badeværelse klinker får orange farve
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 08:25

Hej,

Vores badeværelse klinker får en orange lignende farve i vores bruseniche.
Det kommer sig af af bade, og det er svært at rengøre. Hvad er det? Er det
okker i vandet, kalk, eller ?

Hvad kan bruges af midler til 1. forebyggelse og 2. fjernelse

I dag skraber vi gulvet af for vand efter bad, og vi skurer ved rengøring,
men som sagt meget vanskeligt at rengøre.

Fra : TG

Dato : 17-01-08 01:40

On Jan 17, 8:24 am, "Flemming" <f> wrote:
> [...]
>
> I dag skraber vi gulvet af for vand efter bad, og vi skurer ved rengøring,
> men som sagt meget vanskeligt at rengøre.

En orange farve, som er vanskelig at fjerne - det er sandsynligvis
jern/okker.
Den eneste forebyggelse jeg kender er at fjerne jern/okker fra vandet
- hvor får i vandet fra?

Hvis I har eget vandværk, bør I nok få installeret anlæg til iltning/
filtrering af vandet.

Hvis I får vand fra fælles vandværk, kunne det lyde som at vandværket
har et problem, med mindre det er rørene i Jeres egen installation,
der af en eller anden grund korroderer.

Med hensyn til at fjerne det fra fliserne, så prøv hos materialisten,
man kan i hvert tilfælde få noget til at fjerne rustpletter fra tøj,
det burde også kunne anvendes til fliserne. Ellers er det fortyndet
saltsyre - men det er hårdt ved fugerne, så det vil jeg ikke anbefale,
hvis det kan undgås.

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 19:43

En orange farve, som er vanskelig at fjerne - det er sandsynligvis
jern/okker.
Den eneste forebyggelse jeg kender er at fjerne jern/okker fra vandet
- hvor får i vandet fra?
SVAR: Fra alm. offentligt vandværk.

Hvis I får vand fra fælles vandværk, kunne det lyde som at vandværket
har et problem, med mindre det er rørene i Jeres egen installation,
der af en eller anden grund korroderer.

SVAR: Vi bor i nyt hus fra 2004 og vejen blev udstykket samme år

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-01-08 10:39

Flemming wrote:
> [...]
>
> I dag skraber vi gulvet af for vand efter bad, og vi skurer ved rengøring,
> men som sagt meget vanskeligt at rengøre.

Det gør vores også. Det forsvinder nemt med kalkfjerner (som jo desværre
ikke er sundt for fugerne, så sørg for at mætte fugerne godt med vand
inden du bruger kalkfjerner på fliserne) så jeg går ud fra at det er
kalk eller i hvert fald binder sig til kalken...

Eneste mulige forebyggelse, jeg kender til, er at tørre fliserne af
efter bad.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-08 19:47

> [...]
> inden du bruger kalkfjerner på fliserne) så jeg går ud fra at det er kalk
> eller i hvert fald binder sig til kalken...

SVAR: Jeg vil prøve med kalkfjerner i weekenden. Fugerne har også den orange
farve. Forstår ikke helt hvorfor fugerne så skal mættes med vand....

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-01-08 02:53

On Jan 17, 7:46 pm, "Flemming" <f> wrote:

> SVAR: Jeg vil prøve med kalkfjerner i weekenden. Fugerne har også den orange
> farve. Forstår ikke helt hvorfor fugerne så skal mættes med vand....

Fugerne skal mættes med vand for at undgå at kalkfjerneren trænger ind
i fugen og ødelægger denne.

Mvh
Morten Frederiksen