Vand i ubrugte rør ??
Fra : Lars

Dato : 07-01-08 19:05

Hej

Vi har netop afmonteret vores badmiljø pga. lugt. Efter vi fik det ned kunne
vi se mug bag på skabene.. under skabene fandt vi vandrørene.. samt nogle
ubenyttede rør..

Se det her:
http://www.diyhifi.dk/roer.JPG

Til venstre ses vandrørene for koldt/varmt brugsvand.. Der dannes kondens på
disse, så dem har jeg tænkt mig at isolere.

Til højre ses de ubenyttede rør, som jeg havde tænkt mig at stoppe til, for
at det ikke kan lugte fra dem, men vi har lige opdaget et der står vand i et
af rørene, hvordan forholder man sig til det? Og hvad kan det betyde?

Håber nogen kan give mig et par gode råd..

MVH

Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-08 19:45

"Lars" <x@x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at det ikke kan lugte fra dem, men vi har lige opdaget et der står
> vand i et af rørene, hvordan forholder man sig til det? Og hvad kan det

Hvorfor tror du ikke at rørene er i anvendelse? Det ser ud som om at de er
bundet sammen med en forgrening, så kan det være noget
centralvarme/gulvvarme eller en fordeling af koldt vand? Hvis der er
vand(tryk) på det ene, må der vel næsten nødvendigvis også være det på de
andre. Det ser ikke voldsomt gammelt ud, jeg vil bestemt tro at de stadig er
i funktion. Det bedste råd må være at finde ud af hvad de egentlig er eller
har været til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lars

Dato : 07-01-08 19:54

> [...]
> er i funktion. Det bedste råd må være at finde ud af hvad de egentlig er

Hej Martin

Jeg tror du har kigget forkert, eller misforstået min forklaring..

De tomme rør er dem til højre i billedet.. de 2 forgreninger til venstre er
henholdsvis varmt og koldt vand..

Håber det afklarede det lidt..

MVH

Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-08 19:51

> Hvorfor tror du ikke at rørene er i anvendelse? ¨

--
Martin
www.martinbak.dk/

Sorry, et nærmere kik på billedet afslørede hvad du mener... Der er kun de
yderste rør fra "rør i rør" systemet tilbage. Så er de selvfølgelig ikke i
brug (Jeg så kun på venstre side af billedet).
Prøv at tømme røret for vand og lad det stå så længe som muligt for at se,
om der igen kommer vand i. Prøv at puste igennem de tomme rør for at se (og
høre) om der muligvis også står lidt vand i dem.
Hvis du kan tømme røret uden at der igen kommer vand i det, kan du bare
lukke det til med et egnet materiale. Hvis der igen kommer vand må du
hellere finde ud af hvor det kommer fra...

Fra : Lars

Dato : 07-01-08 20:10

> [...]
> lukke det til med et egnet materiale. Hvis der igen kommer vand må du
> hellere finde ud af hvor det kommer fra...

Hej igen

Men hvordan pokker får jeg suget vandet op af røret..?

MVH

Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 07-01-08 21:27

"Lars" <x@x.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Hej igen
>
> Men hvordan pokker får jeg suget vandet op af røret..?

F.eks en billig pumpe til en boremaskine eller lignende.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Gert

Dato : 08-01-08 17:07

> [...]
> betyde?
>
> Håber nogen kan give mig et par gode råd..

det ligner for mig umiddelbart noget trækrør til el eller måske pex rør.
prøv at undersøge om de ender ude vel din eltavle, eller alternativt ved din
opvarmningsenhed til huset