kalkning af græs
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 14:50

Hej,

Er det nu man skal kalke græsset ?

vh
Flemming

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-01-08 15:30

> Er det nu man skal kalke græsset ?

Ja. Men jeg plejer nu at vente til der kommer noget sne, så det ikke er så
grimt at se på.

Mvh Maria

Fra : Jørgen E.

Dato : 16-01-08 00:10

> Ja. Men jeg plejer nu at vente til der kommer noget sne, så det ikke er så grimt at se
> på.

Jeg vil nok mene det er i god tid - det bliver godt udvasket i øjeblikket.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-08 01:16

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev

> Jeg vil nok mene det er i god tid - det bliver godt udvasket i øjeblikket.

Kalk er ikke et her og nu middel, det virker over en årrække.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-01-08 16:25

On Sun, 13 Jan 2008 14:49:55 +0100, "Flemming" <f> wrote:

>Er det nu man skal kalke græsset ?

Kun hvis det trænger.
Men det er ofte noget man gør om vinteren.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 13-01-08 17:34

> Kun hvis det trænger.
> Men det er ofte noget man gør om vinteren.

Hvad gør kalk godt for ?

Jan
Nybagt haveejer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-01-08 18:37

On Sun, 13 Jan 2008 17:34:26 +0100, "Jan Pedersen"
<spas@kirketerpsvej.dk> wrote:

>Hvad gør kalk godt for ?

Jeg er ikke helt inde i det, men i hvert fald påvirker kalk pH-værdien i
jorden, altså surheden. Nogle planter trives bedst på jord med lav pH,
andre vil gerne have højere pH. Har jorden forkert pH-værdi vil
planterne mistrives. Om græs har behov for høj eller lav, er jeg ikke
engang sikker på.

Men, i gamle dage var det helt normalt at sprede kalk om vinteren. Men
for at vide om jorden mangler kalk må man have den analyseret. Det
skader ikke at give græs kalk hvert år, men hvis der ikke er behov for
det, er det jo spild af både arbejde og penge.

Derfor er det altid godt lige at spørge 'hvorfor vil du give kalk?'
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 21:00

Hej, jeg har hørt at klar er godt mod ukrudt i græsset. Vi har meget ukrudt
i græsset, og vi har aldrig prøvet at give kalk til græsset, der blev anlagt
i 2004. Derfor skal det prøves nu.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-01-08 23:24

> Hej, jeg har hørt at klar er godt mod ukrudt i græsset. Vi har meget
> ukrudt i græsset, og vi har aldrig prøvet at give kalk til græsset, der
> blev anlagt i 2004. Derfor skal det prøves nu.

Gødning er meget bedre. Så gror både græs og ukrudt, så man kan komme til at
slå det ofte nok. Dermed tager det en stor del af ukrudtet, men efterlader
de gule rædsler (mælkebøtterne). Dem må man så tage med Toxan plænerens.

Mvh Maria