Rensning af batterikontakter
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-01-08 16:57

De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de
er blevet irrede?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Rosendal

Dato : 15-01-08 17:43

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
> batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de er
> [...]

Ståluld eller fint sandpapir.

Fra : Max

Dato : 16-01-08 08:56

Hej Rosendal

> Ståluld eller fint sandpapir.

Ståluld og elektroniske apparater er en dårlig kombination,
brug en af plast istedet.

--
Mvh Max

Fra : fjelsing

Dato : 16-01-08 13:49

Diverse forslag med ståluld og eddikesyre kan ikke anbefales.
Ståluld kan efterlade små og næsten usynlige tråde som kan give
kortslutninger, især i moderne mikroelektronik. Eddikesyre er BANDLYST i
elektronik - der er stor risiko for korrosion.

Anskaf en "glasbørste". Den ligner den gode gammeldags arkitektblyant hvor
blyet kunne trykkes frem efterhånden som det blev slidt. I glasbørsten
sidder der en masse fine glastråde som er fremragende til rense irrede
kontakter med. Og glasset give med garanti ikke kortslutninger eller
korrosion.
En glasbørste kan købes i en elektronikbutik.

Jørgen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-01-08 15:40

fjelsing wrote:

> [...]
> rense irrede kontakter med. Og glasset give med garanti ikke
> kortslutninger eller korrosion.
> En glasbørste kan købes i en elektronikbutik.

til gengæld skal man ikke tænke på OVERHOVEDET at røre ved glasbørsten med
fingrerne eller andre legmesdele... medmindre man gerne vil have
glas-stykker til at arbejde sig ind i huden... når det så er sagt vil jeg
også uden videre anbefale en sådan børste...

Rasmus

Fra : Tove Rasmussen

Dato : 15-01-08 17:59

> [...]
> De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
> batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de er

Hej
F.eks. med sådan en : http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=2976

Fra : Armand

Dato : 15-01-08 18:35

Jørgen Grandt skrev:
> De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
> batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de
> er blevet irrede?

Blækviskelæder (á den grynede type)!

--
Armand.

Fra : uh

Dato : 15-01-08 18:56

> [...]
> De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
> batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de er

Jeg plejer at bruge en lille kniv og skraber lidt på metallet til fladen der
skal have kontakt er nogenlunde blank, fri for ir.....
Måske er det mere skånsomt med ståluld. Hvorvidt der er kemi, som gør det
mere skånsomt skal jeg ikke kunne sige, men de almindelige billige
cykellygter og den slags har hidtil kunnet tåle min behandling.

mvh uh

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-01-08 08:47

Jørgen Grandt wrote:
> De små metaldimser som sidder i batteridrevne apparater, og som
> batterierne skal have kontakt +/- med, hvad renser man dem med, når de
> er blevet irrede?

Jeg har set på comp.hardware.lego.robotics at fortyndet eddike skulle virke.

www.stornotime.dk <- Minder Jeg var ansat på Storno (Artillerivej) som
softwareingeniør fra '84 til '85.

Ebbe

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-01-08 12:11

Ebbe Kristensen skrev bl.a.:

> www.stornotime.dk <- Minder Jeg var ansat på Storno (Artillerivej)
> som softwareingeniør fra '84 til '85.

Så har du selvfølgelig en bunke billeder derfra som jeg må låne, ikke?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-01-08 14:16

Jørgen Grandt wrote:

> Så har du selvfølgelig en bunke billeder derfra som jeg må låne, ikke?

Desværre. Jeg har aldrig været den store fotograf - og slet ikke dengang for
da ejede jeg ikke et kamera :-/

Ebbe