Afvanding af garagetag
Fra : Jon

Dato : 15-01-08 20:58

Vi skal have bygget ny garage med sadeltag på ca 40 kvm ialt.

Er det tilladt at lade vandet fra den ene side af taget løbe ud og vande
hækken i en siveslange ?
Problemet er at faskine / nedløbsrør sidder på den anden side af garagen.

Mvh.
Jon

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-01-08 21:25

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hækken i en siveslange ?
> Problemet er at faskine / nedløbsrør sidder på den anden side af garagen.

Det er fuldt tilladt, men du skal være sikker på at din siveslange kan
afvande taget. Her skal du regne med en gennemsnit tilstrømning på små 17
l/min med et tryk på 3 mVS, hvilket er omkring 10 gange mindre end trykket i
en vandhane.
Kan den ikke afvande den mængde, eller kommer der en kraftig byge, så vil
vandet stå ovenud af din tagrende (med mindre altså du laver et nødoverløb).

Men hvorfor er det et problem at faskinen sidder på den anden side af
garagen? Kan du ikke føre nedløbet rundt om garagen og koble på?

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Jon

Dato : 15-01-08 22:05

"Keld Nygaard" <keld@mitefternavn.eu> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor er det et problem at faskinen sidder på den anden side af
> garagen? Kan du ikke føre nedløbet rundt om garagen og koble på?
>
> --
Så der kommer til at sidde en tagrende tværs over front eller endevæg ?
eller hvordan ?

Mvh.
Jon

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-01-08 23:07

> Så der kommer til at sidde en tagrende tværs over front eller endevæg ?
> eller hvordan ?
>
> Mvh.
> Jon

Jeg ville nok gøre det ved at lave et nedløbsrør på begge sider af huset, og
så lave et (næsten) vandret rør under jorden.
Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Jon

Dato : 16-01-08 17:15

> Jeg ville nok gøre det ved at lave et nedløbsrør på begge sider af huset,
og
> så lave et (næsten) vandret rør under jorden.
> --
Garagen er bygget på et eksisterende fundament og det var for at undgå at
grave indkørslen / fliser op jeg ville høre om jeg kunne lade vandet sive
ud i hækken.
Nu er der sat et nedløbsrør på så er de siveslanger man kan købe gode nok ?

MVH.
Jon

Fra : Ivan

Dato : 19-01-08 11:18

"Jon" <jon@ikkemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hækken i en siveslange ?
> Problemet er at faskine / nedløbsrør sidder på den anden side af garagen.

Ikke hvis hækken står i skæl, så skal den 5 m fra dette.
Inden vand fra tag løber til siveslanger skal det passere et sandfang og et
vandlukke(vandlås).