webcam i eget hjem, når håndværkere på bes~
Fra : Per

Dato : 05-01-08 13:15

Hej Ng !

Havde lige en diskussion.

Må man sætte et webcam op i sit eget hjem, så man kan holde øje med hvad fx.
håndværkere går og laver, når man ikke er hjemme.

Håndværkerene får ikke at vide at der er opsat webcam, der streamer til
internettet ?

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-08 13:54

Per skrev:

> Må man sætte et webcam op i sit eget hjem, så man kan holde øje med hvad fx.
> håndværkere går og laver, når man ikke er hjemme.

Ja. Loven begrænser kun overvågning af steder hvortil der er
almindelig adgang.

> Håndværkerene får ikke at vide at der er opsat webcam, der streamer til
> internettet ?

Det skal de have besked om, for lov om tv-overvågning siger:

§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller
   lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af
   arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
   måde give oplysning herom.

Dit hjem bliver en midlertidig arbejdsplads.

Hvordan præcis streamer du til internettet? Du har ikke lov at
offentliggøre optagelserne uden håndværkernes accept.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 05-01-08 14:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
> måde give oplysning herom.
>
> Dit hjem bliver en midlertidig arbejdsplads.

Takker for svar Bertel ....

> Hvordan præcis streamer du til internettet? Du har ikke lov at
> offentliggøre optagelserne uden håndværkernes accept.

Jeg tænkte noget med en sikker linie så kun jeg selv kan se hvad de evt.
foretager sig - noget med password. Det kunne også være screenshots til en
E-mail adresse.

Gunden til spm. var at nogen mente at nogle håndværkere rodede i ting og
sager i folks hjem - og at det derved kunne bevises efterfølgende, hvis
noget var stjålet eller lign.

Gad vide om målet ikke helliger midlet, hvis man med en videosekvens eller
billeder kan bevise at der er foretaget noget kriminelt i ens eget hjem ?

Bliver man mon straffet, hvis anmelder et tyveriforhold med ovennævnte som
bevis i sagen ?

mvh. Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-08 15:01

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> Bliver man mon straffet, hvis anmelder et tyveriforhold med ovennævnte
> som bevis i sagen ?

Næppe, men hvis håndværkeren efterfølgende anmelder dig for ulovlig
overvågning så køres der en helt seperat sag om det.

Fra : Rea721

Dato : 05-01-08 15:49

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:g9vun3d3m0hdnfcvrqlgu2sbark4ktk47e@4ax.com

> [...]
> arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
> måde give oplysning herom.

> Dit hjem bliver en midlertidig arbejdsplads.

Det udsagn må du gerne underbygge lidt...eller er det blot din egen
vurdering?

Jeg kan ikke forestille mig at mit hjem bliver betragtet som en arbejdsplads
fordi en bliktud skal skifte 2 pakninger. Det er nok noget andet hvis vi
taler om en egentlig arbejdsplads med stiladser osv osv.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-08 16:53

Rea721 skrev:

> Det udsagn må du gerne underbygge lidt...eller er det blot din egen
> vurdering?

Det er min egen vurdering.

I øvrigt er det vel underordnet? Man er vel mere interesseret i
at afskrække evt. langfingre fra at udnytte situationen, end man
ønsker at få bevismateriale til en opslidende retssag?

--
Bertel

Fra : Rea721

Dato : 06-01-08 13:52

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:is9vn3lqvj5sc56vfliphh8e9kt3h8oq7c@4ax.com

> Det er min egen vurdering.

Tænkte det nok. Det vil sige at dit udsagn ligger i den kategori som du selv
mener ikke er velkommen i gruppen.

> I øvrigt er det vel underordnet?

Nej, ikke når du skriver som du gør. Dit svar ligner til forveksling noget
der er juridisk velunderbygget.

> Man er vel mere interesseret i at afskrække evt. langfingre fra at
> udnytte situationen, end man ønsker at få bevismateriale
> til en opslidende retssag?

Ikke nødvendigvis. Hvis jeg havde mistanke om at nogle håndværkerer
(ejendommens) gik og pillede i folks skuffer, ville jeg gøre det for at
"knalde" dem og ikke advare dem på forhånd.

Så med mindre at du har andre §§er må konklusionen være at jeg kan
video-overvåge mit hjem som det passer mig uden at skilte med det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-08 19:20

Bertel Lund Hansen skrev den 05-01-2008 13:54:

> [...]
>    arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
>    måde give oplysning herom.
>
> Dit hjem bliver en midlertidig arbejdsplads.

Hvor stort/lill og tydeligt/utydeligt skal et sådant skilt være?

jeg tænker her på anden lovgivning, hvor der også skal være oplysning om
minimumsforbrug.
Disse oplysninger har det ofte med at være skrevet med mikroskrift eller
blive skrevet knidret og det gode tilbud står knivskarpt. Det er ikke
ulæseligt, men man skal edderhugme være tålmodig for at læse disse
oplysninger

Når firmaer må lave den slags "frihedsgrader" om hvad der skal skiltes
med, så må man vel også gerne når det det drejer sig om skiltning ved
videoovervågning.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-01-08 23:44

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:477fca5f$0$90265
$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvor stort/lill og tydeligt/utydeligt skal et sådant skilt være?

Stortnok til at du føler dig overbevist om at en dommer vil henføre det
under "ved skiltning eller på anden tydelig måde".

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-08 01:41

Kent Oldhøj skrev den 05-01-2008 23:44:
> [...]
>
> Stortnok til at du føler dig overbevist om at en dommer vil henføre det
> under "ved skiltning eller på anden tydelig måde".

ak, jamen så laver jeg bare samme trick som annoncører gør, når de vil
sælge mobilabonnementer.

tak

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-01-08 01:55

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:4780239f$0$90266
$14726298@news.sunsite.dk:

> ak, jamen så laver jeg bare samme trick som annoncører gør, når de vil
> sælge mobilabonnementer.

Jeg tror du skal slå ordet "tydelig" op først. Vi snakker ikke om din
opfattelse af ordet, men en evt, dommers.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-01-08 03:08

Kent Oldhøj skrev den 06-01-2008 01:55:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in news:4780239f$0$90266
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg tror du skal slå ordet "tydelig" op først. Vi snakker ikke om din
> opfattelse af ordet, men en evt, dommers.

tja, man skal også gøre tydelig opmærksom på betingelserne om
mobilabonnementerne........så hvis man mener knidret mikroskrift er
tydelig (det må det jo være siden der endnu ikke er anlagt sag mod dem
af enten forbrugerstyrelse eller blevet bemærket af forbrugerombudsmand).

og du skrev selv, at jeg bare skulle føle mig overbevist.
Og jeg føler mig overbevist om, at mobilabonnements-sælgere aldrig kunne
finde på at lave lovovertrædelser

<<<<<<jep, fornem du bare en snert af sarkasme rettet mod
mobilabonnements-sælgere>>>>>>

Fra : Flappergast

Dato : 07-01-08 21:08

> [...]
>
> Hvordan præcis streamer du til internettet? Du har ikke lov at
> offentliggøre optagelserne uden håndværkernes accept.

Din vurdering er forkert. Man må opsætte og overvåge alt det man vil, i
privat bolig.. Også selv om der er håndværkere i boligen og man har ikke
pligt til at skilte- eller på anden måde, informere dem ang. overvågningen.

Fra : /Peter

Dato : 05-01-08 19:35

> [...]
> hvad fx. håndværkere går og laver, når man ikke er hjemme.
>
> Håndværkerene får ikke at vide at der er opsat webcam, der streamer

Bare sæt et skilt i din indkørsel:
"Området er videoovervåget"

det er det man ser på byggepladser o.lign. det må være fint nok.