Inspiration: Rødkål med allehånde, æbler, ~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-08 16:19

Kære gruppe!

Jeg har været udenbys og er lidt bagefter med opskrifterne, så jeg
håber I bærer over med et par forsinkede opskrifter, der hører julen
til - og så alligevel ikke. Rødkål kan jo fint gå til andre retter en
flæske-, ande- eller gåsestegen, de to slags kartofler og saucen. Fx
til rillette eller et confiteret andelår. Nå, nok om det.

Inspireret af Claus Meyers færdigkål på glas, som jeg synes smager
fremragende kom jeg frem følgende opskrift: Rødkål med allehånde,
æbler, kanel, penjapeber og rødvin

Ingredienser og tilberedelsesforslag kan findes her:

http://www.bergholt.net/roedkaal_med_aebler_allehaande_og_roedvin.html

Kasper Bergholt

http://www.bergholt.net (På vej: Koteletter med fyld af trøfler og
ristet timian med pastinak, skalotteløg og rødkål)

Fra : Max

Dato : 02-01-08 20:57

Hej Kasper

> Inspireret af Claus Meyers færdigkål på glas, som jeg synes smager
> fremragende kom jeg frem følgende opskrift: Rødkål med allehånde,
> æbler, kanel, penjapeber og rødvin

Den kan je ikke lide, jeg koger min rødkål i Ribena og tilsætter
noget ribsgele.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 02-01-08 21:21

> Den kan je ikke lide, jeg koger min rødkål i Ribena og tilsætter
> noget ribsgele.

Som jeg siger til mine børn: Det i ikke kan lide gider vi ikke at høre om

/tue

Fra : Max

Dato : 02-01-08 21:28

Hej Tue

> Som jeg siger til mine børn: Det i ikke kan lide gider vi ikke at
> høre om

Du skød dig lige i foden.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 04-01-08 18:05

> Du skød dig lige i foden.

Uddyb venligst, da børn jo gerne skal have tingene fortalt og ikke kender
"reglerne" på forhånd

/tue

Fra : Max

Dato : 04-01-08 18:22

Hej Nygaard (4330) wrote:

> Uddyb venligst, da børn jo gerne skal have tingene fortalt og ikke
> kender "reglerne" på forhånd

Det var da dig der ville spille voksen, så du må da kende spillereglerne.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-01-08 21:37

> Hej Kasper

> Den kan je ikke lide, jeg koger min rødkål i Ribena og tilsætter
> noget ribsgele.

Jeg kan godt nok heller ikke forestille mig at kanel, allehånde og
rødvin smager godt i rødkål. Jeg bruger rødbedeeddike, 1 l. blandet
frugtsaft, salt og hele peberkorn, og så smager rødkålen som den
skal - altså af rødkål, alle de krydderier må da fuldkommen overdøve
den gode smag. Jeg har ganske vist aldrig smagt det, men jeg tror
ikke at jeg kan lide det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-08 22:19

On Wed, 2 Jan 2008 21:37:09 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>skal - altså af rødkål, alle de krydderier må da fuldkommen overdøve
>den gode smag. Jeg har ganske vist aldrig smagt det, men jeg tror

Kanel og allehånde er vel traditionelle bestanddele i den danske
rødkål, skulle jeg mene. Rødvinen nok ikke.

Prøv at købe et glas af Meyers rødkål og smag, om du/I kan lide det.

I mange vinproducerende lande braiseres kål ofte i vin -- og rødkål
kogt i rødvin med krydderier er ganske normalt i fx Frankrig.

Opskrifter på "dansk" rødkål, hvori der indgør rødvin og/eller
benævnte krydderier:

http://www.mad-og-drikke.dk/opskrift-jul-jule.php?madopskrift=804

http://www.meyersmadhus.dk/da/meyers_laekkerier/syltevarer/roedkaal.html

http://www.clausmeyer.dk/da/opskrifter/meyers_julemenu_den_24_december_/roedkaal.html?recipeid=63

Jeg mener ikke, i modsætning til dig, at krydderierne overdøver kålens
gode smag - de understøtter den og tilføjer nuancer. Men smag er svært
at blive enige om.

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Nytårsmenu - jomfruhummerbisque,
hjortemørbrad, svesker i Banyuls; seneste smagenote: Le Pavillon,
1996, Chapoutier).

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-01-08 14:50

On 2 Jan., 22:18, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Jeg mener ikke, i modsætning til dig, at krydderierne overdøver kålens
> gode smag - de understøtter den og tilføjer nuancer. Men smag er svært
> at blive enige om.

Helt enig. Allehånde, nelliker, kanel og evt. også stjerneanis er
klassikere i julerødkålen og har været brugt i mange generationer. En
rødkål under jul skal - i modsætning til dagligdagens surkål - være
krydret og varm.

Der er ingen, der siger, at rødkålen skal krydres fuldstændig sønder..
Som altid kræver det forsigtighed at bruge f.eks. allehånde. Men det
fuldender en god rødkål. At koge sin rødkål i Ribena kan jeg til
gengæld ikke finde nogen undskyldning for. Da i hvert fald ikke, hvis
man skal slå på traditionsargumentet. Næ, det må henregnes under
personlig smag.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 02-01-08 22:54

Hej

> [...]
> gengæld ikke finde nogen undskyldning for. Da i hvert fald ikke, hvis
> man skal slå på traditionsargumentet. Næ, det må henregnes under

Hvad er traditioner ? Jeg lærte det af Ida Davidsen.

--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 03-01-08 02:20

On 2 Jan., 22:53, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hvad er traditioner ? Jeg lærte det af Ida Davidsen.

Godt spørgsmål. Jeg har lært at lave rødkål af min oldemor, som havde
lært det af sin mor osv. Ribena har eksisteret siden 1936, i Danmark
først efter krigen. Det er klassisk for efterkrigstidens madvaner, at
man begynder at bruge halv- og helfabrikata i maden og begynder at
springe over hvor gærdet er lavest (og billigst).

Jeg holder nu stadig på, at rødkål er noget man koger i ribssaft eller
anden saft fra haven, alternativt rødbedeeddike, som aldrig har været
brugt i min familie, men jeg ved, det er tradition langt tilbage i
andre familier. Har man ikke bærbuske ved hånden, må man købe sig til
så hæderlig en vare, man kan finde. Og ribssaft koster f.eks. ikke
alverden. Ribena er ikke solbærsaft, det må man endelig ikke bilde sig
ind. Det er en drik baseret på solbærsmag. Jeg er ikke sikker på, det
endelige resultat vil variere meget, om man bruger Ribena eller
solbærsaft, men jeg ved godt, hvad jeg helst ville putte i munden.

Nu du siger Ida Davidsen... Jeg var mildest talt chokeret over
niveauet i hendes restaurant, den ene gang jeg har været der. Ikke
meget var lavet fra bunden, og det handlede vist mest om, hvor meget
tårn man kunne læsse på et stakkels stykke rugbrød. Kombinationerne
var også "alternative", grænsende til det bizarre.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-01-08 12:40

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> on onsdag 2. januar 2008 at
21:37 +0100 wrote:

> [...]
>skal - altså af rødkål, alle de krydderier må da fuldkommen overdøve
>den gode smag. Jeg har ganske vist aldrig smagt det, men jeg tror

Rødvin går skam fint, blot det er i beherskede mængder.

Selv laver jeg det ved at bruge ribsgele, lidt rødvinseddike, lidt vand,
salt og en skovbærseddike.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-01-08 15:48

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Rødvin går skam fint, blot det er i beherskede mængder.

Jeg kan godt lide rødvinssovs. Fik det hos min søn forleden, det
smagte dejligt.

> Selv laver jeg det ved at bruge ribsgele, lidt rødvinseddike,
> lidt vand, salt og en skovbærseddike.

Det kan jeg så meget bedre forholde mig til. Jeg er nok lidt
gammeldags med min madlavning. Jeg bruger da krydderier i vid
udstrækning, og har ikke hidtil fået nogen "klager", så jeg må vel
gøre det rigtigt.