Svoger flytte adresse til os, kan det give~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 05:36

Hej NG.

Da min svoger er flyttet fra sin kæreste og hun ejer huset skal han
have flyttet sin adresse et andet sted hen.
Hvis min svoger flytter hans adresse til min kone og mig, kan det give
nogle problemer for os ?
Min kone får dagpenge.
De eneste andre offentlige ydelser vi får er børnepenge.

--
Christian

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 14:19

Christian B. Andresen wrote:

> Min kone får dagpenge.
> De eneste andre offentlige ydelser vi får er børnepenge.

Ingen af disse ydelser er afhængig af husstandsindkomsten. Men du kan
måske blive beskattet af en (fiktiv) lejeindtægt fra din svoger hvis han
bor gratis hos jer.

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 06:37

On 13 Jan., 14:19, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Ingen af disse ydelser er afhængig af husstandsindkomsten. Men du kan
> måske blive beskattet af en (fiktiv) lejeindtægt fra din svoger hvis han
> bor gratis hos jer.

Hvordan kan man undgå det, da det jo ikke er meningen at han skal
betale noget.
Det er jo kun indtil han får en lejlighed.

--
Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-08 15:56

> Hvordan kan man undgå det, da det jo ikke er meningen at han skal
> betale noget.

Du kan få et bindende svar hos Skat:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Henning

Dato : 13-01-08 16:17

>Hvordan kan man undgå det, da det jo ikke er meningen at han skal
>betale noget.
>Det er jo kun indtil han får en lejlighed.

Det kan man ikke "Barmhjertighed" findes ikke i Skattevæsnets
ordbog...

Fra : Peter

Dato : 14-01-08 09:05

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan man ikke "Barmhjertighed" findes ikke i Skattevæsnets
> ordbog...

Dette er OT -

Bemærk at skattevæsenet IKKE må vise barmhjertighed. Skattevæsenet er
underlagt landets love som jo er vedtaget af folketinget og indirekte af
befolkningen.

Så selvfølgelig kan skattevæsenet ikke overtræde landets love for at vise
barmhjertighed.
Du må rette skytset der hvor det hører hjemme - hos vælgerne !

Mvh Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 16:28

Christian B. Andresen wrote:

> Hvordan kan man undgå det, da det jo ikke er meningen at han skal betale
> noget.
> Det er jo kun indtil han får en lejlighed.

Officielt behøver I jo ikke at udleje mere end et værelse, og for udlejer
(dvs. dig) er der for værelsesudlejning i din bolig (leje/ejer/andel) et
bundfradrag som vel typisk er større end lejeindtægten. I så fald skal
der ikke opgives noget som helst til SKAT. Se f.eks. her

http://www.ui.dk/node.asp?artikelID=211&kategoriID=84

Om husleje pengene rent faktisk skifter hånd er vanskeligt at kontrollere
(modsat hvor din svoger bor), men i teorien kan din svoger vel blive
gavebeskattet af huslejen hvis I ikke opkræver den.

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 13:07

On 13 Jan., 16:17, Henning <n...@tak.invalid> wrote:

> Det kan man ikke "Barmhjertighed" findes ikke i Skattevæsnets
> ordbog...

Hvad så hvis man laver en "lejekontrakt" hvor lejen enten er 0 kr
eller et lille symbolsk beløb ala 10 kr ?

--
Christian

Fra : Henning

Dato : 13-01-08 22:09

On Sun, 13 Jan 2008 12:07:05 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Hvad så hvis man laver en "lejekontrakt" hvor lejen enten er 0 kr
>eller et lille symbolsk beløb ala 10 kr ?
Skat vil forkaste den - enten pålægge dig beskatning af et reelt beløb
eller pålægge din svoger beskatning af gaveværdien op til det
realistiske beløb.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 13:13

On 13 Jan., 16:27, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> bundfradrag som vel typisk er større end lejeindtægten. I så fald skal
> der ikke opgives noget som helst til SKAT. Se f.eks. her

Det ser ud som om at man kan udleje for mindst 24.000 kr / år uden at
skulle opgive noget, men jeg ringer til SKAT i morgen.

> Om husleje pengene rent faktisk skifter hånd er vanskeligt at kontrollere
> (modsat hvor din svoger bor), men i teorien kan din svoger vel blive
> gavebeskattet af huslejen hvis I ikke opkræver den.

For at undgå det kan man vel lave en "lejekontrakt" med en leje på fx.
10 kr ?

--
Christian

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 21:56

Christian B. Andresen wrote:

> For at undgå det kan man vel lave en "lejekontrakt" med en leje på fx.
> 10 kr ?

Det tror jeg er en dårlig ide. Sådanne dispositioner, specielt mellem
familiemedlemmer, kan tilsidesættes af SKAT. Nu ved jeg ikke hvor
værelset ligger, men lad os sige at 2000 kr/måned er normal markedsleje.
Der er ingen som kan kontrollere om I rent faktisk modtager disse penge,
og det er inden for den skattefrie bundgrænse, altså ingen skat for jer.

--
Jesper Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 14:28

On 13 Jan., 21:56, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> Der er ingen som kan kontrollere om I rent faktisk modtager disse penge,
> og det er inden for den skattefrie bundgrænse, altså ingen skat for jer.

Det bliver nok løsningen så, mange tak.
Dog kontakter jeg SKAT i morgen.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-01-08 14:32

On 13 Jan., 22:08, Henning <n...@tak.invalid> wrote:

> Skat vil forkaste den - enten pålægge dig beskatning af et reelt beløb
> eller pålægge din svoger beskatning af gaveværdien op til det
> realistiske beløb.

Så bliver løsningen nok udlejning til markedslejen, men da der er
fradrag slipper vi for skat, da der kun vil være tale om få måneder.
Mange tak for hjælpen.