Bedste træbeskyttelse?
Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-08 15:58

Heldækkende træbeskyttelse hvad er bedst? Jeg skal bruge noget på
trapper og terrasser hvor der er en del trafik af mennesker, hvad
siger erfaringen der?
Gori, Arsinol, Beck?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-01-08 16:42

Henning Lund wrote:
> Heldækkende træbeskyttelse hvad er bedst? Jeg skal bruge noget på
> trapper og terrasser hvor der er en del trafik af mennesker, hvad
> siger erfaringen der?
> Gori, Arsinol, Beck?

jeg vil sige gori.. men prøv at søge nogle måneder tilbage i gruppen...
"vi" har tidligere haft en stor diskussion herinde omkring netop det emne...

konklusionen: den ene gruppe er linolie-fanatikere og vil kun bruge dette...
den anden gruppe er så til terpentinbaseret træbeskyttelse og i den gruppe
er der så diskussion om det billige er ligeså godt som det dyre - gori
etc...

jeg kan desuden næsten garantere dig at besøger du 3-4 forskellige
malermestre / malerforretninger får du samme antal "historier" om hvilket
produkt der er bedst... og alt andet er elendigt...

Rasmus

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-08 18:58

Rasmus M. Jensen tastede:

> jeg vil sige gori.. men prøv at søge nogle måneder tilbage i
> gruppen... "vi" har tidligere haft en stor diskussion herinde
> omkring
> netop det emne...

Ok

> [...]
> om
> hvilket produkt der er bedst... og alt andet er elendigt...

Jamen det er nemlig det jeg ikke gider høre på, jeg vil hellere
høre forbrugerens mening, det er ikke helt ligemeget når det er
godt 100L jeg skal bruge, så skal det squ virke og holde.

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-01-08 17:00

Før i tiden brugte vi altid Gori 88 til de "vigtige ting" og den billigste
fra byggemarkedet til de mere perifære ting, men er nu gået over til
linoliemaling til det hele. Personligt gider jeg ikke male ret ofte og jeg
gider ikke skulle rense gammel maling af før hver genbehandling, så derfor
bruger jeg linoliemaling med tilsat fungicid i stedet for træbeskyttelse.
Det har også den fordel at det er billigere og bedre for træet - og langt
mere behageligt at arbejde med fordi det ikke lugter og penslerne kan renses
i almindelig brun sæbe og vand. Jeg bruger altid den fra Skovgaard &
Frydensberg som er billig i LIC og som jeg har gode erfaringer med - der er
sikkert andre gode mærker.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Henning Lund

Dato : 17-01-08 19:00

Gainsbourg tastede:
> linoliemaling til det hele. Personligt gider jeg ikke male
> ret ofte og jeg gider ikke skulle rense gammel maling af før
> hver
> genbehandling,

Hvad hedder sådan noget stads? Jeg vil også helst slippe for at
male ret ofte, så derfor har jeg snøren ude for forbrugerens
erfaring.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-01-08 19:18

> Hvad hedder sådan noget stads? Jeg vil også helst slippe for at male ret
> ofte, så derfor har jeg snøren ude for forbrugerens erfaring.

Du kan ikke male på hvad som helst, og linoliemaling er lige så håbløst som
andet mht. at være sikker på kvaliteten.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 19:35

Henning Lund wrote:
> Gainsbourg tastede:
>
> Hvad hedder sådan noget stads? Jeg vil også helst slippe for at
> male ret ofte, så derfor har jeg snøren ude for forbrugerens
> erfaring.

Med fare for at blive sat i den hellige bås, så er forskellen på
linoliemaling (ikke oliemaling som nogen malermestre kalder det de tror der
ligner) og terpentinbaseret træbeskyttelse især prisen. Når du køber 10
liter linoliemaling får du ialt mellem 11 og 12 liter der sidder på træet
når du er færdig fordi linolie ikke tørrer, men går i forbindelse med ilt og
derved udvider sig. Når du bruger terpentinbaseret kan 50% (halvdelen) let
kan være opløsningsmiddel der bare fordamper. Dvs. hvis du køber 10 liter er
der 5 liter tilbage på træet når det er tørt. Du kan så selv regne den
effektive literpris ud. Den er en anden end den du ser på hylden hos
farvehandleren.

Når først du har malet er det let at vedligeholde. Hvert andet år skal det
bare have linolie med den store pensel så ser det ud som nyt. Husk på intet
er vedligeholdelsesfrit.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-01-08 21:12

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når først du har malet er det let at vedligeholde. Hvert andet år skal det
> bare have linolie med den store pensel så ser det ud som nyt. Husk på

Prøv at se på http://www.wolfshop.dk/product.asp?product=28489&page=1
Der køber jeg min maling!
mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-08 15:47

Erik Andersen wrote:

> Prøv at se på http://www.wolfshop.dk/product.asp?product=28489&page=1
> Der køber jeg min maling!
> mvh Erik

Jeg gør ikke. Jeg har ham mistænkt for at blande lugtfri petroleum i
malingen for at gøre den lettere at påstryge. En hvid udendørs linoliemaling
fra Wolf lugter ikke af linolie når dåsen bliver åbnet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Allthewayjose007@gma~

Dato : 17-01-08 10:51

On 17 Jan., 15:57, "Henning Lund" <fa...@fakeadresse.com> wrote:
> Heldækkende træbeskyttelse hvad er bedst? Jeg skal bruge noget på
> trapper og terrasser hvor der er en del trafik af mennesker, hvad
> [...]

Nu kender jeg kun til Flügger's produkter, men jeg ved at pga. voc-
direktivet, går man væk fra maling tilsat fungicid som den gamle
Flügger 96.
Fra 2010 bliver reglerne endnu strammere, så køb endelig noget rigtig
giftigt mens tid er.

/Jose

Fra : Max

Dato : 17-01-08 21:31

Hej Henning

> siger erfaringen der?

Jeg satte en havelåge op i hækken ind til naboen for
23 år siden. Den fik dengang en gang Demidek og
har ikke fået en dråbe maling siden og den ser
faktisk ikke så ringe ud nu.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-08 15:48

Max wrote:
> [...]
> 23 år siden. Den fik dengang en gang Demidek og
> har ikke fået en dråbe maling siden og den ser

Demidek har altså også været godt en gang

Stig Bang-Mortensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-01-08 16:28

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Demidek har altså også været godt en gang

indtil du blev frelst og så linolie-lyset?

Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-08 16:39

Rasmus M. Jensen wrote:

> indtil du blev frelst og så linolie-lyset?

Hvad mener du? Jeg har prøvet Demidæk på et plankeværk, det rådnede
indenunder. Jeg synes ikke jeg er specielt frelst, bare praktisk. Hvis der
var et bedre og billigere produkt end linolie ville jeg bruge det.

Stig Bang-Mortensen

Fra : bjarkewolf@stofanet.~

Dato : 28-01-08 07:22

On 18 Jan., 15:47, "Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk>
wrote:

> [...]
> malingen for at gøre den lettere at påstryge. En hvid udendørs linoliemaling
> fra Wolf lugter ikke af linolie når dåsen bliver åbnet.

Jeg kan berolige jer med, at Stig Bang-Mortensens mistanke/
beskyldninger om, at vi her på WOLF’s Linolie- & Trætjærefabrik skulle
tilsætte lugtfri petroleum i vores linoliemaling, er helt og aldeles
ubegrundet. Det strider mod grundprincipperne bag WOLF’s Linolie- &
Trætjærefabrik og alt, hvad jeg har arbejdet for i min snart 60-årige
karriere som farvehandler.

I WOLF’s Linolie- og Trætjærefabrik er målet at producere et så rent
og uforfalsket produkt, som overhovedet muligt – dvs. uden brug af
opløsningsmidler, tilsætningsstoffer eller kemikalier!

I stedet bruger vi en blanding af gammelkendte og nyudviklede metoder
for at rense og forfine den koldpressede linolie, til vi opnår en
kvalitet og konsistens, der har de egenskaber, vi ønsker. Det er en
langvarig og krævende proces, men resultatet er vi stolte af.
Linoliemaling fra WOLF’s er i dag det reneste produkt, som findes på
markedet med en dokumenteret holdbarhed på op til 10 år for en
fulddækkende og 3-4 år for en transparant. Hertil har den en
indtrængningsevne på op til 6-7 mm mod blåsplint, og er tilsat et
skimmelhæmmende produkt og meget nem at arbejde med. Det vil sige, at
den er smidig uden at løbe - i malerfaget siger man, at malingen er
”snabelfri”.

I tilgift får vi en stort set lugtfri linolie – bl.a. fordi vi under
processen fjerner de antioxidanter, som giver linolien sin
karakteristiske lugt.

Ang. brug af tilsætningsstoffer, så skal det lige med, at vi lige før
låget sættes på en dåse, tilsætter få milligram skimhæmmer, som
forhindrer linolien i at trække skind. Det kan godt lugte en anelse,
når dåsen åbnes første gang, og det er måske den lugt, som forvirrer
Stig Bang-Mortensen.

Under alle omstændigheder er du, Stig Bang-Mortensen og hvem, der
ellers måtte være interesseret, til enhver tid velkomne til at besøge
min fabrik og butik på Stevnsvej 57 i Store Heddinge, for at se,
hvordan produktionen foregår. Har du ikke tid til det, skal jeg i det
efterfølgende forsøge at forklare den proces, som linolien gennemgår
her på WOLF’s Linolie- & Trætjærefabrik, før den bliver til enten
grundingsolie eller linoliemaling.

Om opløsningsmidler i linolie generelt
At tilsætte opløsningsmidler (fx petroleum) i linoliemaling ødelægger
linoliens fine egenskaber og gør den ikke lettere at stryge på. Det
gør den blot tyndere.

Opløsningsmidler får i øvrigt heller ikke linolien til at tørre
hurtigere eller giver den større indtrængningsevne, som er nogle af de
andre misforståelser, der huserer om linoliemaling. Det ser måske
sådan ud, men i virkeligheden er der blot tale om, at opløsningsmidlet
fordamper. Den linolie, der efterfølgende er tilbage, skal stadig have
tid til at trænge ind og især hærde for at opnå maksimal holdbarhed og
glans – en proces, der ikke kan forceres med opløsningsmidler.

Det er meget nemt at konstatere, om en maling indeholder
opløsningsmidler eller ej. Opløsningsmidler er nemlig flygtige – dvs.
at de fordamper, når produktet varmes op. Du tager et rent låg fra en
5 ltr. malerbøtte, vejer det og hælder 100 gr. af produktet, du ønsker
at teste, op i låget. Herefter placerer du låget på en varmeplade ved
100˚ C. Efter ca. 1 time er alle opløsningsmidler forsvundet. Vej
herefter låget igen. Differencen mellem første og anden vejning svarer
til produktets reelle indhold af opløsningsmidler. Gennemfører du
denne test på WOLF’s linoliemaling vil prøven efter 1 time veje det
samme.

Fra rå linolie til linoliemaling på WOLF’s Linolie- og Trætjærefabrik
Linolie udvindes af hørfrø, som også bruges i madlavning og til
dyrefoder. Linolie har en meget stor næringsværdi. Skal linolien
bruges til maling, er der imidlertid ikke brug for de naturlige
næringsstoffer, som er i olien.

Olien kan udvindes på flere forskellige måder. Den kan koldpresses,
varmpresses eller udvindes kemisk (ekstraktion). Linoliens renhed er
afhængig af udvindingsmetoden og den efterfølgende bearbejdning.
Hørfrø indeholder ca. 40% olie. Ved koldpresning begrænses udbyttet
til ca. 20%, varmpresning giver et udbytte på ca. 25-30% og
ekstraktion giver et udbytte på ca. 40%.
Jo større udbyttet er, jo flere urenheder er der også i olien.

I vores produktioner bruger vi kun koldpresset linolie af absolut
bedste kvalitet. Resten af hørfrøet bruges i foderkager til dyr.

Det første, vi gør, når linolien kommer hjem, er at rense den for
æggehvidestoffer, vitaminer og proteiner samt nedbryde evt. bakterier.
Olien koges i destilleret vand ved 98˚C under konstant omrøring i et
døgn. Herefter stilles den til afkøling. Under afkølingen
neutraliseres overfladespændingen og de antioxidanter, som giver
almindelig linolie sin karakteristiske lugt. Hvordan det sker, er
vores hemmelighed, men der er absolut intet odiøst i det.

Nu skal olien stå på lager i en måneds tid, hvorved vand og urenheder
bundfælder sig. Efterfølgende skal den på køl. Otte døgn i fryseren
ved -20ËšC sikrer en effektiv separering af vand og olie, som giver os
den uden tvivl bedste og absolut reneste linolie på markedet.

Det er den olie, som er udgangspunkt for vores produktion af
grundingsolie og linoliemaling. Der er hverken kemi eller snyderi med
i billedet.

Men at lave Danmarks bedste linoliemaling forudsætter viden om, hvad
det er, man har med at gøre – samt god gammeldags håndværksmæssig omhu
og grundighed. Desuden tager det tid, ja, men vi mener, det er
vigtigt, at der fortsat er et professionelt kvalitetsprodukt på
markedet til de mennesker, som ønsker at værne om miljøet.

Vil i vide mere, er du velkommen til at ringe til mig på telefon 56 50
43 11, eller skrive igen på post@wolfs.dk.

Med venlig hilsen

Hans Wolf

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-08 17:37

bjarkewolf@stofanet.dk wrote:
> On 18 Jan., 15:47, "Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk>
> wrote:

>Snip en lang forklaring>
> Med venlig hilsen
>
> Hans Wolf

Det var rart at få en fornuftig tilbagemelding fra en producent der tør stå
ved sit produkt. Tak for det.

Stig Bang-Mortensen