lommemanden sigtet anklaget
Fra : Anita Andersen

Dato : 14-01-08 00:29

Hej her i jura

håber en her kan give mig svar på to spørgsmål

1, lommemanden i norgen, er sigtet han er altså ikke anklaget for noget
endnu, men hvad er forskelen på sigtet og anklaget ?

2. jeg mener jeg har læst før, her i gruppen at man ikke kan anklages for
pædofili er der nogle der er blevet dømt i danmark for det eller blot
analget for det?

sidst kan sige at mine spørgsmål kommer efter at tv avisen idag, sagde den
sitat den pædofili anklagede lommemand
jeg mener her at pressen er ude i noget som ikke er helt efter reglerne.

hilsen med håb om svar

Andersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-01-08 00:52

"Anita Andersen" <anitaogniels@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> den sitat den pædofili anklagede lommemand
> jeg mener her at pressen er ude i noget som ikke er helt efter reglerne.

Der er talesprog og juridisk sprog - og så er der nok nogle forskelle på
norsk og dansk, som jeg ikke nærmere kan forklare.
Men tager vi det på dansk efter de danske regler, så taler man om at sigte
og om at tiltale. At anklage en er ikke en betegnelse man bruger juridisk.
Politiet sigter en person. Herefter går sagen til anklageren, som beslutter
om der skal rejses tiltale ved en domstol. Hvis det bliver tilfældet, vil
pgl. skifte rolle fra at være den sigtede til at være den tiltalte. At være
den anklagede er mere et begreb, som også kan bruges meget mere bredt, men
ikke som juridisk begreb.
M.h.t. at sigte for pædofili er følgende klippet fra wikipedia:
Kriminalitet: I Straffeloven findes der ikke nogen regler mod pædofili: Det
at være tiltrukket af børn er ikke kriminelt i sig selv. Man kan derimod
dømmes for seksuel omgang med en mindreårig. Den seksuelle lavalder er 15
år.

Presssen omtale af diverse forbrydelser skal man altid tage med et gran
salt. De omtaler ofte almindelige tyverier som røverier, især hvis der er
stort udbytte, selv om udbyttets størrelse ikke har en disse med det at
gøre.

Kurt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-01-08 10:15

> [...]
> Det at være tiltrukket af børn er ikke kriminelt i sig selv. Man kan
> derimod dømmes for seksuel omgang med en mindreårig. Den seksuelle

Det er rigtigt at selve 'tilbøjeligheden' pædofili ikke er strafbar.
Seksuel omgang med mindreårige er strafbar, og det er også strafbart at
opbevare og videresende børneporno.

/Per

Fra : Anita Andersen

Dato : 14-01-08 22:50

Tak for svarene, jeg lukker hermed tråden

Igen tak for hjælpen det var lige hvad jeg mnglede

Andersen