/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
20 BRT
Fra : Flemming


Dato : 14-01-08 12:55

Jeg har lige set at min ansvarsforsikring i Trekroner (Via
tursejlerforeningen) kun dækker op til 20 BRT.
Hvor stor er en sådan sejlbåd? Er en 37 fods sejlbåd over/under?
Jeg synes at det er en underlig måde at lokke folk i en fælde! Hvorfor ikke
bare angive en totallængde eller en vægt!
/Flemming



 
 
Harding E. Larsen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-01-08 14:08

Hej Flemming,

Så vidt jeg husker er det et rummål:
1 registerton = 100 kubikfod = 2,83 kubikmeter
Det beregnes som længden målt indvendigt på stævnen til
indvendigt på hækken x indvendig bredden x 2,83.
Herfra trækkes toiletrum og halvdelen af motorrummet volumen, så
vidt jeg husker. Brt. omfatter alle skibets lukkede rum med
undtagelse af bl.a. dobbeltbundtanke og casinger.
Ja, det kan godt virke lidt underligt for en lystsejler hvorfor
det er en så kryptisk værdi der ligger til grund; men målet
bruges til mange forskellige værdiansættelser, for lasteskibe.
Det vil nok for andre være lige så underligt at en stor superlet
sejlbåd skulle koste mindre i forsikring end en gammel tuk-tuk.
En lystbåd er defineret som et lastfartøj, der ikke
anvendes erhvervsmæssigt, derfor anvendes BRT som et mål. I den
nyere litteratur anvendes GT.
Det er ikke en fælde men en kendt måleenhed der anvendes inden
for den maritime verden.

Har du hus mod privat fællesvej og vejen skal laves, hvordan
fordeles udgifterne så ned langs vejen.
Det kan være facadelængderne, nettoarealet af den enkelte grund,
husets størrelse, antal beboere.
Der har gennem tiden været afsagt mange kendelser baseret på
forskellige grundlag og sådan er det også med både.

Betaler du havneafgift efter vandarealet mellem pæle og bro,
eller efter bådens længde, eller bredde. Eller bruger du målet
for længden efter bilbrevets angivelser når du betaler
havenafgift. Husker du at regne bovspryddet med o.s.v, o.s.v.

Vores samfundsorden har mange facetter.

Mvh/Harding

Flemming <fnifjern@os.dk> skrev:
>Jeg har lige set at min
>ansvarsforsikring i Trekroner (Via
>tursejlerforeningen) kun dækker op til 20 BRT.
>Hvor stor er en sådan sejlbåd? Er en
>37 fods sejlbåd over/under?
>Jeg synes at det er en underlig måde
>at lokke folk i en fælde! Hvorfor ikke
>bare angive en totallængde eller en vægt!
>/Flemming



Flemming (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 14-01-08 15:10

Hej Harding
Ja du har ret. Ved nærmere eftertanke kan jeg også godt se at 20BRT er et
meget stort skib. Et skib hvor der nok også kræves duelighedsbevis hos
føreren.
MvH
Flemming


"Harding E. Larsen (slet IYKPP)" <harding@IYKPPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12003164400.361983845566527@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Så vidt jeg husker er det et rummål:
> 1 registerton = 100 kubikfod = 2,83 kubikmeter
> Det beregnes som længden målt indvendigt på stævnen til
> indvendigt på hækken x indvendig bredden x 2,83.
> Herfra trækkes toiletrum og halvdelen af motorrummet volumen, så
> vidt jeg husker. Brt. omfatter alle skibets lukkede rum med
> undtagelse af bl.a. dobbeltbundtanke og casinger.
> Ja, det kan godt virke lidt underligt for en lystsejler hvorfor
> det er en så kryptisk værdi der ligger til grund; men målet
> bruges til mange forskellige værdiansættelser, for lasteskibe.
> Det vil nok for andre være lige så underligt at en stor superlet
> sejlbåd skulle koste mindre i forsikring end en gammel tuk-tuk.
> En lystbåd er defineret som et lastfartøj, der ikke
> anvendes erhvervsmæssigt, derfor anvendes BRT som et mål. I den
> nyere litteratur anvendes GT.
> Det er ikke en fælde men en kendt måleenhed der anvendes inden
> for den maritime verden.
>
> Har du hus mod privat fællesvej og vejen skal laves, hvordan
> fordeles udgifterne så ned langs vejen.
> Det kan være facadelængderne, nettoarealet af den enkelte grund,
> husets størrelse, antal beboere.
> Der har gennem tiden været afsagt mange kendelser baseret på
> forskellige grundlag og sådan er det også med både.
>
> Betaler du havneafgift efter vandarealet mellem pæle og bro,
> eller efter bådens længde, eller bredde. Eller bruger du målet
> for længden efter bilbrevets angivelser når du betaler
> havenafgift. Husker du at regne bovspryddet med o.s.v, o.s.v.
>
> Vores samfundsorden har mange facetter.
>
> Mvh/Harding
>
> Flemming <fnifjern@os.dk> skrev:
>>Jeg har lige set at min
>>ansvarsforsikring i Trekroner (Via
>>tursejlerforeningen) kun dækker op til 20 BRT.
>>Hvor stor er en sådan sejlbåd? Er en
>>37 fods sejlbåd over/under?
>>Jeg synes at det er en underlig måde
>>at lokke folk i en fælde! Hvorfor ikke
>>bare angive en totallængde eller en vægt!
>>/Flemming
>
>



Harding E. Larsen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-01-08 16:06

Hej Flemming,
Jeg finder lige den helt korrekte formel i aften og lægger den
ind her i strengen.
Min B-31 sejlbåd måler 8,52 BRT.
Da det er et rummål skal der såmænd ikke ret meget mere til i
længde og bredde for at passere 20 BTR.
Over 20 BTR er det ikke nok med duelighedsbevis som skibsfører
her skulle man tidligere have Yachtskipperbevis af 3. grad.
Disse regler er nu ændret til at gælde for skibe over 15 meter.
Se mere om uddannelserne her:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp

Mvh/Harding


Flemming <fnifjern@os.dk> skrev:
>Hej Harding
>Ja du har ret. Ved nærmere eftertanke
>kan jeg også godt se at 20BRT er et
>meget stort skib. Et skib hvor der nok
>også kræves duelighedsbevis hos
>føreren.
>MvH
>Flemming
>
>
>"Harding E. Larsen (slet IYKPP)"
><harding@IYKPPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12003164400.361983845566527@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Flemming,
>>
>> Så vidt jeg husker er det et rummål:
>> 1 registerton = 100 kubikfod = 2,83 kubikmeter
>> Det beregnes som længden målt
>>indvendigt på stævnen til
>> indvendigt på hækken x indvendig
>>bredden x 2,83.
>> Herfra trækkes toiletrum og
>>halvdelen af motorrummet volumen, så
>> vidt jeg husker. Brt. omfatter alle
>>skibets lukkede rum med
>> undtagelse af bl.a. dobbeltbundtanke og casinger.
>> Ja, det kan godt virke lidt
>>underligt for en lystsejler hvorfor
>> det er en så kryptisk værdi der
>>ligger til grund; men målet
>> bruges til mange forskellige
>>værdiansættelser, for lasteskibe.
>> Det vil nok for andre være lige så
>>underligt at en stor superlet
>> sejlbåd skulle koste mindre i
>>forsikring end en gammel tuk-tuk.
>> En lystbåd er defineret som et
>>lastfartøj, der ikke
>> anvendes erhvervsmæssigt, derfor
>>anvendes BRT som et mål. I den
>> nyere litteratur anvendes GT.
>> Det er ikke en fælde men en kendt
>>måleenhed der anvendes inden
>> for den maritime verden.
>>
>> Har du hus mod privat fællesvej og
>>vejen skal laves, hvordan
>> fordeles udgifterne så ned langs vejen.
>> Det kan være facadelængderne,
>>nettoarealet af den enkelte grund,
>> husets størrelse, antal beboere.
>> Der har gennem tiden været afsagt
>>mange kendelser baseret på
>> forskellige grundlag og sådan er det
>>også med både.
>>
>> Betaler du havneafgift efter
>>vandarealet mellem pæle og bro,
>> eller efter bådens længde, eller
>>bredde. Eller bruger du målet
>> for længden efter bilbrevets
>>angivelser når du betaler
>> havenafgift. Husker du at regne
>>bovspryddet med o.s.v, o.s.v.
>>
>> Vores samfundsorden har mange facetter.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Flemming <fnifjern@os.dk> skrev:
>>>Jeg har lige set at min
>>>ansvarsforsikring i Trekroner (Via
>>>tursejlerforeningen) kun dækker op til 20 BRT.
>>>Hvor stor er en sådan sejlbåd? Er en
>>>37 fods sejlbåd over/under?
>>>Jeg synes at det er en underlig måde
>>>at lokke folk i en fælde! Hvorfor ikke
>>>bare angive en totallængde eller en vægt!
>>>/Flemming
>>
>>

--
Harding E. Larsen


Harding E. Larsen (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-01-08 18:02

Hej Flemming,

Her er beskrivelsen af målemetoderne:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=64275

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@76LSHlarsen.tdcadsl.dk> (slet 76LSH)
skrev:
>Hej Flemming,
>Jeg finder lige den helt korrekte formel i aften og lægger den
>ind her i strengen.
>Min B-31 sejlbåd måler 8,52 BRT.
>Da det er et rummål skal der såmænd ikke ret meget mere til i
>længde og bredde for at passere 20 BTR.
>Over 20 BTR er det ikke nok med duelighedsbevis som skibsfører
>her skulle man tidligere have Yachtskipperbevis af 3. grad.
>Disse regler er nu ændret til at gælde for skibe over 15 meter.
>Se mere om uddannelserne her:
>http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw804.asp
>
>Mvh/Harding


Ukendt (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-01-08 19:56

Levn fra gamle dage, hvor også kravet til uddannelse skilte ved 20 BRT
(eller GT, som det retteligt hedder). Over 20 GT skal der
yachtskippereksamen til at sejle og der er en del andre regler der også
træder i kraft.

Det er nok det som forsikringsselskabet har brugt som vejledende grænse
mellem alm. lystfartøjer og dem der er lidt ud over det sædvanlige.

Tommelfinderreglen dengang var at skiber under 45-50 fod er under 20 GT. Nu
er reglen lavet om til 15 meter og det er jo også lige deromkring.

Så for 37 fod: No problem.

Bjarke


"Flemming" <fnifjern@os.dk> wrote in message
news:478b4d29$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har lige set at min ansvarsforsikring i Trekroner (Via
> tursejlerforeningen) kun dækker op til 20 BRT.
> Hvor stor er en sådan sejlbåd? Er en 37 fods sejlbåd over/under?
> Jeg synes at det er en underlig måde at lokke folk i en fælde! Hvorfor
> ikke bare angive en totallængde eller en vægt!
> /Flemming
>


Ivar Holm (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Ivar Holm


Dato : 15-01-08 17:35

Måling af skibe er ingen enkelt sag. Det er overraskende, at Retsinformation
kan fremvise en bekendtgørelse fra 1954, som afdøde Jens Otto Krag har
skrevet under som handelsminister. Man skal nok hæfte sig ved, at
bekendtgørelsen omtaler "ringe størrelse", "ikke gennemgående dæk" og "åbent
fartøj". Joller kan åbenbart stadig måles i BRT - eller også har man blot
glemt at slette bekendtgørelsen ?

Man måler i dag efter "1969-konventionen". Internationale mekanismer
arbejder langsomt, og først pr. 18. juli 1982 blev konventionen anvendt i
Danmark. Fra denne dag er alle nybyggede skibe målt i BT (Bruttotonnage) og
NT (Nettotonnage). 12 år senere (18. juli 1994) var systemet fuldt indført,
d.v.s. at alle målepligtige skibe var målt i BT og NT. Disse tonnager er
ubenævnte tal og bygger på en opmåling på skibenes tegninger suppleret med
enkelte kontrolmål i skibet. For at de "nye" tonnager ikke skal udskille sig
for meget fra de "gamle", anvender man en omregningsfaktor fra konventionens
Annex 1.

Fritidsfartøjer over 20 BT er målepligtige. Dog kan man søge om at få mindre
fartøjer målt. Dette er påkrævet, hvis båden skal optages i Skibsregisteret
f.eks. ved optagelse af lån.

Ovenstående er den MEGET korte version. Yderlige oplysninger kan søges, i "Sømandskab"
af Leif Rosendahl side 28 i 1989 udgaven, "Søret for Navigations- og
Skipperskoler" side 12 i 1986 udgaven eller i lignende litteratur.

Det har næppe megen relevans, at tale om BRT og NRT i 2008, da denne enhed
og målemetode måske har sin oprindelse helt tilbage i Samuel Plimsolls tid.
Det tog 23 år at få "1969-konventionen" implementeret i Danmark, så den
holder nok yderligere et par dage.



Ivar Holm



Harding E. Larsen (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 15-01-08 18:09

Tjaa.. sådan er det med dokumentation, det er dateret og dermed
tidsfæstet.
Uanset om der gives anvisninger i salige J.O. bekendtgørelse så
er matematikken dog den samme.
M.h.t. Leif Rosendahls bog så findes den i en nyere udgave fra
1995 og siderne 26 til 33 omhandler dybgangsberegninger. Tonnage
og Mål starter på side 22 og BRT og NRT bliver spagfærdigt
berørt på side 23.
Desværre jo, BRT og NRT er stadig relevante størrelser, når
forsikringsselskaberne refererer til dem uanset hvor forældede
de så end måtte forekomme at være.

Mvh/Harding

Ivar Holm <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev:
>Måling af skibe er ingen enkelt sag. Det er
>overraskende, at Retsinformation
>kan fremvise en bekendtgørelse fra 1954,
>som afdøde Jens Otto Krag har
>skrevet under som handelsminister. Man skal
>nok hæfte sig ved, at
>bekendtgørelsen omtaler "ringe størrelse",
>"ikke gennemgående dæk" og "åbent
>fartøj". Joller kan åbenbart stadig måles i
>BRT - eller også har man blot
>glemt at slette bekendtgørelsen ?
>
>Man måler i dag efter "1969-konventionen".
>Internationale mekanismer
>arbejder langsomt, og først pr. 18. juli
>1982 blev konventionen anvendt i
>Danmark. Fra denne dag er alle nybyggede
>skibe målt i BT (Bruttotonnage) og
>NT (Nettotonnage). 12 år senere (18. juli
>1994) var systemet fuldt indført,
>d.v.s. at alle målepligtige skibe var målt
>i BT og NT. Disse tonnager er
>ubenævnte tal og bygger på en opmåling på
>skibenes tegninger suppleret med
>enkelte kontrolmål i skibet. For at de
>"nye" tonnager ikke skal udskille sig
>for meget fra de "gamle", anvender man en
>omregningsfaktor fra konventionens
>Annex 1.
>
>Fritidsfartøjer over 20 BT er målepligtige.
>Dog kan man søge om at få mindre
>fartøjer målt. Dette er påkrævet, hvis
>båden skal optages i Skibsregisteret
>f.eks. ved optagelse af lån.
>
>Ovenstående er den MEGET korte version.
>Yderlige oplysninger kan søges, i "Sømandskab"
>af Leif Rosendahl side 28 i 1989 udgaven,
>"Søret for Navigations- og
>Skipperskoler" side 12 i 1986 udgaven eller
>i lignende litteratur.
>
>Det har næppe megen relevans, at tale om
>BRT og NRT i 2008, da denne enhed
>og målemetode måske har sin oprindelse helt
>tilbage i Samuel Plimsolls tid.
>Det tog 23 år at få "1969-konventionen"
>implementeret i Danmark, så den
>holder nok yderligere et par dage.
>
>
>
>Ivar Holm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste