cirkulationspumpe skift?
Fra : johny møller

Dato : 08-01-08 21:21

Hejsa.

vi har en grundfosspumpe ubs 20/40.

ved ikke om vi skal skifte til en mere elbesparende pumpe, der er 3
hastigheder på den og den bruger kun 30W på trin 1, og der står den altid.

mvh
johny

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 22:22

30 W.

OK det er 0,030 X 24 X 365 kWH årligt = 262,8 kWH årligt.
Hvad en kWH koster i øjeblikket hos dig ved jeg ikke præcist, men hos
os er det 1.7965 Kr, altså bruges der for 472 Kr alene på grund af
cirkulations pumpen.

Hvad den ny vil bruge, vides selvfølgelig ikke præcist, men reklamen
med "spar tusindvis af kroner" bliver unægtelig lidt hul at høre på.

Venlig hilsen
Arnold Mikkelsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-01-08 23:01

Arnold Mikkelsen <arnold.mikkelsen(fjernspam_men indsætsnabel).tele.dk>
crashed Echelon writing news:pvp7o3lcj1btn9oj80bi2qa8sfld6f86k4@4ax.com:

> Hvad den ny vil bruge, vides selvfølgelig ikke præcist, men reklamen
> med "spar tusindvis af kroner" bliver unægtelig lidt hul at høre på.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/indeklima/a-pumper/hvad-er-en-a-pumpe

Dog er jeg enig i jeg ikke kan følge "spar tusindvis af kroner" når elsparefonden estimerer gamle pumper til 500kWh årligt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-08 00:08

> http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/indeklima/a-pumper/hvad-er-en-a-pumpe
>
> Dog er jeg enig i jeg ikke kan følge "spar tusindvis af kroner" når
> elsparefonden estimerer gamle pumper til 500kWh årligt.

Vi sparer ca. 800 kr om året pr pumpe, og vi har to. Vi gav 3.100 for de to
pumper og skiftede dem selv. Det giver under 4 år i tilbagebetalingstid og
det er fint nok til mig. Holder pumperne i bare 10 år, så holder udsagnet
fint.

Mvh Maria

Fra : Neetsdk

Dato : 08-01-08 15:31

Hej Johny.

Min smed anbefaler at jeg ikke skifter den gamle pumpe ud.
Han siger at de nye pumper ikke holder særlig længe 3-4 år.

Om det er rigtigt aner jeg ikke men jeg vælger at svine lidt med
strømmen.

Hilsen

Steen

Fra : Niels Pein

Dato : 10-01-08 17:03

"Neetsdk" skrev ...

> Min smed anbefaler at jeg ikke skifter den gamle pumpe ud.
> Han siger at de nye pumper ikke holder særlig længe 3-4 år.

Måske han skulle prøve en pumpe fra Grundfos i stedet.
--
Hilsen Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-08 00:11

"johny møller" <hauge@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved ikke om vi skal skifte til en mere elbesparende pumpe, der er 3
> hastigheder på den og den bruger kun 30W på trin 1, og der står den altid.

Det kan ikke svare sig vil jeg mene, og selvom jeg hylder vores interesse
for miljø mv., synes jeg den reklame er lige vel optimistisk...
Du skal ud på +10 års drift før du rammer break-even.
Vent i stedet, til dem du har, står for en naturlig udskiftning grundet
slid.

Jeg har 2 pumper lignende dine.
En pumpe til varmt brugs vand + en pumpe til radiatorer/gulvvarme.

Jeg har jeg monteret et digitalt timer ur på hver pumpe.
Den til brugsvand er slukket 6 timer om natten og kan afbrydes hvis vi er på
ferie/weekend.
Den til varme skal køre i intervaller af et par timer -
Sammenlagt sparer det ca. 37 % i el

Omkostning ca. 300 kr. og en times arbejde (timere købt hos Conrad.de)
Den investering er isoleret set, sparet hjem på mindre end et år.
/Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-08 16:17

> Du skal ud på +10 års drift før du rammer break-even.

Under 4 år her.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 10-01-08 20:57

Maria Frederiksen skrev:

> Under 4 år her.

Incl. håndværkerudgift??

--
Armand.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-08 22:08

> Incl. håndværkerudgift??

Nej, jeg gjorde det selv. Det er jo ikke raketvidenskab at skifte en pumpe
og det tog under ½ time. Skal du regne en smed ind inkl. kørsel skal du
lægge et år til.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 21:48

> Under 4 år her.
> Mvh Maria

OK, jeg svarede på den specifikke case - hvor det ikke kan svare sig.
Nyere huse, fra slut 90'erne og frem, kan ofte spare meget - blot ved at
sætte pumperne på trin "1", hvis pumpen er af denne type.
/Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-08 22:09

> OK, jeg svarede på den specifikke case - hvor det ikke kan svare sig.
> Nyere huse, fra slut 90'erne og frem, kan ofte spare meget - blot ved at
> sætte pumperne på trin "1", hvis pumpen er af denne type.

Trin 1 er stadig 30W mod 9w på en sparepumpe.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-01-08 07:09

> [...]

>ved ikke om vi skal skifte til en mere elbesparende pumpe, der er 3
>hastigheder på den og den bruger kun 30W på trin 1, og der står den altid.

En ny sparepumpe bruger 5-6 W og har noget elektronik som tilpasser
"kørslen".
Jeg har en Grundfoss UPS 25-60, som er 2 år gammel - jeg ville gerne
spare de ... tror det var 2-400 kr om året i strøm på at skifte. Men jeg
har ikke lige her og nu de 1800 kr en sådan sparepumpe koster.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 09-01-08 09:55

> Jeg har en Grundfoss UPS 25-60, som er 2 år gammel - jeg ville gerne
> spare de ... tror det var 2-400 kr om året i strøm på at skifte. Men jeg
> har ikke lige her og nu de 1800 kr en sådan sparepumpe koster.

Jeg har hele 3 sådanne pumper på centralvarmesystemet
- Cirkulation på fyret (Står på 1)
- Fremløb fra udhus til hus (Står på 1)
- Cirkulaiton på shunt til gulvvarme (Står på 2)

Måske jeg skulle få mig taget sammen til at måle hvad de reelt bruger ...
Skift af dem alle er jo en "pæn" udskrivning, og ikke noget jeg vil begynde
på midt i fyringssæsonen.... Men jeg kunne jo få målt deres forbrug under
typisk last. Det skulle give et bedre billede af om det er rentabelt at
skifte dem. De er btw fra 1998.

/A

Fra : Jens v

Dato : 09-01-08 11:33

> [...]
> forbrug under typisk last. Det skulle give et bedre billede af om det er
> rentabelt at skifte dem. De er btw fra 1998.

På vores gaskedel kører pumpen kun når fyret brænder, man kan så indstille
hvor lang "efterløb" der skal være efter fyret har nået den indstillede
temp. Så vores pumpe kører ikke 24 timer på et døgn.

mvh jens v

Fra : johny møller

Dato : 09-01-08 19:51

Hejsa.

Tak for de mange svar.

Jeg tror bare vi lader vores sidde, til den ikke kan mere.

Jeg kan ikke sætte en alpha pumpe, dem som selv instiller hastigheden efter
forbruget på radiatoren, da vi har et 1-strengs system, der er der jo fuldt
flow på rørende hele tiden.

så jeg skifter en dag hvor den gamle ikke kan mere.

vores fyr kører kun i vinterperioden, da vi har el vandvarmer, men det er en
kombi vandvarmer,så den skal da nok sættes til fyret en dag.

mvh
johny

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 09-01-08 20:49

On Wed, 09 Jan 2008 19:51:08 +0100, johny møller wrote:

> vores fyr kører kun i vinterperioden, da vi har el vandvarmer, men det er en
> kombi vandvarmer,så den skal da nok sættes til fyret en dag.

Det ligner et potentielt spareemne. Afhængigt af hvad fyret fodres med
burde der kunne spares tusindvis af kr

--
JÅH

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-08 10:42

> Det ligner et potentielt spareemne. Afhængigt af hvad fyret fodres med
> burde der kunne spares tusindvis af kr

Måske og måske ikke - Der er mange pararametre i det ....

I dk.teknik.energi har det også vøret oppe og vende nogle gange. "Maria" har
et pillefyr kørende hele året og det er meget mere økonomisk for hende end
bruge el.

Min stoker har derimod ikke automatisk tænding og det kan ikke køre langsomt
nok til kun at levere varmt vand. Så for mig er det billigste at bruge
elvandvarmeren om sommeren (og slukke de 3 cirkulationspumper)

/A

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 10-01-08 20:53

On Thu, 10 Jan 2008 10:42:25 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> nok til kun at levere varmt vand. Så for mig er det billigste at bruge
> elvandvarmeren om sommeren (og slukke de 3 cirkulationspumper)

Nu tænkte jeg mest på, at få sat centralvarmen til, så man kunne få varmt
vand den vej, når fyret kørte, og så stadig bruge el om sommeren. Det bør
i de fleste tilfælde kunne laves for relativt få penge, så besparelsen
behøver ikke være ret stor for at det kan betale sig.

--
JÅH

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-08 09:09

> [...]
> i de fleste tilfælde kunne laves for relativt få penge, så besparelsen
> behøver ikke være ret stor for at det kan betale sig.

Sorry - havde ikke læst og forstået .... Ja så er jeg enig - Det bør der
bestemt være økonomi i

/A

Fra : Neetsdk

Dato : 11-01-08 00:52

On 10 Jan., 17:03, "Niels Pein" <forn...@efternavn.landekode> wrote:
> "Neetsdk" skrev ...

> Måske han skulle prøve en pumpe fra Grundfos i stedet.
> --
> Hilsen Niels

Hej Niels.

Det er Grundfos han skifter.

Hilsen

Steen

Fra : O.L

Dato : 11-01-08 18:10

Hej. Jeg har en ubs 15/35, gammel svend. Jeg fyrer med træ i en TASSO kedel,
der før min tid har været forsynet med et oliefyr, og derfor er forsynet med
en oliefyrstermostat, tilsluttet og det hele. kan den "ombygges" til, at
slukke for pumpen, når fyret går ud, og tænde for pumpen når fyret bliver
varmt igen. Eller kan der fås en termostat der virker så den kan bruges?
Skal jo virke modsat af termostaten til oliefyret. Der ville jeg kunne spare
meget strøm, da jeg jo ikke fyrer hele tiden.
M.V.H. Ole