Spirituskørsel
Fra : Martin

Dato : 08-01-08 21:53

Så er endnu et væddemål igang.

En ven fortæller mig at bødens størrelse nu afgøres efter promille og
årsindtægt.

Hvis nogle bliver "snuppet" er der nogen der også mister sit job idet det er
en forudsætning for deres arbejde.

Men skal bødens størrelse så udmåles efter ens "nye" indtægt (som tit er
understøttelse) eller fra det man fik på gerningstidspunktet?

Det må jo være temmeligt ufedt for en som er vant til at tjene 350000 og som
følge af bøden kommer ned på 180000, og skal betale bøde som om denne tjente
350000 alligevel.

Så skal bødens størrelse afgøres udfra hvad man tjener på
gernings-tidspunktet, eller det man så kommer til at tjene som følge af det?

(Pls giv mig ret det handler om en kasse øl)

Fra : Hauge

Dato : 08-01-08 21:54

Martin wrote:
> En ven fortæller mig at bødens størrelse nu afgøres efter promille og
> årsindtægt.

Min far blev for godt 20 år siden taget med lidt sprit i blodet, han kom til
at betale en netto-løn i bøde.
Så helt nyt kan det i hvert fald ikke være.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 08-01-08 21:56

Hauge wrote:
> kom til at betale en netto-løn i bøde.

Selvfølgelig en måneds netto-løn.
Han skulle aflevere lønsedler for de seneste 6 måneder, og det var lønsedler
indtil tidspunktet for forseelsen der skulle bruges.

Mvh Hauge

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 22:04

> Selvfølgelig en måneds netto-løn.
> Han skulle aflevere lønsedler for de seneste 6 måneder, og det var
> lønsedler

Ja sådan har det været. Men sådan er det ikke mere.

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 22:03

> Min far blev for godt 20 år siden taget med lidt sprit i blodet, han kom
> til at betale en netto-løn i bøde.
> Så helt nyt kan det i hvert fald ikke være.

Jo det er det som er lavet om. Nu ganger de din årsindtægt med promillens
størrelse, men tager derfor ikke hensyn til at mange netop bliver fattige i
forvejen fordi de må opsige deres job.

Fra : blue

Dato : 08-01-08 22:47

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo det er det som er lavet om. Nu ganger de din årsindtægt med promillens
> størrelse, men tager derfor ikke hensyn til at mange netop bliver fattige
> i forvejen fordi de må opsige deres job.

Udgangspunket er stadig det, der svarer til en måneds nettoløn - nu skal den
bare ganges med promillen.

Fra : Bo

Dato : 08-01-08 14:00

On 8 Jan., 22:56, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Selvfølgelig en måneds netto-løn.
> Han skulle aflevere lønsedler for de seneste 6 måneder, og det var lønsedler
> indtil tidspunktet for forseelsen der skulle bruges.
>
> Mvh Hauge

Har I ikke snart lært at spiritus er bandlyst som bilist. Hvis man
absolut vil drikke, tager man en taxa hjem

Fra : Poul Christensen

Dato : 08-01-08 22:04

Bo <solfranz47@gmail.com> wrote in news:7026309b-5fb0-410a-ab4e-
b14ba351a7ce@41g2000hsy.googlegroups.com:

> ønsedler
> Har I ikke snart lært at spiritus er bandlyst som bilist. Hvis man
> absolut vil drikke, tager man en taxa hjem

Du glemte vist den juridiske del af dit indlæg

mvh poul christensen

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 22:06

Har I ikke snart lært at spiritus er bandlyst som bilist. Hvis man
absolut vil drikke, tager man en taxa hjem

Jo men det er fuldstændigt ligegyldigt når først det blå blink HAR lyst ;)

Fra : Hauge

Dato : 08-01-08 22:07

Bo wrote:
> Har I ikke snart lært at spiritus er bandlyst som bilist.

Hvem er "I"?

Men hvis du vil snikkesnakke, så gå et andet sted hen.

/Hauge

Fra : Codexx

Dato : 08-01-08 14:13

On 8 Jan., 22:03, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:

> Jo det er det som er lavet om. Nu ganger de din årsindtægt med promillens
> størrelse, men tager derfor ikke hensyn til at mange netop bliver fattige i
> forvejen fordi de må opsige deres job.

Hvis de beregnede bøden efter næste måneds/års indtægt, ville enhver
1. års jurastuderende jo kunne finde ud af at aftale med
arbejdsgiveren, at udskyde ½ af lønnen et par måneder, og derved
nedbringe bøden.

/Bacher

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 22:26

[...]

Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Men altså: en lastbilchauffør "snuppes" og har været vant til 30000 pr mdr.

Han er pludeseligt afhængig af kontanthjælp eller dagpenge som er meget
mindre (fordi kørekortet er væk)

Er det så mest "fair" eller "rigtigt" eller "lovligt" at beregne bøden efter
den indtægt han havde før - eller den kontanthjælp han så skal leve under?

Man kunne jo forestille sig en limosine-fører som en dag var uheldig... og
var vant til 50000 pr md og måtte ned på de der 5-6000 og fik beregnet sin
bøde som han tjente 50000 pr mdr...

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 08-01-08 22:55

On Tue, 8 Jan 2008 22:26:25 +0100, Martin wrote:

...snip
> Men altså: en lastbilchauffør "snuppes" og har været vant til 30000 pr mdr.
>
> Han er pludeseligt afhængig af kontanthjælp eller dagpenge som er meget
> mindre (fordi kørekortet er væk)
....snip
> Man kunne jo forestille sig en limosine-fører som en dag var uheldig... og
> var vant til 50000 pr md og måtte ned på de der 5-6000 og fik beregnet sin
> bøde som han tjente 50000 pr mdr...

OT.

I min verden er det ikke uheldigt når den slags døds-chauffører bliver
taget, der er kun et sted for dem og det er ikke bag et rat.

Det uheldige er, at de tilsyneladende ikke var deres ansvar voksen.

--
mvh.

Fra : blue

Dato : 08-01-08 22:44

> Men skal bødens størrelse så udmåles efter ens "nye" indtægt (som tit er
> understøttelse) eller fra det man fik på gerningstidspunktet?

Det er indtægten på gerningstidspunktet, der er afgørende.

Fra : Codexx

Dato : 08-01-08 15:52

On 8 Jan., 22:26, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg er ikke helt med på hvad du mener.
>
> Men altså: en lastbilchauffør "snuppes" og har været vant til 30000 pr mdr.

Andet eksempel: en underdirektør der laver 60.000 om måneden bliver
snuppet. Politiet beregner bøden på baggrund af hans indtjening de
næste 6 måneder. Han aftaler derfor med sin chef, at han de næste 6
meånder kun får 30.000.- i løn, tilgængæld får han så en bonus på
180.000.- efterfølgende.

/Bacher

Fra : alexbo

Dato : 09-01-08 00:44

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev

> Men skal bødens størrelse så udmåles efter ens "nye" indtægt (som tit er
> understøttelse) eller fra det man fik på gerningstidspunktet?

Bøden for spirituskørsel udmåles under hensyntagen til den pågældendes
indtægtsfor-
hold på gerningstidspunktet og alkoholkoncentrationen i blodet eller i
udåndingsluf-
ten under eller efter kørslen,

Årlig bruttoindtægt x 1.000 kr. x promillens størrelse / 25.000 kr.

Dette besynderlige regnestykke er fra rigsadvokatens bødekatalog.

Der er også nogle eksempler.
Eksempel 1: Promille på 0,61
400.000 kr. x 1.000 kr. x 0,61 / 25.000 kr = 9.760 kr. afrundet til 10.000
kr.

Men på dansk betyder det.
årsindtægt/25 * promille.
Det svarer vel også nogenlunde til en netto månedsløn.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 09-01-08 00:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Men på dansk betyder det.
> årsindtægt/25 * promille.
> Det svarer vel også nogenlunde til en netto månedsløn.

Med en promille på 1,0

mvh
Alex Christensen