Langsom lavalampe ?
Fra : Mads

Dato : 13-01-08 13:06

Hej

Hvor lang tid er det normalt at en lavalampe skal stå tændt før der
kommer gang i "lavaen" ?

Ja, måske et tåbeligt spørgsmål, men der er vel andre herinde der har
en lavalampe stående. Jeg har jo ikke en anden lampe at sammenligne
med, men jeg forærede en til knægten og jo, den virker jo også fint
nok, men den skal stå tændt i ca. 4 timer inden de første kulørte
klatter stiger til vejrs. Selvfølgelig skal den varmes op og det
kulørte stads skal smelte før den virker, men alligevel, 4 timer ?

Er det virkeligt normen eller har jeg været ekstremt uheldig med
den lampe? Lampen er forøvrigt monteret med en 40 Watt
pære sådan som der står på den. ( har overvejet at prøve med
en 60 Watt istedet )

mvh Mads

Fra : Holst

Dato : 13-01-08 13:33

Mads wrote:

> [...]
> klatter stiger til vejrs. Selvfølgelig skal den varmes op og det
> kulørte stads skal smelte før den virker, men alligevel, 4 timer ?

Ja, fire timer er voldsomt. De fleste, jeg har set, er vel i gang i
løbet af en halv times tid.

> Er det virkeligt normen eller har jeg været ekstremt uheldig med
> den lampe? Lampen er forøvrigt monteret med en 40 Watt
> pære sådan som der står på den. ( har overvejet at prøve med
> en 60 Watt istedet )

Er det en korrekt type pærer, du har anvendt?

Fra : Mads

Dato : 13-01-08 14:02

On Sun, 13 Jan 2008 13:33:24 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Er det en korrekt type pærer, du har anvendt?

Pæren sad i lampen da jeg købte den, en klar 40 W pære
og da der står på lampen, Max 40 W er jeg betænkelig ved
at sætte en stærkere pære i den. Det dur jo heller ikke at
den bliver for varm.

mvh Mads

Fra : Søren

Dato : 13-01-08 18:37

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den lampe? Lampen er forøvrigt monteret med en 40 Watt
> pære sådan som der står på den. ( har overvejet at prøve med

Står den i koldt vindue?
Er der træk ved lampen?

Søren

Fra : Mads

Dato : 13-01-08 20:35

On Sun, 13 Jan 2008 18:37:16 +0100, "Søren" <leaveme@alone.dk> wrote:

>Står den i koldt vindue?
>Er der træk ved lampen?

Nej, tværtimod. Den står på et bord, så langt fra døre og vinduer
som overhovedet muligt og temperaturen i stuen er 21 - 22 grader.

Jeg har forøvrigt lige prøvet at skifte den originale glasklare pære
ud med en almindelig hvid 40 W pære, men nu tager det bare
lidt over 5 timer inden den kommer igang.

mvh Mads

Fra : Ivar

Dato : 13-01-08 20:40

Mads skrev:

> Jeg har forøvrigt lige prøvet at skifte den originale glasklare pære
> ud med en almindelig hvid 40 W pære

Var den originale ikke en spot-pærer, altså en med metalfilm i bunden
som reflektor, så den kun lyser opad?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Mads

Dato : 13-01-08 22:02

On Sun, 13 Jan 2008 20:40:03 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Var den originale ikke en spot-pærer, altså en med metalfilm i bunden
>som reflektor, så den kun lyser opad?

Nope. Den ligner en standard pære, altså den gamle
pæreformede type, men helt glasklar. Den sad i lampen
da jeg købte den. Mærkaten inde i lampen siger bare 40W

mvh Mads

Fra : PDA

Dato : 14-01-08 09:41

> Nope. Den ligner en standard pære, altså den gamle
> pæreformede type, men helt glasklar. Den sad i lampen
> da jeg købte den. Mærkaten inde i lampen siger bare 40W
>
> mvh Mads

- har en lignende med spotpære. Den varmer meget mere, da al energien går
"opad". Prøv...

Vh

PDA

Fra : Ivar

Dato : 13-01-08 19:43

Mads skrev:

> Hvor lang tid er det normalt at en lavalampe skal stå tændt før der
> kommer gang i "lavaen" ?

Min søn har en af denne type:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8215&Grp=54&n=30100
Den er med 40W pære, desuden har han en mindre med 25W pære.
Begge er cirka en halv time om at komme i gang.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Mads

Dato : 13-01-08 20:38

On Sun, 13 Jan 2008 19:43:09 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Min søn har en af denne type:
>http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8215&Grp=54&n=30100
>Den er med 40W pære, desuden har han en mindre med 25W pære.
>Begge er cirka en halv time om at komme i gang.

OK, ja den jeg har købt er lige så stor, altså ca 50 cm høj, men
knap så raket-agtig at se på. Og så kostede den næsten det
tredobbelte.

Måske jeg skal en tur i det lokale Harald Nyborg.

mvh Mads

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-08 20:50

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message
> [...]
> den lampe? Lampen er forøvrigt monteret med en 40 Watt
> pære sådan som der står på den. ( har overvejet at prøve med

Har en der ligner nedenstående lidt, og den blev leveret med 60w pære.

http://www.timeless-design.org/catalog/images/astrobabygelbrot2.jpg

den skal vel stå en ½ time inden der kommer gang i løjerne..

Bjarne K.

Fra : Mads

Dato : 13-01-08 22:04

On Sun, 13 Jan 2008 20:49:31 +0100, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:

>Har en der ligner nedenstående lidt, og den blev leveret med 60w pære.
>
>http://www.timeless-design.org/catalog/images/astrobabygelbrot2.jpg
>
>den skal vel stå en ½ time inden der kommer gang i løjerne..

Den ligner den lampe meget, bare med en mere kompakt fod.

Men der står "40 W" på mærkaten i lampen

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-08 10:58

Hej Mads.
Vi har en i stil med den du beskriver.
Facon som en raket med alufod.
Det tager ca 15-20 min inden den lører.
Der sidder en klar 40W pærer i.
Dens pærer sprang og jeg skiftede den med en almindelig mat 40W.
Lampen virker lige godt om det var en klar eller mat pærer.

Jeg vil gætte på at der er noget galt med "stoffet" i jeres lampe, byt den.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Ivar

Dato : 14-01-08 18:22

Ole "Toggal" Juhl skrev:

> Jeg vil gætte på at der er noget galt med "stoffet" i jeres lampe,

Det tror jeg også.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Mads

Dato : 14-01-08 21:09

On Mon, 14 Jan 2008 10:57:40 +0100, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:

>Jeg vil gætte på at der er noget galt med "stoffet" i jeres lampe, byt den.

Det er desværre ikke muligt da det er længe siden jeg købte den.
Jeg havde bare ikke set den i funktion før her for nylig, hvor jeg
kom til at undre mig over at det tog så lang tid. Knægten siger at
det altid har taget omkring 4 timer før der kom gang i den.

mvh Mads

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-01-08 19:11

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> Den ligner den lampe meget, bare med en mere kompakt fod.
>
> Men der står "40 W" på mærkaten i lampen

Er det en almindelig frosted 40W pære du har sat i?

Jeg har en magen til, der kunne blive varm nok på den medfølgende
klare pære. Men da den sprang, og jeg satte en almindelig pære i,
skete der ikke en pind. SÃ¥ jeg tror du skal ud at finde dig en total
klar pære, før du får gang i konvektionen igen.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Ivar

Dato : 14-01-08 19:45

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Men da den sprang, og jeg satte en almindelig pære i,
> skete der ikke en pind.

Så har det nok været en 25W pære. Det er ikke lyset, men varmen
der giver "liv" i en lavalampe. Varmemængden fra en 40W er 40W
ligegyldigt om den er klar eller mat. Der er en lille forskel
mellem pærer med og uden reflektor, men det er ligegyldigt om den
er mat eller ej.

Ivar Magnusson

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-01-08 20:51

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
> ligegyldigt om den er klar eller mat. Der er en lille forskel
> mellem pærer med og uden reflektor, men det er ligegyldigt om den

Nej, det var en 40W pære jeg satte i. Men jeg mente nøjagtig det
samme om du gør ovenfor, indtil jeg så forskellen. Jeg ved ikke om det
har noget at gøre med at en standard 40W mat pære rent faktisk kun
rækker til 38W.

Fra : Mads

Dato : 14-01-08 21:05

On Mon, 14 Jan 2008 19:10:52 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> [...]
>skete der ikke en pind. Så jeg tror du skal ud at finde dig en total
>klar pære, før du får gang i konvektionen igen.

Du har nok ikke læst mine indlæg helt igennem

Hidtil har lampen kørt med den originale klare 40W pære
og jeg satte kun en frosted 40W i for at prøve om det
gjorde en forskel. Det gjorde det, men til den forkerte
side, for nu tog det 5 timer før der var gang i lampen.
Jeg har derfor sat den originale klare pære tilbage i
lampen og det tager igen "kun" 4 timer før den kører.

Jeg vil prøve om en reflektor pære er bedre, men jeg
har ikke sådan en liggende, så det bliver tidligst imorgen.

mvh Mads

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-01-08 21:47

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> Du har nok ikke læst mine indlæg helt igennem

Nej, det er evident.

/me kravler ned under en sten.

Fra : Mads

Dato : 14-01-08 22:12

On Mon, 14 Jan 2008 21:47:11 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

>/me kravler ned under en sten.

Det må være koldt her om vinteren.
Kom du hellere op i varmen igen.