Forskel på radiatorer?
Fra : Henning

Dato : 10-01-08 20:03

Bauhaus har radiatorer på tilbud til ~500. Andre steder koster samme
størrelse ~3.000,-. Er der kvalitetsforskel på radiatorer, eller er
det bare et spørgsmål om at finde den billigste i den rigtige
størrelse?
Hvor ser man hvilket størrelse rum radiatoren er beregnet til? Typisk
ville jeg bare købe en størrelse, som passer under vinduet, men det
afhænger sikkert af antal m2?

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-08 09:27

> [...]
> størrelse ~3.000,-. Er der kvalitetsforskel på radiatorer, eller er
> det bare et spørgsmål om at finde den billigste i den rigtige

Der er da sikkert en kvalitetsforskel - men ikke nødvendigvis så stor som
prisforskellen indikerer. Hvis du med kvalitet mener holdbarhed er det jo
ikke det eneste. Ting som design og overfladebehandlinge giver også en
prisforskel.

> Hvor ser man hvilket størrelse rum radiatoren er beregnet til? Typisk
> ville jeg bare købe en størrelse, som passer under vinduet, men det
> afhænger sikkert af antal m2?

Du skal have en radiator der kan afgive en tilstrækkelig effekt til det rum
der skal opvarmes.

Se f.eks http://www.lavprisvvs.dk/shop/search-1.html?keyword=radiator

De opgiver ydelsen i Watt ved en bestemt afkøling af vandet (fremløb
70grader - retur 40grader) og også en tommelfinger for rumstørrelsen.

Er radiatoren for lille vil den køle vandet for lidt når den forsøger at
varme rummet op.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-08 10:21

> Se f.eks http://www.lavprisvvs.dk/shop/search-1.html?keyword=radiator
> De opgiver ydelsen i Watt ved en bestemt afkøling af vandet (fremløb
> 70grader - retur 40grader) og også en tommelfinger for rumstørrelsen.
Hejsa.
Et lille tip, en radiator kan ikke blive for stor - vælg gerne den nærmeste
overstørrelse, her skal du kikke på effekten (Watt)
Dette er udelukkende for at sikre en ordentlig mængde varme.
BR siger 70°C i fremløb og 40°C i returløb, men de fleste varmeanlæg kører
typisk med en lavere fremløb og derved mindskes din evne til at afkøle og få
varme fra radiatoren.
Desuden - hvis du har fjernvarme, mange fjernvarmeforsyninger planlægger at
begynde et system der belønner den forbruger der laver stor afkøling.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Lau

Dato : 11-01-08 15:21

Hej Jesper
Vi købte brugt hus i 2005
Køkkenet var lagt sammen af en gang, bryggers og det gl køkken og dermed
udvidet fra 8 til 20 kvm.
Man havde dog ikke ændret på radiatoren, så i dec 2005 var der max 15 grader
i køkkenet (13 i skabene ud mod ydermur) og radiatoren var 51 grader i
toppen. Den var derfor på konstant overarbejde - vandet susede igennem uden
at kunne afgive varmen. Den blev hurtigt skiftet med en smule overstørelse
(til en der kunne klare 28 kvm) og siden har vi ikke haft problemer samt
sparet penge på varmeregningen.
Jeg bekræfter hermed de øvrige svar du har fået.

vh
Lau
PS det undrer mig at tidligere ejer havde boet sådan i 10 år!!!!