Lovtidende og anordninger uden lovhjemmel
Fra : xxxfoo

Dato : 10-01-08 03:07

Jeg vil gerne henlede gruppens opmærksomhed på det nye elektroniske
lovtidende (https://www.lovtidende.dk/), som for fremtiden skal
opfylde grundlovens krav om kundgørelse),

Denne nyhed er selvfølgelig i selv OT, men ved en gennemgang af de
kundgjorte retsakter stødte jeg på noget interessant.

Den alleførste retsakt, der er kundgjort i det elektroniske lovtidende
A, er Anordning nr. 1 af 2. januar 2008 om dåb i Folkekirken (den ses
https://www.lovtidende.dk/Forms/L0400.aspx).

Den er interessant fordi, den tilsyneladende er udstedt uden hjemmel i
lov (ophæver eksempelvis en forordning om dåben fra før grundlovens
givelse), og kunne dermed være et eksempel på "den selvstændige
anordningsmyndighed". Dette er et begreb, der vistnok mest er kendt
bland århusianske jurastuderende, da begrebet er udviklet af Peter
Germer.

Problemet er blot, at det ser ud som om, at anordningen indeholder en
endelighedsbestemmelse i § 7, stk. 2, og dermed vistnok ikke opfylder
betingelserne under Germers teori.

Hvad siger gruppen, er anordningen ugyldig?

Fra : Codexx

Dato : 10-01-08 04:53

On 10 Jan., 11:06, xxxfoo <xxx...@gmail.com> wrote:
> [...]
> betingelserne under Germers teori.
>
> Hvad siger gruppen, er anordningen ugyldig?

http://www.roskilde.folkekirken.dk/Stifter/Roskilde/Biskoppen/Biskop/Biskoppen%20Informerer/Rapoort%20om%20d%C3%A5b/D%C3%A5bsanordning.aspx

"Anordningen med de mange differentierede bestemmelser er udstedt med
almindelig hjemmel i Kongeloven af 14. november 1665 og som justering
af bestemmelserne i Danske Lov (1683) 2-5-1 til 9. " (vedr. den nu
ophævede anordning)

Det tyder vel på at der findes lovhjemmel, omend den er noget støvet.

/Bacher

Fra : xxxfoo

Dato : 10-01-08 10:50

On 10 Jan., 12:53, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

[klip]

> Det tyder vel på at der findes lovhjemmel, omend den er noget støvet.

Jeg synes nu det er meget at karakterisere kongeloven eller danske
lov, som den fornødne lovhjemmel til at udstede et helt nyt generelt
regelsæt, der endda indeholder en endelighedsbestemmelse.

I øvrigt mener jeg ikke, at forvaltningen har mulighed for, at udstede
generelle retsakter med "hjemmel" i forskrifter der hidrører fra
enevælden. GRL § 25 giver jo f.eks. kun mulighed for at udstede
konkrete afgørelse med hjemmel i foreskrifter fra før grundlovens
givelse.