The MANN skrev:
> ok viste godt det ikke lige var alm teknik!! vi er 2 som kører rc biler og
> vi ville lave et udstødningsrør selv , som skulle give mest bundtræk, så skal
> konussen jo udfærdiges efter dette, og da har vi lidt bøvl med hvor meget
> udstødningsgas der kommer ud !!
Så skal du have fat i noget om tuning af to-taktere.
Hvis man vil øge maksimaleffekten med potten, kan man lave en resonans-
potte. Ideen er, at man tilpasser potten til et bestemt omdrejningstal
(det er faktisk orgelpibe-teknik), således at
brændstof-luftblandindingen bliver suget ud af udblæsningsporten og
presset tilbage inden den lukkes. Med en resonanspotte kan man derfor
få mere fyldning af cylinderen end den har ccm. Ulempen er, at den
kun har virkning ved et bestemt omdrejningstal. Der findes også
potter der har et bredere arbejdsområde, men så er de ikke så
effektive.
Når potten kun virker ved et omdrejningstal er det nødvendigt med
mange gear i gearkassen.
I 1967 var der ikke så mange begrænsninger i motorcykel-GP.
Suzuki lave de en trecylindret 50 ccm, der udviklede 19.8 hk ved
19.000 omdr/min. Men det var kun lige omkring dette omdrejningstal, der
var brugbar effekt, så selvom motorencyklen havde 14 gear var det ikke
nok til, at den kunne følge med svagere maskiner.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
MesNews:
http://LexInfo.dk/MesNews/