Ublu regning
Fra : Mike

Dato : 13-01-08 17:27

Hej.

Kan et PC supporter tillade sig at opkræve 1.800 kr. for en opgave han ikke
løste. ???

En bekendt skiftede sin gamle bærbare ud med en ny bærbar med Windows Vista.

Han kunne selv ikke finde ud af at få lagt netbank ind på den nye bærbare
Pga. det er noget besværligt at få til at virke i Vista.

PC supporteren prøvede at få det til at virke, men det lykkedes ikke for
ham.

Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at bruge 2
timer og 10 min.

Mvh.
Mike.

Fra : dw

Dato : 13-01-08 17:35

Mike skrev:
> [...]
> ham.
>
> Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at bruge 2

Kommer an op hvad der er aftalt.
Hvis han har lovet at det kommer til at virke så kan han ikke tage sig
betalt.
Ellers har man købt hans arbejdstid, og bare ærgeligt at det ikke kunne
afhjælpe problemet.

Hvilken bank drejer det sig om?

Fra : Mike

Dato : 13-01-08 18:53

Hej.

Der skulle installeres nøgler til 2 banker, Danske Bank som ikke var noget
problen, og så Dexia bank som var noget bøvlet at få til at virke.

Pc supporteren var bestilt til at flytte begge nøglefiler over på den nye
bærbare, så begge netbanker virkede.

Mvh.
Mike

Fra : dw

Dato : 13-01-08 19:01

Mike skrev:
> [...]
> problen, og så Dexia bank som var noget bøvlet at få til at virke.
>
> Pc supporteren var bestilt til at flytte begge nøglefiler over på den nye

Igen hvad er aftalt mht betaling hvis det ikke kan lade sig gøre?
Skal jo også betale mekanikeren for hans tid, selvom det viser sig at
han ikke kan gøre jobbet færdigt pga rust.

Hvor i landet sidder din bekendte?

Vær venlig at svare under det du svarer på. Gør det nemmere at få overblik.

Fra : Mike

Dato : 13-01-08 23:26

Hej

> Igen hvad er aftalt mht betaling hvis det ikke kan lade sig gøre?
> Skal jo også betale mekanikeren for hans tid, selvom det viser sig at han
> ikke kan gøre jobbet færdigt pga rust.
>
> Hvor i landet sidder din bekendte?

Han var bestilt til at komme og løse et problem, som han ikke løste.

Jeg løste så problemet ved at ringe til hotline, det tog mig ca. en halv
time.

Mvh.
Mike

Fra : Bjarne

Dato : 13-01-08 23:41

Mike skrev:
> Hej

> Han var bestilt til at komme og løse et problem, som han ikke løste.
Det kunne princielt godt tænkes, at problemet ikke kunne løses uden at
det var hans fejl.

> Jeg løste så problemet ved at ringe til hotline, det tog mig ca. en halv
> time.
Så har han nok et forklaringsproblem.

Bjarne

Fra : dw

Dato : 14-01-08 00:34

Bjarne skrev:

> Det kunne princielt godt tænkes, at problemet ikke kunne løses uden at
> det var hans fejl.

> Så har han nok et forklaringsproblem.

han lyder ihvertfald ikke til at være 600kr/t værd.

Fra : Bjarne

Dato : 14-01-08 08:53

dw skrev:

> han lyder ihvertfald ikke til at være 600kr/t værd.

Det er svært at sige, men i dette tilfælde bør han skrive U/B på fakturaen.

Bjarne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-08 11:33

> Det er svært at sige, men i dette tilfælde bør han skrive U/B på
> fakturaen.

Hvorfor det? Han har jo udført arbejdet.

Mvh Maria

Fra : Bjarne

Dato : 14-01-08 11:58

Maria Frederiksen skrev:

> Hvorfor det? Han har jo udført arbejdet.

Han har ikke kvalificeret sig til sin timeløn.

Det ville svare til, at du kaldte dig automekaniker, tog en bil til
reparation med hængende bremser, men gav op, fordi du ikke vidste,
hvordan man skiller en bremsetromle ad.

Om han så havde brugt 480 timer på forsøget, ville det være urimeligt -
og forhåbentlig ulovligt - at tage penge for det.

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-01-08 12:02

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Han har ikke kvalificeret sig til sin timeløn.

Det er fuldstændig umuligt at konstatere uden at vide hvorfor det ikke
lykkedes at installere netbanken.
Hvis det ikke lykkedes fordi der er en fejl i netbankens måde at håndtere
styresystemet på, så kan supporteren da ikke klandres for det.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 14-01-08 12:35

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Hvis det ikke lykkedes fordi der er en fejl i netbankens måde at håndtere
> styresystemet på, så kan supporteren da ikke klandres for det.

Det har du ganske ret i

Bjarne

Fra : SG

Dato : 13-01-08 20:03

"Mike" <xxxx@xx.dk> skrev i

> [...]
>
> Pc supporteren var bestilt til at flytte begge nøglefiler over på den
> nye bærbare, så begge netbanker virkede.

Hej Mike

Jeg er sikker på, at din bekendte kan ringe til Dexia Banks netbank-
helpdesk og få løst problemet ganske gratis.

I hjælpen til deres netbank, står der, at du kan ringe til 46 32 36 00.
Prøv det - den helpdesk dækker netbanker fra en hel del pengeinstitutter i
Danmark, og de har sandsynligvis hjulpet andre med lignende problemer.

-SG

Fra : Mike

Dato : 13-01-08 23:27

Hej

> [...]
> Prøv det - den helpdesk dækker netbanker fra en hel del pengeinstitutter i
> Danmark, og de har sandsynligvis hjulpet andre med lignende problemer.

Jeg har løst problemet, jeg ringede til supporten.

Problemet er nu at de har betalt for noget de ikke har fået.

Mvh.
Mike

Fra : SG

Dato : 14-01-08 23:28

"Mike" <xxxx@xx.dk> skrev i

> Hej

> Jeg har løst problemet, jeg ringede til supporten.
>
> Problemet er nu at de har betalt for noget de ikke har fået.

Jep, Dexia Banks netbank fungerer nemlig fint i Vista.

Hvis supporteren virkelig var hans penge værd, ville han også vide, at
praktisk talt alle danske netbanker har temmelig gode supportcentre, som
gratis kan hjælpe.

Hvis han selv har forsøgt at løse problemet uden resultat, og han ikke
har kunnet tænke så langt, som at spørge andre om hjælp (der er jo
henvisninger I Dexia Banks netbank til den gratis support), så viser det
jo med tydelighed, at han ikke kompetent nok til den type arbejde, som
han forsøgte at udføre for dine bekendte.

Ergo vil jeg mene, at de ikke bør betale det fulde beløb.

Det svarer jo lidt til, at de har købt en vare/ydelse, som ikke lever op
til "beskrivelsen på pakken" - og det skal de selvfølgelig ikke betale
for.

Men...Det kommer selvfølgelig også an på hvad supporteren er "beskrevet
som". Hvis hans produktblad siger, at han er fænomenal til at reparere
grafikkort, men han da gerne vil forsøge sig med andre problemer også, så
har dine bekendte nok fået, hvad de har købt. Men hvis han fx har solgt
sig på, at være ekspert i at hjælpe brugere med at opsætte deres pc'ere
med "standard hr. og fru jensen"-software, så har han ikke leveret
varen...

Fra : Bjarne

Dato : 13-01-08 18:10

Mike skrev:
> [...]
> ham.
>
> Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at bruge 2

Hvis man beder nogen forsøge at få noget bestemt software til at ´passe
med en bestemt version af et styresystem, som softwaren ikke er udviklet
til og som løbende opdateres, så kan man næppe med rimelighed forvente
af supporteren, at denne ved på forhånd, om projektet vil lykkes.

Supporteren har utvivlsomt brugt arbejdstid på sagen. Hvis jeg var
supporter og kunden ønskede sikkerhed for, at de to slags software
passede sammen, ville jeg nok kræve en højere betaling, som kan dække
risikoen.

Det er lidt det samme som at bede en håndværker udskifte en del af et
hus og forlange en fast pris uanset om håndværkeren finder svamp og
andet godt undervejs.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 13-01-08 18:24

"Mike" <xxxx@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ham.
>
> Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at bruge

Det er da helt ualmindelig groft at ikke bruge de resterende 50 minutter han
tager sig betalt for på at løse problemet.

Fra : Henning

Dato : 13-01-08 19:05

On Sun, 13 Jan 2008 18:23:55 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
>Det er da helt ualmindelig groft at ikke bruge de resterende 50 minutter han
>tager sig betalt for på at løse problemet.

Transport?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-08 18:50

"Mike" <xxxx@xx.dk> wrote in

> Kan et PC supporter tillade sig at opkræve 1.800 kr. for en opgave han
> ikke løste. ???

Ja da, han brugte jo tid på det - så med mindre aftalen var at der ikke
skulle betales hvis det ik kom til at virke så kan han godt tillade sig
det. Manden arbejder jo ikke gratis vel?

> Han kunne selv ikke finde ud af at få lagt netbank ind på den nye
> bærbare Pga. det er noget besværligt at få til at virke i Vista.

Lyder som en mærkelig bank.

> Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at
> bruge 2 timer og 10 min.

Det er vel ikke supporteren der bestemmer hvornår din bekendte ikke ønsker
hans service længere?

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 19:01

Mike wrote:

> [...]
> ham.
>
> Han timeløn er 600 kr. pr. påbegyndt time, og sjovt nok nåede han at bruge 2

Medmindre der direkte var aftalt, at betaling kun skulle ske, såfremt
det lykkedes, står du sikkert dårligt. Du betaler jo trods alt for hans
arbejdstid, og han har jo netop brugt tid på dig.

Dog er det naturligvis ikke rimeligt, at han tager betaling for 3 timer,
når han kun brugte 2:10 på det og ikke løste opgaven. Når han tillader
sig at tage betaling for 3 timer, burde han naturligvis også have
forsøgt at finde en løsning i de sidste 50 minutter - eller undlade at
tage betaling for dem.

Havde han efter 2:10 fået løst problemet, så havde det jo stillet sig
lidt anderledes, men det havde han jo netop ikke.

Du kan efter min mening gøre to ting:

1. Betale ham 1300 kr., hvilket vel må svare til betaling for 2:10 a 600
kr. i timen.

2. Aftale med ham, at du kun betaler halvdelen, eftersom han kun løste
opgaven halvt.

Fra : Snuden

Dato : 13-01-08 19:59

On Sun, 13 Jan 2008 19:01:19 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Medmindre der direkte var aftalt, at betaling kun skulle ske, såfremt
>det lykkedes, står du sikkert dårligt. Du betaler jo trods alt for hans
>arbejdstid, og han har jo netop brugt tid på dig.

Nemlig

> [...]
>sig at tage betaling for 3 timer, burde han naturligvis også have
>forsøgt at finde en løsning i de sidste 50 minutter - eller undlade at

Det kommer igen an på hvad der er aftalt - der er mange
service-teknikere der regner transporttiden med

>Havde han efter 2:10 fået løst problemet, så havde det jo stillet sig
>lidt anderledes, men det havde han jo netop ikke.

Ligegyldigt medmindre det er aftalt prisen er en anden hvis opgaven
ikke kan løses.

>Du kan efter min mening gøre to ting:
>
>1. Betale ham 1300 kr., hvilket vel må svare til betaling for 2:10 a 600
>kr. i timen.

Timeløn 600 pr. *påbegyndt* time

>2. Aftale med ham, at du kun betaler halvdelen, eftersom han kun løste
>opgaven halvt.

Yeah, held og lykke med det.
--
Snuden

Fra : Bjarne

Dato : 13-01-08 23:28

Holst skrev:

> [...]
>
> Havde han efter 2:10 fået løst problemet, så havde det jo stillet sig
> lidt anderledes, men det havde han jo netop ikke.
hvis han efter 2 timer og 1 minut konkluderer, at der ikke er mere, han
kan gøre, skal han naturligvis stoppe og ikke lave udsigtsløse
eksperimenter i den resterende del af en time.

Man kan så diskutere, om hans tidsforbrug er rimeligt, men det bliver
svært at bevise om, og generelt kan man måske tillade sig at forvente,
at jo lavere timeløn, jo ringere kvalifikationer og større muligt
tidsforbrug.

Det eneste, som måske kunne ændre sagen, ville være, at kunden
umiddelbart efter fik løst samme opgave af en anden med de samme midler,
således, at det bliver klart, at opgaven kunne have været løst, men
supporteren ikke var dygtig nok.

Bjarne

Fra : SG

Dato : 14-01-08 23:33

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> skrev i

> [...]
> midler, således, at det bliver klart, at opgaven kunne have været
> løst, men supporteren ikke var dygtig nok.

Lige præcis!

Mike fik jo løst problemet af netbankens eget supportcenter, jf. andet sted
i denne tråd.

Jeg tvivler på, at netbanksupportcentret har haft bedre midler. De har
nærmere haft dårligere vilkår, da de ikke har fysisk adgang til pc'en. Og
alligevel har de kunnet løse problemet.

Så jeg vil mene, at den hyrede supporter ikke var særlig kompentent til det
arbejde. Især når han ikke engang selv kunne finde ud af at ringe til
netbanksupportcentret.

-SG

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-08 09:27

On 14 Jan 2008 22:32:56 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg tvivler på, at netbanksupportcentret har haft bedre midler. De har
>nærmere haft dårligere vilkår, da de ikke har fysisk adgang til pc'en. Og
Supportere der ikke laver andet end at suporterer et produkt har oftes
meget stor erfaring med det produkt de beskæftiger sig med, og dette
er et ganske godt til fejlfinding.

Fysisk adgang til maskine er uden betydning, bevares hvis kunde er
idiot tager det bare meger tid. Der findes produkter til at overtage
kundens PC uden at det kræver andet end at kunden går på en specifik
hjemmeside og accepterer at et activeX plugin bliver installeret.

>Så jeg vil mene, at den hyrede supporter ikke var særlig kompentent til det
>arbejde.
>Især når han ikke engang selv kunne finde ud af at ringe til netbanksupportcentret.
Vi kender ikke til de nærmere omstændigheder hvorunder supporten er
udført, det kan jo være at kunden har haft talt med netbankens
support. Det kunne være at kunden bare ikke forstod at forklare hvad
fejlen bestod i, eller kunden roede rundt i de oplysninger der er
nødvendige for at benytte netbanken. Eller kunden var til mere besvær
end hjælp.
Vi kender heller ikke til hvordan fejlen er præsenteret overfor
supporteren.

Det at en fagperson ikke løser et givent problem er ikke enesbetydende
med at denne ikke er dygtig og kompetent.
Kunden har også indflydelse på forløbet specielt når det foregår i
dennes hjem.
Nogle fejl gemmer sig bare, selv for en professionel, og dette
upåagtet at fejlen, når den er konstateret og udbedret, er åbenlys for
alle.

/Hans

Fra : Bjarne

Dato : 15-01-08 16:33

Hans Kjaergaard skrev:

> Supportere der ikke laver andet end at suporterer et produkt har oftes
> meget stor erfaring med det produkt de beskæftiger sig med, og dette
> er et ganske godt til fejlfinding.
Hvis deres produkt er Windows-PCer, burde netbank ligge inden for deres
område.

> [...]
> end hjælp.
> Vi kender heller ikke til hvordan fejlen er præsenteret overfor
Vi kender beskrivelsen i indlægget.

> Det at en fagperson ikke løser et givent problem er ikke enesbetydende
> med at denne ikke er dygtig og kompetent.
Nej, men selv dygtige fagpersoner kan dumme sig.
> [...]
> Nogle fejl gemmer sig bare, selv for en professionel, og dette
> upåagtet at fejlen, når den er konstateret og udbedret, er åbenlys for

Fejl gemmer sig ikke bare.
Enten er problemet af en karakter, som man med rette kunne forvente, at
supporteren kunne løse, eller også er det ikke tilfældet.
Om det ene eller andet er tilfældet må komme an på en konkret vurdering
med flere oplysninger end dem, som vi kender.

Bjarne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-08 19:55

On Tue, 15 Jan 2008 16:32:42 +0100, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Om det ene eller andet er tilfældet må komme an på en konkret vurdering
>med flere oplysninger end dem, som vi kender.
Helt enig.

/Hans