Regel ang. det at optage telefonsamtaler?
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 17-01-08 20:34

Er blevet informeret om at loven i Danmark siger at man godt må optage en
telefonsamtale, bare den ENE part er klar over det.

Hvor finder jeg den nøjagtige ordlyd af den lov der omhandler dette?

Og hvilken lov er det evt?

Mvh Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-01-08 20:57

Den 17-01-08 20.33 skrev Henrik, Silkeborg følgende:
> Er blevet informeret om at loven i Danmark siger at man godt må optage en
> telefonsamtale, bare den ENE part er klar over det.
>
> Hvor finder jeg den nøjagtige ordlyd af den lov der omhandler dette?

Straffeloven § 263, stk. 3:

ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil
han uberettiget har skaffet sig adgang.

Straffeloven:

Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.
http://kimludvigsen.dk

Fra : Brian K

Dato : 17-01-08 22:23

> [...]
> fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
> forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil

Hej

Der henviser du til loven om hvor den ENE part IKKE deltager. Det er ikke
det der bliver spurgt om.

mvh
brian

Fra : Gamle

Dato : 17-01-08 22:38

Brian K wrote:
> Hej
>
> Der henviser du til loven om hvor den ENE part IKKE deltager. Det er
> ikke det der bliver spurgt om.

Du skal lige læse en gang mere.
Det er da indlysende at så må spørgsmålet gå på lovligheden når den anden
part deltager. Hvem er så den ene og hvem den anden?
Jeg citerer:

§ 263

Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

[...]

hvilket betyder, at når han selv deltager, er det lovligt at optage
samtaler.
Der kan dog være en begrænsning for hvad han må give videre.
Men ja, det er lovligt det spørgeren spørger om.

Mvh.
Torben

Fra : Brian K

Dato : 17-01-08 23:25

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal lige læse en gang mere.
> Det er da indlysende at så må spørgsmålet gå på lovligheden når den anden
> part deltager. Hvem er så den ene og hvem den anden?
> Jeg citerer:

Hej

ja.. det har du jo sådan set ret i

mvh
brian

Fra : Gamle

Dato : 17-01-08 21:09

Henrik, Silkeborg wrote:
> [...]
> optage en telefonsamtale, bare den ENE part er klar over det.
>
> Hvor finder jeg den nøjagtige ordlyd af den lov der omhandler dette?

Hej.

Du kan se lidt hér
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB04841277?OpenDocument
http://www.samdan.dk/internet/artikler/den.htm