Hvordan kan man nemmest skære trapezplader~
Fra : KimH

Dato : 12-01-08 12:50

Jeg ved ikke om denne gruppe er den rigtige til mit spørgsmål , men på mit
arbejde skal vi have skåret mange trapezplader til , og ville så høre om
nogen har kendskab til en maskine , som kan skære dem til i smig , både
diagonalt gennem bølgerne og vinkelret på i smig ?
Det er 2 mm stålplader hvor højden på pladen er 85 mm mellem top og bund på
plader , hvis vi ikke kan finde noget til dette , må vi stå med en stor
vinkelsliber og skære igennem = (svært og temmelig ubehagelig arbejde)
Det er plader som skal sættes ind i en stål konstruktion med mange skæve
vinkler og smig.

Mvh. KimH

Fra : Martin Bak

Dato : 12-01-08 12:59

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinkelsliber og skære igennem = (svært og temmelig ubehagelig arbejde)
> Det er plader som skal sættes ind i en stål konstruktion med mange skæve

85mm? -Det var meget. I må IKKE bruge vinkelsliber. Det vil udvikle varme og
ødelægge pladens overfladebehandling og rustbeskyttelse.
Jeg har tit skåret trapezplader med stiksav med metalklinge, det går
nogenlunde, men er meget larmende og lidt tidskrævende.
Man kan bruge en rundsav med en specialklinge. Det vil nok være det bedste
for Jer.
Fra http://www.plastmo.dk/forms/download.aspx?filepath=/upload/staaltage.pdf

Afkortning
Tilskæring af ståltegl og stålplader

kan gøres med pladesaks, stiksav

med klinge til metal, rundsav med

max. 2400 omdr./min. og specialklinge

(speedycut) eller nedstryger.

Brug aldrig vinkelsliber eller andet hurtigtgående

værktøj. Det vil opvarme

stålpladen for meget og ødelægge

galvaniseringen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : KimH

Dato : 12-01-08 14:46

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> max. 2400 omdr./min. og specialklinge
>
> (speedycut) eller nedstryger.
>
> Brug aldrig vinkelsliber eller andet hurtigtgående

Jeg vil lige sige, at det er 2mm. ubehandlede stålplader , som vi selv har
bukket op i profil nogenlunde som på en container
Jeg har selv tænkt på om man kunne spænde pladen fast og så køre med en
special rundsav , som skal kunne vippes i smig , og skal kunne skære gennem
85 mm. Men ved ikke om sådan noget findes ?
Mvh. KimH

Fra : Rasmus

Dato : 13-01-08 10:04

"KimH" <kimho@c.dk> wrote in

> [...]
> en special rundsav , som skal kunne vippes i smig , og skal kunne
> skære gennem 85 mm. Men ved ikke om sådan noget findes ?

hvad med en plasmaskærer?

Fra : KimH

Dato : 14-01-08 06:19

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i meddelelsen
> "KimH" <kimho@c.dk> wrote in

> hvad med en plasmaskærer?

Man kan godt skære med plasmaskærer , men man skal jo så mærke op på pladen
, både nede i bølgerne og oppe + det er noget svæt at skære præcis med + vi
ska skære et par hundrede meter ialt , på kryds og tværs på pladerne.

Mvh. KimH

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 13:13

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vinkelsliber og skære igennem = (svært og temmelig ubehagelig arbejde)
> Det er plader som skal sættes ind i en stål konstruktion med mange skæve

Kig på Festool's side.

http://www.festool.dk/mediandoweb/index.cfm?sLanguage=Danish&ID_O_TREE_GROUP=1631&PARENT=1690&AKTIVPROD=1

Man kan som regel også leje en langsomtgående vinkelsliber og evt. dyksav m
føringsskinne der hvor stålpladerne er købt. Alternativt kan man bruge en
nipler til "svære" vinkler og udskæringer.

http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/akku-vaerktoej/akku-pladesaksnipler/

--
/HB