Opsigelse
Fra : tr

Dato : 04-01-08 15:12

Hej..
Vi har en knægt der bor til leje i privat bebyggelse.
Han er blevet uvenner med med udlejer på grund af, at han har spillet for
højt.
Kan udlejer sige til ham, at han skal flytte om 3 måneder eller skal han
have en skriflig advarsel først? Han har fået en mundlig, men gælder den?
Mvh tr

Fra : tr

Dato : 04-01-08 15:33

"tr" <titris@SLETDETMEDSTORTaab-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej..
> Vi har en knægt der bor til leje i privat bebyggelse.
> Han er blevet uvenner med med udlejer på grund af, at han har spillet for
> højt.

Hej
Glemte at sige, at udlejers mor, en ældre dame, glor ind af brevkassen til
lejligheden, måske for at se den er i orden, måhun det?
Mvh tr

Fra : Holst

Dato : 04-01-08 15:45

tr wrote:

> Hej
> Glemte at sige, at udlejers mor, en ældre dame, glor ind af brevkassen til
> lejligheden, måske for at se den er i orden, måhun det?

Var jeg knægten ville jeg finde et andet sted at bo.

Et sted, hvor udlejeren brokker sig over støj og kommer med mundtlige
opsigelser, og hvor udlejerens mor glor gennem brevsprækken, var ikke et
sted, hvor jeg gad bo.

Med hensyn til den mundtlige/skriftlige opsigelse, så læse
lejekontrakten og lejeloven:

"En opsigelse fra udlejers side skal altid være skriftlig og indeholde
oplysning om grunden til opsigelsen. Endvidere skal det fremgå, at du
har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger
efter, du har modtaget denne. Hvis opsigelsen ikke opfylder disse
betingelser, er den ugyldig."

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=72

Men man kan jo så diskutere hvor fedt det vil være så bare at ignorere
opsigelsen. Det giver jo nok ikke et bedre forhold til udlejeren.

Fra : Bjarne

Dato : 05-01-08 17:13

Holst skrev:

> [...]
>
> Et sted, hvor udlejeren brokker sig over støj og kommer med mundtlige
> opsigelser, og hvor udlejerens mor glor gennem brevsprækken, var ikke et

Du er ikke objektiv, når du taler om, at "udlejeren brokker sig over støj".
Hvis en lejer chikanerer sine omgivelser med støj, kan en advarsel med
trussel om opsigelse være måden at få lejeren til at ændre adfærd og
vise hensyn. Her synes ordet "brok" at være malplaceret.

Men lejeren skal have en advarsel først og dermed en chance for at rette
op på forholdet. Og jeg ser ingen grund til, at denne advarsel
nødvendigvis skal være skriftlig.

Bjarne

Fra : tr

Dato : 23-01-08 16:38

Tak for jeres svar
Mvh tr

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-01-08 18:44

> "tr" <titris@SLETDETMEDSTORTaab-net.dk> skrev i en meddelelse

Udlejer kan hæve lejeaftalen efter denne § i Lejeloven:
§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

g) Når lejeren trods udlejerens påmindelse tilsidesætter sine pligter
til at iagttage god skik og orden i ejendommen, herunder når lejeren ved
stærkt støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller
på anden måde trods udlejerens påmindelse er til ulempe for ejendommen eller
dens beboere.

Der skal altså en advarsel til først inden der kan skrides til en ophævelse.
Advarslen skal efter praksis være skriftlig (ellers er den jo også umulig at
håndhæve ifht. bevisførelse) og den vil kunne have gyldighed i ca. et år.
Sådan har jeg ihvertfald fået udlagt teksten af ABF ifbm. en lejersag i min
andelsboligforening.

> Glemte at sige, at udlejers mor, en ældre dame, glor ind af brevkassen til
> lejligheden, måske for at se den er i orden, måhun det?

Hun må kigge ind ad brevkassen i lige så stor udstrækning som hun må kigge
ind ad alle mulige andre menneskers brevkasser

/Per

Fra : tr

Dato : 04-01-08 23:45

[...]

Nu mente jeg brevsprækken i døren til lejligheden. Det kan jeg ikke
forestille mig hun må
Mvh tr

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-01-08 23:53

"tr" <titris@SLETDETMEDSTORTaab-net.dk> wrote in

> Nu mente jeg brevsprækken i døren til lejligheden. Det kan jeg ikke
> forestille mig hun må

Sæt dog en afskærmning op. En avisside og 2 stykker tape kan gøre det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-08 01:03

Kent Oldhøj skrev:

> Sæt dog en afskærmning op. En avisside og 2 stykker tape kan gøre det.

Hellere en smækmusefælde.

--
Bertel