Reol til kælder
Fra : Allan F

Dato : 10-01-08 04:39

Hejsa.
Jeg har lige fjernet nogle gamle grimme ubehagelige køkkenskabe (som den
foregående ejer havde efterladt) fra min kælder. Nu er jeg interesseret i at
sætte en reol op på det ledige område.

Er der nogen, der kender en forretning eller et reolsystem, der kan blive op
til 2.40 meter højt? Og ikke er så voldsomt dyrt endda.

Jeg er ikke bleg for at købe noget træ og bygge selv, men det er jo nemmere
at have færdig-skåret træ, der bare skal samles.

Jeg har et stykke væg, der er 2 meter bredt, og der er højde fra 2.4 til 2.8
meters højde. Dybden er ikke så kritisk, men jeg havde tænkt mig noget i
40-60 cm.

Allan F

Fra : Kåre

Dato : 10-01-08 09:32

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2.8 meters højde. Dybden er ikke så kritisk, men jeg havde tænkt mig noget

Jeg har lige købt en håndfuld reoler fra Harald nyborg.
Der er i stål og med spånplade hylder. 5 stk pr reol.

Selve reolen er faktisk kun 180 cm høj, men de samles i 90 cm stykker.
Jeg har ikke prøvet det selv men jeg er ret overbevist om at hvis du køber
tre reoler, så kan du lave 2 på 270 cm i højden.
Er det for højt, kan du save lidt af stolperne.

De samles udelukkende med hammer. Det er lidt træls men det vriker OK
stabilt når det hele er banket sammen.

De koster 229 for et styk som er 90 bred, 180 høj. Dybden kan jeg ikke
huske, men der kan snildt stå en flyttekasse af de helt store på langs.

De er jo ikke kønne, men praktiske og solide.

mvh
Kåre

Fra : Allan F

Dato : 10-01-08 13:20

> [...]
> huske, men der kan snildt stå en flyttekasse af de helt store på langs.
>
> De er jo ikke kønne, men praktiske og solide.

Det må være dem her, du tænker på:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9976&n=30100&KundeID=

Dem kigger jeg lige lidt nærmere på. Tak for det.

Allan F

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-01-08 11:40

Allan F wrote:

> [...]
>
> Jeg har et stykke væg, der er 2 meter bredt, og der er højde fra 2.4
> til 2.8 meters højde. Dybden er ikke så kritisk, men jeg havde tænkt

Ivar fra Ikea.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-01-08 14:45

Allan F skrev:
> [...]
>
> Er der nogen, der kender en forretning eller et reolsystem, der kan blive op
> til 2.40 meter højt? Og ikke er så voldsomt dyrt endda.

Ja, jeg sværger jo til ABC-reoler. Ikea har et tilsvarende system, der
er lidt mere groft i det - det hedder vist Ivar.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-01-08 15:00

Benedikte Brisson wrote:

> Ja, jeg sværger jo til ABC-reoler. Ikea har et tilsvarende system, der
> er lidt mere groft i det - det hedder vist Ivar.

Jeg kender ikke ABC, men har brugt Ivar fra Ikea i mere end 25 år.
Kvaliteten har gennem tiden været lidt varierende, der var en periode
for 12-15 år siden hvor de ikke var så pæne, men for tiden er de rigtig
nydelige.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/categories/rooms/living_room/11703/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-01-08 15:07

Erik Olsen DK skrev:

> [...]
> Kvaliteten har gennem tiden været lidt varierende, der var en periode
> for 12-15 år siden hvor de ikke var så pæne, men for tiden er de rigtig

ABC er sådan noget her-agtigt: http://www.abc-reoler.dk/. Jeg anskaffede
de første sektioner i 1979 og har udbygget det lige siden. Og har lige
opdaget, hvordan jeg skaffer plads til 2 sektioner mere (= 11 hyldemeter
mere til bøger).

Venlig hilsen Dikte

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-01-08 15:17

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> anskaffede de første sektioner i 1979 og har udbygget det lige siden.
> Og har lige opdaget, hvordan jeg skaffer plads til 2 sektioner mere

Ok, det er en anden type end Ivar.

Fra : Holst

Dato : 10-01-08 15:26

Erik Olsen DK wrote:

> Ok, det er en anden type end Ivar.

ABC Classic, som ikke vises på forsiden, men der er et link til venstre,
er reelt nøjagtig det samme koncept som Ivar.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-01-08 20:57

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> Kvaliteten har gennem tiden været lidt varierende, der var en periode
> for 12-15 år siden hvor de ikke var så pæne, men for tiden er de rigtig

Jeg har også brugt Ivar i rigtig mange mange år og kan varmt anbefale
det system.
Det er dejligt fleksibelt og jeg går ikke af vejen for at tilpasse
hylderne hvis væggen ikke lige går op i hele sektionsbredder.
Jeg har også lavet lange hylder der sidder hen over døråbninger ved at
købe et stykke limtræ og slagte en hylde for at få metalskinnerne der
forstærker hyldernes ender.
Især hjørnehylderne kan give en fantastisk pladsudnyttelse, f.eks bag en
døråbning. Jeg kan sagtens tage et par fotos og maile til spørgeren.
Stigerne borer og skruer jeg fast til væggene så det ikke vælter sådan lige.

Måske kan spørgeren bruge systemet som model for dit eget hjemmegjorte
system hvis han er fingernem.

Det koster desværre en del at få stumperne sendt ud med vognmand hvis
der ikke ligger en Ikea indenfor rækkevidde eller det skal bestilles fra
hovedlageret i Høje Tåstrup. (Extremt dårlig service på det punkt - ingn
afhentning i andre butikker)

/Lars

Fra : Allan F

Dato : 11-01-08 05:51

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:47867873$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> ikke ligger en Ikea indenfor rækkevidde eller det skal bestilles fra
> hovedlageret i Høje Tåstrup. (Extremt dårlig service på det punkt - ingn

De der Harald Nyborg-reoler er faktisk præcis, hvad jeg leder efter. Det
lader til, at de er 1.78 m høje, men delt på midten, så man kan sætte 3 i
stedet for 2 sektioner ovenpå hinanden. Nu er det jo til et kælderrum, så
det skal også være noget, man kan holde ud bliver lidt beskidt. Alternativet
havde været at købe nogle lægter, skære dem til i nogle fornuftige længder,
og skrue en flok vinkler på og sætte nogle limtræshylder på. Det kunne gøres
for omkring 100 kr. pr. hylde.

Det kommer dog til at vare nogle dage før det sker, for muren bag ved har
været kondensramt, og skal renses for mug og tørres, og derefter males. Det
var en af formålene med at fjerne den stabel gamle køkkenskabe, nemlig at
kunne holde den mur tør. Foreløbig har muren fået en ufortyndet klorin til
at slå alt det sorte stads ihjel. Om et par dage får den en omgang med en
stiv børste, og så om en uges tid skal jeg have fundet noget maling, der kan
binde både på den gamle maling, og på det puds hvor malingen er skallet af.

Allan F