Udlejer kræver rent komfur!
Fra : Spang

Dato : 02-01-08 22:12

Min veninde, som de årvågne læsere herinde kender lidt til efterhånden,
har rodet sig ud i endnu en besynderlig situation! Fatter ikke hvordan hun
bærer sig ad, men her er historien kort.:

Hun lejer et hus, hun har hund, intet problem for udlejer. Nu, 4 måneder
senere, modtager hun et brev fra udlejer som siger følgende.:

"Ridser i gulv og vindueskarm efter hundepoter skal udbedres af aut.
håndværker...." Det bliver omtalt som "vanrøgt.

Senere i brevet står der endvidere.:

"Komfuret er ligeledes vanrøgtet".

Det var beskidt, ikke i stykker eller andet

Hun er i uopsagt lejemål. Udlejer har skrevet at vanrøgten skal være
udbedret
senest den 8. januar (hun fik brevet den 4. december).

Kan udlejer tillade sig at kræve denne vedligeholdelse som skyldes alm. slid
i utide? Jeg mener, han kan gøre det ved fraflytning, men vel ikke nu??

Spang

Fra : Søren Blom

Dato : 03-01-08 01:58

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev

> Kan udlejer tillade sig at kræve denne vedligeholdelse som skyldes alm.
> slid
> i utide? Jeg mener, han kan gøre det ved fraflytning, men vel ikke nu??

Nej, udlejer kan ikke kræve nogen som helst udover at huslejen bliver betalt
til tiden, sig til din veninde at hun skulle bruge de få 100 kroner det
koster sig at malde sig ind i LLO, de vil hjælpe hende med sådan sørgsmål og
hvad der kan følge af en udlejer der kræver dit og dat

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Spang

Dato : 03-01-08 02:39

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev

> Nej, udlejer kan ikke kræve nogen som helst udover at huslejen bliver
> betalt > til tiden

Kan du finde en § i lejeloven ?

Pft

Spang

Fra : Jubii

Dato : 03-01-08 08:31

"Spang" <øøøæøø@øæøå.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev

> Kan du finde en § i lejeloven ?

Der er regler om vanrøgt og retsfølger af samme.

Kapitel XII A

Behandling af sager ved huslejenævnene om lejerens tilsidesættelse af god
skik og orden

§ 79 a. En lejer kan pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren i
følgende tilfælde udøver adfærd, som er til gene for ejendommen, udlejer,
dennes ansatte, lejere i ejendommen eller andre, der lovligt færdes i
ejendommen:

7) Når lejeren vanrøgter det lejede.

Det tolker jeg således, at udlejer skal indbringe den påståede vanrøgt til
huslejenævnet, hvis udlejer ønsker at vanrøgten skal have retsfølger.

Efter reglerne kan jeg ikke se at udlejer kan forlange vanrøgten udbedret på
anden måde end hvad huslejenævnet afgør i sagen.

§ 79 b. Har lejeren tilsidesat god skik og orden, jf. § 79 a, kan lejeren
pålægges en af følgende retsfølger:

1) Lejeforholdet kan gøres betinget således, at der, hvis lejeren inden for
1 år efter afgørelsen overtræder nærmere fastsatte betingelser vedrørende
adfærd i ejendommen, er grundlag for, at lejemålet kan opsiges eller ophæves
efter reglerne i kapitel XIII og XIV.

2) Lejeren kan meddeles en advarsel om, at fornyet overtrædelse af god skik
og orden, jf. § 79 a, kan føre til, at lejeforholdet gøres betinget efter
nr. 1, eller til, at lejemålet opsiges eller ophæves efter reglerne i
kapitel XIII og XIV.

Stk. 2. Det er en betingelse for, at en lejer kan pålægges retsfølger for
tilsidesættelse af god skik og orden efter stk. 1, at tilsidesættelsen sker
trods udlejerens påmindelse.

§ 79 c. Sag om pålæg af retsfølger efter § 79 b indbringes for huslejenævnet
af udlejeren efter reglerne i kapitel VI i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene. Er der fremsat krav om, at lejeren pålægges en advarsel,
kan nævnet ikke pålægge lejeren en strengere retsfølge.

Jeg mener også du ikke har pligt til at udbedre skader på gulv der foretages
af hund, medmindre det er så omfattende at gulvet direkte ødelægges og
dertil kan jeg ikke se du har pligt til at udbedre skaden før fraflytning,
som vedligeholdelse.

Hvorvidt udlejer er bekendt med hundeholdet er ikke det samme som at give
lov til at ridse gulvet i en sådan grad at det fremstår vanrøgtet. Om gulvet
fremstår vanrøgtet er op til en vurdering, som evt. kan ske ved
huslejenævnets foranlediget syn og skøn.

Udlejers krav på umidelbar udbedring er urimelig set ud fra lejelovens
synspunkt.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Husk at rådgivning i denne gruppe ikke kan ses som foretaget af juridisk
kyndige personer eller medvirke til at der ikke søges professionel hjælp.

Fra : Spang

Dato : 03-01-08 10:24

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev

> Husk at rådgivning i denne gruppe ikke kan ses som foretaget af juridisk
> kyndige personer eller medvirke til at der ikke søges professionel hjælp.

Så sandt, men 1.000 tak for §'erne.

Spang

Fra : Spang

Dato : 03-01-08 20:26

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev

- en masse godt -

Jubii, er det forkert at udlede af dit svar, at min veninde faktisk
kan afvise udlejer ved hoveddøren og henvise ham til huslejenævnet,
da hun ikke er enig i at det er vanrøgt, men selvfølgelig vil acceptere
at en synsmand fra nævnet får adgang til lejemålet for at vurdere det?

Spang

Fra : Jubii

Dato : 04-01-08 08:38

> [...]
> da hun ikke er enig i at det er vanrøgt, men selvfølgelig vil acceptere
> at en synsmand fra nævnet får adgang til lejemålet for at vurdere det?

Det er korrekt.
Hvordan er kravet udformet? Mundtligt eller skriftligt?
Hvis skriftligt, så ville jeg sende en afvisninge af kravet med henvisning
til lejeloven og det faktum at udlejer skal henvende sig til huslejenævn for
at få afgjort om der er tale om vanrøgt før denne kan kræve gulv m.m.
vedligeholdt/udbedret straks.

Fra : Spang

Dato : 04-01-08 18:44

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev

> Det er korrekt.
> Hvordan er kravet udformet? Mundtligt eller skriftligt?

Det er fremsat skriftligt.

Jeg skriver mine spørgsmål og dine svar ud, så må hun selv vurdere hvordan
hun vil tackle situationen.

Jeg siger endnu engang 1.000 tak fordi du havde overskud til at hjælpe.

Spang

Fra : Spang

Dato : 05-01-08 23:53

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev

Jeg har skrevet følgende brev til udlejer for min veninde.:

"Vedr.: henvendelsen om vanrøgt af gulv og komfur
og krav om udbedring

Vi er uenige i jeres vurdering af gulvenes og komfurets tilstand

i beskriver som værende "vanrøgtede".

Vi ser derfor ingen grund til at mødes den 8. januar kl. 11.00 for

at besigtige disse, da vi er sikre på at vi kan blive enige om, at et

beskidt komfur og ridser i gulvet ikke er omfattet af §55 stk. 2

og stk. 3 i lejeloven.

Eventuel slid og spor i gulvet vil blive udbedret jf. lejekontrakten

ved fraflytning.

Vi henviser til Huslejenævnet, og vi er naturligvis indstillede på at

en syn/skønsmand herfra får adgang til at besigtige gulve og komfur

og vurdere jeres påstand hvis Huslejenævnet ønsker det."

Er det helt tosset?

Kan nå at stoppe det indtil søndag kl. 17.00

Spang

Fra : Jubii

Dato : 06-01-08 08:24

> [...]
>
> og vurdere jeres påstand hvis Huslejenævnet ønsker det."
>

> Er det helt tosset?
>

> Kan nå at stoppe det indtil søndag kl. 17.00

Brevet stemmer ikke overens med din bekrivelse af kravet på
håndværkerudbedring af "vanrøgt". Det er der jeres meninger er forskellige.
Udlejer vil have adgang til lejemålet for at se hvorvidt gulvet er udbedret
af en håndværker. Det er det sikkert ikke, så det må i fortælle udlejer og
henvise til at jeres meninger ikke stemmer overens og at udlejer kan
henvende sig til huslejenævn for afgørelse af hvorvidt gulvet m.m. er
vanrøgtede. i kan også henvise til at udlejer allerede har besigtiget gulve
m.m. og da der ikke er sket nogen ændring er det af den grund ikke
nødvendigt at besigtige lejemålet igen.
At henvise til § 55 er ikke nødvendig når man afviser udlejers adgang til
det lejede. Det er iøvrigt under § 54 udlejer ønsker adgang, er jeg sikker
på.

Det bedste ville være at lukke udlejer ind for at få en snak om den såkaldte
vanrøgt og evt. brevsprækkekikkeriet, hvis det er muligt, ellers aftale en
dag der er bedre og hvor i alle kan være tilstede og få en snak om hvor
alvorligt i ser på tingene og blive enige om hvornår, hvor meget der skal
udbedres, og ved uenighed igen, så blive enige om hvem der henvender sig til
huslejenævnet for afgørelse af om der foreligger vanrøgt eller ej.

Jeg ser det jo som en påstand fra udlejer vedrørende vanrøgt af det lejede
efter § 79a stk. 7. Og det er her meningerne er forskellige.

Fra : Spang

Dato : 11-01-08 06:21

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev

Jeg formidlede dit sidste svar videre, og hun droppede brevet.

I stedet ringede hun til udlejer og gjorde opmærksom på deres
forskellige opfattelser af vanrøgten, fortalte at det ikke var blevet
udbedret samt at det ikke ville blive udbedret før fraflytning.

Udlejer blev knotten, men forsøgte ikke at "tiltvinge" sig adgang
til lejemålet.

Vi forventer at høre fra huslejenævnet, som udlejer blev anbefalet
at kontakte hvis der skulle ske mere i sagen.

Spang

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 03-01-08 02:05

On Wed, 2 Jan 2008 22:12:25 +0100, Spang wrote:

> Min veninde, som de årvågne læsere herinde kender lidt til efterhånden,
> har rodet sig ud i endnu en besynderlig situation! Fatter ikke hvordan hun
> bærer sig ad, men her er historien kort.:
....snip

OT:
Måske en god ide at få stillet låsen om, noget tyder på at udlejer render
og snager når der ikke er nogen hjemme, for hun lukker vel ikke manden ind
så han kan inspicere lejemålet.

--
mvh.

Fra : Spang

Dato : 03-01-08 02:36

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev

> [...]
> og snager når der ikke er nogen hjemme, for hun lukker vel ikke manden ind

Undskyld!

Tænkte faktisk tanken om "ulovlig adgang til lejemålet", men
glemte at skrive, at udlejer fik lovlig adgang da der skulle skiftes
et "muggent" vindue på 1. salen

Spang

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-01-08 18:31

> [...]
>
> Tænkte faktisk tanken om "ulovlig adgang til lejemålet", men
> glemte at skrive, at udlejer fik lovlig adgang da der skulle skiftes

Hvis det ikke var tilfældet så er det sku en sløv vovse hun har hvis
fremmede bare kan vade ind
Den ville ikke gå her (Husværten har hilst på vovsens tænder)

Erik