Forstoppet kloak?
Fra : Per H

Dato : 07-01-08 20:01

Hej

Vi bor i et etplanshus, med et badeværelse, og vi har problemer når vi
trækker op i wcét.. Det er næsten ligegyldigt om der er papir med,
men sommetider kan wcét ikke komme af med vandet.
Jeg har haft wcét af, og kommet afløbsrens, og kautisk soda ned, men
syndtes ikke rigtigt at det hjælper.

Men så kom jeg til at tænke på at når der ikke er faldstamme, hvordan
bliver det så med trykket? for der bliver vel et undertryk når man
trækker op.?

Når jeg tager wcet af, kan jeg se at det er som om kloakken ender i et
T stykke, men wc´et, er den sidste del på strengen. Så det er måske
bare et tilfælde med Tstykket.?

i samme rum er der håndvask, gulvafløb, og badekar.

ER der noget jeg selv kan gøre for at få trykket tilbage?

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Erik Andersen

Dato : 07-01-08 20:12

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare et tilfælde med Tstykket.?
>
> i samme rum er der håndvask, gulvafløb, og badekar.
>
> ER der noget jeg selv kan gøre for at få trykket tilbage?

Jeg har haft problemet i 20 år med vores gæstetoilet og var ved at blive
vanvitig af det. Løsningen kom, da jeg i anden anledning fik fotograferet
hovedkloakken og bad manden om lige at sende "dyret" ind i i strengen til
gæstetoilettet. Det viste sig at der var bagfald på 1 meter af ledningen
lige inden samlebrønden. Da jeg fik gravet de 2 meter ned som ledningen lå
og fik rettet det, har jeg ikke haft noget problem.
Pas på med afløbsrens af forskellig art. Det kan godt tage det yderste lag
af "emaljen" i bunden af toilettet. Det gjorde det for mig.
/Erik

Fra : Per H

Dato : 07-01-08 20:31

On Mon, 7 Jan 2008 20:12:10 +0100, "Erik Andersen"
<erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]

>hovedkloakken og bad manden om lige at sende "dyret" ind i i strengen til

Jeg har også tænkt på en spulemand, men det koster sikkert kassen, Det
er jo noget af et maskineri de kommer med.

>Pas på med afløbsrens af forskellig art. Det kan godt tage det yderste lag
>af "emaljen" i bunden af toilettet. Det gjorde det for mig.

Præsis, så lidt af tidligere indlæg

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Max

Dato : 07-01-08 20:46

Hej Per

> Jeg har også tænkt på en spulemand, men det koster sikkert kassen, Det
> er jo noget af et maskineri de kommer med.

Det er nu til at overse, i jylland ligger det omkring 800 kr.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 07-01-08 20:55

On Mon, 7 Jan 2008 20:46:16 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Det er nu til at overse, i jylland ligger det omkring 800 kr.
Ok det vil jeg nu gerne ofre, Regnede med at det var langt dyrre, med
kiggert.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Max

Dato : 07-01-08 21:07

Hej Per

> Ok det vil jeg nu gerne ofre, Regnede med at det var langt dyrre, med
> kiggert.

Ok, jeg omtalte spuling, kikkertundersøgelser husker jeg ikke
priser på mere.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 07-01-08 21:24

On Mon, 7 Jan 2008 21:06:39 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Per

>Ok, jeg omtalte spuling, kikkertundersøgelser husker jeg ikke
>priser på mere.

spuling er sikkert også ok, Bare det kommer til at virke.

er ved at være lidt tyk

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Max

Dato : 07-01-08 21:27

Hej Per

> spuling er sikkert også ok, Bare det kommer til at virke.
>
> er ved at være lidt tyk

Jeg føler med dig, levede selv i 20 år med elendig kloarkering.

--
Mvh Max

Fra : SB

Dato : 07-01-08 21:59

> Ok det vil jeg nu gerne ofre, Regnede med at det var langt dyrre, med
> kiggert.
>

> M.V.H.
>
> Per

Grav din brønd fri, træk ud i toilettet sammen med en del papir, kommer det
fisende i brønden, er ledningen sikkert okay, ved bagfald og delvis stoppet
ledning, vil papiret gerne blive i røret.
Men der er stor sansynlighed for at din brønd står fuld, hvis det er et
fænomen der er opstået hurtigt, når brønden er fuld, skal toilettet også
løfte vandspejlet i den, og giver er ret dårligt træk i toilettet.

ledinngen kan også være helt eller delvis stoppet, ser du når du skyller
papir igennem.

står brønden fri, prøv om du kan finde afløbet fra den med fx. et hakkejern,
og rod lidt rundt i det - 50% af dem kan man få liv i på den måde

Søren
(som har køret spulevogn i sammenlagt 12 år)

Fra : Per H

Dato : 07-01-08 22:11

On Mon, 7 Jan 2008 21:58:41 +0100, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev:

> [...]
>
>står brønden fri, prøv om du kan finde afløbet fra den med fx. et hakkejern,
>og rod lidt rundt i det - 50% af dem kan man få liv i på den måde

brønden er i fortovet, hvis der ik er flere?

det er er et støbejernsdæksel, og ca 2 meter ned er der flere
tilgange, også fra naboerne. Eller ligger den inde på egen grund?

>Søren
>(som har køret spulevogn i sammenlagt 12 år)

kom hid

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-08 23:07

> det er er et støbejernsdæksel, og ca 2 meter ned er der flere
> tilgange, også fra naboerne. Eller ligger den inde på egen grund?

Du har også en på egen grund. Hvis du er heldig, så har de en brugbar
tegning hos kommunen. Det er højst sandsynligt at det er mellem den brønd og
"fællesbrønden" at det er galt. Især bleer, bind og billigt papir kan være
problematisk i kloaker - taler af erfaring.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 07-01-08 23:29

On Mon, 7 Jan 2008 23:07:08 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Du har også en på egen grund

Super Maria. jeg leder .

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : SB

Dato : 07-01-08 23:59

> Super Maria. jeg leder .
>

> M.V.H.
>
> Per

et fornuftig bud er ud for dit største badeværelse, mellem 1 og 2 m. ude,
eller det rum der ligger tættest på hovedkloakken, hvor du har et afløb i.

Har du et stykke tynd jern kan du "prikke" efter den, finder du at du ramme
samme "sten" i samme dybde over en diameter på 60 - 80 cm, så er den
muligvis der.
ved at prikke flere gange og ramme samme dybde risikere du ikke at grave
forgæves efter en masse fliser

Søren

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-01-08 07:00

SB wrote:

> et fornuftig bud er ud for dit største badeværelse, mellem 1 og 2 m. ude,
> eller det rum der ligger tættest på hovedkloakken, hvor du har et afløb i.

Vi har nogle, der er relativt nytilflyttere ned ad vejen.
Der stå meterbrønden ca. 3-4 meter inde på grunden fra _fortovskanten_.
Konen i huset syntes det var en grim ting, så de har valgt at lave græsplæne
ovenpå - tsk, tsk.

Så hvis ikke OP finder meterbrønden, kan det være en god ide at 'prikle'
lidt rundt i forhaven.

Og forresten, en genbo havde gentagne oplevelse med en fyldt meterbrønd (1
af 2).
Her var problemet, at der kom for lidt vand igennem, så de 'tykke' ting
størknede undervejs og dannede en prop.
Det var noget med at spare på vandet, og ikke trække ud så tit når man kun
havde tisset.

Stig Johansen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-01-08 11:03

Stig Johansen wrote:

> Her var problemet, at der kom for lidt vand igennem, så de 'tykke'
> ting størknede undervejs og dannede en prop.
> Det var noget med at spare på vandet, og ikke trække ud så tit når
> man kun havde tisset.

Man bør bruge stort skyl når der er papir med.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : SB

Dato : 08-01-08 21:02

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Man bør bruge stort skyl når der er papir med.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

Alt andet lige, skal man have kamera på og evt en spulevogn, er det nu også
smart selv at grave den fri, så slipper man da for at betale andre 5 - 800
kr. i timen for det

Søren

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 15:57

SB wrote:

> [...]
> Alt andet lige, skal man have kamera på og evt en spulevogn, er det nu
> også smart selv at grave den fri, så slipper man da for at betale andre 5

I det her tilfælde havde jeg en ganske fornuftig højttryksspuler, så vi
klarede det over et par pilsnere .

Men fy for en stank, da 'proppen' røg.

Stig Johansen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-01-08 21:51

Maria Frederiksen wrote:

> Især bleer, bind og billigt
> papir kan være problematisk i kloaker - taler af erfaring.

hvem sa£$¤#¤#"% i helvede kommer bleer!!! og bind!!! i toilettet????
den slags skal kun deporteres eet sted... nemlig i skraldespanden!

Rasmus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-08 00:10

> hvem sa£$¤#¤#"% i helvede kommer bleer!!! og bind!!! i toilettet????

Børn

> den slags skal kun deporteres eet sted... nemlig i skraldespanden!

Helt enig - det er husbond også da det var ham, der måtte springe ret
hurtigt op af brønden, da der gik hul.

Mvh Maria

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-01-08 00:48

Maria Frederiksen wrote:

> Børn

hrmm...

> Helt enig - det er husbond også da det var ham, der måtte springe ret
> hurtigt op af brønden, da der gik hul.

uaark... addrrr...

Rasmus

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-01-08 13:06

Maria Frederiksen wrote:

> Helt enig - det er husbond også da det var ham, der måtte springe ret
> hurtigt op af brønden, da der gik hul.

Du optog det ikke på video?

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-01-08 16:00

Maria Frederiksen wrote:

> Børn

Og teenage piger(bind), når de gamle(os) ikke havde skraldespand på
gæstetoilettet, og ikke havde tænkt på at knægten og hans omgangskreds var
blevet 'så store'.

Vi bliver jo ikke ældre :)

Stig Johansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-01-08 07:03

Hej Per,

Når nu du forhåbentlig har fundet din brønd, og fået den gravet fri - så gør
som jeg har gjort - få brønden løftet op i niveau med jordoverfladen. Min
brønd lå også i 60 cm's dybde under græsplænen, og da toilettet stoppede for
den unge håbefulde husejer, så var rådne dyr gode!
Jeg fik lokaliseret brønden efter råd fra spulemanden, og fik den gravet fri
under stort besvær - det var heldigvis om sommeren.
En god nabo gav mig så rådet om at få brønden op i dagslyset. Brønden lå som
sagt i 60 cm's dybde, og jeg kunne så få købt en ekstra brøndring på netop
60 cm - den var ydermere konisk, således at det gigantiske brøddæksel under
jorden blev erstattet af et mindre dæksel (jeg kan snildt hoppe derned) som
nu ligger i overfladen af græsplænen.
Denne løsning har jeg prist mig lykkelig for mange gange siden - når der er
forstoppelse i systemet, er det et 20 minutters job lige at løfte dækslet
væk, og fra græsplænen spule sig ud af problemerne med en sprøjtepistol på
haveslangen

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ivan

Dato : 09-01-08 21:00

> [...]
>
> Men så kom jeg til at tænke på at når der ikke er faldstamme, hvordan
> bliver det så med trykket? for der bliver vel et undertryk når man

Blot lige en tanke, har du udluftning på din faldstamme?
Hvis ikke, kan det være problemmet. Der kommer så ikke luft til sp-vand.

Fra : Per H

Dato : 09-01-08 22:35

On Wed, 9 Jan 2008 20:59:38 +0100, "Ivan" <virker@ikke.nu> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Blot lige en tanke, har du udluftning på din faldstamme?
>Hvis ikke, kan det være problemmet. Der kommer så ikke luft til sp-vand.
Det forspurgte jeg faktisk lidt om i første indlæg.

Mig bekent er der ikke faldstamme i huset, så er det ihvertfald gemt
godt. Og den skal vel være inde i huset et sted.

Ps. Problemet er nyt

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : SB

Dato : 09-01-08 22:44

> Mig bekent er der ikke faldstamme i huset, så er det ihvertfald gemt
> godt. Og den skal vel være inde i huset et sted.

> [...]

er der nu mange steder, eller der sidder en "snøfteventil" et eller andet
sted. sådan en ventil der lukker luft ind når man trækker ud i toilettet.
men typisk giver det bare et dårlig aftræk, vandet forsvinder godtnok, bare
lidt langsommere, og nogen gange kan man tømme gulvafløbet for vand hvis det
er lukket.
kig på dit tag, er det ført op, er der sikkert en taghætte over det, ellers
kan den være på dit loft.

men er næsten 100 på at du har en stoppet brønd et eller andet sted

Søren

Fra : Per H

Dato : 10-01-08 00:22

On Wed, 9 Jan 2008 22:44:03 +0100, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev:

>kig på dit tag, er det ført op, er der sikkert en taghætte over det, ellers
>kan den være på dit loft.
>
>men er næsten 100 på at du har en stoppet brønd et eller andet sted

Kigger på det på¨fredag, så hører i nærmere, om jeg stod i lort til
halsen...

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-01-08 07:57

SB wrote:

> men er næsten 100 på at du har en stoppet brønd et eller andet sted

Kommer forresten lige i tanke om svigermekanikken (og andre), der havde et
_meget_ stort birketræ.

Per H skriver etplanshus - er der et stort birketræ i nærheden, og det ved
SB garanteret mere om, men jeg tror de kan trænge i rørene på helt op til
20 meters afstand.

Hos nogle andre bekendte var de gamle rør 'faldet sammen'.

Disse 2 ting kan kun afklares med en tv inspektion (eller opgravning :)

I de nævnte tilfælde var problemet nyt, men kloaksystemet gammelt.
(Det havde jo fungeret upåklageligt de sidste 20 år).

Stig Johansen

Fra : Per H

Dato : 11-01-08 20:08

>men er næsten 100 på at du har en stoppet brønd et eller andet sted

Og det var der også. Fant brønden på grunden og tog dækslet af, Føj.

Tnx for hjælpen

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-08 07:15

Per H wrote:

> Og det var der også. Fant brønden på grunden og tog dækslet af, Føj.

Man er lidt nysgerrig, hvor og hvordan fandt du den?

Stig Johansen

Fra : Per H

Dato : 12-01-08 07:48

On Sat, 12 Jan 2008 07:14:34 +0100, Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

>Man er lidt nysgerrig, hvor og hvordan fandt du den?

Under havegangen, ca 1 meter fra huset, Jeg kunne se retningen ude
fra brønden ude i vejen, Og så en lang tynd jernstang kørte jeg den
ned i jorden indtil jeg ramte brønden. Dækslet er omkring 80 cm i
diameter. lå ca 20 cm nede.

Så nu har vi skiftet wcpapir ud med noget der ikke er så blødt, og
lækkert.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-01-08 12:49

Per H wrote:

> Så nu har vi skiftet wcpapir ud med noget der ikke er så blødt, og
> lækkert.

Det vigtigste er at papiret relativt hurtigt opløses i vand. Det kan man
prøve ved at lægge et stykke i blød i en balje koldt vand en halv times
tid og se hvor let det er at rive fra hinanden.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-01-08 20:49

Erik Olsen DK wrote:

> Det vigtigste er at papiret relativt hurtigt opløses i vand. Det kan man
> prøve ved at lægge et stykke i blød i en balje koldt vand en halv times
> tid og se hvor let det er at rive fra hinanden.

Enig, men da vi ikke ved hvad der er sket, kunne man forestille sig at man
på et tidspunkt har brugt køkkenrulle, hvis man var løbet tør for wc-papir.

Stig Johansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-08 05:05

On Jan 12, 7:14 am, Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote:

> Man er lidt nysgerrig, hvor og hvordan fandt du den?

Jeg har fundet 6 lumske brønddæksler hos mig ved at banke eller trykke
en jernhegnspæl ned i et net med ca. 40 cm mellem.
Det er ret effektivt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Støt Justitsministerens forslag om 7 dages fængsel hvis man tages