Berufsverbot
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 04-01-08 15:03

Jeg er blevet færdig uddannet som folkeskolelærer her i 2007. Mit eneste
problem er blot det at jeg ikke kan finde et eneste job i folkeskolen. Jeg
har fået en betinget dom da jeg var 17 år gammel i 1974 og jeg har pga af
stofmisbrug været indlagt til afvænning for snart 30 år siden men har ellers
holdt min sti ren siden hen.

Problemet er det at jeg ikke kan finde et job endsige et barselsvikariat.
Jeg har faktisk ikke kunne få en eneste dag som vikar.

Se nu er det jo ikke sådan at jeg har taget denne uddannelse for at gå
ledig. Det der nager i det her er en paranoid fornemmelse af at jeg sidder i
et eller andet register og at det blokerer for min muligheder for få
arbejde. Hvis det sidste er tilfældet er det da muligt at få det oplyst og
er det evt muligt at stævne staten for erstatning??.

MVH

Fra : Kim2000

Dato : 04-01-08 16:20

"Flemming Jørgensen" <flemj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde. Hvis det sidste er tilfældet er det da muligt at få det oplyst og
> er det evt muligt at stævne staten for erstatning??.

Både min kæreste og jeg fik den samme besked om at jobs hængte på træerne,
det gjorde de absolut ikke. I Silkeborg/Århus fik ingen af os hverken
vikariater, dagsvikariater eller blev indkaldt til samtale tiltrods for vi
vel søgte tilsammen omkring 400 stillinger. Efter 4 måneder fik vi nok og
flyttede nordpå og fandt et job 1-2 måneder efter. Kort sagt, bor du et sted
hvor alle søger så kræver det også at dine karakter er gode, at du kender
nogen eller på anden måde har en fod indenfor. Den erfaring jeg har gjort
mig i min nuværende stilling er at en inspektør heller vil benytte en
tidligere elev, som man kender, end en nyuddannede man ikke kender. Det kan
åbenbart også være et problem at have for høje karakterer, fx blev jeg til
samtalen spurgt hvorfor jeg dog ville være på skolen med mit gennemsnit
(9,9), og endelig er der jo det med liniefagene, om du har valgt de rigtige.
Af en eller anden grund har jeg fx opdaget at have liniefaget historie
ganske enkelt ikke tæller, det kan "alle" undervise i.

Slutteligt så er det god ide at møde op på skolen og melde dig som
tilkaldevikar, for det er tilkaldevikaren der får tilbuddet når en går på
barsel.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 04-01-08 21:47

"Flemming Jørgensen" <flemj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sidste er tilfældet er det da muligt at få det oplyst og er
> det evt muligt at stævne staten for erstatning??.

Alle skoler kræver nu en pletfri straffeattest. Har du været
straffet for mindre end 5 år siden, så vil det tælle med.
Efter fem år er din straffeattest ren. Men, hvis du har været
straffet for forbrydelser mod børn, vil du næppe få den plet
fjernet nogensinde -i hvert fald ikke de næste 10 år eller
mere.

Du har ingen pligt til at fortælle hvad du lavede af
skarnsstreger efter de fem år med en almindelig straffeattest,
og er der ikke andet gældende inden for den periode, så er det
næppe den der blokerer for dig.

Du kunne jo møde op på den nærliggende skole og tilbyde dig
som lærer, evt. som vikar - og hvis du har de "rigtige"
linjefag vil det være nemmere.

Du bør derimod ikke oplyse om dit tidligere stofmisbrug eller
være "for ærlig" om dine private forhold. Det burde ikke være
sådan, men der er eksempler på Berufsverbot i Danmark, fx
p.g.a. hårlængde eller politisk tilhørsforhold, og det vil
heller ikke være klogt at fortælle at man har en anderledes
seksuel orientering end flertallet, fx at du kunne være bøsse.

Men hvis der ikke er noget i den forbindelse og du ellers ikke
har nogen anmærkninger fra uddannelsesstedet (og det er ikke
det almindeligste, hvis du har gennemført udannelsen på normal
tid og uden anmærkninger her), så må du bare klø på igen.
Man har ingen ret til at undersøge dine evt. stafbare forhold
hvis du ikke giver din tilladelse, men skolerne skriver som
regel at der indhentes straffeattest/børneattest fra alle
applikanter.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-08 11:54

Flemming Jørgensen skrev den 04-01-2008 15:02:
> [...]
>
> Problemet er det at jeg ikke kan finde et job endsige et barselsvikariat.
> Jeg har faktisk ikke kunne få en eneste dag som vikar.

Du kan starte med at undlade at fortælle om dit stofmisbrug som ligger
34 år tilbage.

Offentlige arbejdsgivere (kommuner og regioner) kan kun* 10 år tilbage
hvad angår straffeattest.
Viden om dine tidligere udskejelser må arbejdsgiverne så få på anden vis.

Det kan også være, at du simpelthen ikke søger de rigtige stillinger.
eller også, at netop i dit område ikke er lærermangel (endnu).
eller dine ansøgninger får samtlige advarselslamper hos læserne til at
lyse om, at der er andre problemer ved ansættelse af ansøgeren (her: dig).

sagt med andre ord: der kan være rigtig mange årsager til, at man ikke
får job indenfor det fag man har uddannet sig for.
Personlig er jeg uddannet cand.merc.(HRM), men har aldrig fået job i
HRM-jobuniverset.
Tilgengæld har jeg idag et hamrende fedt job indenfor det offentlige,
hvor jeg servicerer borgere og virksomheder om forhold de ikke kan gøre
noget ved alligevel, men bare må affinde sig med, at sådan er det nu
engang. Mit job er så, at det foregår så smidigt som muligt.

> [...]
> arbejde. Hvis det sidste er tilfældet er det da muligt at få det oplyst og
> er det evt muligt at stævne staten for erstatning??.

Hvad skulle det være for et register?
Du kan starte med at spørge politiet om en udskrift af din
straffeattest, som private arbejdsgivere kan se.
Offentlige arbejdsgivere kan få adgang til din straffeattest via fuldmagt.
Af en eller anden underlig årsag kan du ikke få agtindsigt den type
attester som offentlige arbejdsgivere kan få. men det er vist en
politisk diskussion.

Se mere her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/straffeattester.htm?WBCMODE=presentationunpublished%2cpresentationunpublished%2cpr#SubHeader4

kort link her: kortlink.dk/politi/4nst

* Eller bedre sagt der er en lille forskel i oversigten vs.
beskrivelsen af straffeattesten til offentlige arbejdsgivere. i
oversigten står der max 10 år...i beskrivelsen mindst 10 år.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til