Huskøb, oplyst at der ikke var vej på grun~
Fra : Karen

Dato : 12-01-08 04:45

Har lige købt et hus fra 1906, udstykningen er højstsandsynligt fra
samme år.

Har fået oplyst en vis grundstørrelse, men har kun fået udpeget ca
skel, da ejendomsmægler var vag og mente sælger nok vist det mere
præcist - men det gjorde han så ikke. Men vigtigst for os var at vejen
ikke gik på vores grund. Salgs opstilling, købsaftale sagde 0kvm vej.

Grunden har vokset vildt i mange så så det var ikke helt let at
verificeres grundstørrelsen. Men jeg faldt lige over måle muligheden
hos OIS og i følge den er grunden ca den angivne størrelse, men kortet
viser ganske tydeligt at vejen går ind over grunde. Dvs ca 600kvm
grund er vej. Kommunen har bekræftiget at dette nok er rigtigt og at
vejen nok bør trækkes fra grund arealet, men de har ingenting på
ejendommen og ved knap hvor bred vejen er.

600kvm er måske ikke meget, men nu er grunden jo ikke på flere
hektarer, så det udgør faktisk 20% af grunden.

Vi har fået disposition og allerede der kontaktede jeg min advokat for
at høre hvad mine rettigheder er mht manglende skelpæle og han mente
først at jeg stod godt, men efter at have snakket med ejendomsmægler
mente han at man ikke kunne forvente mere end at få et matrikel kort
udleveret (hvilket vi efterfølgende fik, men det var på størrelse med
et frimærke), da udstykningen er så gammel.

Er det rigtigt at på gamle ejendomme har man ikke ret til at få anvist
skel mere præcist end en ca angivelse?

Men grundstørrelsen og vejen andel her i er vel en anden sag, hvor
står jeg mht til den sag. Det er jo kun en mistanke. Landmåler bliver
dog en pebret affære, da huset som sagt er en gammel udstykning
placeret i et kompliceret terræn uden mange kendte fixerings punkter.

Hvad er mine rettigheder, kan jeg bare sætte en landmåler på og hvis
det er rigtigt at grunden ikke er som oplyst, så sende regningen
videre, eller skal man først lave en aftale med sælger, som pt
stadigvæk juridisk ejer ejendommen? Landsmålere siger at det let
kommer til at koste 30.000 eller mere at måle op, men hvis vi er
rigtig heldige koster det bare 15k - men det troede han
(landinspektøren) vist ikke selv på.

Vil gerne vide lidt om hvor jeg står inden advokaten igen indblandes,
og hvad er den rigtige fremgangs måde er, så jeg ikke mister
rettigheder.

Indtil videre er det blot en mistanke, men meget tyder på at der er
grund til mistanken, selvom ejendomsmægler har bedyret at der ikke var
den slags forbehold på ejendommen.

Tak for at have læst med så langt.

mvh/ Karen

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-01-08 13:27

Karen skrev:
> Har lige købt et hus fra 1906, udstykningen er højstsandsynligt fra
> samme år.
> Men vigtigst for os var at vejen ikke gik på vores grund.

Jeg har ingen juridisk baggrund, men til gengæld en ejendom, hvor
lignende forhold har været gældende. Altså, hvis jeg har forstået det
rigtigt, så er der for længst vundet hævd på at den omtalte vej går hvor
den går. Gamle skel ligger sjældent, hvor de burde, men her tror jeg
også at hævd kan gøre sig gældende.

--
Venlig hilsen - Søren Friberg - friberg-dk.eu
-

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-08 14:54

"Karen" <aerangis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Har lige købt et hus fra 1906, udstykningen er højstsandsynligt fra
> samme år.

Er handlen endelig eller ej?

Hvilke forbehold er der taget i aftalen?

Uanset rettigheder og love, så bliver det 10 gange mere kompliceret når
først handlen er gennemført og man ikke er enige om hvad der er aftalt og
lovet, og hvad der blot er blevet oplyst ca.

Jeg ville forlange en opmåling.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : KN

Dato : 12-01-08 15:28

For det første hvad angår størrelsen af grunden er det vel meget nemt selv
at lave en (ca.) opmåling for at gennemskue om vejen er incklusive eller
eksklusive det oplyste antal kvadratmeter.

For det andet kan skelpælene altid findes eller genplaceres, men de eneste
som kan det med sikkerhed er en landmåler - jeg er overrasket over de tal du
opgiver for den øvelse. I 2001 prøvede jeg det samme, hvor køber insisterede
på at få fundet 'grunden' - jeg fik en landmåler ud og han tog lidt over
4000 for øvelsen.

For det tredje kan du jo med øjemål se om grunden er tilfredsstllende til
dit behov - så lad være at skrive slutseddel, hvis du er i tvivl om noget
konkret, som er vigtigt for dig.

Knud

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-08 16:54

> [...]
>vejen nok bør trækkes fra grund arealet, men de har ingenting på
>ejendommen og ved knap hvor bred vejen er.

Dvs. at grunde har den størrelse, som du har købt - noget af den er så
udlagt til vej, er det korrekt forstået? Fordelen er at du ikke skal betale
skat af det areal, der er vej, så check at det står på BBR.

>Er det rigtigt at på gamle ejendomme har man ikke ret til at få anvist
>skel mere præcist end en ca angivelse?

Ikke hvis du ikke stiller krav om det i forbindelse med handlen. Vores skel
stod ca 1 m længere inde end vi regende med da vi så på grunden. Det var
ikke kritisk for vores opfattelse af stedet, så da vi skulle lave nyt
plantebælte, satte vi det bare den meter længere inde.

Mvh Maria

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-01-08 17:13

Maria Frederiksen skrev:
> Vores skel stod ca 1 m længere inde end vi regende med da vi så på grunden. Det var
> ikke kritisk for vores opfattelse af stedet, så da vi skulle lave nyt
> plantebælte, satte vi det bare den meter længere inde.

Ja, det er nok også det normale på landet i hvert fald. Nu oplyser Karen
ikke så meget om beliggenheden og størrelsen af vejen, men en gammel vej
ned til andre ejendomme har ikke nødvendigvis en fast bredde. F.eks.
skal tidens landbrugsmaskiner kunne komme til en gård. Det indebærer at
man må acceptere en vej, der efterhånden bliver bredere. Nogle steder er
der ganske mange problemer med sådanne rettigheder.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-08 19:56

> [...]
> acceptere en vej, der efterhånden bliver bredere. Nogle steder er der
> ganske mange problemer med sådanne rettigheder.

Vejen er sat af til 10 m bredde på vores matrikel. Vejen er i praksis 3½ m.
Det fungerer fint nok, men vi skal heller ikke give plads til landbrugsting.

Mvh Maria

Fra : Karen

Dato : 12-01-08 13:57

Handlen er endelig, og vi har ikke fået skrevet for behold mht vej
ind, men der står meget specikt 0kvm vej i aftalen - så hvad havde jeg
fået ud af et forbehold, jeg havde jo ikke mistanke om at der var
noget galt med disse oplysninger? Havde også fået oplyst at ingen
særlige forpligtelser var knyttet til grunden. At skulle lægge grund
til en vej må da være lidt af en forpligtelse. Så jeg føler mig lidt
snydt.

Grunden ligger i landzone, og to forskellige landinspektører har givet
det samme estimat, 15k hvis det går let og det dobbelt hvis de skal
finde fixerings punkter længere væk. Område er Frederikssund. Bud på
gode landmålere modtages gerne.

Grunden er ikke firkanten, mere en avanceret trapez form, så den er
ikke sådan lige at skridte op (lavede selv ved overdragelse en grov
måling hvor vejen ikke syntes at være med i kvadrat meterne), men www.ois.dk
har en opmålings enhed og den giver hele matriklens størrelse til
omkring det forventede, men så er der bare det at vejen faktisk går
igennem grunden og skærer en betydelig del af grunden af. Sådan lige
over 600kvm. Men ved ikke om jeg kan stole på ois.dk's elektroniske
måler.

Den omtalte vej er en lille landevej, som selv ikke kommunen kan
oplyse mig anlægsbreden på. Skulle mene at en kommunal vej burde have
været til at få styr på og at den var pillet ud af grund arealet, men
det er den måske ikke.

Ejendomsmægleren var meget glat, og sælgeren som ifølge ejendomsmægler
vidste mere viste sig ved nøgle overdragelsen ikke at vide en pind om
skellets placering. Men der står 0kvm vej i kontrakten, så det må man
da kunne stole på.

Om jeg har brug for de 600kvm, tjah, det kunne let ske - har mange
projekte i tankerne, men en ting ad gangen, og så er der
gensalgsværdien man skal huske på og hele tvivlsspørgsmålet er ret
frustrerende.

Men hvad er mine rettigheder, har jeg det mindste håb om at få noget
positivt ud af dette. Er det bedste at lave en aftale med sælger om at
dele udgiften til undersøgelsen af sagen, eller kan jeg lave
undersøgelserne selv og så vende tilbage til sælger når jeg ved noget
præcist, for indtil videre er alt jo bare en mistanke... Burde man
ikke kunne stole på sælger.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-01-08 12:15

> [...]
>igennem grunden og skærer en betydelig del af grunden af. Sådan lige
>over 600kvm. Men ved ikke om jeg kan stole på ois.dk's elektroniske

Prøv om du kan finde en af skelpælene. Den vil typisk ligge op til 50 cm
under jordoverfladen. Derfra kan du så måle ud til de øvrige skelpæle og se
om du kan finde dem. Brug snor, metermål eller slange - hvad du nu har til
rådighed. De timer, du bruger på opgaven kan være givet godt ud, da du
sparer landmåleren.
Hos os var det nemt nok at finde en, og resten kostede så en eftermiddag at
finde.

Mvh Maria

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-08 10:26

"At skulle lægge grund til en vej må da være lidt af en forpligtelse."

Jeg forstår ikke, hvad problemet egentlig er. Kan du ikke prøve at
konkretisere det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-08 11:02

Christian R. Larsen skrev:

> Jeg forstår ikke, hvad problemet egentlig er.

En ejendom med vej og en ejendom uden er ikke det samme værd -
alt andet lige. Den sidste koster mere.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-08 12:56

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> En ejendom med vej og en ejendom uden er ikke det samme værd -
> alt andet lige. Den sidste koster mere.

Ja, det har jeg også regnet ud.

Derimod savner jeg stadig svar på, hvad problemet ved vejen egentlig er. Er
problemet, at arealet på grunden reelt er 600 m2 mindre end oplyst i
salgsopstillingen eller er problemet, at grunden b.la. indeholder 600 m2
vej, som man ikke har ret til at omdanne til andre formål?

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-01-08 22:17

Karen wrote:

> Men hvad er mine rettigheder, har jeg det mindste håb om at få noget
> positivt ud af dette.

Du kunne jo starte med at tale med den advokat, som du (forhåbentlig)
brugte i forbindelse med ejendomshandelen.

--
Jesper Lund

Fra : Karen

Dato : 13-01-08 02:46

On 12 Jan., 22:16, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> Du kunne jo starte med at tale med den advokat, som du (forhåbentlig)
> brugte i forbindelse med ejendomshandelen.

Har selvfølgelig en advokat, og han prøvede også at gøre noget ved de
manglende skelpæle, men mener som sagt at vi står dårligt mht til det
punkt. Men uden skelpæle kan jeg ikke endelig afgøre om vejen er på
vores grund, men der er indikationer.

BBR har 0kvm vej, er det ikke sælgers pligt at sørge for at BBR
oplysningerne er i korrekte? Han har muligvis også snydt sig selv for
mange års beskatning ved ikke at have fået rettet dette. Men det
ændrer ikke på at har solgt noget som nok ikke er der.

Fra : Henning

Dato : 13-01-08 10:50

On Sun, 13 Jan 2008 01:45:51 -0800 (PST), Karen <aerangis@gmail.com>
wrote:

> [...]
>mange års beskatning ved ikke at have fået rettet dette. Men det
>ændrer ikke på at har solgt noget som nok ikke er der.

Bliver vejen overhovedet brugt? Eller er den med tiden blevet glemt?

Fra : claus b.p.

Dato : 14-01-08 02:05

> [...]

mange års beskatning ved ikke at have fået rettet dette. Men det
ændrer ikke på at har solgt noget som nok ikke er der.

Jeg vil mene at hvis i har købt en grund som i praksis er 20% mindre end
angivet, skal i forlange af sælger at han refunderer værdien af den grund i
ikke har fået. Dette beder i advokaten om at gennemføre. Men det er jo kun
grundens pris, som jo nok ikke er en ret stor del af den samlede
handelspris. Sælger kan principielt forlange en opmåling, men han har på den
anden side ikke skaffet en selv, så han kunne dokumentere hvad det var han
solgte, så det vil i sidste ende betyde at sælger og køber bør dele udgiften
til opmålingen.
Jeg kan kun se en eneste grund til at advokaten anbefaler jer ikke at gå
videre med sagen; han har tjent sine penge, så han gider ikke!
Juridisk har i et krav på x antal kvm. grund, med 0 kvm. vej, hvis der står
sådan i slutseddel/skøde.
/Claus

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-08 10:28

"Karen" <aerangis@gmail.com> wrote in message
On 12 Jan., 22:16, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
"BBR har 0kvm vej, er det ikke sælgers pligt at sørge for at BBR
oplysningerne er i korrekte?"

Det er ejerens pligt over for BBR - og det er jo en fordel for dig, da du jo
kan rette det, sådan at du ikke længere skal betale skat af de 600 m2 vej.

Hvad er problemet konkret? Er grunden mindre end aftalt eller er problemet,
at der løber en vej på din grund? I så fald: Hvorfor sløjfer du ikke bare
vejen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-08 11:00

Christian R. Larsen skrev:

> Hvad er problemet konkret?

At hun betaler for noget hun ikke får. Hvis forholdet med vejen
havde været oplyst korrekt, ville hun formodentlig kun have
betalt et mindre beløb for ejendommen - eller droppet handelen.

--
Bertel