Er et rør med diameter på Ø48,5mm det samm~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-08 07:14

Hej NG.
Et lille hurtigt et:
Er et rør med diameter på Ø48,5mm det samme som et 2" (2 tommer) rør ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Støt Justitsministerens forslag om 7 dages fængsel hvis man tages

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-01-08 15:22

Christian B. Andresen wrote:

> Hej NG.
> Et lille hurtigt et:
> Er et rør med diameter på Ø48,5mm det samme som et 2" (2 tommer) rør ?

Google kan omregne sådan noget for dig
http://www.google.com/search?q=48.5+mm+in+inches

Hvis det ikke ligefrem er en rumfærge du bygger vil jeg mene det er tæt nok
på. Hvad er det for et rør?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-08 15:40

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
> Et lille hurtigt et:
> Er et rør med diameter på Ø48,5mm det samme som et 2" (2 tommer) rør ?

Jeg går ud fra at du mener almindelige sorte/galvaniserede rød ?

Nej - det er 1 1/2"

Det er noget med et eller andet gammelt 1½" standard rør - det målte 1½"
indvendig - så udvendig passer dit mål meget godt.

I vore dage findes rørene i flere kvaliteter/godstykkelser, så den
indvendige diameter er ikke 1½" - men af hensyn til gevindet, så er den
udvendige diameter fast.

Jan

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-08 07:46

On Jan 15, 3:21 pm, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> Google kan omregne sådan noget for dighttp://www.google.com/search?q=48.5+mm+in+inches
>
> Hvis det ikke ligefrem er en rumfærge du bygger vil jeg mene det er tæt nok
> på. Hvad er det for et rør?

Alm sort vandrør.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-08 07:47

On Jan 15, 3:40 pm, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> Jeg går ud fra at du mener almindelige sorte/galvaniserede rød ?

Ja.

> Nej - det er 1 1/2"

Hvordan kan du udregne det ?
Eller ved du det bare

> [...]
>
> I vore dage findes rørene i flere kvaliteter/godstykkelser, så den
> indvendige diameter er ikke 1½" - men af hensyn til gevindet, så er den

Mange tak, rart at vide inden man går ud og køber 6 m

Fra : Max

Dato : 15-01-08 16:12

Hej Christian

> Hvordan kan du udregne det ?

Med vandrør regner man med lysningen, og ved 1,5" er det jo
38,1 mm så med ca. 5 mm godstykkelse ender man på dit mål.
Det sjove er så at når man bruger kobber og plastrør til VVS, ja
så opgiver man udvendig diameter.

--
Mvh Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-08 16:44

Christian B. Andresen wrote:
> Hvordan kan du udregne det ?
> Eller ved du det bare

Det sidste

Men Max har givet en udemærket løsning.

En tomme er 25,4 mm - de 1½" er indvendig mål - så er det bare at regne
og lægge 2 gange ca. 5 mm godstykkelse til - så har man det udvendige
mål.

Jan

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-01-08 18:12

Jan Vestergaard wrote:

> En tomme er 25,4 mm - de 1½" er indvendig mål - så er det bare at
> regne og lægge 2 gange ca. 5 mm godstykkelse til - så har man det
> udvendige mål.

Det passer så heller ikke helt fordi stålrør fås med mange godstykkelser
og samme udv. diameter. Der findes tabeller over standardrørdimensioner.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Armand

Dato : 15-01-08 18:33

Erik Olsen DK skrev:

> Det passer så heller ikke helt fordi stålrør fås med mange godstykkelser
> og samme udv. diameter. Der findes tabeller over standardrørdimensioner.

Jup!

F.eks:
http://www.wuerth.dk/web/media/pdf/kataloger_og_brochurer/Gevindtabel.pdf
(første hit på "gevindtabel"!)
Aktuelle del er: "RØRGEVIND-WHITWORTH - 55°", hvoraf det er at læse at
et 1½" rør er 47,8mm udv. og er 2" er 59,6mm. Måske at det målte rør er
galvaniseret, siden din opgivelse er markant større?!

--
Armand.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-08 14:07

Erik Olsen DK wrote:
> Det passer så heller ikke helt fordi stålrør fås med mange
> godstykkelser og samme udv. diameter.

Ja - det skrev jeg også i det første svar

> Der findes tabeller over
> standardrørdimensioner.

Det kunne jeg så ikke lige finde på nettet, da jeg skrev indlægget...

Jan

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-01-08 21:29

Jan Vestergaard wrote:

> Det kunne jeg så ikke lige finde på nettet, da jeg skrev indlægget...

Jeg skrev heller ikke noget om internet. Jeg har flere bøger med den
slags tabeller, samt kataloger og lagerlister fra div leverandører.

Men hvis vi tager det omtalte 1½" rør som i øvrigt i nutidig sprogbrug
hedder DN40, så kan jeg bl. a. finde flg. dimensioner:

48,3 x 2,6
48,3 x 2,9 (let gevindrør ISO 65)
48,3 x 3,2
48,3 x 3,25 (middelsvært gevindrør ISO 65)
48,3 x 4,0
48,3 x 4,05 (svært gevindrør ISO 65)
48,3 x 5,0
48,3 x 6,3
48,3 x 7,1
48,3 x 8,0
48,3 x 10,0
48,3 x 12,5

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-08 01:48

On Jan 15, 6:32 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> et 1½" rør er 47,8mm udv. og er 2" er 59,6mm. Måske at det målte rør er
> galvaniseret, siden din opgivelse er markant større?!

Det er det ikke, men det er et blæserør til mit stokerfyr, så der er
måske lidt slagger/sod og derfor målte jeg lidt for meget.