Utøj i stuebirk
Fra : TKL

Dato : 18-01-08 13:54

Jeg har 2 stuebirk, ca. 2 m. høje De har begge samtidig fået en slags hvidt
spin på undersiden af bladene/på stænglerne. Se billede i dk.binaer.

Jeg har ikke kunnet finde nogle dyr på bladene. Det hvide stads er meget
klæbrigt/fedtet. Ved nogen hvad det er? Og i giver fald hvilken
kur/behandling jeg skal give dem?

Mvh Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-01-08 14:07

"TKL" <thomas.larsenMINUS@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er meget klæbrigt/fedtet. Ved nogen hvad det er? Og i giver fald
> hvilken kur/behandling jeg skal give dem?

Jeg kan desværre ikke se binaer, men meget tyder på spindemider. Jeg
havde også en stor flot stuebirk, og jeg er ked af at måtte sige
det, men selvom du klipper dem ned, er chancen for "helbredelse"
meget lille. Spindemider er noget grimt noget at få i sine
stueplanter.

Man kan prøve flere dage i træk oversprøjte planterne med insektsæbe
hvis det er et lille angreb, og så er der selvfølgelig også rovmider
man kan købe, og som kan æde spindemiderne, men det er mest i
væksthuse(drivhuse) man bruger den metode.

Håber at der er nogen der kan give dig et bedre råd, så du kan redde
dine dejlige stuebirke.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-08 14:33

On Fri, 18 Jan 2008 14:06:37 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>det, men selvom du klipper dem ned, er chancen for "helbredelse"
>meget lille. Spindemider er noget grimt noget at få i sine

...og i sine agurker og meloner

> [...]
>man kan købe, og som kan æde spindemiderne, men det er mest i
>væksthuse(drivhuse) man bruger den metode.

Spinderovmiderne kan godt bruges indendøre, men hvis ikke jeg husker
helt forkert, så er de ikke så glade for den relativt tørre luft der er
i stuen, i forhold til i et drivhus, så effekten er muligvis ikke så
god.

Man kan også få nogle små "pinde" mod insekter i stueplanter - et
pap-ark med 10-15 spidse papstykker hvor der er et eller andet kemikalie
i, som tager livet af bl.a spindemider. Pinden stikkes i jorden, og
midlet vil blive transporteret rundt med saftstrømme i planten. Jeg kan
aldrig huske hvad disse hedder, men de sælges vist under
'Substral'-mærket.

Endelig er der kommet et nyt middel mod insekter her i år, som også
tager spindemider - men ikke om jeg kan huske hvad det hedder heller
Men det er Bayer som laver det, bl.a.

Og så kan jeg heller ikke se dk.binaer, så om det i det hele taget er
spindemider tør jeg ikke sige. Umiddelbart ivl jeg sige nej, når det
kun er på undersiden af bladene. Måske det i stedet er uldlus. Ovenfor
beskrevne midler vil dog også tage livet af dem.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : TKL

Dato : 18-01-08 14:48

Tak for jeres indlæg, men jeg kan oplyse, at det ikke er spindemider (kender
dem desværre udmærket godt) - som sagt har jeg ikke fundet noget som helst
levende på bladene.

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-01-08 15:56

> Tak for jeres indlæg, men jeg kan oplyse, at det ikke er
> spindemider (kender dem desværre udmærket godt) - som sagt har
> jeg ikke fundet noget som helst levende på bladene.
>
> Thomas

Hej igen Thomas.

Er det mon sådan, at du bor i nærheden af en gartner ? Jeg har
prøvet at tage et par blade fra en plante med til vores planteskole,
fordi jeg gerne ville have oplyst hvad der kunne være i vejen. De
plejer som regel at være flinke, og ved en masse om skadedyr.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 19-01-08 01:49

> Jeg kan desværre ikke se binaer,

Hej Tove (og alle andre)

Du kan bruge denne newsserver til at se filer i dk binaer:
freebin.readnews.com

Mvh

KA