Forbrugerrettigheder, ustabil laptop
Fra : Jakob

Dato : 16-01-08 20:41

Hej,

Jeg vil høre om/hvad man kan stille op overfor Zepto, hvis man har købt en
Zepto 6615WD af dem. Siden købet
har den konstant har været ustabil (blå skærme).

Zepto påstår at de blå skærme er driverrelaterede, men
jeg har læst en del indlæg fra andre folk med samme laptop,
som har akkurat samme problem. Jeg har en del erfaring
med computere og efter min vurdering, skal der ikke
være _så_ store problemer med en computer, som jeg har
haft med denne her. Jeg har dog ikke kunnet dokumentere
hardwarefejl. Virus, spyware og andet snask er der heller
ikke noget af på laptoppen. Jeg har dog fotograferet laptoppens skærm hver
gang jeg har fået en blå skærm.
Laptoppen er så speciel, at man ikke engang kan installere
AVG antivirus uden at den bliver langsom og endnu mere
ustabil.

Firmaet anbefaler at man installerer bestemte drivere, og det
har jeg forsøgt, men laptoppen er stadigvæk ustabil.

Jeg har forsøgt med forskellige styresystemer, herunder
Vista og XP, men det hjælper ikke noget.

Mit spørgsmål er derfor:

Hvad har man som forbruger af rettigheder, hvis de ikke
kan udbedre problemet?

Jeg mener, at jeg engang har læst, at man kan sende firmaet
et skriftligt brev hvor man forbeholder sig retten til at
hæve købet hvis de ikke kan udbedre problemet.

Venter hermed på eksperternes svar

Fra : dw

Dato : 16-01-08 20:56

Jakob skrev:
> [...]
> et skriftligt brev hvor man forbeholder sig retten til at
> hæve købet hvis de ikke kan udbedre problemet.

Du kan sende computeren til rep. hos firmaet.
Med en god beskrivelse af fejlen.
De vil så fejlfinde på maskinen.
Løser de fejlen ved at installere windows med korrekte drivere, sender
de dig en hamper regning.
Løser de det ved at skifte defekt hardware, falder det under
reklamationsretten.
Løser de ikke fejlen, så har du mulighed for ombytning eller at få hævet
handlen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-08 21:20

Den 16-01-08 20.40 skrev Jakob følgende:

> Jeg vil høre om/hvad man kan stille op overfor Zepto, hvis man har købt en
> Zepto 6615WD af dem. Siden købet
> har den konstant har været ustabil (blå skærme).

Har du selv installeret styresystem og evt. tilsluttet ny hardware på den?

> Zepto påstår at de blå skærme er driverrelaterede, men
> jeg har læst en del indlæg fra andre folk med samme laptop,
> som har akkurat samme problem.

Det betyder jo ikke, at det ikke kan være driverrelateret. Blå skærme
skyldes oftest problemer med drivere.

> Jeg har dog fotograferet laptoppens skærm hver
> gang jeg har fået en blå skærm.

Så har du jo fejlmeddelelserne liggende. Skriv og spørg efter hjælp i
Windowsgruppen ( news:dk.edb.system.ms-windows ) - eller tjek selv denne
side med forklaring på de forskellige fejlmeddelelser:
http://aumha.org/a/stop.htm

> Hvad har man som forbruger af rettigheder, hvis de ikke
> kan udbedre problemet?

Hvis du selv er skyld i problemet, fx fordi du ikke har installeret de
rette drivere, så har du ikke nogen rettigheder, og så kan det blive
dyrt at sende computeren ind til Zepto, som dw også skriver.

> Jeg mener, at jeg engang har læst, at man kan sende firmaet
> et skriftligt brev hvor man forbeholder sig retten til at
> hæve købet hvis de ikke kan udbedre problemet.

Hvis det falder ind under reklamationsretten, har firmaet mulighed for
først at prøve at udbedre fejlen. De skal altså have computeren ind til
reparation. Men med tanke på, at langt de fleste blå skærme skyldes
driverproblemer, og med risikoen for at du i stedet får en regning, så
vil det måske være en god ide selv at prøve at få udbedret fejlen.

Hvis du vil have hjælp i Windows-gruppen, så sørg for at fortælle,
hvilke fejlmeddelelser du får vist på den blå skærm, og i forbindelse
med hvilket styresystem. Fortæl også, om du selv har tilsluttet ekstra
hardware som printer, webcam, usb-udstyr osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Jakob

Dato : 16-01-08 22:48

> Har du selv installeret styresystem og evt. tilsluttet ny hardware på den?

Jeg har selv installeret operativsystemet - har trods alt 20 års erfaring
med
computere Jeg ved ikke lige hvad du lægger i det sidste spørgsmål, men
hvis jeg forstår dig ret, så har jeg da i ny og næ benyttet en USB stick når
jeg skulle transportere dokumenter.

> Det betyder jo ikke, at det ikke kan være driverrelateret. Blå skærme
> skyldes oftest problemer med drivere.

Ja, men jeg har brugt de drivere zepto har på deres hjemmeside. Det er
meget muligt at det er driver-relateret, men det er jo ikke normalt at
computeren er så ustabil uanset om driverne er kompatible eller ej.
I de 20 år jeg har haft med computere at gøre, har jeg aldrig set noget
lignende.

> [...]
> Windowsgruppen ( news:dk.edb.system.ms-windows ) - eller tjek selv denne
> side med forklaring på de forskellige fejlmeddelelser:

Mange tak for det Jeg poster med det samme...

> Hvis du selv er skyld i problemet, fx fordi du ikke har installeret de
> rette drivere, så har du ikke nogen rettigheder, og så kan det blive dyrt
> at sende computeren ind til Zepto, som dw også skriver.

Jeg har fulgt deres vejledning og installeret de drivere de anbefaler
på deres hjemmeside og får alligevel problemer. Jeg har desuden
dokumenteret problemet vha. billeder, så de skal da være ret grove
hvis de forlanger penge for at kigge på laptoppen. Fejlen er iøvrigt
ikke reproducerbar, men opstår spontant ...dog typisk ifm. start
fra standby/sleep-state.

> Men med tanke på, at langt de fleste blå skærme skyldes driverproblemer,
> og med risikoen for at du i stedet får en regning, så vil det måske være
> en god ide selv at prøve at få udbedret fejlen.

Det har du ret i. Jeg vil prøve een gang til og se om det hjælper.

> [...]
> styresystem. Fortæl også, om du selv har tilsluttet ekstra hardware som

Tak for rådet Det vil jeg hermed følge...Håber det hjælper..

Fra : dw

Dato : 16-01-08 22:58

Jakob skrev:

> [...]
> hvis de forlanger penge for at kigge på laptoppen. Fejlen er iøvrigt
> ikke reproducerbar, men opstår spontant ...dog typisk ifm. start

OT:
Du kan have film af problemet som opstår..
Hvis de løser det ved en geninstallation, kan du være ret sikker på en
regning. Ellers har de en super super service.

yderst OT:
det lyder som enten drivere eller lagerfejl (ram eller disk). find et
burnin program og hent ubcd til harddisk check og gi computeren en omgang.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-01-08 23:22

On Wed, 16 Jan 2008 22:47:55 +0100, "Jakob" <Jakob@ingenting.nothing>
wrote:

> [...]
>hvis jeg forstår dig ret, så har jeg da i ny og næ benyttet en USB stick når
Så ved du jo hvad du har med at gøre og så er det jo ingen sag for dig
at geninstallerer Windows fra bunden af, læg de sidste nye drivere på
(undgå at lægge applikationer på) og se om den er ustabil, er den det
reklamere du over dette.

Er den derimod stabil (ingen blå skærm) er det mere tvivlsomt hvad
fejlen skyldes, og du må den hårde vej igemme med at lægge
applikationer på en af gangen og teste, teste, indtil en evt.
ustabilitet viser sig.

20 års erfaring må jo her kunne komme dig til gode i feljfindingen ?

/Hans

Fra : JBJ

Dato : 19-01-08 15:32

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ustabilitet viser sig.
>
> 20 års erfaring må jo her kunne komme dig til gode i feljfindingen ?

Har du selv opgraderet den med Ram?

Har du udskiftet noget af hardwaren?

Visse producenter af Harddiske har et test program på deres hjemmeside, så
man kan lave en bootCD og køre testen udenom windows - prøv at se om du kan
finde et sådant.

Med hensyn til Ram kan du køre en memtest
http://www.memtest.org/

Men test den og skriv så hvad du finder ud af, i bærbar gruppen:)

JBJ

Fra : Henning

Dato : 19-01-08 16:40

wrote:

>Jeg har selv installeret operativsystemet - har trods alt 20 års erfaring
>med computere Jeg ved ikke lige hvad du lægger i det sidste spørgsmål, men

Har du 20 års erfaring med Zepto bærbare? En mekaniker med 20 års
erfaring på Mazda forventer man ikke kan udbedre periodiske fejl på
Ford?
Jeg har via mit arbejde stødt på mange "af din slags" som ikke kan
forstår, at bruger du ikke de helt rigtige drivere lagt på i den helt
rigtige rækkefølge, så opstår der problemer! De vil ikke acceptere at
deres 20 års stolthed bliver fejet af banen på en halv time ved
simpelthen at installere den korrekte software på den korrekte måde.

Men for at løse dit problem - har du kørt Zeptos diagnosticprogram?
Jeg går ud fra, (som en naturlig ting) at de har forskellige værktøjer
de anbefaler deres kunder at teste med først? Er der fejl her? Hvis
ja, så er der ingen tvivl, hvis nej - så er du tilbage ved Windows...

Fra : Jake

Dato : 27-01-08 20:33

> Har du 20 års erfaring med Zepto bærbare? En mekaniker med 20 års
> erfaring på Mazda forventer man ikke kan udbedre periodiske fejl på
> Ford?

Holdbar logik?

> Jeg har via mit arbejde stødt på mange "af din slags" som ikke kan
> forstår, at bruger du ikke de helt rigtige drivere lagt på i den helt
> rigtige rækkefølge, så opstår der problemer!

Tja, hvor mange år har du været i branchen?

>De vil ikke acceptere at
> deres 20 års stolthed bliver fejet af banen på en halv time ved
> simpelthen at installere den korrekte software på den korrekte måde.

Forkert. "De" vil ikke acceptere at en laptop til 12000 kroner ustandseligt
går ned. Det kan ikke være meningen, at applikationer man kan installere
på de fleste maskiner, skal være et kæmpe problem på en Zepto 6615WD.
Hvad havde Zepto regnet med? At man vil nøjes med et O/S på maskinen
og ingen applikationer?

> Men for at løse dit problem - har du kørt Zeptos diagnosticprogram?

Ja allesammen..

> Jeg går ud fra, (som en naturlig ting) at de har forskellige værktøjer
> de anbefaler deres kunder at teste med først?

Ja en til harddisk og en til memory...hurra! Hvad med grafikkortet? Iøvrigt
er memtest ikke en endegyldig test. Hvad med selve motherboardet?
BIOS? Zepto sælger vist ikke 6615WD mere....og det er blot efter
1-1½ år. Det siger vist lidt om kvaliteten af laptoppen. Zepto lagde
iøvrigt en BIOS-opdatering (v10) ud på deres ftp, men trak den
senere tilbage. Det siger lidt om Zepto.

>Er der fejl her?

Det lader til at der opstår fejl når der skrives til / læses fra
grafikkortet.

Læs videre i dk.edb.system.ms-windows