Erstatning for ødelagt mobil telefon samt ~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-01-08 21:28

Hej med jer

Min søn (på 16 år) var for ca. 1 måned siden udsat for en skade.
Skadesforløbet er som følger:
I en matematik time på drengens skole, sidder han og passer sine ting. I den
anden ende af klassen er der derimod nogle elever, som ikke passer deres
ting og dermed forstyrrer de andre. Læreren vil så forsøge at kaste en bold
efter uro-stifterne, men rammer i stedet min søn, så hans briller og hans
mobiltelefon går i stykker.
Læreren undskylder mange gange og siger at det var et uheld.
En anden lærer fortæller min søn, at han skal gå til kontoret og fortælle om
hændelsen, dette gør han så.
På kontoret siger de, at han skal først og fremmest gå til sin optikker og
få ordnet brillerne. Skaden på brillerne kan umiddelbart rettes, men
optikeren siger, at stellet har været udsat for et kraftigt slag og at det
muligvis ikke holder særligt længe efter det. Mobiltelefonen er af aluminium
og er blevet slået skæv og den fungerer ikke ordentligt derefter.
Da min søn kommer hjem og fortæller mig det, skriver jeg et brev til skolen,
for at høre hvordan vi skal forholde os i den situation.
Skolens inspektør tager så kontakt til læreren, som bekræfter hændelsen. Jeg
modtager et par dage senere et svar fra skoleinspektøren, hvori han
forklarer, at det er læreren selv der har erstatningspligt, for som han
skriver: "Da handlingen, der er foretaget, ligger uden for skolens ramme for
acceptabelt lærer-optræden, er læreren selv personlig ansvarlig. Derfor skal
læreren også selv udrede erstatning".
Så langt så godt.
Jeg fik så kontakt til læreren (før jul) og vi aftalte at jeg skulle
undersøge hvad det ville koste ialt og derefter ringe tilbage til ham og da
han ikke har nogen forsikring, så var det ham selv der skulle betale.
Da jeg havde indhenet priser, forsøgte jeg at ringe til læreren, men hans
telefon blev ikke taget, så jeg indtalte besked på hans tlf.svarer og bad
ham ringe tilbage.
Dette gjorde jeg flere gange og forsøgte også at nå ham vha sms beskeder.
Ligemeget (eller lige lidt) hjalp det dog og den 7. januar havde jeg fået
nok, så jeg skrev igen et brev til skoleinspektøren og spurgte om han kunne
hjælpe.
Det kunne han åbenbart, for der gik ikke mange timer, førend læreren
endeligt ringede tilbage. Han undskyldte så med, at han havde glemt det og
at hans telefon havde været i uorden (hmm ?).
Nå, vi fik igen en snak og han fortalte mig, at han overhovedet ikke havde
nogen penge og om jeg evt. kunne hjælpe, så kunne han afdrage det til mig
bagefter. Dette sagde jeg modvilligt ja til og han ville så ringe tilbage
til mig i løbet af et par dage, så vi kunne ordne det fornødne.
Det er nu en uge siden og han har ikke ringet endnu. Min velvilje til at
hjælpe ham med en afdrags ordning, den er nu forduftet.
Men spørgsmålet er så, hvad gør jeg/vi nu (hvad kan jeg/vi gøre) ?
Nogen der har en god ide ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Codexx

Dato : 13-01-08 13:58

On 13 Jan., 21:27, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> [...]
> acceptabelt lærer-optræden, er læreren selv personlig ansvarlig. Derfor skal

Her går det vist galt!

Det må være åbenbenlyst at læreren har pådraget sig et
erstatningsansvar ved sin handling.

Det følger imidlertid af DL 3-19-2* at arbejdsgivere hæfter for
ansattes culpøse handlinger, når handlingen er sket som led i
tjenesten. Imidlertid er det fastslået i retspraksis at der ikke er
hæftelse for en ansats helt /abnorme/ handlinger. Jeg mener imidlertid
ikke at handlingen kan karakteriseres som abnorm, special, men ikke
abnorm, da læreren næppe har handlet mhp. at skade eleven. Jeg ville
altså forsøge at få erstatning hos skolen/kommunen.

* "End giver Husbond sin Tiener, eller anden, Fuldmagt paa sine Vegne
at forrette noget, da bør Husbonden selv at svare til hvad derudj
forseis af den, som hand Fuldmagt givet haver, og af hannem igien søge
Opretning."

[klip]
> Men spørgsmålet er så, hvad gør jeg/vi nu (hvad kan jeg/vi gøre) ?
> Nogen der har en god ide ?

Hvis læreren ikke vil betale må du i sdste ende ud i en retssag. Men
prøv i første omgang at skrive til kommunens skoleforvaltning eller
hvad det nu hedder i dag. Vedlæg brevet fra skoleinspektøren, og skriv
at du mener skolen skal erstatte tabet i medfør af DL 3-19-2.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 13-01-08 14:51

On 13 Jan., 22:11, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Er det ikke tusinde gange nemmere at rette kravet mod skolen i stedet for
> læreren? Så længe vi er inden for den offentlige forvaltning, kan
> borgeren vel også have fordel af de pligter som forvaltningsloven
> pålægger den offentlige myndighed, og man kan som borger bede om
> aktindsigt (forudsat at det er en offentlig skole, naturligvis).
> Endvidere undgår man en langvarig juridisk strid med barnets lærer.

Jo, enig. Nu du bringer forvaltningsloven på banen, burde svaret fra
skoleinspektøren vist også have indeholdt en klagevejledning.

Er det en privatskole er det lidt mere hip som hap hvem man går efter.

/Bacher

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-08 18:14

Codexx wrote:

> Jo, enig. Nu du bringer forvaltningsloven på banen, burde svaret fra
> skoleinspektøren vist også have indeholdt en klagevejledning.

Ja det er der så desværre ikke

> Er det en privatskole er det lidt mere hip som hap hvem man går efter.

Der er tale om en ganske almindelig folkeskole.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Padre

Dato : 14-01-08 14:02

On 13 Jan., 22:51, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Jo, enig. Nu du bringer forvaltningsloven på banen, burde svaret fra
> skoleinspektøren vist også have indeholdt en klagevejledning.

Nu er det vist ikke en forvaltningsafgørelse, inspektøren har truffet,
så det tvivler jeg på.

Noget andet er så, om inspektøren har ret i det vedkommende har
skrevet.

--
padre

Fra : Codexx

Dato : 14-01-08 14:23

On 14 Jan., 22:02, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Nu er det vist ikke en forvaltningsafgørelse, inspektøren har truffet,
> så det tvivler jeg på.

Sikker?

Selve undervisningen er naturligvis faktisk forvaltningsvirksomhed,
men afslaget på en klage over denne forvaltningsvirksomhed er da en
afgørelse. Se også http://www.ombudsmanden.dk/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/2006-20-4/2006_20-4.pdf
side 8 nederst.

/Bacher

Fra : Padre

Dato : 15-01-08 02:08

On 14 Jan., 22:22, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Selve undervisningen er naturligvis faktisk forvaltningsvirksomhed,
> men afslaget på en klage over denne forvaltningsvirksomhed er da en
> [...]

Dit link virker desværre ikke.

Jeg mener ikke du har ret i dit ræsonnemment. Så vidt posteren
oplyser, er der ikke klaget over undervisningen, der er fremsat et
erstatningskrav overfor skolen, og skolelederen har afvist, at skolen
som arbejdsgiver skulle have et erstatningsansvar. Jeg vil mene, at
sådan et brev ikke er en afgørelse omfattet af forvaltningsloven.

--
padre

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 22:05

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> skolens ramme for acceptabelt lærer-optræden, er læreren selv personlig
> ansvarlig. Derfor skal læreren også selv udrede erstatning". Så langt så

Den går ikke. Skolen har som arbejdsgiver et objektivt ansvar for de
skader, som medarbejderne forvolder i tjenesten. Det følger af Danske Lov
3-19-2. Jeg ville "bede" skolen betale, og så må de selv slås med et
eventuelt regreskrav mod læreren.

--
Jesper Lund

Fra : Padre

Dato : 14-01-08 01:12

On 13 Jan., 22:04, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> skader, som medarbejderne forvolder i tjenesten. Det følger af Danske Lov
> 3-19-2. Jeg ville "bede" skolen betale, og så må de selv slås med et

Arbejdsgivers erstatningsansvar er ikke objektivt jf, domspraksis, men
der skal en del til, for at arbejdsgiver ikke skal dække.

--
padre

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-01-08 21:12

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> skader, som medarbejderne forvolder i tjenesten. Det følger af Danske Lov
> 3-19-2. Jeg ville "bede" skolen betale, og så må de selv slås med et

Skolen har formentlig et regelsæt der forbyder mobiltelefoner på
elevbordene i timerne. Er det tilfældet har skolen så stadig et ansvar?

Flemming Rubini

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-08 23:07

Flemming Rubini wrote:

> Skolen har formentlig et regelsæt der forbyder mobiltelefoner på
> elevbordene i timerne.

Det har de ikke, tværtimod.
Det er almindeligt at eleverne må bruge telefonen som regnemaskine, i
hvertfald på denne skole.
Og selvom det havde været forbudt, så giver det vel ikke læreren ret til at
ødelægge den ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Codexx

Dato : 14-01-08 15:53

On 14 Jan., 23:07, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> [...]
> hvertfald på denne skole.
> Og selvom det havde været forbudt, så giver det vel ikke læreren ret til at

Flemming hentyder formentlig til enten nogle betragtninger om "egen
skyld" eller "accept af risiko". Et lidt ekstremt eksempel kan være at
hvis jeg tager mit dyre Rolex-ur på til en håndboldkamp, må jeg selv
bære tabet hvis det går i stykker under en tackling, også selvom denne
tackling måske er lidt hårdere end tilladt.
Jeg mener dog ikke der er tale om egen skyld i dette tilfælde, selv
hvis telefoner havde været forbudte, da det ikke er påregneligt for
eleven, at der skulle kunne ske noget ved at have telefonen liggende
fremme.
/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 22:12

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-01-08 18:15

Per Beer Hansen wrote:

> Men spørgsmålet er så, hvad gør jeg/vi nu (hvad kan jeg/vi gøre) ?
> Nogen der har en god ide ?

Tak for svarene allesammen, jeg må prøve at skrive et brev til skole
inspektøren og se om ikke det hjælper.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-01-08 21:30

Per Beer Hansen wrote:

> Men spørgsmålet er så, hvad gør jeg/vi nu (hvad kan jeg/vi gøre) ?
> Nogen der har en god ide ?

Her kommer lige en tilbagemelding i sagen.
Jeg skrev i går et brev til skoleinspektøren, hvori jeg skrev at det i bund
og grund var skolens ansvar og derfor dem som havde erstatningspligt overfor
drengen.
Og så sendte jeg det med min søn i skole, så han kunne aflevere det med det
samme.
Han kom glædesstrålende hjem igen, og fortalte at inspektøren havde givet
ham en check på beløbet med det samme, så nu kan han endeligt få sig en
virksom mobil igen.
Så endnu engang, mange tak for hjælpen.

--
Mvh Per