Indlevering af rep
Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 06-01-08 12:44

Hej.

Blot et hurtigt spørgsmpl.
Hvis jeg indlevere en enhed til rep og den bliver ombyttet er jeg så tvunget
til at tage imod den nye enhed eller kan jeg lade handlen gå tilbage?
Må butikken alternativt give mig et tilgodebevis på beløbet?

På forhånd tak
Lars Jørgensen
Meget gerne svar med parefraf.

Fra : alexbo

Dato : 06-01-08 13:09

"Lars Jørgensen - skrev

> Hvis jeg indlevere en enhed til rep og den bliver ombyttet er jeg så
> tvunget til at tage imod den nye enhed

Ja.
Købeloven.
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel,
---
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 06-01-08 13:15

alexbo wrote:

> Ja.

Nemlig.

Og vil sælgeren ikke hæve købet, så er der vel intet i vejen for at de i
stedet for omleveringen laver en aftale om, at køber får et tilgodebevis
i stedet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 13:36

Holst <newsnov06@shelter.dk> skrev :

>Og vil sælgeren ikke hæve købet, så er der vel intet i vejen for at de i
>stedet for omleveringen laver en aftale om, at køber får et tilgodebevis
>i stedet.

det vil være sælger's valg
--
Jan_stevns

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-08 15:08

alexbo skrev:

> Ja.

<pedanteri>
Køber kan i teorien vælge mellem en ombytning og en reparation
hvis sælger tilbyder én af disse ting.

I praksis er der kun én valgmulighed. Hvis sælger kan reparere,
vil han sige at en ombytning er urimeligt dyr. Hvis han tilbyder
ombytning, kan han formodentlig ikke reparere.
</pedanteri>

--
Bertel

Fra : Lars Jørgensen - 275~

Dato : 06-01-08 15:41

> [...]
> vil han sige at en ombytning er urimeligt dyr. Hvis han tilbyder
> ombytning, kan han formodentlig ikke reparere.
Produketet der er omtale om er et obh thermometer til kr 329.- som er
udgået. Derfor kan ombytning ikke finde sted og mon de til lave en rep på et
produkt til den pris?

Lars

Fra : Klaus H

Dato : 06-01-08 17:21

cut> Produketet der er omtale om er et obh thermometer til kr 329.- som er
> udgået. Derfor kan ombytning ikke finde sted og mon de til lave en rep på
> et produkt til den pris?
>
> Lars
cut
Kan det ikke omleveres eller repareres, er der kun at udlevere kontanter,
tilbage.
Kunden er ikke forpligtet til at modtage et tilgodebevis.

Klaus H

Fra : claus b.p.

Dato : 06-01-08 18:16

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage.
> Kunden er ikke forpligtet til at modtage et tilgodebevis.

Enig, hvis man køber et thermometer er det for at få et thermometer, ikke en
brødrister. Men så har sælger jo heller ikke tilbudt reparation eller
omlevering. Men der er vel ikke noget i vejen for at sælger tilbyder
omlevering i form af et nyere eller bedre thermometer. Hvad jeg mener er,
man kan jo ikke bare bruge en defekt eller mangel som påskud til at fortryde
købet.
/Claus

Fra : HKJ

Dato : 06-01-08 20:14

claus b.p. wrote:
> [...]
> man kan jo ikke bare bruge en defekt eller mangel som påskud til at fortryde

Sælger kan kun ombytte med en anden model, hvis kunden accepterer det,
eller må sælger bruge en af de 3 andre afhjælpningsmuligheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-08 00:00

HKJ skrev:

> Sælger kan kun ombytte med en anden model, hvis kunden accepterer det,
> eller må sælger bruge en af de 3 andre afhjælpningsmuligheder.

Det er købers valg, ikke sælgers.

--
Bertel

Fra : claus b.p.

Dato : 07-01-08 13:26

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Sælger kan kun ombytte med en anden model, hvis kunden accepterer det,
> eller må sælger bruge en af de 3 andre afhjælpningsmuligheder.
Hvis der er tale om, som i dette tilfælde, et thermometer, kan det blive
meget svært for kunden at overbevise Forbrugerklagenævnet om at sælger ikke
har opfyldt sin pligt, hvis han har tilbudt et tilsvarende nyere eller bedre
produkt. Hvis det derimod drejer sig om fx. et grafikkort til en computer,
må det klart være et tilbud kunden har ret til at sige nej til, for det kan
involvere kompliceret installation, risiko for inkompatibilitet og andre
uforholdsmæssigt store gener. På den anden side kunne det jo være en god
forretning for kunden at tage imod tilbuddet...
Jeg mener ikke man kan (eller bør) bruge §78 til at fortryde et køb. Så må
man hellere vælge at handle steder hvor de rent faktisk tilbyder
fortrydelsesret.
/Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-08 13:36

claus b.p. skrev:

> [...]
> har opfyldt sin pligt, hvis han har tilbudt et tilsvarende nyere eller bedre

Nej, det er uhyre simpelt. Hvis jeg har aftalt A, så er B ikke en
opfyldelse af den aftale. Kunden har *ingen* pligt til at
acceptere en vare der ikke svarer præcis til det købte.

> Jeg mener ikke man kan (eller bør) bruge §78 til at fortryde et køb.

Det skal du have lov til (i dk.politik), men loven giver
eksplicit køber den mulighed - vel at mærke når sælger ikke kan
opfylde sin forpligtelse. Så det er sådan set ikke en
fortrydelse. Det er et ønske om ikke at få en forkert vare eller
en langsommelig behandling eller lignende.

--
Bertel