 23:02

> Igen: Det er lejerne der skal dokumentere at de har ret til noget og
> ikke omvendt.

Det er da nemt.
Motorcyklen holder i garagen med udlejers vidende og godkendelse.

At der er overdraget en brugsret er evident og uimodsigeligt.
Om denne brugsret er tidsubegrænset, tidsbegrænset eller opsigelig er
derimod omtvistet, og det er det lejerne kan køre sagen på.

> Derfor siger det sig selv, kære Per - at den der vil kræve sin ret
> gældende også må være den der dokumenterer den. Læs nu hvad Alexbo
> skriver! Det er faktisk ikke så svært...

Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af brugsretten er
tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet i lejemålet er det?

Kom nu med det, - det er jo ikke så svært...

/Per

Fra : alexbo

Dato : 22-01-08 00:19

"per christoffersen" skrev

> Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af brugsretten er
> tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet i lejemålet er det?

Fordi det ikke er en del af lejemålet, garagen er bare lånt.
Men selv om garagen var lejet kan lejemålet opsiges.

Lejeloven.
§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
d) garager, stalde o. lign.

Bebyggelsen har en stor garage, hvor de sandsynligvis har deres egne
maskiner stående, den har nogle beboere fået lov at låne, mere er der ikke i
den sag.
Garagen er ikke en del af det uopsigelige lejemål, den er ikke engang lejet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-08 18:48

per> meddelelse news:4794d632$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

per> Det er da nemt. Motorcyklen holder i garagen med udlejers
per> vidende og godkendelse.

Nu skal jeg fortælle dig hvad der er nemt, kære Per:

Udlejer siger/skriver til lejerne: "Hvis ikke jeres ting er fjernet
fra garagen inden 14 dage, sætter jeg et firma til at fjerne dem og
opbevarer dem for jeres regning. Hvis ikke nøglerne er afleveret,
hyrer jeg en låsesmed og skifter låsen for jeres regning."

Det er da meget nemt, kære Per? I praksis behøves man nok ikke at gå
så drastisk til værks, men alligevel... Man kan jo selv fjerne
lejernes bras fra garagen efter en passende frist, sålænge det er
rimeligt forsvarligt gjort, herunder opbevaring. Efter 3 mdr. kan man
jo så overveje yderligere tiltag.

per> At der er overdraget en brugsret er evident og uimodsigeligt.
per> Om denne brugsret er tidsubegrænset, tidsbegrænset eller
per> opsigelig er derimod omtvistet, og det er det lejerne kan
per> køre sagen på.

Ja, i dine drømme kan de nok godt... I praksis kan de ikke på det
foreliggende. Læs alexbo.

per> Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af
per> brugsretten er tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet
per> i lejemålet er det?

Hvad skulle forhindre det, kære Per? Det er et tåbeligt argument der
ikke holder nogen steder... Tænk hvis man bare kunne argumentere på
den måde... Hvor tåbelig ville verden ikke se ud?

Alle børnene havde en bærbar pc undtagen Hans. Hvorfor skulle Hans så
ikke også have en bærbar pc?

tsk. tsk...

per> Kom nu med det, - det er jo ikke så svært...

Kære Per: Hvis man vil have brugsret over en garage, så skal man sørge
for at en evt. aftale skal kunne bevises.

Som du måske bemærkede, så er der er par stykker i tråden der netop
diskuterer det med at få det nedfældet i lejekontrakten... Sålænge man
ikke kan bevise noget som helst, så kan du godt drømme videre...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 22-01-08 20:18

> [...]
> lejernes bras fra garagen efter en passende frist, sålænge det er
> rimeligt forsvarligt gjort, herunder opbevaring. Efter 3 mdr. kan man

Så ville man da stå rimelig skidt.
Bortfjernelse af andres egendele er mig bekendt ikke lovligt.
Heller ikke selvom Martin J. synes det lyder som en god ide..

> [...]
> ikke holder nogen steder... Tænk hvis man bare kunne argumentere på
> den måde... Hvor tåbelig ville verden ikke se ud?

Se det er jo et argument der nok vil vække nogen undren i retten.
Men det vil næppe styrke sagen.

> Alle børnene havde en bærbar pc undtagen Hans. Hvorfor skulle Hans så
> ikke også have en bærbar pc?

Det ville Hans sikkert blive glad for, men hvad har det egentlig med sagen
at gøre?

> tsk. tsk...
>
> per> Kom nu med det, - det er jo ikke så svært...
>
> Kære Per: Hvis man vil have brugsret over en garage, så skal man sørge
> for at en evt. aftale skal kunne bevises.

Nu er brugsretten ind til videre overhovedet ikke omtvistet, så skulle vi
lade den hvile i sin grundsubstans med en konstateríng af at den er der. Det
vil ihvertfald være en skidt strategi for udlejer at hævde at der slet ikke
har været nogen brugsret.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-01-08 19:05

per> meddelelse news:47962c43$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

per> Så ville man da stå rimelig skidt. Bortfjernelse af andres
per> egendele er mig bekendt ikke lovligt. Heller ikke selvom
per> Martin J. synes det lyder som en god ide..

Det er synd at du skriver så meget ubrugeligt bræk. Kan du så ikke
fortælle mig hvorfor det er lovligt ifl. familie-advokaten og hvad
forskellen er på "at bortskaffe andres ting" og "at bortskaffe andres
ting"?

http://familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-125.htm

Der er sjovt nok angivet en rimeligt frist på 14 dage, som jeg også
foreslog. Og konsekvensen: At tingene bortskaffes (forsvarligt) står
der sjovt nok også. Jeg vil så foreslå at opbevare tingene f.eks. i 3
mdr og så er det sket bagefter.

Det er faktisk ret svært at se hvor du hiver fat i det ævl om at
"bortfjernelse af andres egendele ikke er lovligt", når det er stik
imod familieadvokaten og mange andre advokater, SVJV...

Kunne du for en gangs skyld overtales til at komme med noget der bare
en smule juridisk holdbart istedet for at vi nu igen skal bruge tid på
at diskutere noget intetsigende pladder du har fundet på?

-snip-

per> Det ville Hans sikkert blive glad for, men hvad har det
per> egentlig med sagen at gøre?

Kære Per:

1) Hans *HAR* ikke nogen bærbar pc (det er faktum jeg præsenterer).

2) Ifl. dit argument så *HAR* han det alligevel på magisk vis og stik
imod fakta... Det er nok det mest hjernedøde argument du kommer med,
som jeg længe har læst... Det er lige til at lukke op og skide i.

Lad mig lige endnu engang minde dig om hvad du skrev (citat, Per C):

"Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af
brugsretten er tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet i
lejemålet er det?"

Hvor dum har man lov at være?

----

Nu kommer et nyt eksempel, siden du åbenbart har så ufatteligt svært
ved at se analogien:

I måned X i år 19 hundrede og hvidkål var der regnvejr i 29 ud af 30
dage og Per Christoffersen og DMI var uenige i hvor mange dage det
rent faktisk regnede. Det gik så vidt at Per og DMI mødtes i retten:

DMI påstod 29 ud af 30 dage (på baggrund af målinger og
data-opsamlinger), men Per Christoffersens *UTROLIGT VANVITTIGE
TÅBELIGE HJERNEDØDE* argument var at: "Jamen, DMI lyver fordi: "Hvor
er det store slående argument for, at det ikke regnede hele måneden,
når nu det regnede alle de andre dage i måneden????!?!?!?!!?"

Og så sad lille Per der og kunne ikke forstå logikken og tænkte og
tænkte og blev aldrig klogere på den "mærkværdige
problemstilling".... Lille Per troede jo ellers han havde fundet
logikken og sammenhængen...

For analogiens skyld igen: (citat, Per Christoffersen, tidligere fra
tråden);

"Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af
brugsretten er tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet i
lejemålet er det?"

----------

VIGTIGT HINT: Som om der skulle være en sammenhæng... Tsk. tsk...

per> Kom nu med det, - det er jo ikke så svært...

per> Nu er brugsretten ind til videre overhovedet ikke omtvistet,
per> så skulle vi lade den hvile i sin grundsubstans med en
per> konstateríng af at den er der. Det vil ihvertfald være en
per> skidt strategi for udlejer at hævde at der slet ikke har
per> været nogen brugsret.

Hvor dum har man lov at være, Per? Har du overhovedet forstået noget
som helst? Det virker ihvertfald umiddelbart ikke sådan, når jeg læser
hvad du skriver og hvordan du "argumenterer" på meget mærkværdige
(irrelevante) ting...

Drøm videre, kære Per... Undskyld jeg vækkede dig op fra
fantasi-verdenen hvor selv de mest vanvittige argumenter ifl. dig
gælder...

Og læs så hvad Alexbo skriver, gider du!!?!?!?!?

Det kan ikke være rigtigt at jeg skal være den eneste der skal
forklare dig hvordan tingene ser ud og så ignorerer du andre
skribenter, der også forsøger at forklare dig noget om subject og
retsstillingen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-01-08 22:55

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> fortælle mig hvorfor det er lovligt ifl. familie-advokaten og hvad
> forskellen er på "at bortskaffe andres ting" og "at bortskaffe andres

Det kan jeg nemt forklare dig, og det vil endda kun kræve tre linier.

I den sag, som du linker til hos familieadvokaten, er der ingen tvivl om
at ekskærestens brugsret er ophørt, eftersom hun er fraflyttet
lejemålet. Derfor kan den tilbageværende kæreste - som nu er
eneindehaver af lejemålet - naturligvis ikke længere tilpligtes at
opbevare hendes ting.

Nå hov, det var vist fire-en-halv linie...

Jeg er enig med Per Christoffersen i at sagen bestemt ikke er så enkel,
som flere skribenter gerne vil gøre den til.

Eftersom ingen (heller ikke udlejer) bestrider, at lejerne er blevet
tildelt en brugsret, er spørgsmålet nu kun om denne brugsret var
tidsbegrænset "til udlejer ikke gad mere" - eller om lejerne kan siges
at have opnået en berettiget forventning om, at de kan betragte
brugsretten som en del af lejemålet i resten af dettes løbetid.

Jeg siger bestemt ikke, at lejerne har en god sag - men modsat synes jeg
heller ikke at udlejers sag er så god, som flere af tråddeltagerne er
overbeviste om.
Jeg ville være forsigtig med at spå om udfaldet før jeg lige havde fået
gransket nogle relevante afgørelser.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-08 23:28

Jesper> Martin Jørgensen skrev:
> [...]

Jesper> Det kan jeg nemt forklare dig, og det vil endda kun kræve
Jesper> tre linier.

Det vil jeg da virkeligt glæde mig til...

Jesper> I den sag, som du linker til hos familieadvokaten, er der
Jesper> ingen tvivl om at ekskærestens brugsret er ophørt,
Jesper> eftersom hun er fraflyttet lejemålet. Derfor kan den

Og?

Jesper> tilbageværende kæreste - som nu er eneindehaver af
Jesper> lejemålet - naturligvis ikke længere tilpligtes at
Jesper> opbevare hendes ting.

Og?

Jesper> Nå hov, det var vist fire-en-halv linie...

Du har stadigvæk ikke forklaret noget som helst. Per påstår at det er
ulovligt, ham bekendt, at bortskaffe andres ting:

per> Så ville man da stå rimelig skidt. Bortfjernelse af andres
per> egendele er mig bekendt ikke lovligt. Heller ikke selvom
per> Martin J. synes det lyder som en god ide..

Set fra udlejerens synspunkt (og mit og mange andres), er der
derudover ingen tvivl om at de pgls, der har lånt garagen, 's brugsret
er ophørt, qua meddelsen om at fjerne deres ting inden 14 dage og qua
at garagen aldrig nogensinde har hørt med til lejemålet (hvilket
faktisk meget let kan være sandt!).

Det er juridisk tilstrækkeligt at komme med den meddelelse og så har
man bare at adlyde eller risikere at få sine ting fjernet, når man
ikke kan dokumentere at man har retten på sin side.

Jesper> Jeg er enig med Per Christoffersen i at sagen bestemt ikke
Jesper> er så enkel, som flere skribenter gerne vil gøre den til.

Kom med 1 dom, der skal overbevise mig og alle de andre skribenter.

Jesper> Eftersom ingen (heller ikke udlejer) bestrider, at lejerne
Jesper> er blevet tildelt en brugsret, er spørgsmålet nu kun om

Hvilket udlejer har ret og lov til... Fortsæt endeligt:

Jesper> denne brugsret var tidsbegrænset "til udlejer ikke gad
Jesper> mere" - eller om lejerne kan siges at have opnået en
Jesper> berettiget forventning om, at de kan betragte brugsretten
Jesper> som en del af lejemålet i resten af dettes løbetid.

Altså: I retten gætter man ikke... Der vil man se dokumentation.

Jesper> Jeg siger bestemt ikke, at lejerne har en god sag - men
Jesper> modsat synes jeg heller ikke at udlejers sag er så god,
Jesper> som flere af tråddeltagerne er overbeviste om. Jeg ville
Jesper> være forsigtig med at spå om udfaldet før jeg lige havde
Jesper> fået gransket nogle relevante afgørelser.

Men så kom dog med de afgørelser (de eksisterer mig bekendt ikke).

Jeg har allerede postet nogen afgørelser om AFTL til Per
Christoffersen, der understøtter at man ikke skal forvente noget uden
nogen dokumentation. Det er helt generelt - AFTL. Den der vil kræve
sin ret skal også kunne bevise at han *HAR* ret... Ellers ville vores
samfund ikke fungere.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 23-01-08 23:15

> [...]
>
> Drøm videre, kære Per... Undskyld jeg vækkede dig op fra
> fantasi-verdenen hvor selv de mest vanvittige argumenter ifl. dig

Jeg synes nu ikke det er min argumenter, der virker mest vanvittige hvis jeg
skal sige det lige ud.
Det virker ærlig talt noget forstyrret at bringe både en helt udenforstående
person der hedder Hans ind i billedet + DMI. Jeg kan virkelig ikke se,
hvordan det har relevans til sagen.

> Og læs så hvad Alexbo skriver, gider du!!?!?!?!?

Det har jeg gjort, men jeg kan se, at han ike engang selv kan tage det han
skriver rigtig alvorligt (det er helt uklart, om han mener lejeloven gælder
på området eller ej), så derfor er det lidt svært at tage alvorligt.
Men hvis det skulle tages alvorligt, så må man sige at han ikke har forstået
sagens kerne, - nemlig at brugen af garagaen skal/kan opfattes som et tillæg
til boliglejeaftalen, og at §82 derfor overhovedet ikke kan komme i
betragtning.

> [...]
> forklare dig hvordan tingene ser ud og så ignorerer du andre
> skribenter, der også forsøger at forklare dig noget om subject og

Du forklarer jo ikke hvordan tingene hænger sammen, - du hidser dig bare op
og skælder ud som sædvanlig.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-08 23:18

per> meddelelse news:479781d6$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
per> konstateríng af at den er der. Det vil ihvertfald være en
per> skidt strategi for udlejer at hævde at der slet ikke har

per> Jeg synes nu ikke det er min argumenter, der virker mest
per> vanvittige hvis jeg skal sige det lige ud. Det virker ærlig
per> talt noget forstyrret at bringe både en helt udenforstående
per> person der hedder Hans ind i billedet + DMI. Jeg kan virkelig
per> ikke se, hvordan det har relevans til sagen.

Jeg skal da gerne forklare det igen. Du kunne ikke forstå sammenhængen
her:

"Hvor er det store slående argument for, at overdragelsen af
brugsretten er tidsbegrænset eller opsigelig, når intet andet i
lejemålet er det?"

Det er helt analogt til:

"Hvor er det store slående argument for, at Hans ikke har en bærbar
pc, når alle de andre børn har det?" (læs tilbage i tråden, klippet
væk her - faktum er at Hans ikke har en bærbar pc).

Og:

"Hvor er det store slående argument for, at hvis det regner i 29 ud af
30 dage, hvorfor regner det så ikke også den 30. dag?" (igen er faktum
at det regner rent faktisk i de 29 dage og så kan man ikke argumenere
udfra en "tendens-kurve" om hvad der sker den sidste dag).

SUMMASUMMARUM: EN GANG TIL FOR PRINS KNUD:

Man kan ikke drage sammenhænge, hvor der ikke eksisterer nogen
sammenhæng. Er det virkeligt så svært at forstå?

per> Det har jeg gjort, men jeg kan se, at han ike engang selv kan
per> tage det han skriver rigtig alvorligt (det er helt uklart, om
per> han mener lejeloven gælder på området eller ej), så derfor er
per> det lidt svært at tage alvorligt. Men hvis det skulle tages
per> alvorligt, så må man sige at han ikke har forstået sagens
per> kerne, - nemlig at brugen af garagaen skal/kan opfattes som
per> et tillæg til boliglejeaftalen, og at §82 derfor overhovedet
per> ikke kan komme i betragtning.

For det første: Det *KAN*/*SKAL* det ikke uden at det ikke står i
lejeaftalen eller andre steder (uddybes). Dernæst: Jeg er heller ikke
alt for vild med § 82 af årsager jeg ikke finder nødvendigt at
diskutere.

For det andet: Det var faktisk ikke det jeg henviste til. Det var
bl.a. disse ord:

alexbo> Jeg har ikke set noget om at garagen er udlejet, så vidt
alexbo> jeg kan se har Kim og to andre blot fået lov at bruge den.
alexbo> De har ganske enkelt lånt garagen.

Nu skal du så fortælle mig, vha. en juridisk argumentation, hvorfor du
påstår at brugen af garagen *SKAL*/*KAN* opfattes som et tillæg til
bolig-leje-aftalen, uden nogen som helst form for dokumentation.

Din påstand er rent faktisk at dokumentation behøves slet ikke... "Man
kan påstå lige hvad man vil og få medhold i retten"... Det er så
naivt, at man skulle tro det var løgn. Hvordan går det ellers i
drømmeland, kære Per?

Kan du fortælle mig om domme, hvor tingenes tilstand i drømmeland
afspejler dem i den virkelige verden?

Efter min opfattelse ville din tankegang kræve en aftale jvf. AFTL,
dvs. et løfte (tilbud) og en accept. BEGGE DELE er nødvendigt. Her
kommer noget juridisk, du så skal tilbagevise for at få mig til ikke
at syntes at ikke ved hvad du snakker om og endnu vigtigere for mig
endnu er (for fremtidige debatter med dig) - du skal overbevise mig om
at jeg ikke (igen) spilder min tid på dig:

AFTL § 1 om tilbud og accept:

Der stilles strenge krav til beviset for, at løfte foreligger, se
eksempelvis U 1961 989U 1961 989 H, U 1962 96U 1962 96 H, U 1965 300U
1965 300 H med kommentar af Trolle i U 1965 B 244U 1965 B 244 og U
1979 74U 1979 74 H, U 1982 1U 1982 1 H, U 1983 597U 1983 597 H, U 1990
161U 1990 161 H, U 1990 606U 1990 606 H, U 1993 928U 1993 928 H og U
1998 1098U 1998 1098 H. Se også Aftaler og mellemmænd 100 f. samt
Aftaleloven 22 f.

Loven siger altså klart: *DER STILLES STRENGE KRAV TIL BEVISET FOR AT
LØFTE FORELIGGER*. Kig på de domme jeg henviser til, hvis du vil
betvivle det udsagen...

Nu skal du så overbevise mig om det ikke gælder jvf. din drømmeverden
- og "man kan bare påstå lige hvad man vil og få medhold i retten -
helt uden nogen som helst dokumentation på den aftale man påstår man
har"...

Sagen er altså: Man har lov at låne sine lokaler ud, men at påstå at
et lokale automatisk (uden dokumentation af nogen slags) hører med til
leje-målet - det kræver satanedme noget mere end en løs påstand.

Man skal virkeligt kunne bevise at man har en aftale -
positivt... Dommeren vil ikke kunne forsvare et: "Jeg gætter på at der
forelå en aftale", derfor tabes sagen pga. manglende dokumentation
(den kommer slet ikke så langt).

per> Du forklarer jo ikke hvordan tingene hænger sammen, - du
per> hidser dig bare op og skælder ud som sædvanlig.

Jeg har ellers gjort et rimeligt pænt forsøg på at forklare dig, at
hvis man vil have ret i noget så må man hoste op med nogen beviser for
at den aftale man gerne vil påvise eksisterer og at den ikke er
fuldstændigt opdigtet. Det er hel basal og grundlæggende juridisk
viden. Læs AFTL.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim J.

Dato : 20-01-08 16:00

Hejsa,

> [...]
> ejer ønsker at ombygge garagen eller ikke fortsat vil tillade os at
> benytte den. Desværre blev der aldrig skrevet noget i lejekontrakten.

Tak for alle svarene, må indrømme, at jeg ikke er blevet meget klogere. Men
den med at få nuværende ejer til at ændre på kontrakten, den tror jeg ikke
er så smart. Ejeren vil da være ret tumpet, når han nu bruger den som
salgsargument, at han så efterfølgende ødelægger dette argument.

Mvh
Kim J.

Fra : Jubii

Dato : 21-01-08 08:18

> [...]
> ikke er så smart. Ejeren vil da være ret tumpet, når han nu bruger den som
> salgsargument, at han så efterfølgende ødelægger dette argument.

Nu er gruppen jo heller ikke en erstatning for at søge professionel hjælp,
evt. først ved huslejenævn. Ok det åbner en dialog med ejeren hvis
huslejenævnet vil spørge ham om noget. Men en advokat vil også spørge ham
o.s.v. Altså kan "konflikten" optrappes ved at ejeren straks trækker sit ord
om benyttelse af garagen tilbage, så det kommer med i sagen.
Der kan også ventes til ejendommen er solgt og den nye ejer beder jer om at
flytte jeres genstande fra garagen, og så tage "konflikten" op med den nye
ejer.