Salt til kværn?
Fra : Gentofte

Dato : 02-01-08 18:52

Hvilken slags og i givet fald, hvor kan produktet købes.
På forhånd tak.

V.h.

Fra : J W Nielsen

Dato : 02-01-08 19:47

"Gentofte" <Xkyndby2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilken slags og i givet fald, hvor kan produktet købes.
> På forhånd tak.

Tja...
Her i byen hedder det "Kværnsalt" og kan købes i Superbrugsen.

Mvh Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-08 19:54

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Her i byen hedder det "Kværnsalt" og kan købes i Superbrugsen.

Man kan vel også købe en pakke "Læsø sydesalt" i SuperBest og smide i
kværnen. Den koster kun 60 kroner - for 250 gram natriumklorid!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 02-01-08 20:55

Hej Jens

> Man kan vel også købe en pakke "Læsø sydesalt" i SuperBest og smide i
> kværnen. Den koster kun 60 kroner - for 250 gram natriumklorid!

Hvad koster 25 kg natriumklorid i det lokale byggemarkede ? :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-08 21:02

> Hvad koster 25 kg natriumklorid i det lokale byggemarkede ? :)

Vel ca. 45 kroner, men så er den heller ikke indkogt på Læsø, og det ved vi
jo alle er afgørende for smagen af... natriumklorid

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 02-01-08 21:24

Jens Bruun wrote:
> Vel ca. 45 kroner, men så er den heller ikke indkogt på Læsø, og det
> ved vi jo alle er afgørende for smagen af... natriumklorid

Så er der vel også lidt rester af armsved og snotklatter fra ham der rodede
rundt i saltvandet, inden det var helt tørret.. Det giver da lidt ekstra
smag.. Mums.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 02-01-08 21:27

Hej Jens

> Vel ca. 45 kroner, men så er den heller ikke indkogt på Læsø, og det
> ved vi jo alle er afgørende for smagen af... natriumklorid

Jeg er ikke sikker på jeg kan lide at tænke på hvorfor Læsø salt
og mange andre salt fabrikater smager af andet end natriumklorid :)

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-01-08 06:47

Jens Bruun skrev:
> "J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel også købe en pakke "Læsø sydesalt" i SuperBest og smide i
> kværnen. Den koster kun 60 kroner - for 250 gram natriumklorid!

Uden på nogen måde at ville gøre mig til talsmand for en eller anden
type salt, vil jeg alligevel tillade mig at TRO, at almindelig udvinding
af salt fra havvand næppe giver NaCl i en renhed der nærmer sig
analysekvalitet - altså at havsalt er "forurenet" med andre salte end
NaCl og at denne "forurening" meget vel kunne tænkes at give en
smagsnuance der hænger sammen med oprindelsesvand og inddampningsmåde.

Og jeg bilder mig ind, at jeg let kan smage forskel på fintkværnet
havsalt og alm. "fint køkkensalt" (direkte fra karret, måske ikke i maden)

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-08 08:56

Ole Larsen skrev i 477c76c0$0$90272$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Og jeg bilder mig ind, at jeg let kan smage forskel på fintkværnet
> havsalt og alm. "fint køkkensalt" (direkte fra karret, måske ikke i
> maden)

Jod? Alm. fint salt stinker aht.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-01-08 14:46

On 2 Jan., 21:01, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Vel ca. 45 kroner, men så er den heller ikke indkogt på Læsø, og det ved vi
> jo alle er afgørende for smagen af... natriumklorid

Inden vi kommer for godt i gang med at mobbe sydesalt vil jeg lige
fremhæve en afgørende faktor der gør, at jeg altid har sydesalt i
hjemmet:

Det er perfekt til at dosere med fingrene. Det kommer her i huset
primært i brug som bordsalt, men også i retter, hvor saltning hører
til anretningsdelen er det uundværligt.

At smide det i en kværn er det rene molbo-galskab.

Jeg har altid ved mit komfur tre saltkar stående med henholdsvis fint
salt, groft salt og sydesalt (Jeg plejer at bruge Maldon, da det ikke
koster nær så meget som Læsø). Jeg kan ikke undvære nogen af de tre
typer, men det er ikke af smagshensyn, kun med henblik på dosering.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-08 23:23

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Inden vi kommer for godt i gang med at mobbe sydesalt vil jeg lige
> fremhæve en afgørende faktor der gør, at jeg altid har sydesalt i
> hjemmet:

Jaja, jeg satte det bare lidt på spidsen. Det gør jeg normalt ikke, så jeg
forstår godt, du undrer dig

> [...]
> koster nær så meget som Læsø). Jeg kan ikke undvære nogen af de tre
> typer, men det er ikke af smagshensyn, kun med henblik på dosering.

Jeg har også forskellig typer salt stående, og brugen afhænger - som din -
af ønsket konsistens og dosering. Jeg bliver bare harm, når man prakker
forbrugere natriumklorid på til 60 kroner for 250 gram med løftet om, at der
medfølger en smagsmæssig specialoplevelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-01-08 08:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]
> man prakker forbrugere natriumklorid på til 60 kroner for 250 gram
> med løftet om, at der medfølger en smagsmæssig specialoplevelse.

Det gør der da! Du skal ikke undervurdere den mentale process, der
får folk til at sætte ekstra pris på fødevarer med en eller anden god
historie bagved.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-08 18:04

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør der da! Du skal ikke undervurdere den mentale process, der
> får folk til at sætte ekstra pris på fødevarer med en eller anden god
> historie bagved.

Det gør jeg så sandelig heller ikke, og har intet problem med selv at kunne
smage den gode historie bag diverse fødevarer - men salt?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-01-08 15:24

> Det gør jeg så sandelig heller ikke, og har intet problem med selv
> at kunne smage den gode historie bag diverse fødevarer - men salt?

Ja, jeg vil påstå at det gælder for alle typer af fødevarer og
krydderier. Og der er noget tilfredsstillende ved at sidde og drysse
de her store flager ud over maden.

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 15:33

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Og der er noget tilfredsstillende ved at sidde og drysse
> de her store flager ud over maden.

Hehe de små glæder i livet

Mvh Hauge, der er kommet længere i livet.

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 15:50

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Hehe de små glæder i livet

Mange bække små

> Mvh Hauge, der er kommet længere i livet.

Definer "længere"?

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 15:59

Torben wrote:
> Definer "længere"?

At jeg ikke sidder og kommer i bukserne over at drysse noget krymmel i een
eller anden given størrelse på min mad. Uanset om det er salt eller
rugbrødskrummer. Der er vigtigere ting for mig. Forstår godt at folk har
problemer med deres liv nu om dage, hvis det er saltets form der ændrer
deres glæder.

/Hauge

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 16:06

> At jeg ikke sidder og kommer i bukserne over at drysse noget krymmel i een
> eller anden given størrelse på min mad. Uanset om det er salt eller
> rugbrødskrummer.

Jamen det er da godt.

> Der er vigtigere ting for mig. Forstår godt at folk har problemer med
> deres liv nu om dage, hvis det er saltets form der ændrer deres glæder.

Putter du heller ikke lidt pyntedild på eksempelvis en rejemad?

mvh
Torben

Fra : padre

Dato : 04-01-08 21:01

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Putter du heller ikke lidt pyntedild på eksempelvis en rejemad?

Ehhh - du kan da forhåbentlig smage den dild, ikke?

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Max

Dato : 04-01-08 22:00

Hej Torben

> Putter du heller ikke lidt pyntedild på eksempelvis en rejemad?

Nej, man putter dild på hvis det skal smage af dild, pynt for
pyntens skyld på mad er en uvane i min verden.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 22:04

Hej Max(ern)
Max wrote:
> Nej, man putter dild på hvis det skal smage af dild, pynt for
> pyntens skyld på mad er en uvane i min verden.

Fra en gammel Flintstones tegnefilm: "Og så skal i have 2 ton persille til
at putte på maden, som kunderne kan smide ud".
Allerede dengang, nej ikke for 1.000.000 år siden men i 60'erne, var det
også en tåbelig vane.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 04-01-08 22:18

Hej Hauge

> Allerede dengang, nej ikke for 1.000.000 år siden men i 60'erne, var
> det også en tåbelig vane.

Ser det hver dag i kantinen, det halve af smørrebrødet ryger ud i
skraldespanden når man har spist. Jeg ville foretrække at de
brugte kræfterne og pengene til noget der smagte og blev spist.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 22:18

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Nej, man putter dild på hvis det skal smage af dild, pynt for
> pyntens skyld på mad er en uvane i min verden.

Argh.. det må nu gerne se lidt festligt ud - men ellers er jeg nu meget
enig.

Eksempelvis lavede jeg drinks nytårsaften med grenadine sukkerkant,
paraplyer, spraglende sugerør og hele molevitten. Det har jo ikke heller
ikke anden funktion end at det skal se festligt ud.

Vi smager vel også med øjnene

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 04-01-08 22:41

Hej Torben

> Vi smager vel også med øjnene

Ja, og man er selv herrer over hvad man ser, der skal
sgu hverken paraplyer eller sukkerkant på min whiskey
eller sugerør for den sags skyld :)

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 22:58

> Ja, og man er selv herrer over hvad man ser, der skal
> sgu hverken paraplyer eller sukkerkant på min whiskey
> eller sugerør for den sags skyld :)

Der er vi helt enige

mvh
Torben

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-01-08 23:20

Max skrev:
> Hej Torben

> Ja, og man er selv herrer over hvad man ser, der skal
> sgu hverken paraplyer eller sukkerkant på min whiskey
> eller sugerør for den sags skyld :)

Det ville da ellers se ømt ud

Venlig hilsen Dikte

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 16:08

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Forstår godt at folk har problemer med deres liv nu om dage, hvis det er
> saltets form der ændrer deres glæder.

Jeg tror nu generelt at det er personer der *ikke* har problemer med deres
liv, der kan finde på at gøre lidt ekstra ud af madlavningen.

mvh
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-08 20:03

> Jeg tror nu generelt at det er personer der *ikke* har problemer med
> deres liv, der kan finde på at gøre lidt ekstra ud af madlavningen.

Jeg tror, du rammer helt i plet hér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 20:07

Jens Bruun wrote:
> Jeg tror, du rammer helt i plet hér.

Wow, du brugte ikke engang "jeg ved"...

/Hauge

Fra : Hauge

Dato : 04-01-08 20:06

Torben wrote:
> Jeg tror nu generelt at det er personer der *ikke* har problemer med
> deres liv, der kan finde på at gøre lidt ekstra ud af madlavningen.

Enig, men deri er valget af salt som værende i flager eller bare groft, ikke
en del der gør mit liv bedre.
Men kan det gøre nogle stakler gladere, så er det helt fint for mig. Jeg vil
endda være med til at støtte en indsamling af flaget salt, så vi kan gøre
nogle stakler gladere.

/Hauge

Fra : Torben

Dato : 04-01-08 20:13

> [...]

> Men kan det gøre nogle stakler gladere, så er det helt fint for mig. Jeg
> vil endda være med til at støtte en indsamling af flaget salt, så vi kan

nogle stakler - tjaa.

mvh
Torben

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-01-08 16:41

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Hehe de små glæder i livet

Hvis man ikke kan nyde de små ting, så har man nok også svært ved at
nyde de store ting :)

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-01-08 20:04

On Wed, 2 Jan 2008 18:51:58 +0100
"Gentofte" <Xkyndby2003@yahoo.dk> wrote:

> Hvilken slags og i givet fald, hvor kan produktet købes.
> På forhånd tak.

Det hedder groft salt og kan købes til noget der ligner 6kr/kg hvis du
køber det de rette steder salt er salt er salt, lad dig ikke bilde
andet ind.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-01-08 23:42

On Wed, 2 Jan 2008 20:03:57 +0100, Kim Schulz wrote:

> salt er salt er salt, lad dig ikke bilde andet ind.

Er det veldokumenteret? Er der ikke forskel på renheden, herunder måske
indholdet at kalium-/kalciumklorid? Ikke at jeg har registreret forskel i
smag.

Og så kan man vel også fornøje sig ved den den fysiske fornemmelse af
forskellige størrelser krystaller.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-08 04:27

Peter Loumann wrote:

> Er det veldokumenteret? Er der ikke forskel på renheden, herunder måske
> indholdet at kalium-/kalciumklorid? Ikke at jeg har registreret forskel i
> smag.

Salt er ikke bare salt - det afhænger af indvindingsmetoder (Ved sydning
fremkommer der så hut jeg hvisker strukturelle ændringer i saltet),
tilsætninger (for eksempel jod og andre gode sager), vandkvalitet
(forurening, fremmedlegemer,....) og så videre.

For almindelige forbrugere er der dog ikke det store at hente i smag - der
går det mere på udseende, historie, pris osv.

Jeg husker at den gamle helt Mick Shack benytter filtersalt, da det er
renset og ikke tilsat noget, billigt og smagen er sådan set den samme.

Kort sagt så er der forskel på salt - men er der nok forskel til at man
gider at give trehundrede danske kroner for femogtyve gram salt, bare fordi
at det er fodlavet af tibetanske minke i Horserød - når man stort set kan
få fem kilo af det samme produkt for en gammeldags rund flad femmer i Roxy
Super ?

--

Live long and prosper...

Fra : Ivar

Dato : 04-01-08 15:12

Peter Jespersen skrev:

> [...]
> tilsætninger (for eksempel jod og andre gode sager), vandkvalitet
> (forurening, fremmedlegemer,....) og så videre.

Ja, forskelle i kogesalt er i urenhederne, ikke i saltet.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-01-08 08:37

Ivar skrev:

> Ja, forskelle i kogesalt er i urenhederne, ikke i saltet.

Saltvand indeholder mange forskellige salte - prøv at læse en analyse af
havvand eller af salt til saltvandsakvarium.
Inddamper man fra havvand indeholder inddampningsresten ("saltet") mange
forskellige salte, bl. a. NaCl ("salt") som væsentligste del. De øvrige
salte ("urenheder") er altså _i_ "saltet"

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Ivar

Dato : 05-01-08 14:37

Ole Larsen skrev:

> Inddamper man fra havvand indeholder inddampningsresten ("saltet") mange
> forskellige salte, bl. a. NaCl ("salt") som væsentligste del. De øvrige
> salte ("urenheder") er altså _i_ "saltet"

Kogesalt er natriumklorid. De andre stoffer er ikke kogesalt også
selvom det er andre typer salt.
Med peber er det noget andet, det er ikke en entydig kemisk forbindelse
så der vil ydre forhold (vækstforhold) have betydning.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-08 10:44

Ivar skrev:

> [...]
> Med peber er det noget andet, det er ikke en entydig kemisk forbindelse
> så der vil ydre forhold (vækstforhold) have betydning.

Det er et definitionsspørgsmål, der næppe er værd at tærske meget
langhalm på da definitioner ofte er afhængig af alm. accepteret sprogbrug.
Som jeg opfatter det, er kogsalt ikke synonym for den kemiske betegnelse
NaCl, men for alm. køkkensalt med de dertil hørende andre stoffer end NaCl.
Andre er velkomne til en anden opfattelse

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-01-08 20:16

"Gentofte" <Xkyndby2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken slags og i givet fald, hvor kan produktet købes.
> På forhånd tak.
>
> V.h.

Jeg bruger Himalaya krystalsalt til min kværn. Jeg køber det i mit
lokale supermarked.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-01-08 23:46

On Wed, 2 Jan 2008 23:41:41 +0100
Peter Loumann <loumann@nospam.invalid> wrote:

> Er det veldokumenteret? Er der ikke forskel på renheden, herunder
> måske indholdet at kalium-/kalciumklorid? Ikke at jeg har registreret
> forskel i smag.

personligt kan jeg ikke smage forskel og jeg har læst om
blindsmagninger hvor de heller ikke fandt nogen smagsforskelle.
Selvfølgelig vil der være skidt og andet som kan påvirke smag, men da
saltsmagen i sig selv er så markant så vil disse smage med høj
sandsynlighed være ubetydelige.

> Og så kan man vel også fornøje sig ved den den fysiske fornemmelse af
> forskellige størrelser krystaller.

jojo men nu ville han jo have salt til en kværn - og så er den fysiske
fornemmelige jo ligemeget

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-01-08 23:59

On Wed, 2 Jan 2008 23:45:45 +0100, Kim Schulz wrote:

> jojo men nu ville han jo have salt til en kværn - og så er den fysiske
> fornemmelige jo ligemeget

Nåhr - der er vel også en fysisk fornemmelse ved at kværne - svjh. - har
ikke brugt det i mange år - for besværligt

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ivar

Dato : 03-01-08 16:09

Gentofte skrev:

> På forhånd tak.

Det har ingen mening, at købe groft salt for derefter at kværne det.
Ideen kommer utvivlsomt fra peber, hvor det er god måde at få frisk
peber på. Men natriumklorid giver ikke en friskere smag af at blive
kærnet lige før brug.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 03-01-08 10:09

On 3 Jan., 16:09, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Ideen kommer utvivlsomt fra peber, hvor det er god måde at få frisk
> peber på. Men natriumklorid giver ikke en friskere smag af at blive

Og dog... Igen vil jeg drage opmærksomheden hen mod doseringen. Det
kan være uhyre svært at dosere fint salt direkte på retten på
tallerkenen. Denne dosering går bedre med en god, indstillelig
kværn... Eller med sydesalt.

Du har fuldstændig ret i, at smagen er den samme.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-01-08 18:04

Ivar skrev:

> [...]
> Ideen kommer utvivlsomt fra peber, hvor det er god måde at få frisk
> peber på. Men natriumklorid giver ikke en friskere smag af at blive

Næeh - men det giver en mere ensartet fordeling af saltet over maden.
En fordel, der selvfølgelig ligeledes kan opnås med en gang fint salt og
en saltbøsse.

Venlig hilsen

Aragorn. Der nu godt kan lide sit Læsø Sydesalt hånddrysset på maden.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 05-01-08 18:14

Hej Aragorn

> Aragorn. Der nu godt kan lide sit Læsø Sydesalt hånddrysset på maden.

Når man bruger Læsø- og Maldon salt og den slags har det jo den
fordel at man kan bruge "meget" uden der kommer særlig meget
salt på manden, det gør hånddosering meget let.

--
Mvh Max

Fra : Gentofte

Dato : 05-01-08 19:53

Sikken en sværm af div. meninger om spørgsmålet.
Tak for alle meningstilkendegivelserne.
Har fundet svaret på spørgsmålet.
Skal vi så ikke slutte sagen?
V.h.

Hvis jeg havde haft en anelse herom, havde spørgsmålet ikke været anet