Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring
Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 11:20

Jeg har begået et lille skriv omkring dette, da der fortsat er mange
diskussioner om dette emner og mange misforståelser. Måske kan denne
artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Claus Sikora

Dato : 17-01-08 11:34

Hans Kruse skrev:
> [...]
> artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
> er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

Hej Hans.

Det er som sådan en fin artikel men den hjalp ikke mig med at komme
videre for jeg er selv igang med at lære noget om det.

Jeg har grundliggende forstået hvordan farvestyring virker... Og så
alligevel ikke helt.
Det jeg for tiden jagter er en stepByStep guide til hvordan jeg skal
arbejde med det i en sammenhængende process...
Jeg har i den forbindelse haft sendt en mail til Kim Skovsby fordi jeg
tidligere har fået rigtig god hjælp fra ham men jeg har desværre endnu
ikke modtaget svar fra ham...
Jeg paster lige den mail jeg har sendt så kan du nogenlunde hvad det er
jeg søger og som jeg ikke mener din artikel giver svar på. Jeg vil lige
gøre opmærksom på at den video jeg henviser til i min mail er den video
der ligger på canoneos.dk omhandlende farvestyring:

Kort og godt drejer det sig om at jeg nu har set videoen om farvestyring
om og om igen og jeg er helt med på at når man bruger farvestyring og
skifter farverum så ændrer den RGB-værdierne for en således at farverne
er ens.
Men jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan den praktiske fremgangsåde
er... Et eksempel:

Jeg skal 1 uge på ferie og tager mit EOS 30D med og skyder en masse
billeder i raw format men skal jeg vælge at skyde i sRGB eller AdobeRGB
og hvorfor ?.

Jeg kommer derefter hjem og skal igang med at konvertere billederne om
så jeg dels kan printe dem med min Selphy printer samt se dem på min
computer og mit fjernsyn.

Jeg starter derfor mit raw-konverteringsprogram op (Photoshop CS3 på min
MacBookPro) og laver mine indstillinger... Her støder jeg på første
forhindring for der kan jeg igen vælge AdobRGB eller sRGB. Hvad skal jeg
da vælge og hvorfor?

Til sidst skal jeg printe billederne og vil i den forbindelse gerne
bruge canon's eget program "Easy photo print" da det giver mulighed for
at printe en hel stak imens jeg vasker op ;). Men billederne får slet
ikke de samme farver de bliver istedet meget mørke og ekstremt mættede
og generelt en anelse "vamle"...

Hvad er det jeg gør forkert ?

Det jeg savner er en step by step guide med hvordan jeg sætter min viden
om farvestyring fra canoneos-videoen sammen med hvordan jeg gør rent
praktisk da dette vil give mig en meget større forståelse for hvordan
det virker...

MvH
Claus Sikora

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-08 11:57

Claus Sikora skrev:

> [...]
> om farvestyring fra canoneos-videoen sammen med hvordan jeg gør rent
> praktisk da dette vil give mig en meget større forståelse for hvordan

Synes hjælpen i PS klarer farvestyring fint og forklarer trin for trin

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 12:04

"Claus Sikora" <claussikora@gmail.com> wrote in message

> Jeg skal 1 uge på ferie og tager mit EOS 30D med og skyder en masse
> billeder i raw format men skal jeg vælge at skyde i sRGB eller AdobeRGB og
> hvorfor ?.

Det er lidegyldigt og har kun betydning, hvis du også tager jpg billeder i
kameraet.

> Jeg kommer derefter hjem og skal igang med at konvertere billederne om så
> jeg dels kan printe dem med min Selphy printer samt se dem på min computer
> og mit fjernsyn.

Mht. print, se min print workflow artikkel. På dit fjernsyn? Ingen
farvestyring, så bedste bud er sRGB.

> [...]
> MacBookPro) og laver mine indstillinger... Her støder jeg på første
> forhindring for der kan jeg igen vælge AdobRGB eller sRGB. Hvad skal jeg

Jamen, det står i min artikkel....brug Prophoto RGB for editering og det
vælges i ACR.

> [...]
> samme farver de bliver istedet meget mørke og ekstremt mættede og generelt

Det er sikkert ikke farvestyret.

> [...]
> om farvestyring fra canoneos-videoen sammen med hvordan jeg gør rent
> praktisk da dette vil give mig en meget større forståelse for hvordan det

Jo, det er det sådan set også, hvis du bruger Lightroom, eller mangler der
noget?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-01-08 12:35

On 2008-01-17 12:04:12 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> Jamen, det står i min artikkel....brug Prophoto RGB for editering og det
> vælges i ACR.

Hvorfor? Har du en skærm der kan vise Prophoto gamut? Svjv. oversitger
den langt det der er muligt at reproducere på en elektronisk skærm, men
måske tager jeg fejl?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-08 12:52

> Hvorfor? Har du en skærm der kan vise Prophoto gamut? Svjv. oversitger
> den langt det der er muligt at reproducere på en elektronisk skærm, men
> måske tager jeg fejl?

Gammeldags (5 måneder siden) skærmes gamut var ganske begrænsede. De
dækkede typisk 72% af NTSC standardens gamut område, men nyere skærme
dækker optil 92% NTSC, så ja - der findes skærme der kan vist mere end sRBG.

-Men så kan man naturligvis ikke printe det man ser på skærmen, og så er
det jo sådanset ligemeget.

--Michael

Ref:
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=dell+HC+gamut

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-01-08 14:15

On 2008-01-17 12:52:02 +0100, Michael Holm
<MichaelHolm@thismaildontwork.com> said:

> [...]
> sRBG.
>
> -Men så kan man naturligvis ikke printe det man ser på skærmen, og så

Der er en væstenlig forskel på sRGB, Adobe RGB og Prophoto RGB. Eizo
laver skærme der ligger tæt på det Adobe RGB's gamut, men Prophoto er
noget mere omfattende end selv Adobe RGB.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-08 20:31

> Der er en væstenlig forskel på sRGB, Adobe RGB og Prophoto RGB. Eizo
> laver skærme der ligger tæt på det Adobe RGB's gamut, men Prophoto er
> noget mere omfattende end selv Adobe RGB.

Korrekt - det gør en (en af de bedre) kalibreret skærm også.

Men da de fleste, hvis ikke alle, udprintnings services arbejder i sRGB,
er det formålstjeneligt at arbejde i sRGB på en kalibreret skærm.

Det gør jeg, (Dell 2707 + iOne Display2 + Cinespace) og det virker.

--Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 15:38

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> wrote in message

> Hvorfor? Har du en skærm der kan vise Prophoto gamut? Svjv. oversitger den
> langt det der er muligt at reproducere på en elektronisk skærm, men måske
> tager jeg fejl?

Det store farverum er ikke af hensyn til skærmen, men for at den bedst
mulige editering kan ske uden klipninger. Photoshops algoritmer fungerer
bedst, hvis de arbejder i det størst mulige farverum. Det er af den grund,
at Prophoto er valgt som internt work space i Lightroom. Men hvor stor
betydning det har i praksis skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har lavet
forsøg med forskellige farverum og de editeringer jeg laver. Men hvorfor
skulle man ikke vælge de største og mindst restriktive farverum?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-08 10:29

On 2008-01-17 15:37:37 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> "Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> wrote in message

> Det store farverum er ikke af hensyn til skærmen, men for at den bedst
> mulige editering kan ske uden klipninger.

God pointe.

> [...]
> forsøg med forskellige farverum og de editeringer jeg laver. Men hvorfor
> skulle man ikke vælge de største og mindst restriktive farverum?

Fordi du ikke kan bruge det til noget i praksis, og farverne
sandsynligvis er anderledes på skærmen. Som jeg ser det, er det mere
fordelagtigt, at bruge en profil som du kan forholde dig til. Jeg
bruger selv Adobe RGB 1998, da den er en industristandard, og jeg kan
få det ud på papir jeg ser på skærmen. Jeg er enig, at mere som regel
er bedre, men hvis mere er på et teoretisk plan, så vil jeg hellere
have kompatibilitet.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-08 10:56

> [...]
> på skærmen. Jeg er enig, at mere som regel er bedre, men hvis mere er på
> et teoretisk plan, så vil jeg hellere have kompatibilitet.

Den primære årsag til at jeg bruger Ptophoto RGB er at Lightroom benytter
det internt. Derfor også i Photoshop, når der editeres i PS fra LR. Bruger
du ikke LR?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-08 12:09

On 2008-01-18 10:55:33 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> det internt. Derfor også i Photoshop, når der editeres i PS fra LR. Bruger

Jo, men raw er raw, og det er først relevant når jeg kommer i et andet
format end raw. Jeg bruger LR, men da man ikk (eller jeg ikke finde
hvor) kan ændre Prophoto, tænker jeg ikke det er er relevant at
beskæftige sig med. Måske har det ikke så meget at sige, men har læst i
flere bøger at Prophoto har et alt for stor gamut til noget brugeligt
pt., og at der anbefales at bruge Adobe RGB i stedet.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-08 12:57

> Jo, men raw er raw, og det er først relevant når jeg kommer i et andet
> format end raw.

RAW har ikke et farverum.

> [...]
> har det ikke så meget at sige, men har læst i flere bøger at Prophoto har
> et alt for stor gamut til noget brugeligt pt., og at der anbefales at

Nej, man kan ikke skifte farverum internt i Lightroom, kun ved eksport. Det
er gjort for at simplificere tingene. Prophoto RGB er det eneste farverum,
der kan indeholde alle farver, som moderne dslr kameraer kan tage. Som sagt
har jeg valgt at beholde Prophoto RGB i Photoshop, da jeg ofte editerer i
Photoshop og arbejder videre på resultatet i Lightroom og derfor ikke ønsker
nogen klipning af farverne ved turen rundt om Photoshop. Man kan se på
histogrammet, at der for visse billeder sker en noget voldsom klipning ved
konverteringen til sRGB, men det er der jo ikke noget at gøre ved. Jeg
savner dog Photoshops valgmuligheder ved denne konvertering, men det kommer
nok i senere versioner af LR.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-08 13:42

On 2008-01-18 12:56:34 +0100, "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> "Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> wrote in message

> RAW har ikke et farverum.

Er der ekko herinde? Er det ikke lige det jeg skriver?

> [...]
> Photoshop og arbejder videre på resultatet i Lightroom og derfor ikke ønsker
> nogen klipning af farverne ved turen rundt om Photoshop.

God pointe, det havde jeg ikke tænkt på. Det giver god mening.

> [...]
> savner dog Photoshops valgmuligheder ved denne konvertering, men det kommer

sRGB synes jeg kun skal bruges til nettet, så jeg er sikker på at alle
wintendo brugerne kan se mine billeder i de farver det var tiltænkt.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-08 14:19

> Er der ekko herinde? Er det ikke lige det jeg skriver?

Jeg forstod nok ikke, hvorfor du skrev det. Jeg kunne ikke se sammenhængen
med det jeg skrev lige før, men never mind

> sRGB synes jeg kun skal bruges til nettet, så jeg er sikker på at alle
> wintendo brugerne kan se mine billeder i de farver det var tiltænkt.

Ja, lige bortset fra farvestyringsproblematikken. Firefox på Mac er heller
ikke fuldt farvestyret som Safari er det.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-08 14:24

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> wrote in message

> sRGB synes jeg kun skal bruges til nettet, så jeg er sikker på at alle
> wintendo brugerne kan se mine billeder i de farver det var tiltænkt.

Selv på Mac vil det nok være bedst at konvertere til sRGB kunne jeg
forestille mig, da du under konverteringen kan styre den klipning, der sker
ved konvertering fra Adobe RGB (eller Prophoto RGB) til sRGB. Dels med
rendering intent og dels med at indssnævre histogrammet før/eller efter
konvertering for at minimere klipning. Det kunne lyde som krakileri, men det
er faktisk temmeligt synligt, når man lige ser på det i visse billeder med
masser af højlys. Jeg skal have undersøgt lidt nærmere, hvad det egentlig er
der sker, når jeg får noget lysere og klippede højlys i visse billeder ved
eksport fra Lightroom under resizing til sRGB.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 17-01-08 14:52

"Claus Sikora" <claussikora@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg skal 1 uge på ferie og tager mit EOS 30D med og skyder en masse
> billeder i raw format men skal jeg vælge at skyde i sRGB eller AdobeRGB og
> hvorfor ?.

Det er flintrende ligegyldigt, når du skyder raw. Farveprofilen vælges
efterfølgende i dit program.

> [...]
> MacBookPro) og laver mine indstillinger... Her støder jeg på første
> forhindring for der kan jeg igen vælge AdobRGB eller sRGB. Hvad skal jeg

Prophoto har størst "farveareal", dernæst AdobeRGB og til sidst sRGB.
Det betyder ofte ikke det helt store.
Problemet er et andet sted:

> [...]
> samme farver de bliver istedet meget mørke og ekstremt mættede og generelt

Lightroom kan også printe en stak af gangen, men det program bruger du så
ikke.
Grunden til at dine farver bliver forkerte i printet er sandsynligvis, at
både printer og program tror de skal "ordne" farvestyringen. Så konfliktes
der.
Jeg bruger ikke Easy Photo print men hvis den har mulighed for at slå
farvestyringen til og fra, så skal du slå den til og når du skriver ud, skal
du manuelt gå ind i printerdriverens dialogboks og bede den blande sig
udenom og lade dit billedprogram styre farverne. Eller også skal du slå
farvestyring fra i Easy Photo Print og slå det til i printerdriveren.
Jeg kan ikke forestille mig, at Easy Photoprint lader dig vælge en
papirprofil passende til det papir, der skrives fra og hvis den ikke kan
det, vil jeg råde dig til at bruge Photoshop til udskrivning.
Det er nemlig også vigtigt for at få forudsigelige farver.
Endelig ville jeg holde mig fra kopiblæk, medmindre det er meget
kontrolleret med medfølgende profiler, således som Hans gør det.

mvh Michaelbs

Fra : Gert Nielsen

Dato : 17-01-08 13:11

> [...]
> artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
> er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

Tak for nogle fine artikler. De er læst flere gange.
Jeg har det nok som Claus, at der er en del underforstået viden, vi ikke
har, der gør det vanskeligt at forstå dine dine valg.

Mit ønske er at kunne se de rigtige farver på skærmen. Det er løst med
Spyderen og de farvestyrede programmer jeg har.
Så det var et stort skridt.
Næste problem er at kunne printe i de rigtige farver (Pixma 4300 for mig).
PS laver arbejdet perfekt for mig. Her styrer PS (AdobeRGB og perceptual).
Det kan jeg ikke fra Lightroom. Den vælger printeren til at styre.
Resultatet er ikke perfekt.
Jeg vil helst bruge Easy Photoprint, da den kan alt, hvad jeg har brug for -
bortset fra at farverne ikke er rigtige.
Resultatet efter at have brugt en masse blæk på udskrivning farvekort blev
en manuel indstilling, der nu giver samme resultat som PS.
Så problemet er egentlig løst på det papir, jeg anvender. Men en detaljeret
forståelse for indstilling af printdriveren har jeg desværre ikke opnået.
Jeg har ikke fået lavet billeder endnu, men forventer med min
skærmkalibrering, at leverede billeder vil passe bedre i farver og kontrast.
Gert

Fra : Michaelbs

Dato : 17-01-08 14:40

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> PS laver arbejdet perfekt for mig. Her styrer PS (AdobeRGB og perceptual).
> Det kan jeg ikke fra Lightroom. Den vælger printeren til at styre.

Du kan da fravælge at lade printeren styre. I Printmodulets nederste højre
hjørne. Vælg i stedet profilen for det papir, der udskrives på.

> Jeg vil helst bruge Easy Photoprint, da den kan alt, hvad jeg har brug
> for - bortset fra at farverne ikke er rigtige.

En mindre detalje
Seriøst..jeg mener du skal bruge LR siden du nu har det program. Det er
ufatteligt intuitivt og let at sætte op, printmodulet altså.
Og du kan gemme i presets, så du ikke skal starte forfra hver gang.

> [...]
> Jeg har ikke fået lavet billeder endnu, men forventer med min
> skærmkalibrering, at leverede billeder vil passe bedre i farver og
Humlen er at huske HVER GANG at gå ind i printerdriveren og slå farvestyring
fra. Hos mig hedder det noget med "lade programmet styre", ikke printeren.
Og så lader du LR bruge den rigtige papirprofil.

Det fremgår vist også af Hans' printtutorial.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 15:43

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Tak for nogle fine artikler. De er læst flere gange.
> Jeg har det nok som Claus, at der er en del underforstået viden, vi ikke
> har, der gør det vanskeligt at forstå dine dine valg.

Det ville være godt, hvis du kunne være mere præcis omkring, hvor det
glipper. Jeg vil gerne forsøge at udbygge med flere forklaringer. Det kan
jeg godt, som det er nu, men hints ville ikke skade. Det altid svært at
forstå, hvad andre ikke forstår

> [...]

> PS laver arbejdet perfekt for mig. Her styrer PS (AdobeRGB og perceptual).
> Det kan jeg ikke fra Lightroom. Den vælger printeren til at styre.

Det er ikke rigtigt. Hvis du følger min print tutorial vil du se, at du kan
anvende Lightroom til at styre farver og at du skal slå farvestyring i
printerdriveren fra. Når du har lavet et setup for en given papirstørrelse
og layout, så lave et preset, som derefter for altid vil huske alle
indstillinger (også printer driverens indstillinger).
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 17-01-08 23:56

> [...]
> glipper. Jeg vil gerne forsøge at udbygge med flere forklaringer. Det kan
> jeg godt, som det er nu, men hints ville ikke skade. Det altid svært at

Du er nået meget langt, og fortæller godt, hvad du gør.
Jeg har styr på billedvisningen på skærmen med spyderen og mine farvestyrede
programmer. Det er jo halvvejen.
Næste skridt er at få printet et billede, så det ligner det jeg ser på
skærmen, og ikke lyserøde ansigter eller alt for skrappe farver.
Målet er et korrekt print fra printeren og ligeså vigtigt - et korrekt print
fra en ekstern leverandør.
Jeg kan gøre det fra PS med ingen styring i driveren, og sikkert også fra
Lightroom (Michaels indlæg). Det er bare" at finde den rigtige indstilling i
printdriveren - tror jeg.. Men det burde da være muligt med printpakker som
Canons Easy Print?
Men hvad med eksterne print? Jeg troede, de tog hensyn til Adobe/ sRGB
indstillingen, men Michal Holm skriver de fleste kører sRGB. Så er det jo
tåbeligt at levere billeder i Adobe RGB. De sidste, jeg fik lavet, var lavet
i Adobe RGB. Resultatet var meget hårde billeder.

Det er sådan noget kom igang og få bedre resultater jeg - og sikkert mange
andre mangler guidelines for.

Når de mål er nået, kommer nok trangen til det perfekte, som du beskriver.

> [...]
> og layout, så lave et preset, som derefter for altid vil huske alle
> indstillinger (også printer driverens indstillinger).

Det vil jeg prøve, når jeg får en ny magenta patron hjem
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-01-08 00:47

> [...]
> Lightroom (Michaels indlæg). Det er bare" at finde den rigtige indstilling

Hvis du kan slå farvestyring fra i driveren med PS, så skal du bare gøre det
samme med Lightroom. Har du checket min artikkel om print workflow, som
burde vise det ganske godt. Jeg kan godt addere mere omkring driveren, som
ganske vist er Epson, men det viser meget godt, hvordan det ser ud, så man
kan finde det i en anden driver?

> [...]
> tåbeligt at levere billeder i Adobe RGB. De sidste, jeg fik lavet, var
> lavet i Adobe RGB. Resultatet var meget hårde billeder.

Du kan bede om en profil fra printerleverandøren til det givne papir, ellers
antag sRGB og konverter til sRGB. I Lightroom er det let, du kan se det i
mine artikler.

> Det vil jeg prøve, når jeg får en ny magenta patron hjem

Det er bare a prøve for det virker.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 16:08

> [...]
> Jeg har det nok som Claus, at der er en del underforstået viden, vi ikke
> har, der gør det vanskeligt at forstå dine dine valg.

Jeg har set på det igen. Hvad er det, der er vanskeligt at forstå?
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-08 16:24

Hans Kruse skrev:
> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message
>>
> Jeg har set på det igen. Hvad er det, der er vanskeligt at forstå?
> Mvh,
> Hans

Tror at problemet er - sådan var i hvert fald for mig - at man skal
kunne se processen som en helhed (fra kamera til skærm OG print) for at
se ideen i de enkelte trin. Og det tager tid at sætte sig ind i...

Og jeg vil da gerne gentage: User Guide (Help.pdf i CS3) til Photoshop,
s.126, Understandig Color Management gør det imo klart og overskueligt
og trin for trin

http://olelarsen.eu/83/slides/2007-01-09-010b.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 16:31

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og jeg vil da gerne gentage: User Guide (Help.pdf i CS3) til Photoshop,
> s.126, Understandig Color Management gør det imo klart og overskueligt

Mener du min beskrivelse er overflødig?
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-01-08 17:05

Hans Kruse skrev:

> Mener du min beskrivelse er overflødig?
> Mvh,
> Hans

Næh,
http://olelarsen.eu/83/slides/2007-01-09-010b.html

Fra : Michaelbs

Dato : 17-01-08 14:57

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
> er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

Jeg synes det er fint og letforståeligt.
Jeg har eet spørgsmål:
angående dialogboksen i ACDSee Pro, så har du valgt sRGB som default input
profile.
Hvad betyder det?
Min havde jeg sat til min skærmprofil, som jeg også har som output profile,
ligesom dig.
Jeg kan ikke se forskel om jeg vælger den ene eller den anden input profile.
Hvad gør den?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 15:49

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> Jeg synes det er fint og letforståeligt.

Tak.

> Jeg har eet spørgsmål:
> angående dialogboksen i ACDSee Pro, så har du valgt sRGB som default input
> profile.
> Hvad betyder det?

At hvis der ikke er en embedded profil i inputfilen, så anvendes sRGB
profilen.

> Min havde jeg sat til min skærmprofil,

Det giver ikke mening. Du skal aldrig bruge skærmprofilen som profil gemt
med en jpg fil.

> som jeg også har som output profile, ligesom dig.

Ja, output profile for skærmen er helt afgørende for at det vises rigtigt.
Det er fjollet at den ikke samles op automatisk efter min mening. Man skal
faktisk huske at skifte profil med en anden ekstern skærm.

> Jeg kan ikke se forskel om jeg vælger den ene eller den anden input
> profile. Hvad gør den?

Se ovenfor. Ok?

Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-01-08 16:29

Hans Kruse skrev i 478f6ae4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> rigtigt. Det er fjollet at den ikke samles op automatisk efter min
> mening. Man skal faktisk huske at skifte profil med en anden ekstern

Min Vista/Spyder Profile Chooser vælger selv den rigtige Spyder farveprofil
for den eksterne skærm. Min bærbare får aut. tildelt '2- Standard PnP-skærm'
og min egen eksterne '1-Dell 2007FP (Digital)'. Når jeg benytter min
dockingstation på jobbet, vælger den selv '1-Standard PnP', som er
Spyder2profilen på den Dell 2000FP, jeg benytter der.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 16:34

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> jeg benytter min dockingstation på jobbet, vælger den selv '1-Standard
> PnP', som er Spyder2profilen på den Dell 2000FP, jeg benytter der.

Lyder godt, men vi taler om to forskellige ting. Profilen i ACDSee Pro er èn
jeg skal angive i denne opsætning og derfor ændres den ikke fordi en anden
skærm er hovedskærmen.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-01-08 16:55

Hans Kruse skrev i 478f7568$0$90267$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]

> Lyder godt, men vi taler om to forskellige ting. Profilen i ACDSee
> Pro er èn jeg skal angive i denne opsætning og derfor ændres den ikke

OK. Kender ikke ACDSee - lyder lidt som et grumt rockband med hang til
tegneseriegotik

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-08 19:14

> [...]
> artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
> er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

Jeg har lavet nogle opdateringer på basis af feedback. Jeg er stadig
interesseret i feedback og kommentarer til, hvad der mangler i at det er
forståeligt. Grunden til at jeg har skrevet det, at der med regelmæssige
mellemrum kommer en diskussion op omkring farvestyring her i gruppen, samt
at mit indtryk er, at mange synes det er alt for kompliceret til at tage hul
på det. Emnet som sådan er meget komliceret og jeg er ikke
"farvestyringsekspert", men jeg har fundet ud af, hvordan det virker til mit
brug og vil gerne give denne viden videre til andre. Da jeg "opdagede"
problemet, så jeg også, at der ikke var noget information, der kunne
forklare hvad det går ud på i simple vendinger og hvordan et flow kunne
sættes op. Her er så et eksempel på et setup, der virker. Det er ikke tænkt,
som en generel indføring i det og med forklaring på en masse forskellige
opsætninger. Men er der ting, der kunne adderes, som ville gøre det mere
komplet eller mere forståeligt, ja så vil jeg gerne høre om det. Stil også
"dumme" spørgsmål! Der gik også noget tid, før det gik op for mig, hvordan
det hænger sammen og der er klart masser af ting under motorhjelmen, som jeg
ikke kender til
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-01-08 12:58

> [...]
> artikkel rette lidt op på det, måske skal der skrives en del mere, men det
> er da et forsøg, så giv mig noget feedback!

Beskrivelsen er opdateret i dag med bla. hen visning til en Spyder3
anmeldelse. Spyder2 er jo ved at udgå.

Kommentarer er som sædvanlig velkomne.

Mvh,
Hans