Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indbygget flash i Canon EOS D400
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 17-01-08 20:06

hej

Er det muligt at regulere styrken på den indbyggede flash i D400, hvis man
kører i manuelt? Eller vil den altid skyde med samme lysmængde hver gang?

Per

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 17-01-08 23:01

> Er det muligt at regulere styrken på den indbyggede flash i D400, hvis man
> kører i manuelt? Eller vil den altid skyde med samme lysmængde hver gang?

Du kan ikke styre den indbyggede flash manuelt på 400D. Den vil altid
anvende ETTL-II automatik. Flashen styres altså automatisk af den indbyggede
lysmåler, og vil altid gå af med den styrke som lysmåleren finder mest
korrekt. Lysmåleren virker ved at affyre en "pre-flash", og ud fra denne
beregnes den nødvendige flash-effekt som bruges til at tage billedet.

Du kan dog anvende FEC (flash exposure compensation) via. kameraets menu,
til at skrue op og ned for flashen i forhold til hvad lysmåleren opfatter
som en "normal" eksponering. Men en "rigtig" manuel indstilling får du kun
med ekstern flash. Fx. er det ikke muligt at overeksponere billederne ved
hjælp af flashen. Du kan kun overeksponere ved anvendelse af det
eksisterende lys på lokationen. Undtaget fra dette er selvfølgelig hvis du
overeksponerer via. FEC, men der er grænser for hvor meget du kan skrue op
og ned for FEC.

Mvh
Anja

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-01-08 09:25

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> Er det muligt at regulere styrken på den indbyggede flash i D400, hvis man
> kører i manuelt? Eller vil den altid skyde med samme lysmængde hver gang?

Hej

Du kan vel bare stille ISO tallet det antal blænder som du vil ændre blitzen
med, og så huske at stille blænden der efter. Dette fungerer selvfølgelig
kun ved manuel "kørsel".

Men den der Flash +/- fungerer vel også på manuel.

Langgaard

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 18-01-08 12:55

> [...]
> kun ved manuel "kørsel".
>
> Men den der Flash +/- fungerer vel også på manuel.

Nej ISO skal være fast på 200. Lukkeren på 1/60. Så det dur ikke.

Per

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-01-08 13:19

> blitzen

> Nej ISO skal være fast på 200. Lukkeren på 1/60. Så det dur ikke.

Hej Per

Godt jeg er på vej ud og se på en 20D, den fungere forhåbentlig som "i gamle
dage"

Langgaard