Spørgsmål vedr. Dødsfald i fam.
Fra : Jeanett Paustian

Dato : 07-01-08 11:21

Hej Nyhedsgruppe.

Jeg erfarede at min bror døde for ca. 3år siden uden at jeg blev
underrettet.

Selv om jeg i en del år ikke havde været i kontakt med min bror der var
enlig og da jeg som eneste pårørende og eneste arving er jeg ikke blevet
underrettet overhovedet om dødsfald og boet.

Udover at han var min kære og eneste bror er jeg er videne om at der var
eller må stadig

ha været en hel værdier i boet efter et liv i 65år. Jeg ved at et par "venner"
har ryddet boet og

smidt hans ejendele og inbo mm. ud. Yderligere da disse "venner" er med
sikkerhed videne om min existens og også at jeg er eneste arving.

Da jeg er meget rystet og og meget ked og samtidig forbavset af behandlingen
i denne sag står jeg

Med et par spørgsmål:

1) Er det normal paxis at pårørende ikke underrettes ? ...mere ?

2) Hvem har bemyndigelse at lade disse "venner" rydde boet og er det
helt i orden ikke at spørge mig som nærmeste pårørende ?

3) Kan der klages eller ankes over denne behandling af denne sag ? og
hvordan er jeg stillet med hensyn at sagen genoptages således at i det
mindste behandling af familiens ting som er

gået i arv i gennem flere generationer kommer på sin rette plads igen.

Med venlig hilsen

Jeanette Paustian.

Fra : Bjarne

Dato : 07-01-08 13:58

Jeanett Paustian skrev:
> [...]
> mindste behandling af familiens ting som er
>
> gået i arv i gennem flere generationer kommer på sin rette plads igen.

Ikke juridisk, men baseret på erfaringer:

Jeg synes du skal henvende dig til den skifteret, som har behandlet
sagen og få oplyst, hvordan det er gået til.

Hvis de har overladt til en arving at tage sig af boet, er det ikke mit
indtryk, at retten gør noget yderligere for at finde evt. arvinger.
Den pågældende kan nemt "glemme" at underrette andre, men jeg ved ikke,
hvilket ansvar man derved pådrager sig.

Jeg ved ikke, hvordan det foregår, hvis en advokat tager sig af boet.

Principielt underrettes alle gennem annonce i Statstidende, som desværre
ikke læses af almindelige mennesker.

vh
Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-01-08 16:35

Bjarne wrote:

> [...]

Bemærk _eneste_ arving, men det er selvfølgelig Jeanett's udlægning.

> Ikke juridisk, men baseret på erfaringer:

Også erfaringer - desværre.

> Jeg synes du skal henvende dig til den skifteret, som har behandlet
> sagen og få oplyst, hvordan det er gået til.

Enig.

> Hvis de har overladt til en arving at tage sig af boet, er det ikke mit
> indtryk, at retten gør noget yderligere for at finde evt. arvinger.

Det er nok her sagens kerne skal opsøges. Hvis Jeanett er _eneste_ arving,
burde boet have været udlagt til hende.

I mine tilfælde havde skifteretten fundet nærmeste arving med henblik på det
første møde.

Der kan være tale om både 'fodfejl' og 'ukendte' arvinger med videre, men
det må oplyses i skifteretten.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 07-01-08 14:29

Jeanett Paustian wrote:

> 1) Er det normal paxis at pårørende ikke underrettes ? ...mere ?

Jeg ved ikke, om det er normal praksis. Hvis din bror har testeret andre
og på ingen måde tilgodeset dig i sit testamente, er der for
skifteretten groft sagt ingen grund til at underrette dig.

> 2) Hvem har bemyndigelse at lade disse "venner" rydde boet og er det
> helt i orden ikke at spørge mig som nærmeste pårørende ?

Har du bror skrevet testamente?

Et sådan tkan tilgode se disse "venner" og helt holde dig udenfor.

> [...]
> mindste behandling af familiens ting som er
>
> gået i arv i gennem flere generationer kommer på sin rette plads igen.

Har han skrevet testamente og tilgodeset disse "venner" deri, så er
familiens ting, som er gået i arv gennem flere gennerationer, faktisk på
det rette sted nu - det sted, din bror har ønsket, de skal være.

Var jeg dig, ville jeg kontakte skifteretten.

Fra : KN

Dato : 07-01-08 18:03

"Jeanett Paustian" <jeapaust@xyzmail.dk> wrote in message

> [...]
> enlig og da jeg som eneste pårørende og eneste arving er jeg ikke blevet
> underrettet overhovedet om dødsfald og boet.

Hvad får dig til at tro du er eneste arving - eller i det hele taget arving?

Knud

Fra : Kim2000

Dato : 07-01-08 19:19

"Jeanett Paustian" <jeapaust@xyzmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindste behandling af familiens ting som er
>
> gået i arv i gennem flere generationer kommer på sin rette plads

Din bror har vel bare skrevet et testamente hvor han har begunstiget dem der
rent faktisk holdt af ham og han havde kontakt med. Bare fordi du er søster
er du ikke per definition arving.
mvh
Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-08 19:42

> [...]

> enlig og da jeg som eneste pårørende og eneste arving er jeg ikke blevet
> underrettet overhovedet om dødsfald og boet.

Du er ikke arving efter din bror. Desuden kan boet have været af begrænset
værdi og udlagt til den, der betalte for begravelsen - det kan være
kommunen, samlever eller venner. Prøv at ringe til skifteretten, de plejer
at være ganske menneskelige og vil gerne svare på spørgsmål.

Mvh Maria

Fra : Jeanett Paustian

Dato : 07-01-08 20:19

Tusinde Tak for svarene og tak til alle deltagene.

Mhv
Jeanett

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-01-08 20:59

Maria Frederiksen wrote:
> Du er ikke arving efter din bror.

Nu er det godt nogle år siden jeg beskæftigede mig med arveloven, men
dengang var arvefølgen:
1) Livsarvinger i nedadgående retning (Børn, børnebørn etc.)
2) Livsarvinger i opdadgående retning (Forældre,bedsteforældre etc.)
3) Brødre og søskende.
4) Hvis ingen af de 3, og intet testamente, så røg det til staten.

Er det lavet om, så pkt. 3 er forsvundet?

Stig Johansen

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-01-08 22:23

Stig Johansen skrev:
> Er det lavet om, så pkt. 3 er forsvundet?

Nej men i modsætning til livsarvinger er (3) ikke tvangsarvinger - dvs.
de har ikke krav på at arve.

Som andre har forklaret i tråden, kan arven være udlagt til den, der
betalte begravelsen, eller der kan være skrevet testamente.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Henning

Dato : 07-01-08 22:46

On Mon, 07 Jan 2008 20:59:26 +0100, Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote:

> [...]
>3) Brødre og søskende.
>4) Hvis ingen af de 3, og intet testamente, så røg det til staten.
>
>Er det lavet om, så pkt. 3 er forsvundet?

Hvis der er testamente, hvor ryger det så ind? Formodentlig efter pkt.
1, i hvert tilfælde mht. tvangsarvinger. Så søsteren har intet at
komme efter, såfremt der er lavet testamente.

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-08 21:09

Maria Frederiksen tastede:

> Du er ikke arving efter din bror.

Hvor f..... har du det fra, link?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-01-08 21:28

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> writes:

> Maria Frederiksen tastede:

> Hvor f..... har du det fra, link?

Så omformulerer vi det til: Du er ikke tvangsarving efter din bror.

Hvis broderen har skrevet testamente, kan han have borttestamenteret
alt til andre. Hvis der ikke er skrevet noget testamente og søsteren
er eneste familie, så arver hun.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/831.html

Mvh Trine

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-01-08 22:26

Henning Lund wrote:

> Maria Frederiksen tastede:

> Hvor f..... har du det fra, link?

Jeg undrer mig også lidt.
Jeg kiggede lige på
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1125>
for at se om jeg huskede rigtigt.

Jeg bemærkede §2 stk. 2:
Er en af forældrene død, træder hans livsarvinger i hans sted

og jfr §1:
En arveladers nærmeste slægtsarvinger er hans børn

Ok, man snakker om slægtsarvinger og livsarvinger, men jeg fortolker det som
eksempelvis:

Jeanett's bror er død.
Hvis han(broderen) ikke har nedadgående arvinger(§1), træder hans (og
Jeanett's) forældre ind som arvinger(§2 stk. 2).
Begge forældre er døde, så træder forældrenes arvinger(§1) ind i
stedet(=Jeanett, søster)

Eller fatter jeg nada?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-08 23:16

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1125>

Du henviser til en historisk lov, men heldigvis står der det
samme i den gældende:

> Eller fatter jeg nada?

Jeg læser loven på samme måde som dig.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 07-01-08 23:47

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Du henviser til en historisk lov, men heldigvis står der det
> samme i den gældende:

Men det har ingen betydning, det er den gamle arvelov der gælder i dette
tilfælde.

§ 99. Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Stk. 2. Loven finder anvendelse, når arveladeren er død efter lovens
ikrafttræden

Jeg lavede den samme fejl angående forældelse, brugte den nye lov.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-01-08 07:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du henviser til en historisk lov, men heldigvis står der det
> samme i den gældende:

Beklager, jeg synes simpelthen det nye layout er så grimt, så jeg havde squ
ikke engang opdaget at der stod historisk over det hele.
Jeg kunne bedre lide de grimme fraver - der var man ikke i tvivl.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-08 09:22

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Beklager, jeg synes simpelthen det nye layout er så grimt, så jeg havde squ
> ikke engang opdaget at der stod historisk over det hele.

Jeg har lavet mit eget layout der virker på de retsinfo-filer jeg
gemmer lokalt. Når først det er lagt rigtigt på plads, skal der
slet ikke rettes i HTML-filen. Fremgangsmåden er beskrevet her:

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=internettet/retsinfo

Det løser dog ikke problemet med at de historiske filer ligner de
gældende.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 16:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> gemmer lokalt. Når først det er lagt rigtigt på plads, skal der
> slet ikke rettes i HTML-filen. Fremgangsmåden er beskrevet her:

Genialt!
(xfutter lige til .html)
Jeg synes det er lidt sørgeligt, at en så vigtig side er blevet
'plastikificeret', især da den formentlig henvender sig til den
aldersgruppe der, som mig, bruger briller.
Jeg bliver nødt til at forstørre adskillige gange for at kunne læse teksten.
Den er reelt blevet tilnærmelsesvis ubrugelig(for mig).

> Det løser dog ikke problemet med at de historiske filer ligner de
> gældende.

Jeg faldt over denne her i css'en:
..bbContentHistoric
{
background: #FFF url( '../images/bg_historic.jpg' ) center top
repeat-y;
}

Den må der kunne koges suppe på i forhold til din løsning.

Jeg må engang se om ikke man kan automatisere med noget script,wget og lign,
så man ikke behøver at gemme hver gang.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-08 18:39

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Jeg må engang se om ikke man kan automatisere med noget script,wget og lign,
> så man ikke behøver at gemme hver gang.

I Opera kan man lægge sine egne CSS-filer ind på en bestemt måde
så de kan sættes til at overstyre HTML-filens egen opsætning. Det
gøres med et klik på et menuvalg når først det er sat op.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 19:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> I Opera kan man lægge sine egne CSS-filer ind på en bestemt måde
> så de kan sættes til at overstyre HTML-filens egen opsætning. Det
> gøres med et klik på et menuvalg når først det er sat op.

Der tabte du mig fuldstændig (Kender ikke Opera)

Jeg forstod på din hjemmeside, at du gemmer filerne, og udnytter relative
paths til egne css?

Den automatisering, tænker på er at se om man kan indkoorporere en hent 'on
the fly', så man altid (automatisk) har den nyeste version.

Skal jeg forstå dit indlæg som at du har et menuvalg a la 'brug xyz.css til
denne side'?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-08 20:10

> [...]

> Den automatisering, tænker på er at se om man kan indkoorporere en hent 'on
> the fly', så man altid (automatisk) har den nyeste version.

Åh, jeg troede at det var CSS du ville gennemtvinge direkte på
Retsinfos filer. Det kan man med Opera.

> Skal jeg forstå dit indlæg som at du har et menuvalg a la 'brug xyz.css til
> denne side'?

Ikke helt. Man kan vippe en menu ned med bruger-CSS-filer. Der
ligger 12 allerede ved installationen. Hvis man aktiverer én af
dem, bliver den CSS-fil brugt på alle sider der vises i browseren
(indtil et nyt valg foretages). Man kan selv udvide den menu når
man har lagt nye CSS-filer et bestemt sted.

Med Shift-G kan man skifte mellem den p.t. valgte
bruger-CSS-fil.og HTML-sidens egen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-08 20:22

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Skal jeg forstå dit indlæg som at du har et menuvalg a la 'brug xyz.css til
> denne side'?

Jeg har lige fundet ud af noget mere. Man kan sætte et websted op
med en specifik bruger-CSS-fil så det er den der bestemmer når
man trykker Shift-G.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 20:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har lige fundet ud af noget mere. Man kan sætte et websted op
> med en specifik bruger-CSS-fil så det er den der bestemmer når
> man trykker Shift-G.

Vil det sige at du kan sætte eksempelvis retsinfo.dk op til at bruge din
egen css fil?

Altså så du ikke behøver at gemme filerne først?

Sidder og bøvler med at få lagt baggrundbillede ind i dit koncept, så jeg
kan få en skrigende baggrund ind på de historiske love (class =
bbContentHistoric)
Kombinationen med at gemme filerne og dit css virker fint.
Hvis jeg prøver at lægge den nævnte background ind, sker der ikke en skid.
Hvis jeg gemmer de originale css'er (også styles.css) virker det fint, men
er selvfølgelig ligeså vedderstyggeligt som originalen.
Det er garanteret noget med den ene overstyrer den anden osv., men jeg er
simpelt for træt lige nu til at overskue den rodebunke.

Hvis du har et hint vil jeg være taknemmelig.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-08 21:43

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Vil det sige at du kan sætte eksempelvis retsinfo.dk op til at bruge din
> egen css fil?

Ja, en separat fil som kun Retsinfofiler vises med.

Ctrl-G skifter mellem dokumentopsætning og brugeropsætning. Det
betyder at hvis jeg surfer normalt, så er det Retsinfos CSS der
virker. Med Ctrl-G kan jeg så skifte over til min egen visning af
Retsinfos filer..

> Altså så du ikke behøver at gemme filerne først?

Ja.

> Sidder og bøvler med at få lagt baggrundbillede ind i dit koncept, så jeg
> kan få en skrigende baggrund ind på de historiske love (class =
> bbContentHistoric)

Jeg rodede lidt med det og jeg har det til at fungere nu. Dit
billede skal hedde "bg_historic.jpg" og ligge i samme mappe som
CSS-filen. Så skal du kun tilføje dette til CSS-filen:

..bbContentHistoric {
   background: url('bg_historic.jpg') center top repeat-y;
}

Du kan selvfølgelig lægge den et andet sted og rette stien til,
men det er der jo ingen grund til.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 21:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> betyder at hvis jeg surfer normalt, så er det Retsinfos CSS der
> virker. Med Ctrl-G kan jeg så skifte over til min egen visning af

Heldige asen

> [...]
>
> .bbContentHistoric {
> background: url('bg_historic.jpg') center top repeat-y;

Jeg har gemt filen, og med det rigtige navn.
Mit problem er, at det bliver ikke vist når jeg blot tilføjer det i css'et.
Bruger jeg derimod kopier af de originale, bliver billedet vist, hvilket
betyder at billedet ligger det rigtige sted, med det rigtige navn.
Når det virker med din Opera, så må problemet ligge på mit setup.
Det må jeg kigge på en dag. Når det virker med de oprindelige css'er, så kan
det lade sig gøre, men hvordan f....

Men tak fordi du afprøvede det med Opera.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-08 11:11

> Heldige asen

Opera er gratis, og der er kompetent hjælp i browsergruppen til
at finde ud af de mere spidsfindige fiduser.

> Jeg har gemt filen, og med det rigtige navn.
> Mit problem er, at det bliver ikke vist når jeg blot tilføjer det i css'et.

Faktisk havde jeg list mystik under eksperimentet som jeg ikke
kan forklare. Først virkede det ikke da jeg bare havde tilføjet
klassen "bbContentHistoric". Så tilføjede jeg til CSS nogle andre
klasser som "bbContentHistoric" ligger inden i, og så virkede
det. Bagefter udkommenterede jeg linje for linje i de nye klasser
for at se hvad der kunne undværes, men det endte med at jeg kunne
fjerne dem helt igen og alligevel have det til at fungere. Jeg
har lige testet igen, og det virker stadig (også efter genhent).

> Når det virker med din Opera, så må problemet ligge på mit setup.

Det er kun et spørgsmål om at få CSS og HTML til at spille
sammen.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-01-08 05:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Opera er gratis, og der er kompetent hjælp i browsergruppen til
> at finde ud af de mere spidsfindige fiduser.

Tak, men jeg foretrækker min 'gamle' Konqueror/Linux.
Det er ikke fordi jeg er religiøs osv - jeg har en del maskiner stående på
mit net med forskellige OS'er.
Mit primære metier er mere ovre i mainframe/serververdenen, og der har jeg
mere behov for nemt at 'dykke ned' i alverdens zip/tar/iso osv.

De gange jeg har haft behov for at medlevere design til kunderne, har jeg
købt mig fra det.
Jeg tror hvis jeg skulle gennemgå en design IQ-test, så ville det eneste
formål være at kalibrere 0-punktet.

> Det er kun et spørgsmål om at få CSS og HTML til at spille
> sammen.

Præcis, og det kunne være jeg skulle få rettet op på min FF installation, så
jeg kan dissekere 'lortet'.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-08 00:01

Stig Johansen skrev:

> Genialt!
> (xfutter lige til .html)

Jamen, hvor xfutter du fra? Andre kender ikke starten af
denne debat

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 10-01-08 00:09

Allan Vebel wrote:

> Jamen, hvor xfutter du fra? Andre kender ikke starten af
> denne debat

Det kan du se i Newsgroups: headeren.

Derudover er det også uden betydning, eftersom der til fulde er citeret
rigeligt til den fortsatte diskussion i denne gruppe.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-08 01:17

Holst skrev:

> Det kan du se i Newsgroups: headeren.

Det ved jeg, men det er ikke alle der kan finde ud
af det - de kommer bare ind midt i en debat, uden
at vide hvad den er startet med.

Havde der været et link til hvor debatten var startet,
havde det givet mening - hvorfor skal man selv søge,
når et link havde været bedre?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-08 01:22

Allan Vebel skrev:

> hvorfor skal man selv søge, når et link havde været
> bedre?

Det er jo det hele web-tanken drejer sig om, gør det
nemt for andre at komme videre uden omveje.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 10-01-08 10:09

Allan Vebel wrote:

> Det ved jeg, men det er ikke alle der kan finde ud
> af det - de kommer bare ind midt i en debat, uden
> at vide hvad den er startet med.

Så må de sgu finde ud af det.

Stig har på fineste vis krydspostet og sat en passende FUT, samtidig med
at han har citeret i fuldt dækkende omfang det, der er nødvendigt for
den videre debat i denne gruppe.

Evner du som læser ikke:

1. at kunne udlede ud fra Newsgroup: headeren, hvilken gruppe den
oprindelige debat fandt sted i, og

2. at kunne, via References: headeren, finde tilbage til den oprindelige
tråd, eventuelt via http://groups.google.com, hvis du ikke har andre
muligheder,

så må du sgu sætte dig noget mere ind i Usenet.

Det her er Usenet. Det er ikke www.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-01-08 07:30

Allan Vebel wrote:

> Jamen, hvor xfutter du fra? Andre kender ikke starten af
> denne debat

Sorry, som Holst skriver, syntes jeg ikke det var relevant, da den
forudgående debat _intet_ havde med html at gøre.
En anden gang skal jeg nok prøve at huske at skrive en passende prolog.

Problemstilling er, at lovsamlingerne på restinfo.dk er blevet nærmest
ulæselige for f.eks mig, der bla skal forstørre teksten adskillige gange
for at kunne læse hvad der står, samt at jeg overså en nedtonet baggrund,
hvor der stod historisk med en gråtonet skrift.
Altså i forhold til mig:
1) For lille skrift.
2) For lidt kontrast på budskaberne.

Bertel har så beskrevet en metode, og lavet sit eget CSS, der bliver brugt
ved visning fra egen harddisk/server.

Det er en metode så formentlig den største målgruppe kan se siderne på en
noget mere informativ måde.

Min udfordring er at få det til at virke i min Konqueror.
Hvis jeg gemmer de originale css'er på min disk, bliver baggrundsbilledet
(historisk) vist korrekt.
Hvis jeg bruger Bertels css (opr. uden baggrund) bliver teksten vist
korrekt.
Hvis jeg blot tilføjer background i Bertel's css, bliver billedet _ikke_
vist.

Dvs. jeg står nu med:
1) En mulliard uoverskuelige div'er i html'et.
2) Et/to mofo css'ere, jeg skal have reduceret til noget brugbart.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-01-08 08:12

Stig Johansen wrote:

> [...]
> korrekt.
> Hvis jeg blot tilføjer background i Bertel's css, bliver billedet _ikke_

Lige en uddybning, det er også baggrundsfarver/fonte osv. der ikke virker.
Det ser ud som om min Konqueror slet ikke tager hensyn til
'.bbContentHistoric' - delen hvis jeg blot tilføjer det i Bertel's css.
Hvis jeg bruger lokale kopier af css'en kan jeg sagtens rette både baggrund
og billeder under '.bbContentHistoric', og det virker perfekt.
Da det er samme html, må problemet ligge i css'erne, men jeg kan simpelthen
ikke overskue hvor det 'går galt'.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-08 11:16

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Da det er samme html, må problemet ligge i css'erne, men jeg kan simpelthen
> ikke overskue hvor det 'går galt'.

Man skal for øvrigt ikke glemme at Retsinfos kode er håbløst
elendigt. Der er hundredevis af fejl når man validerer, og det er
ikke blot nogle få fejl der går igen. Det kan nemt være det der
bevirker at det hele er lidt kringlet.

Og som du også har bemærket så er det klasse inden i klasse inden
i id inden i en div med tre klassespecifikationer.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-01-08 05:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Man skal for øvrigt ikke glemme at Retsinfos kode er håbløst
> elendigt. Der er hundredevis af fejl når man validerer, og det er
> ikke blot nogle få fejl der går igen.

Nej, det er den fantastiske fordel ved at det er så dejligt nemt at lave peg
og klik wysisytyg sider i .NOT.

> Det kan nemt være det der
> bevirker at det hele er lidt kringlet.

Meget diplomatisk sagt.

> Og som du også har bemærket så er det klasse inden i klasse inden
> i id inden i en div med tre klassespecifikationer.

Ja, det har jeg bemærket (jeg måtte lige have fat en så'n pose fra flyveren,
da jeg så html'et), og det er ikke noget jeg gider at dissekere, det er jo
ikke skrevet af mennesker.
Jeg var igang med at starte min sidste nye FF op med webdeveloper og hele
'svineriet', men der er åbenbart sket et eller andet ved min sidste
opdatering, så css-delen (developer) ikke virker (mere). Den siger selv at
jeg skal afinstallere FF og derefter reinstallere FF, det lyder lidt
tåbeligt.

Nu må ve se om jeg gider at gøre mere ved det, men nu *ved* jeg at jeg skal
holde øje med evt. historisk 'baggrund' på retsinfo.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-01-08 06:47

Just a follow-up.

Stig Johansen wrote:

> Den siger selv at
> jeg skal afinstallere FF og derefter reinstallere FF, det lyder lidt
> tåbeligt.

Den er god nok, den skulle afinstalleres og reinstalleres, men heldigvis er
alle settings gemt, så det var ikke så slemt.

Men nu er det blevet til en opgave for selveste Sherlock Holmes:
Jeg tager udgangspunkt i denne side:
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1125>
Samt Bertel's vejledning:
<http://bertel.lundhansen.dk/?page=internettet/retsinfo>
og det dertil hørende CSS (fra hans side).

I Bertel's css tilføjer jeg så eksempelvis:
..bbContentHistoric
{
  background: #0F0 url(     '../images/bg_historic.jpg' ) center top
repeat-y;
}

Og i min FF virker det både med baggrundsfarve og billeder, så det er lige
ud ad landevejen - troede jeg.

I view css i FF, kan den sagtens finde - lad os kalde den 'klodsen' - og
vise en helvedes lang erklæring oppe i 'one lineren', men i
informationsvinduet skriver den 'no style information'.

Så FF kan godt *vise* det, men ikke *finde* det?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-08 11:30

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> I Bertel's css tilføjer jeg så eksempelvis:
> [...]

Det tror jeg er forkert. Læg baggrundsbilledet i samme mappe som
CSS-filen, og så skriv kun "url('bg_historic.jpg')".

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-08 06:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tror jeg er forkert. Læg baggrundsbilledet i samme mappe som
> CSS-filen, og så skriv kun "url('bg_historic.jpg')".

Jo, den er god nok. Jeg lavede fra starten et images subdir under includes,
så jeg kan bruge de originale filer lokalt. Desuden har jeg ændret
baggrundsfarven til grøn, så man som minimum burde se en græn baggrund.

Disse virker perfekt i min Konqueror, men den (dit) reducerede css virker
ikke.

Jeg har ikke noget problem med at tilrette de originale css'er, men:
1) Jeg er lidt puritaner, så jeg vil gerne af med alt overflødigt 'lort'.
2) Det irriterer mig at jeg ikke kan finde ud af hvor 'filmen' knækker.
Jeg skal nok finde svaret over tid (ved at slette,prøve,slette,prøve osv),
men jeg havde håbet på der var en 'guru', der kunne give mig en åbenbaring.

'.bbContentHistoric' indgår kun eet sted i de originale css'er, så der må
være et eller andet 'usynligt' afhængighedsforhold.

Jeg gætter på det er en af de 17.000 overflødige 'wrappere' der laver ged i
det.

Derudover lægger jeg ikke skjul på, at det irriterer mig ad helvede til, at
man (formentlig domstolsstyrelsen) har brugt en helvedes masse af dine,
mine og vores skattepenge på sådan en gang lort.

Beklager, men jeg bliver nødt til at lukke lidt galde ud, men man kan jo
bare stoppe med at læse her.

Jeg har selv deltaget i/varetaget en _del_
udbudsforretninger/projektkonkurrencer for nogle offentlige kunder, og
kender processen ud og ind.
Desværre har jeg generel tavshedspligt, samt underskrevet
tavshedserklæringer, så jeg ikke komme i detaljer.
Men i 'førerens tid' lagde man altså krav om validering og til en vis grad
overholdelse af WAI's ind i udbudsmaterialet. Der blev squ ikke betalt så
meget som en femmer hvis der var bare en enkelt valideringsfejl.
Jeg kan også fortælle, at disse projekter har _meget_ svært ved at komme
under to cifrede millionbeløb.

Med det in mente vil jeg tillade mig at vurdere retsinfo.dk:

Man har ikke evnet at lægge krav om validering ind i kravspec'en - eller -
man har ikke evnet at opdage manglende validering under funktionsprøven -
eller - slet ikke afholdt funktionsprøve.

Men har ikke haft demografien af målgruppen i tankerne under projektet.

Man har tænkt i bogtryksformat i stedet for web - der burde ikke være nogle
normale mennesker, der kunne finde på at bruge 'Times new roman', der i
øvrigt er en MS patenteret font, på web.

Man bruger for lille skrift, og ovenikøbet i px, så man er sikker på man
ikke kan skalere i visse browsere.

Man bruger udelukkende 'https', hvilket vidner om en uhyggelig inkompetance.

Brugen af en helvedes masse div og wrapper(1,2) vidner om, at man _slet_
ikke har styr på tingene. En normal person ville ændre default navnene til
noget sigende, om ikke andet så for at skjule sin uvidenhed.

Nå, det hjalp at få lukket lidt ud. Jeg har for flere år siden besluttet at
mit liv er for kort til det offentlige, og overlader det trygt til 'prøv
det selv folket'.
Jeg synes bare det er meget svært at finde en fejl, man _ikke_ har begået, i
relation til retsinfo.dk.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-08 08:49

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> Disse virker perfekt i min Konqueror, men den (dit) reducerede css virker
> ikke.

Prøv den voodoometode der fik mit til at virke:
Skriv disse klasser ind i CSS-en:

..bodyBox {
   background: #FFF url( '../images/bg_bodyBox_m.gif' )
left top repeat-x;
}

..bbContent {
   width: 700px;
   float: left;
   height: auto;
   line-height: 2;
}
..bbContent .wrapper1,.bbContent .wrapper1 .wrapper2,.bbContent
..wrapper1 .wrapper2 span {
   height: auto;
   overflow: visible;
}

Hvis det får baggrundsbilledet til at blive synligt, så
udkommenter linjerne en ad gangen.

> 1) Jeg er lidt puritaner, så jeg vil gerne af med alt overflødigt 'lort'.

Ditto (det er derfor jeg ikke vil lave en images-mappe).

> Jeg gætter på det er en af de 17.000 overflødige 'wrappere' der laver ged i
> det.

Ja, de laver i hvert fald ged i mit overblik.

> Derudover lægger jeg ikke skjul på, at det irriterer mig ad helvede til, at
> man (formentlig domstolsstyrelsen) har brugt en helvedes masse af dine,
> mine og vores skattepenge på sådan en gang lort.

Enig, også i det efterfølgende.

> Men i 'førerens tid' lagde man altså krav om validering og til en vis grad
> overholdelse af WAI's ind i udbudsmaterialet. Der blev squ ikke betalt så
> meget som en femmer hvis der var bare en enkelt valideringsfejl.

Waw.

> [...]

> der burde ikke være nogle normale mennesker, der kunne finde på
> at bruge 'Times new roman', der i øvrigt er en MS patenteret

Det er det eneste vi er uenige om. 'Times new roman' er min
brødskrift i alle programmer undtagen editorer hvor jeg bruger
New Courier. Men man kan bare lade være med at angive en font. Så
er det folks egen præference der bestemmer.

Bortset fra det ser jeg slet ikke 'Times new roman' på f.eks.
siden med arveloven. I stylesContent.css sættes det godt nok som
grundskrift, men i styles.css er der en guds velsignelse af
alternative fontangivelser, og nettoresultatet er at man slet
ikke ser Times. Var der nogen der sagde inkompetence?

> Jeg synes bare det er meget svært at finde en fejl, man _ikke_ har begået, i
> relation til retsinfo.dk.

Det finder jeg heller ikke anledning til at protestere imod.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-08 20:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Prøv den voodoometode der fik mit til at virke:

Min maskine er åbenbart usårlig over for voodoo, så jeg måtte hidkalde Mr.
Holmes.

> Skriv disse klasser ind i CSS-en:
>
> .bbContent .wrapper1,.bbContent .wrapper1 .wrapper2,.bbContent
> [...]

Jeg begyndte fra en ende af men at udkommentere passende 'klodser', og
afprøve, fjerne osv. indtil baggrunden forsvandt. Ha - tænkte jeg, der er
den, men guess what - det var det samme som den du nævner her, som jeg
havde prøvet. Jeg sad nu med en stylesContent, der udelukkende bestod af
kommentarer, og en styles, der udelukkende bestod af kommentarer + den
ovenfor + .bbContentHistoric, og der virkede baggrunden.
Det er åbenbart en finurlighed i min Konqueror når den ene fil ikke
eksisterer.
Jeg har en reduceret version, der består af 'dit' css + et minimalistisk
styles.css, der kun består af de 2 erklæringer.
Nu er der mulighed for at rydde op, men jeg kan ikke holde ud at rode med
mere end 5 minutter ad gangen.

> Ditto (det er derfor jeg ikke vil lave en images-mappe).

Jeg vil ikke engang have baggrundsbilledet, en 'advarselsfarve' er fin til
mig. Jeg lavede det på den måde for at have en 100% ('fungerende') kopi som
udgangspunkt for reducering.

> Waw.

Man kan måske være lidt ondskabsfuld, og tænke småfnisende tilbage på et
møde, hvor man skulle forhandle størrelsen af dagbøder med et konsortium
bestående af Accenture+Microsoft.

> Det er det eneste vi er uenige om.
Jeg er ikke 100% sikker på jeg er enig.

> 'Times new roman' er min
> brødskrift i alle programmer
Jeg har lige tjekket min Delphi (tidligere turbopascal) setup.
Den står til 'MS sans serif', som jeg aldrig har ændret i forhold til
leverancer, så det må være den jeg bruger til mine programmer.
Men i disse tilfælde er der udelukkende tale om Windoes, som stort set altid
ser 'ens' ud.
Men vi skal lige passe på, for her snakker vi _personlige_ præferencer, hvor
de enkelte individer ikke behøver at være enige.
På offentlige 'webs' er det generelt en god ide at undgå 'fødder' af hensyn
til mere eller mindre svagtseende.

> undtagen editorer hvor jeg bruger
> New Courier.
Den bruger jeg også på Windows.
På Linux bryger jeg Courier.

> Men man kan bare lade være med at angive en font. Så
> er det folks egen præference der bestemmer.

Jeg vil næsten sig _skal_ lade være med at angive font
(skrift,størrelse,farve,baggrund) på brødtekster.
Jeg synes jeg har brugt en del tid på at 'kæle' for min opsætning, herunder
nøje udvalgte fonte.
Hvis man havde holdt sig fra 'font' i brødteksten, ville det se ud som _jeg_
vil havde det, og som _du_ vil have det, og så ville vi begge (og sikkert
mange andre) være tilfredse.
(Denne holdning gælder naturligvis ikke 'kulørte ugeblade' og Leif
Lalleglad).
Jeg synes ikke jeg har haft problemer med at se din side, selvom du bruger
'Times New Roman', så i relation til arveloven, er det nok fordi der har
været nogle fantastisk geniale mennesker, der syntes det var en rigtig god
ide, at jeg kun skal se skriften med 70% af den størrelse _jeg_ har valgt.
(Jeg skriver nok nogle åbenlysheder, men det skal du bare filtrere fra som i
'andre læser med')

> Bortset fra det ser jeg slet ikke 'Times new roman' på f.eks.
> siden med arveloven.

Emphasize on 'jeg' ;)

> I stylesContent.css sættes det godt nok som
> grundskrift, men i styles.css er der en guds velsignelse af
> alternative fontangivelser, og nettoresultatet er at man slet
> ikke ser Times.

man != alle.

Nu skal vi transformere referencepunktet over i 'leverance til samtlige
borgere og virksomheder' - private virksomheder kan gøre som de vil.

Udgangspunkter er, eller bør være, at man ikke skal pålægge borgerne
ekstraudgifter for at kunne bruge et 'system'. Ikke , at man ikke skal købe
en PC, men hvis en borger har valgt Linux, er det hans valg, og hvis en
anden har valgt Windows, er det hans valg.

Jeg er ikke 'religiøs' på nogen måde. Årsagen til jeg overhovedet begyndte
at interessere mig for det var på grund af en opgave jeg fik engang.
Den indeholdt bla. en funktionsprøve, hvor (HTML) standarder og (noget af)
WAI var mantraet. Jeg havde nærmest 'ubegrænset' magt i det projekt, så jeg
krævede at funktionsprøven (den eksterne del=public) blev afholdt i både
Windows og Linux. For satan da - de måtte sluge nogle kameler ude i
Accenture (Verdens største MS konsulenthus), da de måtte sætte en Linux
dunk op i prøverummet.
(Thomas Eje aka Uffe Ellemann: hum hum hum - jeg skal lige holde op med at
grine først)
Fordelen ved at bruge Linux var, at man i første omgang slet ikke behøvede
at bruge tid på at validere, man kunne se det med det blotte øje.

Måske er jeg i snakkehumør, men der ligger faktisk nogle budskaber rundt
omkring.

Nå jo, det var 'Times New Roman' der var triggeren.
Giv mig lige et øjeblik til at synkronisere min hukommelse vha Google.
I'm back.
Der er to ting i det her font-spil, den ene er 'teknologien', den anden er
udseenet.
Teknologien kan jeg ikke lige få verificeret via Google, så i må tro på 'the
man that was there when it happened'.
(Primært (laser) printere)
Oprindelig havde man kun faste bitmap fonte i nogle få størrelser vistnok
typisk 8,10 pt.
På et tidspunkt fik man skalerbare fonte, hvor det vistnok var Adobe, der
havde patentet på 'teknologien' (noget internt vektorbeskrivelse - noget).
Da MS skulle til at bruge skalerbare fonte købte man ikke en licens, men
lavede sin egen 'teknologi' Det er den der i dag hedder ttf (True Type
Font).
Jeg er ikke 100% sikker på sammenhængen, det ser ud som om Apple har haft en
finger med i spillet, men her hedder det 'TrueType' og ikke 'True Type
Font'.
Det var 'definitioner og algoritmer' delen af fonte.

Så til 'face' delen.
Som du nok har bemærket, ser det ud som om man bruger 'Times Roman','Times
new Roman' osv i flæng med den tro det er synonymer (bemærk courier
-diskussionen længere oppe)
Det er det _ikke_. Times Roman er en patenteret font, og Times new Roman er
MS's patenterede pendant. Alle de her 'new' fonte er MS only, og jeg er
sikker på man kan finde få pixelforkelle hvis man gider. Hvis de var 100%
ens, var det patentbrud.
Jeg fandt lidt generel info:
<http://www.dcs.ed.ac.uk/home/latex/cff/cf_14.htm>

Så kommer 10.000 kr's spørgsmålet:
Hvorfor kan Stig, og andre, se Times new Roman på sin Linux spand?
Ja, fuldstændig korrekt - vi _stjæler_ lortet fra windows (Jeg har
adskillige windows licenser, så jeg synes ikke _jeg_ stjæler).
<guide place="somewhere">
Hi, just get copy of ttf fonts from windows machine. copy the ttf files into
some folder in your linux machine; for ex. /usr/local/fonts/ttf

do the following :

cd /usr/local/fonts/ttf
ttmkfdir > fonts.scale
mkfontdir

Finaly include it into font path, the fonts are ready to use.

chkfontpath -a /usr/local/fonts/ttf
</guide>

Nettoeffekten af det patent-'lort' er, at disse fonte _ikke_ er en del af en
standard Linux distribution - nye brugere må selv gå på hugst efter en
windows maskine on installere ttf'erne - _hvis_ de kan finde ud af det.

Det var en længrere smøre, men jeg syntes jeg ville give lidt
baggrundsinformation til min kommende kommentar til dit udsagn:
> men i styles.css er der en guds velsignelse af
> alternative fontangivelser,
Korrekt.
> og nettoresultatet er at man slet
> ikke ser Times
Ikke korrekt - Times new Roman er den _eneste_ font af de angivne jeg har
'stjålet' fra min windows, så nettoresultatet på _min_ Linux er, at jeg
_ser_ lortet med en 70% Times new Roman (som ikke er læsbar (for mig) på
min skærm). Havde man holdt sig til 100%, som du gør, er der ikke så store
problemer, men der har nok været en DTP-'spasser' med i spillet.

Og endelig, så kommer rådet til de webdesignere der 'går op i tingene':
Vær opmærksom på hvilke fonte der bliver brugt.
1) Fonte ser ens ud i alle browsere på windows.
2) Fonte ser muligvis ikke ens ud Firefox/Windows og Firefox/Linux (hvis
fonten eksisterer).

Jeg har nogle gange været lidt inde på problemstillinger med at bruge em på
margen/padding osv. En _Windows_ em behøver ikke at være det samme som en
_Linux_ em, men det gider jeg ikke at bruge tid på at forklare. Det giver
lidt støj med forskudte borders osv, men det lever jeg fint med.

> Var der nogen der sagde inkompetence?

aka 'mit liv er for kort til det offentlige'.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-08 16:22

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

> På offentlige 'webs' er det generelt en god ide at undgå 'fødder' af hensyn
> til mere eller mindre svagtseende.

Jeg er ikke enig. I en tidligere længere diskussion støvede jeg
undersøgelser op på nettet, og jeg fandt ca. lige mange til
støtte for begge synspunkter (seriffer contra ikke-seriffer).

Det er et spørgsmål om hvad man er vant til. Serifløse skrifter
er lidt irriterende for mig at læse.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-01-08 07:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er ikke enig. I en tidligere længere diskussion støvede jeg
> undersøgelser op på nettet, og jeg fandt ca. lige mange til
> støtte for begge synspunkter (seriffer contra ikke-seriffer).

Det tror jeg gerne på. Problemet er, at 'før i tiden' var monitorer af så
ringe kvalitet at serif'er så ud af helvedee til (kantet).

(Og WAI er også enig med dig, da der ikke er krav om hverken eller)

Jeg er nok miljøskadet af fortiden, men som du måske har bemærket, så ser
_din_ side perfekt ud på mit udstyr.

> Det er et spørgsmål om hvad man er vant til. Serifløse skrifter
> er lidt irriterende for mig at læse.

Enig og jeg så miljøskadet, at Serif'er er lidt irriterende på 'Skærm'.
Læser jeg 'Trykte' medier er det lige omvendt. Der er det Serifløse, der er
irriterende. Som du selv skriver, så er det en vane oparbejdet gennem mere
end et 1/4 århundrede, så jeg tror aldrig jeg får fjernet den vane igen.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 07-01-08 23:41

Stig Johansen wrote:

> Eller fatter jeg nada?

Det er såmænd korrekt nok.

Men hverken forældre eller søskende er tvagsarvinger.

Hvis der ikke er skrevet testamente, arver de. Hvis der er skrevet
testamente er der fritslag mellem forældre, søskende og alle mulig andre.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-01-08 07:37

Holst wrote:

> [...]
>
> Hvis der ikke er skrevet testamente, arver de. Hvis der er skrevet
> testamente er der fritslag mellem forældre, søskende og alle mulig andre.

Jeg er fuldt ud med på hvem der arver hvad og hvorfor, jeg har desværre selv
deltaget i 2 af slagsen.

I mine tilfælde havde skifteretten opsøgt nærmeste arving, og indkalt til
møde i skifteretten.
Det _første_ der blev spurgt om ved det ene møde var ordret: 'Er der skrevet
testamente'.
Det var der i det her tilfælde, men det var først _her_ skifteretten blev
orienteret om testamentet, uagtet at det var noteret.

Nu kender vi ikke baggrunden for Jeanett's manglende kommunikation med
broderen. Hun kan ligesågodt have været bortrejst, og dermed uopnåelig for
skifteretten.

Vi ved heller ikke om broderen havde livsarvinger 'på gule plader'.

Det jeg causerer over er:
_Hvem_ deltog i det første møde i skifteretten?
_Hvordan_ er et evt. testamente kommet i skifterettens besiddelse?

Der er garanteret ikke noget at komme efter, da der, som andre har nævnt, er
indrykket en annonce i statstidende. Jeg mener der var 8 ugers proklama, og
efter udsagn skifteretten er det _præcis_ for at arvinger har mulighed for
at 'melde sig under fanen', i det her tilfælde bla. Jeanett. Da hun ikke
har henvendt sig inden fristen, er det 'bare ærgeligt'.

Det kan også tænkes, at der slet ikke dukkede nogen op. Der ved jeg ikke
hvad der sker, men mon ikke boet bliver udlagt til 'det offentlige'.

Hvis Jeanett er ude på at få nogle ting, der har affektionsværdi, er den
eneste mulighed at gå tiggervejen.

Stig Johansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-08 23:20

> Hvor f..... har du det fra, link?

Jeg har beklageligvis blot erfaring - og mere korrekt er det tvangsarving
som andre også bemærker.

Mvh Maria

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-01-08 00:01

Den Mon, 07 Jan 2008 11:21:20 +0100 skrev Jeanett Paustian:

> Hej Nyhedsgruppe.
>

> Jeg erfarede at min bror døde for ca. 3år siden uden at jeg blev
> underrettet.

Ohh my God!!
3 år efter din bror, som du i øvrigt ikke havde kontakt med, før hans
død!!
Og nu er han pludselig din "kære" bror?

Jeg vil undlade at skrive mere - kommer bare til at overtræde injurie
lovgivningen.

Håber ikke du får 5 flade øre ud af dit forehavende - føj for satan.

Karl Erik Christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 08-01-08 00:33

Karl Erik Christensen skrev:

> Jeg vil undlade at skrive mere - kommer bare til at overtræde injurie
> lovgivningen.

og fundatsen for gruppen...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-08 17:35

Jesper> Karl Erik Christensen skrev:
> [...]

Jesper> og fundatsen for gruppen...

For sent...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bjarne

Dato : 08-01-08 00:33

> [...]
> lovgivningen.
>
> Håber ikke du får 5 flade øre ud af dit forehavende - føj for satan.

Er du bare en latterlig nar, som sidder foran computeren og sviner andre
til for at du kan føle dig lidt mindre ussel?

Bjarne