Solens slid på valnøddetræ
Fra : Thomas Keller

Dato : 09-01-08 12:24

Hej allesammen.

Jeg har et tv bord i valnød, hvor der har stået et fjernsyn på. Der hvor
foden af tv'et har stået, har træet en ganske anderledes farve end der
hvor solens stråler har kunnet skinne.

Er dette noget der vil udjævne sig med tiden?

Vil det hjælpe at give træet en omgang olie? eller vil det gøre det værre?

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh.

Thomas

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 12:35

Thomas Keller wrote:

> [...]
> hvor solens stråler har kunnet skinne.
>
> Er dette noget der vil udjævne sig med tiden?

Nu kender jeg ikke lige noget til valnøddetræ, men jeg har tit oplevet
trægulver, som har fået lysere områder, fordi der har været anbragt et
møbel eller lignende et sted, som derfor har dækket for gulvet. Når så
fjernes har trægulvet på stedet en meget lysere farve end resten af gulvet.

Min erfaring er helt klart, at det forsvinder igen, så området falder i
med resten af gulvet igen. Der kan dog godt gå rigtig lang tid - år -
førend området har samme farve som det omgivende. Tiden er givetvis
afhængig af den tid, området har været afskærmet mod lys.

> Vil det hjælpe at give træet en omgang olie? eller vil det gøre det værre?

Aner det ikke.

Fra : M.N,

Dato : 10-01-08 08:55

> Aner det ikke.

Ja, en let afslibning og en god olie beregnet til valdnød ( en af de bedre
er beregnet til skæftetræ på våben )

Michael

Fra : Max

Dato : 10-01-08 16:45

Hej

> Ja, en let afslibning og en god olie beregnet til valdnød ( en af de
> bedre er beregnet til skæftetræ på våben )

Man skal bare se sig for, jeg købte for mange år siden et par
højttalere af et meget anerkendt amerikansk fabrikat, de var
efter sigende lavet med amerikansk walnød, de var forsynet
med fine etiketter der fortalte om garanteret " Genuine American
Walnut" og så vidre. Dem passede jeg så i en årrække med
olie og den slags. Under en flytning blev der så slået et hjørne
af, hvilket afslørede at de var lavet med plastfilm, det falmede
forøvrigt også, så kik efter hvad det virkelig er.

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-01-08 20:30

> [...]
> af, hvilket afslørede at de var lavet med plastfilm, det falmede
> forøvrigt også, så kik efter hvad det virkelig er.

Sikker på de ikke var fineret? Tror du havde studset lidt over oliens
opførsel hvis overfladen var plastic. :)

- Martin

Fra : Max

Dato : 10-01-08 20:42

Hej Martin

> Sikker på de ikke var fineret? Tror du havde studset lidt over oliens
> opførsel hvis overfladen var plastic. :)

Ja, jeg er 100 % sikker på at det ikke var finer, men der var ikke den
store forskel på at give dem og teaktræ olie, så jeg fattede ikke
mistanke, og de blev jo også pæne af en gang olie.

--
Mvh Max