Tyveri inden for famillien
Fra : Arne Jørgensen

Dato : 17-01-08 17:24

Sagen er at et famille medlem har nøgle til mit hjem og kan som sådan gå og
komme som han vil jeg har så fået en dyne af en anden som han skiftede ude
med den jeg har/havde også smed han den gamle dyne ud - nu mener jeg der er
kun en der kan smide mine sager ud og det er mig selv - så bad jeg ham finde
den game dyne igen eller erstatte den med en ny - hvad han så ikke vil ..
hvad siger loven om det ? ( jeg er ikke interesseret i meninger )
på forhånd tak
Mv.
Arne

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-01-08 23:32

Arne Jørgensen skrev:
> [...]
> den game dyne igen eller erstatte den med en ny - hvad han så ikke vil ..

Der er ikke tale om tyveri - ved tyveri forstår man at gerningsmanden
tager en ting, der tilhører en anden for egen eller andres vindings
skyld. Her har han jo blot smidt dynen ud, så ingen kan siges at ahve
haft vinding af den situation.

Til gengæld kan du bruge straffelovens §291
"§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder."

Herudover kan du naturligvis rejse et erstatningskrav for værdien af den
bortskaffede genstand (dynen).

--
Venlig hilsen

Jesper Brock