Gebyr/Faktura
Fra : p.thers@gmail.com

Dato : 14-01-08 03:41

Hej,

Som privat person kommer man i mange situationer hvor firmaer opkræver
diverse gebyrer, for administration eller andet.

Jeg har oplevet mange gange at fimaer har lavet fejl, og derefter lagt
arbejdsbyrden over på mig som privatperson til at bevise deres fejl.

f.eks. har Cybercity sendt regninger for et produkt jeg ikke har, og
senere sendt rykkergebyrer for samme.
Jeg har f.eks. fået en parkeringsbøde på et forkert grundlag.

Begge ting har jeg brugt mange timer, postfrankering og
hovedpinepiller på , og har fået medhold til sidst.

Mit spørgsmål er:

Har jeg mulighed for at sende en regning til dem som privatperson ?
Jeg har brugt rigtig meget tid, og det er vel lige så fakturerbart som
de gebyrer de opkræver mig, bare de skal sende mig et brev ?

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 14-01-08 15:05

p.thers@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Jeg har oplevet mange gange at fimaer har lavet fejl, og derefter lagt
> arbejdsbyrden over på mig som privatperson til at bevise deres fejl.

Næh. De skal bevise deres krav. Bare afvis kravet og bed dem om at sende
sagen direkte i retten.

> Begge ting har jeg brugt mange timer, postfrankering og
> hovedpinepiller på , og har fået medhold til sidst.

Ikke nødvendigt. Et enkelt brev er nok, hvor man bare skriver at man er
uenig.

> [...]
> Jeg har brugt rigtig meget tid, og det er vel lige så fakturerbart som
> de gebyrer de opkræver mig, bare de skal sende mig et brev ?

Hvis et firma skylder dig penge og kan finde ud af at få det betalt, så
kig evt. på
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-08 16:20

> Hvis et firma skylder dig penge og kan finde ud af at få det betalt,
> så kig evt. på
> http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr

Det interessante i sagen der linkes til her, er at sagsøgte rent faktisk
vælger at betale efter domsfældelse.
Det kunne være spændende at se lige så veldokumenteret et forløb af en sag,
hvor sidste skridt i sagen (checken på kr. 800,-) manglede.
Hvad gør man så?

Mvh
Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-01-08 21:17

Peter Holm skrev:

> [...]
> Det kunne være spændende at se lige så veldokumenteret et forløb af en sag,
> hvor sidste skridt i sagen (checken på kr. 800,-) manglede.

Fogedretten. Den er lige til højrebenet når der foreligger en dom. De
inddriver så.
Hvis du er rigtigt frisk indgiver du tillige en konkursbegæring

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-08 21:29

Jonas Kofod wrote:

> Fogedretten. Den er lige til højrebenet når der foreligger en dom. De
> inddriver så.
> Hvis du er rigtigt frisk indgiver du tillige en konkursbegæring

kan du evt uddybe 'lige til højrebener' og 'de inddriver så' ?
Jeg har en vunden sag fra fogedretten som stadig ikke har resulteret i, at
skyldner har betalt.
Fogedretten advarer mig imod at fortsætte inddrivelsen af pengene, da
sagsomkostningerne + usikkerheden hurtigt vil underminere det skyldige beløb
på ca. kr. 6000,-

Mvh
Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-01-08 21:49

Peter Holm skrev:

> kan du evt uddybe 'lige til højrebener' og 'de inddriver så' ?
> Jeg har en vunden sag fra fogedretten som stadig ikke har resulteret i, at
> skyldner har betalt.

Her taler vi om en sag der er vundet i civilretten samt et firma der har
betalingsevne.
Gad vide om der ikke er nogen forhold i din sag der er afgørende anderledes?

> Fogedretten advarer mig imod at fortsætte inddrivelsen af pengene, da
> sagsomkostningerne + usikkerheden hurtigt vil underminere det skyldige beløb
> på ca. kr. 6000,-

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad for sagsomkostninger der skulle komme på.

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-08 22:02

> Her taler vi om en sag der er vundet i civilretten samt et firma der
> har betalingsevne.
> Gad vide om der ikke er nogen forhold i din sag der er afgørende
> anderledes?

min sag er vundet ved fogedretten. Sagen står mellem mit firme med meget
lille omsætning og et større hjemmesidefirma (Frihjemmeside.dk) som
beskæftiger 30-40 personer vil jeg anslå og fortsat udvider, bla. med ny
domiciladresse i gågade-miljø.

> Jeg kan ikke lige gennemskue hvad for sagsomkostninger der skulle
> komme på.

Skyldner satte i fogedretten sin bil som udlæg, hvis den aftalte
afdragdordning ikke blev overholdt, hvilket den ikke gjorde.
For at inddrage mit tilgodehavende skal jeg derfor have bilen på
tvangsauktion.
Jeg forespurgte på dette ved fogesretten i Viborg, men de har ikke en
fast sats for en gennemført tvangsaktion.
Først skal man tinglyse udlæget i bilbogen. 'Det koster som udgangspunkt en
grundafgift på 1.400 kr. at tinglyse et dokument i Bil- og Personbogen.'
Når dette er gjort kan fogedretten sætte en proces igang. I denne
forbindelse vil der være varierende udgifter:
- undersøgelse af udlægsforhold på bilen (kan den overhovedet sættes på
tvangsauktion)
- udgift til personligt fremmøde af fogeden
- låsesmed
- transport af bilen til aktionshus
- afgift ved auktionen
- administration ved fogedretten
- andet

Når dette så er sket, bliver beløbet som auktionen indbringer fordelt mellem
alle de kreditorer som har udlæg i bilen. Det er derfor meget usikkert om
jeg overhovedet vil få del i dette beløb. Jeg er efterfølgende blevet
bekendt med, at der er
mindst 3 fogedretssager imod Frihjemmeside.dk og Morten Nüchel, hvor der er
lavet udlæg i samme bil.
Alle udgifter i forbindelse med tvangsauktionen påfalder mig, da jeg har
ønsket tvangsauktionen.
Før jeg blot kan lugte mit tilgodehavende har jeg således brugt mellem 20-40
timers arbejde på sagen og adskillige tusind kroner.

Ikke lige til højrebenet...
Mvh
Peter

Fra : JBH

Dato : 14-01-08 22:32

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 20-40
> timers arbejde på sagen og adskillige tusind kroner.

Jeg tror ikke du skal nære de store forhåbninger om at nå ind til Jonas
Kofoed. Han har tydeligvis meget at lære om hvordan tingene foregår ude i
den virkelige verden.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-08 00:41

JBH skrev:
> [...]
>
> Jeg tror ikke du skal nære de store forhåbninger om at nå ind til Jonas
> Kofoed. Han har tydeligvis meget at lære om hvordan tingene foregår ude i

Tag du hellere og svar på alt det ævl du fik lukket ud sidst og så
pludseligt trak dig fra når selv de simpleste fodfejl ikke kunne skjules.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-08 00:45

Peter Holm skrev:

> [...]
> Før jeg blot kan lugte mit tilgodehavende har jeg således brugt mellem 20-40
> timers arbejde på sagen og adskillige tusind kroner.

Her er problemet jo at der ikke er penge/likvidemidler til betaling.
Ellers en afdragsordning og bilen ikke kommet på tale. Men rigtigt nok
udlæg i en bil er noget rod.

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 20:35

Fra : JBH

Dato : 14-01-08 22:35

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anderledes?

> Jeg kan ikke lige gennemskue hvad for sagsomkostninger der skulle komme

Det var da underligt, hvad "klåge Åge"

/JBH

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-08 00:42

JBH skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da underligt, hvad "klåge Åge"

Det kunne du måske før det blev informeret?

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 20:35

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 20:35

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-08 16:37

> [...]
> Jeg har brugt rigtig meget tid, og det er vel lige så fakturerbart som
> de gebyrer de opkræver mig, bare de skal sende mig et brev ?

Jeg har førsøgt at gøre netop det du ønsker overfor de såkaldte
gratisaviser.
På min postkasse lavede jeg et tydeligt mærkat, der orienterede om den
afgift som ville blive pålagt gratisaviser der ønskede at parkere i min
postkasse. Herefter begyndte jeg jeg at sende regninger (og dernæst rykkere
med kr. 100,- gebyr ved manglende betaling) til 3 forskellige avisudgivere.
Den eneste reaktion kom fra Århus Onsdag som ringede mig op for at få en
forklaring. De mente at de havde parkeret ulovligt, hverken med biler eller
aviser. Jeg gjorde dem opmærksom på forholdene, men de nægtede at betale
afgiften. De 2 andre aviser hørte jeg ikke fra.
Jeg valgte ikke at gå rettens vej med sagen, da det naturligvis var ment som
en venlig provokation imod de stupide regler om distribution af
gratisaviser.
Jeg tror man får intet ud af, at sende regninger til firmaer for de ulemper
og udgifter de har påført private. De er, undskyld mig, pisse ligeglade med,
om de skulle have trådt en eller tusind private kunder over tæerne. De er
store, vi er små og ligegyldige i regnestykket. Øvøv.

Peter

Fra : D.Ravn82@gmail.com

Dato : 15-01-08 03:12

For at komme tilbage til det første spørgsmål - eller dvs. i
forlængelse af det; vil firmaet så ikke bare sende sagen til inkasso
(i stedet for retten)? og vil der så ske efterfølgende? Vil det
resultere i at fogeden kommer og tager ens ting eller?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-01-08 20:35

D.Ravn82@gmail.com skrev:
> [...]
> (i stedet for retten)? og vil der så ske efterfølgende? Vil det
> resultere i at fogeden kommer og tager ens ting eller?

Inkasso har ingen retsvirkning. Det kommer ikke fogeden ved.

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 20:35